LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] €400,- voor een 16 jarige normaal?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
jason246
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jun 2010 10:46

€400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door jason246 »

Beste Radar Forum Gebruikers,
Ik ben bijna 16 jaar en wil graag brommer gaan rijden. Ik heb dus al geinformeerd bij een rijschool naar de mogelijkheden en de kosten. Sinds 1 maart 2010 is het verplicht om ook het partijkexamen te doen voor je brommerrijbewijs. Door dit nieuwe partijkexamen zijn de kosten voor een brommerrijbewijs gestegen van 40 euro naar 400 euro. Nu vraag ik mezelf af waar ik 400 euro vandaan moet halen als 15/16 jarige. Ik werk nu bij de Albert Heijn en verdien 60 euro per maand.

Ik ben een actie gestart omdat ik dit een abnormaal bedrag vind.
Vind u dit ook? Doet u dan ook mee met mijn actie HIER

Met vriendelijke groet,
Bob Dales

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door gerland »

€400,- voor een 16 jarige is inderdaad normaal.

Waarom zou dat voor een 16-jarige anders moeten zijn dan voor een 26-jarige of 66-jarige?

Heb je ook nog échte argumenten waarom je vindt dat een ander jouw bromfietsrijbewijs moet betalen?
Met "Ja, maar ik ben 16 en ik verdien niet zo veel" zul je weinig mensen die ouder zijn en die je wilt laten betalen voor jouw pleziertjes, kunnen overtuigen.

Met deze instelling op jouw leeftijd voorspel ik je wel een grote toekomst op forums zoals deze. Een beperkte kijk op het begrip "eigen verantwoordelijkheid" en het bij het minste of geringste roepen om hulp van de overheid zijn daarvoor immers een pré.

jason246
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jun 2010 10:46

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door jason246 »

Misschien begrijpt u het verkeert. Het is niet de bedoeling dat mensen mijn brommerexamen gaan betalen. Ik wil graag dat het weer verandert word. Stel u voor: Hoeveel verdiende u op uw 16 jaar? Hoelang duurde het voordat u 800 gulden (400 euro) bij elkaar had gespaart? Ik vind het gewoon belachelijk veel geld. Dat kan je gewoon niet van een 16 jarige verwachten, ook niet van oudere mensen. En wat ik vooral niet vind kunnen is dat het "vroeger" goedkoper was. Dus omdat ik later geboren ben moet ik nu 360 euro meer gaan betalen?

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door gerland »

Misschien begrijp jij het verkeerd, maar als jíj het niet betaalt, zal toch iemand anders dat voor jou moeten doen. Het kost namelijk ook wat.

Als jij het examen én ten minste vier rijlessen voor 100 euro wilt hebben, wie moet dan de rest betalen en waarom?
Dat is de vraag.

Je schrijft dat je het moeten betalen van 400 euro "niet van een 16-jarige kan verwachten". Om je uit de droom te helpen: niemand verwacht dit van een 16-jarige. Je bent niet verplicht een bromfietsrijbewijs te halen. Dat is je eigen keuze.
Toen ik 16 was kocht is een racefiets. Helemaal zelf betaald. 1300 gulden. Jaren voor gespaard (krantenwijk).
Je werkt zo te zien een paar uurjes per week in de supermarkt. Opbrengst: 60 euro per maand. Wat is er mis met een half jaartje werken voor iets wat je heel graag wilt?

Wat vinden je opvoeders trouwens van jouw actie?

Vroeger was het overigens niet goedkoper. Vroeger bestond het verplichte praktijkexamen nog niet. Dus je vergelijkt appels met peren!

