Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 27 jul 2023 02:21
Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?
Nadat ik enige tijd in de VS woonde, ben ik terug naar Europa verhuisd met mijn persoonlijke spullen, waaronder mijn Gazelle Ultimate T10+ HMB (https://www.gazellebikes.com/en-us/gaze ... 10plus-hmb). Ik vond het erg leuk om deze en Nederlandse fiets te gebruiken op mijn dagelijkse ritjes in het Amerikaanse hoofdstedelijk regio en ik voelde me bijna trots om een Nederlandse fiets te kunnen gebruiken.
Omdat het een S-Pedelec is (een "Class 3" volgens de Amerikaanse normen) die tot 45 km/u kan, ben ik verplicht om de eBike bij de RDW te registreren.
Helaas lijkt de Declaration of Conformity, die Gazelle op hun website geeft, niet te voldoen aan de eisen van de autoriteiten hier om mijn fiets te registreren. De ambtenaren vertellen mij dat er een Certificate of Conformity (COC) nodig is.
Toen ik contact opnam met Gazelle USA (omdat ik de fiets bij hen gekocht heb), vertelden ze me dat ze het COC kunnen afgeven, maar dat ze eerst contact moeten opnemen met het hoofdkantoor in Nederland. Helaas beweert Gazelle HQ dat zij niet de vereiste COC kunnen afgeven en dit ondanks het feit dat alle onderdelen van mijn S-pedelec (als ik het goed begrepen heb) identiek zijn aan de onderdelen van hetzelfde model dat in Europa verkocht wordt. Een vertegenwoordiger van Bosch vertelde me ook dat het dezelfde motor en accu zijn die ze in de fietsen voor de Europese markt installeren.
Zoals jullie je kunnen voorstellen, ben ik erg blij met mijn fiets en wil ik hem zo veel mogelijk blijven gebruiken. Ik wil niet dat mijn tweewieler een duur stuk schroot blijft, zoals Gazelle blijkbaar wil.
Is er een manier om te bewijzen dat de fiets voldoet aan de Europese normen, ook als Gazelle blijft tegenwerken en weigeren een klant te helpen?
Ik ben natuurlijk bereid om een redelijk bedrag te betalen voor deze certificering als er zo'n goedkeuringsproces bestaat.
Alvast bedankt voor uw advies en hulp!
Omdat het een S-Pedelec is (een "Class 3" volgens de Amerikaanse normen) die tot 45 km/u kan, ben ik verplicht om de eBike bij de RDW te registreren.
Helaas lijkt de Declaration of Conformity, die Gazelle op hun website geeft, niet te voldoen aan de eisen van de autoriteiten hier om mijn fiets te registreren. De ambtenaren vertellen mij dat er een Certificate of Conformity (COC) nodig is.
Toen ik contact opnam met Gazelle USA (omdat ik de fiets bij hen gekocht heb), vertelden ze me dat ze het COC kunnen afgeven, maar dat ze eerst contact moeten opnemen met het hoofdkantoor in Nederland. Helaas beweert Gazelle HQ dat zij niet de vereiste COC kunnen afgeven en dit ondanks het feit dat alle onderdelen van mijn S-pedelec (als ik het goed begrepen heb) identiek zijn aan de onderdelen van hetzelfde model dat in Europa verkocht wordt. Een vertegenwoordiger van Bosch vertelde me ook dat het dezelfde motor en accu zijn die ze in de fietsen voor de Europese markt installeren.
Zoals jullie je kunnen voorstellen, ben ik erg blij met mijn fiets en wil ik hem zo veel mogelijk blijven gebruiken. Ik wil niet dat mijn tweewieler een duur stuk schroot blijft, zoals Gazelle blijkbaar wil.
Is er een manier om te bewijzen dat de fiets voldoet aan de Europese normen, ook als Gazelle blijft tegenwerken en weigeren een klant te helpen?
Ik ben natuurlijk bereid om een redelijk bedrag te betalen voor deze certificering als er zo'n goedkeuringsproces bestaat.
Alvast bedankt voor uw advies en hulp!
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?
