LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Maandag morgen Vespa ???

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Goliathangelus

Maandag morgen Vespa ???

Ongelezen bericht door Goliathangelus »

Mijn moeder kocht vier maanden geleden een hele mooie rode Vespa 50 (25km)
Ze heeft er meer dan duizend km mee gereden en dus de eerste onderhoud beurt ondergaan.
Net als iedereen is er een beetje aan de snelheid veranderd door de dealer zelf!!(kan 40).
Niet zo nodig om hard te gaan (een oudere vrouw met een nieuwe heup neemt niet graag risico s )maar meer om veilig over te steken of in te halen of die vervelende wielrenners die alleen op zondag met verkeerde kleding,zich zelf belangrijk vinden en zonodig mensen moeten plagen met hun slechte gedrag.
Het probleem is echter dat het niet echt heeft geholpen maar heeft het nog slechter doen rijden.
De scooter was al geen sprinter maar is nu helemaal niet voor uit te branden.
Mijn vader op zijn Sym mio trekt veel vlotter weg en rijd bv 35km en mijn moeder 40km die naast of achter mijn vader rijd.
De Vespa houd de Sym niet bij.
Heuvel op is dat zelfs nog erger.
De monteur en dealer reageren er niet veel op en mijn ouders hebben het gevoel dat ze het zelf ook niet weten wat ze er aan moeten doen.(waarschijnlijk vinden ze mijn ouders lastige mensen)
Ik denk dat de electronica het af laat weten of de scooter is niet goed afgesteld
Wat is hier aan de hand,heeft mijn moeder een maandag morgen model?

MAXIEM

Re: Maandag morgen Vespa ???

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Goliathangelus

Dit (maandagmorgen?) produkt voldoet duidelijk niet aan de verwachtingen. Omdat het nog geen 6 maanden geleden is, dat jouw moeder de vespa heeft gekocht, moet je bij de verkoper aankloppen en eisen dat het defekt gratis wordt gerepareerd. Wil de verkoper daar niet aan meewerken, dan kun je een derde partij inschakelen, die de reparatie uitvoert ten laste van de verkoper. Wel moet je de verkoper hierover van te voren inlichten dat je dat gaat doen.

Maxiem.

b@rry

Ongelezen bericht door b@rry »

Gaat het hier om een 2-takt of 4-takt model?

Goliathangelus

Ow ja,een 4 tact was ik vergeten te vermelden.
Een 2 tact koop je bijna niet meer nieuw,is uit de tijd en is eigenlijk ook niet millieu bewust of verantwoordelijk.

Goliathangelus

Ik dank je voor de uitleg MAXIEM maar in praktijk werkt het niet echt.
Als ik een scooter bij een andere dealer in de buurt laat maken moet je niet de sticker van je eigen dealer laten zien.
Zodra het wel gebeurd helpen ze je niet weet ik uit ervaring.
De dealers gunnen het elkaar niet en hebben zelfs ruzie met elkaar.

jolanda77

Ongelezen bericht door jolanda77 »

1 heeft de dealer klepen gesteld
2 wat heeft ie er aan gedaan
3 meestal als die dingen harde gaan lopen moet er een andere sproeijer in dan is het meestal over om dat ie opgevoert is zuipt ie meer en dan met de normale sproeijer gaat ie dan inhouden en trek daar om minder snel op
laat even weten hoe het afloop als uw er nog garantie op heeft moet de dealer dit probleem verhelpen kijk off ze lid zijn van de bovag zo ja zeg dan dat uw een brief stuur naar de bovag als deze het probleem niet wilt verhelpen

groetjes jolanda

Goliathangelus

Hoi Jolanda dank je voor je reactie
Hier is het antwoord
1 heeft de dealer klepen gesteld

++Als het goed is zijn de kleppen gesteld maar zeker is dat niet want ik was er niet bij..

2 wat heeft ie er aan gedaan

++Tja dat zouden wij ook wel willen weten.
De jonge monteur die daar werkzaam is word erg geprezen maar wij hebben het gevoel
dat er niet veel aan is gedaan.
Misschien durft hij er niet aan te werken of heeft hij er gewoon geen zin in??
Misschien omdat het een officiele Vespa dealer is is men bang moeilijkheden te verwachten met Vespa zelf?

