| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Over de Piaggio ZIP!!
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Beste Echelon,
De Varioring ( indien aanwezig ) zou ik zo wie zo verwijderen, de versnelling kan dan door verder op te schakelen en zo het toerental van de motor bij de gewenste snelheid terug regelen, de motor draait dan veel minder toeren en ook hier weer een winst met het brandstof verbruik van de 4 takt motor,
De begrenzers ( indien aanwezig ) in de 4 takt motor weet ik zo niet te zitten omdat ik helaas totaal geen ervaring heb met 4 takt motoren bij scooters, misschien kan internet of zelfs uw dealer u gewillig zijn, want hij weet ook wel beter als het op begrenzers aankomt...,
Wel weet ik zeker wanneer mijn 2 takt Piaggio vervangen moet worden dat er weer een Piaggio 4 takt komt, de motoren zijn heerlijk rustig, stinken niet, en wanneer de evt. begrenzers verwijderd zijn is het een ideale scooter voor woon-werk verkeer, goedkoper kun je niet rijden! ,
Ik heb even vlug op internet gekeken en heb een link gevonden voor het ontgrenzen van uw Zip,
Link; http://www.scooter-freaks.nl/forum/show ... p?t=176566
In de CDI van de ZIP kun je op een bepaalde plek iets inzagen zodat er een draad in de CDI doorgezaagd wordt, dan is theoretisch deze begrenzer buiten werking gezet, zelf zou ik dit echter nooit doen, stel je zaagt te ver en de CDI is kapot, dan heb je een probleem,
Zoals ik het lees is de beste optie alleen de varioring verwijderen, en dan gewoon doorrijden met het geldende vermogen, maar dan zonder varioring,
Ik heb de link even bijgevoegd zodoende u een indruk krijgt hoe deze pubertjes hun Zip 4 takt wat op willen vijzelen met snelheid,
Veel succes met uw prachtige scooter,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
De Varioring ( indien aanwezig ) zou ik zo wie zo verwijderen, de versnelling kan dan door verder op te schakelen en zo het toerental van de motor bij de gewenste snelheid terug regelen, de motor draait dan veel minder toeren en ook hier weer een winst met het brandstof verbruik van de 4 takt motor,
De begrenzers ( indien aanwezig ) in de 4 takt motor weet ik zo niet te zitten omdat ik helaas totaal geen ervaring heb met 4 takt motoren bij scooters, misschien kan internet of zelfs uw dealer u gewillig zijn, want hij weet ook wel beter als het op begrenzers aankomt...,
Wel weet ik zeker wanneer mijn 2 takt Piaggio vervangen moet worden dat er weer een Piaggio 4 takt komt, de motoren zijn heerlijk rustig, stinken niet, en wanneer de evt. begrenzers verwijderd zijn is het een ideale scooter voor woon-werk verkeer, goedkoper kun je niet rijden! ,
Ik heb even vlug op internet gekeken en heb een link gevonden voor het ontgrenzen van uw Zip,
Link; http://www.scooter-freaks.nl/forum/show ... p?t=176566
In de CDI van de ZIP kun je op een bepaalde plek iets inzagen zodat er een draad in de CDI doorgezaagd wordt, dan is theoretisch deze begrenzer buiten werking gezet, zelf zou ik dit echter nooit doen, stel je zaagt te ver en de CDI is kapot, dan heb je een probleem,
Zoals ik het lees is de beste optie alleen de varioring verwijderen, en dan gewoon doorrijden met het geldende vermogen, maar dan zonder varioring,
Ik heb de link even bijgevoegd zodoende u een indruk krijgt hoe deze pubertjes hun Zip 4 takt wat op willen vijzelen met snelheid,
Veel succes met uw prachtige scooter,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Laatst gewijzigd door Ulbe op 18 mei 2009 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
@ rdcmrt: waar zie je staan dat ik het over de cdi heb? en ik kan je bewijzen dat t wel helpt als je t voor laat komen met als standpunt minder verbruik en sowiezo verkeers veiligheid (je kan beter met het verkeer mee komen) kennis van me heeft t voor laten komen en die heeft t gewonnen 
jmmr he als je geen gelijk hebt
jmmr he als je geen gelijk hebt
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Had je post bijna over het hoofd gezien Ulbe: bedankt!
Ik ga wel ff langs de dealer....dat gedoe met zagen en hakken.......ieder zijn vak!
Bedankt!
Echelon.
Ik ga wel ff langs de dealer....dat gedoe met zagen en hakken.......ieder zijn vak!
Bedankt!
Echelon.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Beste Echelon,
De dealer kan je alle informatie geven over de scooter,
Veel succes, en vriendelijke groeten,
Ulbe.
De dealer kan je alle informatie geven over de scooter,
Veel succes, en vriendelijke groeten,
Ulbe.