Voor voertuigen zonder typegoedkeuring moet u naar het RDW gaan:
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... goedkeuren
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... goedkeuren
Bram Bonnewel
en bupaul
vinden dit leuk
Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... g-meenemen
Hier heeft de TS meer aan. De RDW is soms een heel moeilijke instantie en soms een heel makkelijke. Eigenlijk zou u ze gewoon eens moeten bellen en het verhaal uitleggen. Maar waarschijnlijk doet men niet moeilijk over DoC en CoC, men haalt die dingen zelf ook weleens door elkaar, omdat ze gewoonweg het zelfde zijn. Bij ons heten ze zelfs DoICB (Declaration of Independent Conformity Body).
Hier heeft de TS meer aan. De RDW is soms een heel moeilijke instantie en soms een heel makkelijke. Eigenlijk zou u ze gewoon eens moeten bellen en het verhaal uitleggen. Maar waarschijnlijk doet men niet moeilijk over DoC en CoC, men haalt die dingen zelf ook weleens door elkaar, omdat ze gewoonweg het zelfde zijn. Bij ons heten ze zelfs DoICB (Declaration of Independent Conformity Body).
Moneyman
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?
Het RDW doet juist wel moeilijk:
Het zal een flinke kluif worden om de fiets gekeurd te krijgen.Speed pedelec of elektrische scooter?
Een speed pedelec of elektrische scooter zonder Europese typegoedkeuring keuren wij meestal af vanwege onvoldoende afscherming van elektromagnetische onderdelen, ofwel EMC. Dit maakt het voertuig levensgevaarlijk. Het oplossen van dit probleem kost veel geld.
Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?
Waar is die fiets op dit moment? Gewoon ergens bij u thuis? In Nederland? Dan zou ik dat hele gedoe met die RDW en lastige ambtenaartjes, die ook niet weten waarmee ze bezig zijn, laten voor wat het is. Dan maar een beetje burgerlijk ongehoorzaam en gewoon fietsen op dat ding.
Al die malle regeltjes staan of vallen met het handhaven daarvan. Ooit wel eens gehoord dat een elektrische fiets in de praktijk hier in Nederland op typegoedkeuring is gecontroleerd? Die kans hierop is nihil of minder. En wordt u in het onwaarschijnlijke geval toch daarop gecontroleerd, dan houdt u zich daarover volledig van de domme.
Al die malle regeltjes staan of vallen met het handhaven daarvan. Ooit wel eens gehoord dat een elektrische fiets in de praktijk hier in Nederland op typegoedkeuring is gecontroleerd? Die kans hierop is nihil of minder. En wordt u in het onwaarschijnlijke geval toch daarop gecontroleerd, dan houdt u zich daarover volledig van de domme.
Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?
Ik werk in het EMC wereldje, dat valt wel mee. De keuringsrapporten voor de VS zullen waarschijnlijk ook goedgekeurd worden in de EU, omdat de meeste EMC-labs in de VS gewoon de UN/ECE regulation 10 aanhouden. Die coveren de Amerikaanse regels, maar zorgen er ook voor dat een voertuig vrijwel wereldwijd inzetbaar kan zijn.NeoDutchio schreef: ↑27 jul 2023 20:03Het RDW doet juist wel moeilijk:Het zal een flinke kluif worden om de fiets gekeurd te krijgen.Speed pedelec of elektrische scooter?
Een speed pedelec of elektrische scooter zonder Europese typegoedkeuring keuren wij meestal af vanwege onvoldoende afscherming van elektromagnetische onderdelen, ofwel EMC. Dit maakt het voertuig levensgevaarlijk. Het oplossen van dit probleem kost veel geld.
Het kan natuurlijk zijn dat die dingen in de VS niet gekeurd hoeven te zijn, dan is het een ander verhaal. Dan is het aantonen dat de Nederlandse variant en die in de VS exact hetzelfde is. Dan wordt het inderdaad moeilijker.
Overigens zijn regels voor individuele voertuigen anders en dat is hier het geval. Het gaat hier ook nooit om typegoedkeuring, maar single vehicle. Daar zijn ze over het algemeen makkelijker mee.
Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?
Eventueel afvoeren naar 25 km, dan is er geen keuring nodig en voor Nederlandse wegen snel genoeg.
Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?