In jouw grote toekomst op forums zoals deze, ben ik nog meer gesterkt door jouw laatste post: omdat jij "later geboren bent moet je meer betalen dan jouw voorgangers; da's toch niet eerlijk". We zullen je vast nog vaker tegenkomen hier: "kan dit zo maar in Nederland?", "is dit wel toegestaan?" enz.

jason246
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jun 2010 10:46

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door jason246 »

Misschien dat u dit dan geen goede actie vind maar ik weet zeker dat er veel meer andere mensen het met mij eens zijn. Vroeger was het misschien een ander examen. Maar nu is het nieuwe examen verplicht, dus er zijn alleen nog maar peren en de appels zijn gewoon niet meer te koop. Dus als ik fruit wil kopen dan moet ik wel peren kopen. Dat is niet eerlijk. Ik vind het zelfs een vorm van discriminatie. En discriminatie is bij de wet verboden!

"Onder discriminatie verstaat men het benadelen van mensen of groepen (meestal minderheden) op basis van uiteenlopende kenmerken zoals afkomst, ras, geboorteland, geloof, politieke of religieuze overtuigingen, sociale gewoonten, sekse, seksuele geaardheid, taal, handicap, leeftijd, enzovoort" bron: Wikipedia

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door gerland »

jason246 schreef: "Onder discriminatie verstaat men het benadelen van mensen of groepen (meestal minderheden) op basis van uiteenlopende kenmerken zoals afkomst, ras, geboorteland, geloof, politieke of religieuze overtuigingen, sociale gewoonten, sekse, seksuele geaardheid, taal, handicap, leeftijd, enzovoort" bron: Wikipedia
Iedereen betaalt even veel, ongeacht leeftijd. Van leeftijdsdiscriminatie is dus geen sprake.

Of bedoel je dat je gediscrimineerd wordt ten opzichte van de mensen die 16 waren in 1960 toen nog geen rijbewijs nodig was, of nog langer terug in de tijd. "Ik word gediscrimineerd ten opzichte van mijn leeftijdsgenoten uit de middeleeuwen. Ik moet namelijk allerlei zaken betalen die zij niet hoefden te betalen. Dat is niet eerlijk". Een bijzonder verfrissende kijk op het begrip discriminatie.

De hamvraag heb je nog steeds niet beantwoord:
"Als jij het examen én ten minste vier rijlessen voor 100 euro wilt hebben, wie moet dan de rest betalen en waarom?"
Ik ga er daarom voorlopig maar van uit dat je geen goed antwoord hebt op deze vraag.

Persoonlijk interesseert het mij wel wat je ouders/opvoeders vinden van jouw actie.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door Janneke52 »

I ik ook heel benieuwd naar wat je ouders van deze actie vinden.

Heinrich.Hannover
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 mei 2010 00:32

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door Heinrich.Hannover »

Goed voorstel Jason je hebt groot gelijk is veel te duur !

C'est un secret
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jun 2010 18:05

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door C'est un secret »

Beste Jason,

Ik ben 17 jaar. Ik doe verder niet aan sport en andere clubjes en werk zo'n 13 uur per week, ook in een supermarkt. Opbrengst: 250 euro per maand. Ik zou zeggen, ga wat meer werken. Dat je actie voert, moet jij weten, maar ik vraag me af of het veel zin heeft. Hoe langer jij actie voert, hoe langer het gaat duren voor je die brommer hebt, hoor. Ik vind het eigenlijk wel goed dat ze die praktijk er nu bij doen. Er gebeuren jaarlijks zoveel ongelukken met brommers/scooters. Wellicht helpt het iets...

Meiss
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2010 15:28

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door Meiss »

Jeezus.... 16jaar? Gedraag je er dan ook naar!


Als ik kijk wat ik nu voor een huis moet betalen, had ik destijds ook een grote villa voor hetzelfde bedrag neer gezet.
Ik had zelfs nog een mooie auto voor op de oprit kunnen kopen.

Alles is duurder geworden, ja.... maar ook jou loon!
Minimumloon is €3,-> voor een 16 jarige.
Jij verwacht dat ze vroeger zeker ook 6gulden per uur kregen?

