Display ebike worden niet meer gemaakt.
Display ebike worden niet meer gemaakt.
Wij hebben 2 e-bikes van sparta , van 2014.
Accu's nog redelijk goed , ook al zouden we deze in de toekomst willen vervangen. Ze fietsen als de beste.
Nu wil het geval dat mijn haar display ineens het niet meer deed.
Bij de fietsen maker kregen we te horen dat deze display's niet meer gemaakt worden.
type display Trelock CU3V2
Dus een fiets van zeg maar € 3000 , net 10 jaar oud kun je afschrijven?
De display's zijn ook dezelfde als voor de merken, batavus , koga , en mogelijk ook andere ion versies.
het is natuurlijk vreemd ,dat er nu duizenden dure fietsen rondrijden en er geen onderdelen meer zijn.
Accu's nog redelijk goed , ook al zouden we deze in de toekomst willen vervangen. Ze fietsen als de beste.
Nu wil het geval dat mijn haar display ineens het niet meer deed.
Bij de fietsen maker kregen we te horen dat deze display's niet meer gemaakt worden.
type display Trelock CU3V2
Dus een fiets van zeg maar € 3000 , net 10 jaar oud kun je afschrijven?
De display's zijn ook dezelfde als voor de merken, batavus , koga , en mogelijk ook andere ion versies.
het is natuurlijk vreemd ,dat er nu duizenden dure fietsen rondrijden en er geen onderdelen meer zijn.
Re: Display ebike worden niet meer gemaakt.
De vraag is of de displays daadwerkelijk ook onderhuids hetzelfde zijn. Zo ja, dan zou je nog eens een andere fietsenmaker kunnen bellen.
Als je ook de accu’s moet gaan vervangen, is het overigens de vraag wat dat kost en of dat nog opweegt tegen de vervanging door een nieuwe. Elektrische fietsen die probleemloos 10 jaar halen zijn tegenwoordig al een hele prestatie.
Als je ook de accu’s moet gaan vervangen, is het overigens de vraag wat dat kost en of dat nog opweegt tegen de vervanging door een nieuwe. Elektrische fietsen die probleemloos 10 jaar halen zijn tegenwoordig al een hele prestatie.
-
- Berichten: 12893
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Display ebike worden niet meer gemaakt.
Reserve onderdelen blijft altijd een onderwerp van discussie. Het nadeel is dat een fabrikant nooit vooraf kan inschatten hoeveel onderdelen er nodig zijn. De tijd staat niet stil, ontwikkelingen gaan door, de kans dat een bepaald onderdeel tot in lengte van dagen gebruikt blijft worden is zeer klein.
Zoals benoemd, 10 jaar is een prestatie. De restwaarde van een dergelijke fiets zal niet bepaald hoog zijn. U kunt altijd op verkoopplatforms kijken of er een soortgelijke fiets te koop staat met nog wel een werkend display.
Maar aan de andere kant, accu’s kosten ook geld en de fietsen zouden ook meer slijtage kunnen hebben. Wellicht weegt het kijken naar nieuwe op tegen opknappen.
Zoals benoemd, 10 jaar is een prestatie. De restwaarde van een dergelijke fiets zal niet bepaald hoog zijn. U kunt altijd op verkoopplatforms kijken of er een soortgelijke fiets te koop staat met nog wel een werkend display.
Maar aan de andere kant, accu’s kosten ook geld en de fietsen zouden ook meer slijtage kunnen hebben. Wellicht weegt het kijken naar nieuwe op tegen opknappen.
Re: Display ebike worden niet meer gemaakt.
Tweedehands zijn ze nog wel te krijgen. Veel van die fietsen waren al afgeschreven voor die computers er mee ophielden. Je zal m vervolgens wel moeten laten registreren door een fietsenmaker, voor ie gaat werken.
Re: Display ebike worden niet meer gemaakt.
Als ik googel op uw merk kan ik het display al bij vijf leveranciers kopen plus op marktplaats.
Justmeagain
vindt dit leuk
Re: Display ebike worden niet meer gemaakt.