Verzekering is op zo'n ding verplicht. Checkt de verzekeraar niet bij het aangaan van de polis, dan wel als je forse schade veroorzaakt.BreejKC schreef: ↑27 jul 2023 20:31Waar is die fiets op dit moment? Gewoon ergens bij u thuis? In Nederland? Dan zou ik dat hele gedoe met die RDW en lastige ambtenaartjes, die ook niet weten waarmee ze bezig zijn, laten voor wat het is. Dan maar een beetje burgerlijk ongehoorzaam en gewoon fietsen op dat ding.
Al die malle regeltjes staan of vallen met het handhaven daarvan. Ooit wel eens gehoord dat een elektrische fiets in de praktijk hier in Nederland op typegoedkeuring is gecontroleerd? Die kans hierop is nihil of minder. En wordt u in het onwaarschijnlijke geval toch daarop gecontroleerd, dan houdt u zich daarover volledig van de domme.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?
Goed advies, tot TS iemand iemand invalide rijdt met zijn fiets en onverzekerd blijkt omdat de fiets hier niet had mogen rijden. Zeker bij dit soort apparaten zijn die regels er uiteraard niet voor niets, verkeersveiligheid is nogal belangrijk.BreejKC schreef: ↑27 jul 2023 20:31Waar is die fiets op dit moment? Gewoon ergens bij u thuis? In Nederland? Dan zou ik dat hele gedoe met die RDW en lastige ambtenaartjes, die ook niet weten waarmee ze bezig zijn, laten voor wat het is. Dan maar een beetje burgerlijk ongehoorzaam en gewoon fietsen op dat ding.
Al die malle regeltjes staan of vallen met het handhaven daarvan. Ooit wel eens gehoord dat een elektrische fiets in de praktijk hier in Nederland op typegoedkeuring is gecontroleerd? Die kans hierop is nihil of minder. En wordt u in het onwaarschijnlijke geval toch daarop gecontroleerd, dan houdt u zich daarover volledig van de domme.
bupaul
vindt dit leuk
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?
Een vriend van mij heeft in de beginfase een Speed pedalic gekocht; toen de bureaucratie op gang kwam en de typekeuring verplicht werd, kon zijn fiets de registratie niet krijgen terwijl het dezelfde fiets was als de fietsen die daarna geproduceerd werden.
Een raar administratief dingetje, maar het is hem volgens mij niet gelukt om 'm geregistreerd te krijgen (gewoon in Nedlerland gekocht).
Een raar administratief dingetje, maar het is hem volgens mij niet gelukt om 'm geregistreerd te krijgen (gewoon in Nedlerland gekocht).
Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?
niet aardig maar dit is een dom advies... Hij kan 45 kmh, moet dus een kenteken krijgen, en minimaal WA verzekering. Wanneer er iets gebeurt zonder dat alles aanwezig gaan verzekeraars in ieder geval voor de eigen schade geheid moeilijk doen, die grijpen tegenwoordig als het ze lukt alles aan om niet te hoeven uitkeren.BreejKC schreef: ↑27 jul 2023 20:31Waar is die fiets op dit moment? Gewoon ergens bij u thuis? In Nederland? Dan zou ik dat hele gedoe met die RDW en lastige ambtenaartjes, die ook niet weten waarmee ze bezig zijn, laten voor wat het is. Dan maar een beetje burgerlijk ongehoorzaam en gewoon fietsen op dat ding.
Al die malle regeltjes staan of vallen met het handhaven daarvan. Ooit wel eens gehoord dat een elektrische fiets in de praktijk hier in Nederland op typegoedkeuring is gecontroleerd? Die kans hierop is nihil of minder. En wordt u in het onwaarschijnlijke geval toch daarop gecontroleerd, dan houdt u zich daarover volledig van de domme.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?
Was het dezelfde fiets, of zijn er vanwege de typegoedkeuring kleine aanpassingen gedaan? En zo’n aanpassing kan zo klein zijn dat het niet opvalt. Een ander remblokje, andere bevestigingsbout van de motor, of iets soortgelijks. Voor het oog niet zichtbaar, voor de veiligheid een groot verschil.HandigeHarrie schreef: ↑28 jul 2023 12:31Een vriend van mij heeft in de beginfase een Speed pedalic gekocht; toen de bureaucratie op gang kwam en de typekeuring verplicht werd, kon zijn fiets de registratie niet krijgen terwijl het dezelfde fiets was als de fietsen die daarna geproduceerd werden.