Daarbij, als jij maar 60 euro per maand verdiend, en jij zou echt het minimum loon verdienen;
Als je dit omrekend, dan zou dat maar op 5uur werken per week neer komen.

Tja, als jij maar 5uur wil werken, is het logisch dat het allemaal wat langer duurt voordat je je loon bij elkaar hebt.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door gerland »

@jason246

Jouw tekst op jouw actiesite luidt:
"We willen dat de overheid een deel van het examen gaat meebetalen, zodat wij niet 400 euro zelf moeten betalen. Wij vinden 100 euro meer dan genoeg..."

Poging nummer 3 voor een antwoord op de hamvraag:

Als jij het examen én ten minste vier rijlessen voor 100 euro wilt hebben, wie moet dan de rest betalen en waarom? Waarom moeten anderen mee betalen aan jouw keuzes, jouw pleziertjes?

Doe je best eens op een (fatsoenlijk) antwoord!

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door ronald g »

Een rijbewijs halen is voor iedereen een kostbare zaak, maar waarom is het rijbewijs voor bromfietsen/scooters ook al weer ingevoerd? had dit niet te maken met het aantal ongevallen onder de 16 tot 18 jarigen. Theorie is schijnbaar niet afdoende en nu is praktijk daar bijgekomen, maar goed ook want ik ben het roekeloze rijgedrag van die leeftijdsgroep helemaal zat.
Als je nu die 400 euro al niet op kan hoesten kun je al helemaal de aanschaf van een goede bromfiets/scooter niet betalen. Zinloze actie dus.

witte angora
Berichten: 30861
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm...

En wat kost het voor een 18-jarige om het autorijbewijs te halen? Toch wel ff meer dan 400 euris. Dus?

Gezeur om niks. Toon eens wat karakter, en laat zien dat je bereid bent ervoor te werken. Ben je niet bereid ervoor te werken? Dan ook maar niet het pleziertje.

Simpel zat. Het kan in het leven niet altijd feest zijn. Juist als je 15/16 bent hoor je daar achter te komen. :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30861
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door witte angora »

Jij verwacht dat ze vroeger zeker ook 6gulden per uur kregen?
Hehe, ik was 15/16 toen ik 3 weken in de bollenvelden ging werken. Na 3 weken kreeg ik mijn geld, met een verhaal, en dat luidde:

Standaard begon iedereen met 2,50 gulden per uur. Ik ook. Maar omdat ik zo goed werkte, klom ik in die drie weken op naar 3 gulden, 3,50, 4, gulden, enzovoorts, tot 6 gulden per uur. Mijn broer is in die drie weken blijven steken op die 2,50 (tot razernij van mijn moeder, die dat niet eerlijk vond), zijn vriendje ook.

De volwassen begeleiders kregen 7,50 per uur. We praten dus wel over 1978. Oftewel: hard werken bij een eerlijke baas loont zichzelf. Maar 6 gulden per uur was zeker niet standaard, daar moest flink voor gewerkt worden.

jason246
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jun 2010 10:46

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door jason246 »

Oke, allemaal reacties. Ik kan nu al vertellen dat ik zeker die 400 euro ga betalen. Want zelfs als deze actie echt zou slagen is het al te laat voor mij. Het gaat mij gewoon om het principe. ik werk 4 uur in de week en mag van me baas ook niet meer werken totdat ik 16 word. De brommer heb ik al maar als ik die ook nog had moeten kopen was het dus nog meer geweest. Ik ben nu hard aan het sparen voor het examen. Ik vind dat partijkexamen zelf geen probleem. Ik weet ook wel dat het er is gekomen niet voor niks. Maar dat het nou zo achterlijk duur moet zijn...
@ gerland: De regering moet dat dan gaan doen, en anders hadden ze maar niet die nieuwe wet moeten invoeren. Als je het zo erg vind dat misschien jou belastinggeld naar mijn partijk examen gaat, doe dan gewoon mee met de actie! Want misschien zegt de regering wel van we schaffen het weer af ivm bezuinigingen, we kunnen dat belastinggeld beter gebruiken voor onze staatschuld (Ja ik heb ook economie op school :D ) Als ik niks doe dan verandert er ook niks.

