aronspa schreef:Wat voor accu's zitten er dan in deze XP-45? Ik heb nu 28 Ah x 4 AGM en rij maximaal slechts 40 kilometer ver.
Wanneer je even de moeite had genomen om op de website van Noveco (Novox) te kijken had je je antwoord al gehad, namelijk een 60V 40Ah LiFePo4 pack. Persoonlijk vind ik nog steeds dat electrische brommodellen onzin zijn bij langere afstanden. Door het veel hogere verbruik heb je zwaardere accu's nodig waar door de prijs (nog) veel te hoog wordt, bovendien stijgt het verbruik aanzienlijk wanneer je ze opvoert naar 55 a 60 kmh, om het snelheidsverschil met de overige weggebruikers (lees: auto's) te minimaliseren.
Je geeft aan dat je zelf 4 accu's van 28aH hebt. Per accu zou dat
theoretisch dus 48Vx28Ah=
1344 Wh zijn. In de praktijk zal dit echter een stuk minder zijn, omdat de totale energieafgifte van loodzuuraccu's (AGM is dat ook) bij hogere stromen minder is dan bij lage stromen (Peukert effect).
De 28Ah die opgegeven is, wordt alleen gehaald bij 0,1C oftewel 10 uur een belasting van 2,8A. Trek je meer stroom, dan daalt de bruikbare capaciteit. Bij op lithium gebaseerde accu's (LiPo, Li Ion, LiFePo, etc ) heb je geen last van dit verschijnsel.
Maar terugkomende op de actieradius: Je haalt 40 km met je 1344Wh pack wat neerkomt op 33,6 Wh/km. Zoals ik al eerder zei, zul je geen 28Ah (1344Wh) uit het pack kunnen halen door de hoge stromen die de motor trekt. Je verbruik ligt dus lager. Ik schat dat dit onder de 30Wh per km zal liggen. Het verbruik van mijn scooter, die iets harder dan 35km/h loopt, ligt net onder de 25Wh/km.
Het pack van Novox is 60 Volt, 40 Ah, wat neerkomt op 2400 Wh. Bij een verbruik van 30Wh/km komt dit neer op 80 km. Persoonlijk vind ik het pakket veel te duur.
Zelf heb ik een 48V/20Ah LiFePo4 pack ingebouwd en daar kan ik 40km mee rijden, wat voor mij meer dan genoeg is. Mocht ik meer willen, kan ik er altijd nog een pack bijhangen.