Een raar administratief dingetje, maar het is hem volgens mij niet gelukt om 'm geregistreerd te krijgen (gewoon in Nedlerland gekocht).
Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?
wellicht lukt het om van Gazelle een overzicht te krijgen waarin USA uitvoering verschilt van de EU uitvoering?
Jammer dat ze zo slecht meewerken aan iets wat mij eigenlijk vrij simpel lijkt (ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ze op essentiele punten van elkaar verschillen, tenzij het zaken zijn die speciaal voorgeschreven zijn voor de amerikaanse markt. Anders wordt de productie relatief duur.
Ik neem aan dat een aparte RDW keuring wel moet lukken, lukt voor bijzondere auto's ook, mits herkomst , specificaties en eigendom aantoonbaar .
zijn.
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... goedkeuren
als ik de info op de RDW site goed lees is een aparte keuring alleen al noodzakelijk omdat ie als verhuisgoed meekomt. Met wat ik zo lees en de ervaringen die ik met keuringen door RDW heb , heb ik er wel vertrouwen in (je moet wel met iets heel erg geks komen om afgekeurd te worden...EN dan gaat het meestal om DHZ projecten waar herkomst onderdelen niet aantoonbaar is, en/of bouwkwaliteit gewoon niet goed genoeg is . Is echt wat anders dan een van oorsprong in NL gebouwde fiets waar niets aan veranderd is.
Jammer dat ze zo slecht meewerken aan iets wat mij eigenlijk vrij simpel lijkt (ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ze op essentiele punten van elkaar verschillen, tenzij het zaken zijn die speciaal voorgeschreven zijn voor de amerikaanse markt. Anders wordt de productie relatief duur.
Ik neem aan dat een aparte RDW keuring wel moet lukken, lukt voor bijzondere auto's ook, mits herkomst , specificaties en eigendom aantoonbaar .
zijn.
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... goedkeuren
als ik de info op de RDW site goed lees is een aparte keuring alleen al noodzakelijk omdat ie als verhuisgoed meekomt. Met wat ik zo lees en de ervaringen die ik met keuringen door RDW heb , heb ik er wel vertrouwen in (je moet wel met iets heel erg geks komen om afgekeurd te worden...EN dan gaat het meestal om DHZ projecten waar herkomst onderdelen niet aantoonbaar is, en/of bouwkwaliteit gewoon niet goed genoeg is . Is echt wat anders dan een van oorsprong in NL gebouwde fiets waar niets aan veranderd is.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?
Die keuring bestond nog niet toen hij de fiets kocht, dat is volgens mij het enige. Misschien is het typenummer bedacht toen registratie nodig werd en moet dat in het framenummer van de fiets inbegrepen zijn ofzo. De fietsen bleven hetzelfde maar hij kon niet achteraf een registratie krijgen.NeoDutchio schreef: ↑28 jul 2023 13:03Was het dezelfde fiets, of zijn er vanwege de typegoedkeuring kleine aanpassingen gedaan? En zo’n aanpassing kan zo klein zijn dat het niet opvalt. Een ander remblokje, andere bevestigingsbout van de motor, of iets soortgelijks. Voor het oog niet zichtbaar, voor de veiligheid een groot verschil.HandigeHarrie schreef: ↑28 jul 2023 12:31Een vriend van mij heeft in de beginfase een Speed pedalic gekocht; toen de bureaucratie op gang kwam en de typekeuring verplicht werd, kon zijn fiets de registratie niet krijgen terwijl het dezelfde fiets was als de fietsen die daarna geproduceerd werden.
Een raar administratief dingetje, maar het is hem volgens mij niet gelukt om 'm geregistreerd te krijgen (gewoon in Nedlerland gekocht).
Re: Import van een elektrische Gazelle uit het buitenland. Wat moet ik doen?
Zo'n fiets die een typegoedkeuring heeft dient een VIN (vehicle identification number) te hebben en die moet in het frame gestanst zijn.