Meiss
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2010 15:28

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door Meiss »

principe? welk principe?

4uur maar? Waarom gebruik je het smoesje dat je baas niet wil dat je meer gaat werken?
Je bent toch niet verplicht bij hem te blijven werken?

Tja, met 4uurtjes per week werken (en je verdiend blijkbaar meer dan het minimumloon) duurt het natuurlijk wel eventjes ja. Ik zou zeggen, ga het eens verdubbelen, i.p.v. mopperen.

jason246
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jun 2010 10:46

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door jason246 »

Het is absoluut geen smoesje. Er werken heel veel mensen in de ah en ik mag blij wezen dat ik aangenomen ben. Want eigenlijk zochten ze niemand. Als ik dan ook nog ga zeuren dat ik meer wil werken, dan kan ik zo weer gaan. Ik heb al 10 solicitatie gehad en niemand heeft gereageerd. Na 4 maanden ben ik maar weer eens naar de ah te gaan om het te gaan vragen. Ik kreeg als antwoord: "Ja, hij zal dan wel kwijt zijn", toen ben ik een beetje boos geworden op die mevrouw, want ja er zat wel een kopie van me ID Kaart bij. Dat hoor je niet kwijt te raken. Ik had geluk dat de assistent manager erbij stond (toeval), hij hoorde wat ik zei en gaf me daarin gelijk. Toen vroeg he me naam en telefoon nr en toen ben ik dezelfde dag nog opgebelt of ik op gesprek kon komen. Men zegt wel "Die jeugd van tegenwoordig" maar als ik van 10 solicitatie maar 1 antwoord krijg "sorry we zijn al voorzien" kan men beter zeggen "die bedrijven van tegenwoordig". Kortom het is tegenwoordig niet meer zo makkelijk om een baantje te vinden.

Meiss
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2010 15:28

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door Meiss »

Onzin dat je niet aan de bak kan komen.
Wellicht ligt het aan de manier van solliciteren, want jongeren komen juist heel vroeg aan de bak.
Ze zijn namelijk vaak erg gedreven, en kosten de baas geen drol!

Verder is het ook niet slim om op die jonge leeftijd een brief te gaan sturen.
Wat wil je in die brief allemaal vertellen?
Zoveel werk-ervaring heb je namelijk op die leeftijd nog niet,
en een brief is veel makkelijker aan de kant geschoven dan een persoon die voor de deur staat.

Ik raad je dus eerder aan om gewoon langs te gaan, en ze te verbluffen.
Stel bijvoorbeeld eens voor een proefdag te draaien.
Als jij namelijk laat zien dat je echt gedreven bent, ben je vaak binnen!

Ook al heb je nu een baan, je kan toch gewoon verder solliciteren!

(overigens over het kwaad worden: Je hebt geluk gehad dat je nog aangenomen bent;
zo iemand kwam er bij mij echt niet meer in, ook al heb je gelijk dat ze slordig met je spullen om zijn gegaan.)

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door dhc »

Want misschien zegt de regering wel van we schaffen het weer af ivm bezuinigingen, we kunnen dat belastinggeld beter gebruiken voor onze staatschuld (Ja ik heb ook economie op school )
Dan zit je zeker te slapen tijdens die lessen want je "theorie" rammelt, en niet zo'n klein beetje ook!
Inkomsten voor de staat afschaffen ivm bezuinigingen en dat dan weer gebruiken voor de staatsschuld?
Hoeveel is 1 + 1?

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door anita1971 »

Hoeveel is 1 + 1 ??

Ongeveer 2 zeggen ze tegenwoordig toch??

Gesloten