Op Amazon nieuw voor 45 euro. Mijn Sparta Citybike van ca 10 jaar hoeft nog niks voor geregistreerd te worden. Dat was wel geen fiets van 3000 maar 1500 euro inclusief 2e accu. Een van de accu's is al lang opnieuw gereviseerd voor ca 300 euro. Nieuwe cellen plus bms. Werkt al langer dan de originele.
-
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Display ebike worden niet meer gemaakt.
Volgens mij moet een fabrikant wettelijk verplicht minimaal 10 jaar onderdelen leveren.
Dat betekent ook dat een fiets minimaal 10 jaar mee moet kunnen.
Dat dit als een hele prestatie geldt, is nogal opmerkelijk..... vroeger ging een "rijwiel" ongeveer levenslang mee. We leven tegenwoordig met wegwerpspullen; goed voor de commercie, slecht voor de afvalberg.
Dat betekent ook dat een fiets minimaal 10 jaar mee moet kunnen.
Dat dit als een hele prestatie geldt, is nogal opmerkelijk..... vroeger ging een "rijwiel" ongeveer levenslang mee. We leven tegenwoordig met wegwerpspullen; goed voor de commercie, slecht voor de afvalberg.
Re: Display ebike worden niet meer gemaakt.
Hoe wil je een fabrikant uit China, Zuid Korea, Japan, Vietnam of India verplichten om 10 jaar lang onderdelen te maken? Hier zijn al genoeg TV's van grote merken voorbij gekomen die na afloop van de garantie geen onderdelen meer hadden voor reparatie. Ook van vrij nieuwe auto's.
-
- Berichten: 12893
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Display ebike worden niet meer gemaakt.
Maar vanaf wanneer word dit gerekend? Een aanschafdatum zegt niet zo veel. Een product word in productie genomen en gaat dan de handel in. Het zal niet direct verkocht worden en de kans is aanwezig dat bij de lancering van een verbeterde versie deze in een outlet terecht komt. Als de laatste restanten pas 5 jaar na de laatste productie verkocht worden, moet er dan nog steeds 10 jaar onderdelen zijn?HandigeHarrie schreef: ↑15 jan 2025 13:59Volgens mij moet een fabrikant wettelijk verplicht minimaal 10 jaar onderdelen leveren.
Dat betekent ook dat een fiets minimaal 10 jaar mee moet kunnen.
Re: Display ebike worden niet meer gemaakt.
Zo ver is het nog niet. In april 2024 heeft de Europese Comissie de zogenaamde "Right to repair-richtlijn" met grote meerderheid aangenomen. Nadat de richtlijn formeel was goedgekeurd door de Raad en is gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU, hebben de lidstaten 24 maanden de tijd om de richtlijn om te zetten in nationale wetgeving. Dat is pas per 31 juli 2026 pas het geval.HandigeHarrie schreef: ↑15 jan 2025 13:59Volgens mij moet een fabrikant wettelijk verplicht minimaal 10 jaar onderdelen leveren.
Dat betekent ook dat een fiets minimaal 10 jaar mee moet kunnen.
En dan gaat het dus om de beschikbaarheid van reserveonderdelen en noodzakelijk reparatiegereedschap gedurende de wettelijke garantieperiode. En omdat wij in Nederland geen concrete wettelijke garantietermijn kennen, is er voor ons weer iets anders bedacht: als een product in Nederland wordt gerepareerd in de eerste twee jaar, dan wordt garantietermijn op het hele product verlengd met 12 maanden. Als een product wordt gerepareerd na deze twee jaar, dan geldt de verlenging van de garantietermijn met 12 maanden niet. Wel moet de totale garantie na reparatie minimaal gelijk zijn aan 3 jaar.
Eens, het is er niet bepaald beter op geworden. Mocht je dit een interessant onderwerp vinden, heb ik hier een leuk onderzoek voor je:HandigeHarrie schreef: ↑15 jan 2025 13:59Dat dit als een hele prestatie geldt, is nogal opmerkelijk..... vroeger ging een "rijwiel" ongeveer levenslang mee. We leven tegenwoordig met wegwerpspullen; goed voor de commercie, slecht voor de afvalberg.
https://www.leiden-delft-erasmus.nl/upl ... 20NL_0.pdf
Re: Display ebike worden niet meer gemaakt.