3 meestal als die dingen harde gaan lopen moet er een andere sproeijer in dan is het meestal over om dat ie opgevoert is zuipt ie meer en dan met de normale sproeijer gaat ie dan inhouden en trek daar om minder snel op

++Dit klinkt erg logies en zou de oorzaak kunnen zijn en misschien de oplossing.
Bovag dealer is niet zeker.
Bovag of niet er zit zeker garantie op van 2 jaar !!
laat even weten hoe het afloop als uw er nog garantie op heeft moet de dealer dit probleem verhelpen kijk off ze lid zijn van de bovag zo ja zeg dan dat uw een brief stuur naar de bovag als deze het probleem niet wilt verhelpen

Dank je Jolanda ik zal jullie op de hoogte houden !!
Groetjes en een fijne Zondag

rianne304

Ongelezen bericht door rianne304 »

Hallo,

Er zijn verschillende redenen/oorzaken mogelijk waarom de vespa niet zo hard optrekt als de Sym Mio.
Allereerst weegt de Sym ong 80 kilo tegenover de Vespa 115 kilo. Hierdoor trekt de Mio standaard al beter op.
Het motorblokje vd Mio is van zichzelf al pittiger dan die van de Vespa.
Daarnaast kun je een scooter op verschillende manieren "opvoeren" je kunt een ringetje achter de variateur weghalen, dit is de goedkoopste manier om de scooter iets sneller te laten rijden, maar de trekkracht wordt niet veel beter, zeker heuvel op blijft het lastig.
Een andere optie is het wisselen van de CDI kast. Er zijn diverse typen op de markt om de scooter wat fijner te laten rijden, echter is dit een duurdere oplossing, maar wel vele malen fijner. Afgelopen zomer hebben wij in onze winkel meer dan 100 van deze vespa's sneller gemaakt, maar allemaal met een CDI. De mensen die in eerste instantie voor het ringetje verwijderen kozen, zijn allemaal alsnog terug gekomen om de CDI te wisselen. Wij adviseren dat ringetje dan ook niet.
Wat betreft je eigen dealer: Wees open en eerlijk, geef aan dat je het gevoel hebt dat je niet begrepen wordt, je info hier op het forum hebt gevraagd en graag wil weten hoe jouw scooter opgevoerd is. Misschien weet de monteur het echt niet. Indien nodig wil ik best uitleggen aan deze dealer wat hij moet doen om jullie Vespa goed te laten rijden. Kom je er niet uit, bij ons ben je welkom, regio Zuid Holland. Ik ga hier niet met naam en toenaam alles melden, indien nodig kan dat later nog.
Hopelijk kom je er uit. Succes!

MVG Rianne

Goliathangelus

Hallo rianne304
De rede waarom een Vespa minder snel en krachtig op trekt dan de SYM is mij bekent.
Sym Mio vergelijken met een Vespa qua trekkracht is in dit geval niet van toepassing en niet helemaal op zijn plaats.
Als je het toch met een Sym zou moeten vergelijken zou een Sym Fiddle better op zijn plaats zijn al is de Sym Fiddle toch nog 3 kilo lichter.
Gek genoeg (kijk tests en reviews op youtube) heeft juist een SYM last van trekkracht problemen maar ik als Sym Fiddle bezitter heb er juist geen last van.
Als je de Vespa van mijn moeder naast een vergelijkende Vespa zou gaan zetten trekt de ander de straat stenen er uit om het zo maar te zeggen terwijl die van mijn moeder net op gang moet komen.
Ik dank u vriendelijk voor de uitleg.
Ik denk dat we er wat aan zullen hebben.
Dit verhaal hebben we ook voorgesteld aan de dealer maar het lijkt er op dat ze het niet durven om er iets aan te veranderen.
Hun commentaar is dan wil u soms een boete?
Wij antwoorden dan,dat het ons probleem is (zie ook artikel in de Metro,Spits Telegraaf van deze week 14-10 en 15-10 over te hard rijden door opvoeren.)
Met andere woorden ze doen een beetje moeilijk en schuiven ons voor of doen ons geloven dat het veranderen niet zo gemakkelijk gaat als bij de Sym(ik heb mijn ring er uit laten halen)
Maar wij(mijn ouders)weten wel beter omdat het verwisselen van CDI kast bij mijn moeders vorige Sym mio het zelfde heeft laten doen.
Ik dank u nogmaals voor de hele goede uitleg:)
Als ik u nodig mocht hebben dan stuur ik u wel een bericht !!!

Goliathangelus

Hallo iedereen.
Ik was een weekje ziek maar ik ben er weer.
Ik heb eindelijk met mijn ouders kunnen spreken en ze hebben goed nieuws.
Na veel gepraat hebben ze de monteur en dealer toch zo ver gekregen om het euvel electronisch te verhelpen.
Het koste ze een aardige wat Euro s maar de Vespa rijdt nu eindelijk vlot door.

Iedereen bedankt voor de tips.!!!

Goliathangelus

Nog even een klein bericht.
Toen mijn ouders een opmerking hadden over dat andere Vespa scooters sneller optrekken of weg reden kregen ze als antwoord van de dealer,"Dan hadden ze vast een 2 tact"!!
Mmh,weet niet of dit wel een redelijk antwoord is.
Mijn Sym Fiddle trekt bijna de tegels uit de stoep,als het ware.

Gesloten