Een fiets kan nu nog steeds een heel leven meegaan, als je het onderhoud maar goed doet en geen elektronica erin hebt zitten (of je moet goed zijn in het herstellen van die electronica). Het is gewoonweg een feit dat electronica altijd slijtage heeft, dat is niet te voorkomen. Temperatuurwisselingen, luchtvochtigheid, beweging, aan/uitzetten, dat zijn allemaal zaken die daaraan bijdragen en dat ga je niet weerhouden.HandigeHarrie schreef: ↑15 jan 2025 13:59Dat dit als een hele prestatie geldt, is nogal opmerkelijk..... vroeger ging een "rijwiel" ongeveer levenslang mee.
Het probleem is ook niet dat het niet te repareren valt, zoals bijvoorbeeld een kapotte ketting. Het valt prima te repareren, maar niet door een leek. En vervanging is duur, maar herstel vaak nog duurder (omdat het loon van de vakman die het repareert duurder is dan dat van de medewerker aan de lopende band van de producent) en dat vinden veel mensen een probleem. Maar zelf repareren is wel degelijk mogelijk.
Re: Display ebike worden niet meer gemaakt.
Er zijn gewoon fietsen te koop die een levenlang meegaan maar iedereen wil zo'n elektrisch onding. Consumenten kiezen zelf voor producten die niet lang mee gaan door dingen te kiezen met storingsgevoelige onderdelen.HandigeHarrie schreef: ↑15 jan 2025 13:59Volgens mij moet een fabrikant wettelijk verplicht minimaal 10 jaar onderdelen leveren.
Dat betekent ook dat een fiets minimaal 10 jaar mee moet kunnen.
Dat dit als een hele prestatie geldt, is nogal opmerkelijk..... vroeger ging een "rijwiel" ongeveer levenslang mee. We leven tegenwoordig met wegwerpspullen; goed voor de commercie, slecht voor de afvalberg.
Zelfs fietsen met derailleurs zijn jarenlang te onderhouden en te repareren.
Re: Display ebike worden niet meer gemaakt.
Ja, maar dan heb je het over een fiets die 30 jaar geleden te koop was. Dat is niets bijzonders. Rwolters heeft het over een fiets die nu te koop is.
Re: Display ebike worden niet meer gemaakt.
Om de simpele reden dat dat een proces is wat al jaren aan de gang is. Gewone, degelijke fietsen vertonen bij normaal gebruik al jaren veel eerder gebreken dan de fietsen van tientallen jaren geleden.
Is een trend die natuurlijk gewoon maatschappij-breed zichtbaar is: een Miele is ook al lang geen Miele meer, zeg maar. Ook niet als je een model zonder alle toeters en bellen koopt.
Is een trend die natuurlijk gewoon maatschappij-breed zichtbaar is: een Miele is ook al lang geen Miele meer, zeg maar. Ook niet als je een model zonder alle toeters en bellen koopt.
Re: Display ebike worden niet meer gemaakt.
Dat geldt in mijn ogen niet voor fietsen die geen elektronica of versnellingen hebben. De mens kan helaas geen fiets meer repareren tegenwoordig. Ik ken mensen die geen band kunnen plakken, maar wel op hun fiets vertrouwen als dagelijk vervoer naar hun werk 10 kilometer verderop. Ik heb in mijn leven nogal wat fietsen voorbij zien komen (ik was er niet bepaald zuinig op en trapte soms hele fietsen krom door teveel kracht op de pedalen te zetten), maar alles is te repareren. Je moet alleen handig en creatief zijn in sommige gevallen. Maar als je zelf al geen zadelpen, stuurstang of ketting kan verwisselen, dan is de levensduur maar kort. Maar dat gold vroeger ook zo.
Re: Display ebike worden niet meer gemaakt.
Ja, die zal geen vervangende onderdelen kunnen vinden. Maar een frame kan echt nog wel tientallen jaren mee en de rest van de fiets zijn vervangbare onderdelen. Dat waren ze vroeger ook. Of je onderhield ze goed of ze moesten vervangen worden. En dat kan dus iets zijn wat niet direct past, dat is het creatieve. Hoe denk je dat mensen oldtimers aan de praat houden terwijl er geen onderdelen voor zijn? Creatief zijn.