-
herman-greet
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 27 sep 2013 12:55
Re: Over de Piaggio ZIP!!
ik heb al jullie reacties gelezen, en ben aan de gang gegaan.
mijn zip 25 km loopt 33 km op de vlakke weg en is van 2005.
ik heb de uitlaat gedemonteerd en kan zo naar binnen kijken geen conus of andere belemmering.
wat kan ik nog doen om de 50 km te halen.
herman
mijn zip 25 km loopt 33 km op de vlakke weg en is van 2005.
ik heb de uitlaat gedemonteerd en kan zo naar binnen kijken geen conus of andere belemmering.
wat kan ik nog doen om de 50 km te halen.
herman
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Als je 50km met een snor zip wilt rijden, moet je zorgen dat er genoeg benz in de tank zit, gasgeven en alle obstakels op het fietspad ontwijken. Na 2 uur heb je dan 50km gereden.
Succes!
Succes!
Re: Over de Piaggio ZIP!!
oo4load schreef:Als je 50km met een snor zip wilt rijden, moet je zorgen dat er genoeg benz in de tank zit, gasgeven en alle obstakels op het fietspad ontwijken. Na 2 uur heb je dan 50km gereden.
Succes!
-
bartsscooterservice
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Laatste wat je moet doen is igg in een CDI gaan lopen zagen, zoals hier iemand noemt.
Het heeft helemaal geen nut om meer toeren te draaien met een 4T, of je moet graag de boel kapot willen hebben.
Het heeft helemaal geen nut om meer toeren te draaien met een 4T, of je moet graag de boel kapot willen hebben.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Dus alle 45km scooters lopen stuk, omdat ze meer toeren draaien dan een snor die 1000rpm lager begrensd is ?
Verder zijn dat soort CDIs altijd voorzien van een 2e begrenzer die ongeveer 1000rpm hoger zit dan de 1e die je met "zagen" uit kan schakelen. Wat je doorzaagt is een draadbrug die daar speciaal door de fabrikant is neergezet zodat je hem veilig en makkelijk wat harder kan laten lopen. En het nut is ook duidelijk: een brom gaat 5-10km harder als je de cdi begrenzer uitschakelt.
Verder zijn dat soort CDIs altijd voorzien van een 2e begrenzer die ongeveer 1000rpm hoger zit dan de 1e die je met "zagen" uit kan schakelen. Wat je doorzaagt is een draadbrug die daar speciaal door de fabrikant is neergezet zodat je hem veilig en makkelijk wat harder kan laten lopen. En het nut is ook duidelijk: een brom gaat 5-10km harder als je de cdi begrenzer uitschakelt.
-
bartsscooterservice
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Bijv bij Sym , hier een mail van Sym van dit jaar:
De originele CDI’s van SYM 25 & 45 km/h hebben een toerenbegrenzer om 2 redenen;
1 – om de wettelijk verplichte eindsnelheid te krijgen van 25 km/h of 45 km/h
2 – om te zorgen dat de motor niet meer toeren gaat maken dan waar hij voor gebouwd is.
Als er een CDI geplaatst wordt zonder die toerenbegrenzer, kan de motor meer toeren maken dan waar hij voor gemaakt is en kan er ernstige motorschade ontstaan, doordat temperaturen te hoog op lopen en de smering niet voldoende is voor de hogere toerentallen. Daarom raadden wij dit ten zeerste af en vervalt de garantie bij het plaatsen van een niet-originele CDI. Dit geldt voor de SYM Mio en in principe voor elk type SYM, zowel 2-takt als 4-takt.
Wij vertrouwen erop dat dit voldoende informatie is.
Met vriendelijke groet,
SYM Scooters Nederland
De originele CDI’s van SYM 25 & 45 km/h hebben een toerenbegrenzer om 2 redenen;
1 – om de wettelijk verplichte eindsnelheid te krijgen van 25 km/h of 45 km/h
2 – om te zorgen dat de motor niet meer toeren gaat maken dan waar hij voor gebouwd is.
Als er een CDI geplaatst wordt zonder die toerenbegrenzer, kan de motor meer toeren maken dan waar hij voor gemaakt is en kan er ernstige motorschade ontstaan, doordat temperaturen te hoog op lopen en de smering niet voldoende is voor de hogere toerentallen. Daarom raadden wij dit ten zeerste af en vervalt de garantie bij het plaatsen van een niet-originele CDI. Dit geldt voor de SYM Mio en in principe voor elk type SYM, zowel 2-takt als 4-takt.
Wij vertrouwen erop dat dit voldoende informatie is.
Met vriendelijke groet,
SYM Scooters Nederland
Re: Over de Piaggio ZIP!!
oké duidelijk, maar hoeveel toeren mag dit blokje dan maken. zover ik weet is de begrenzing tot 45km alleen voor de Nederlandse markt?bartsscooterservice schreef:Bijv bij Sym , hier een mail van Sym van dit jaar:
De originele CDI’s van SYM 25 & 45 km/h hebben een toerenbegrenzer om 2 redenen;
1 – om de wettelijk verplichte eindsnelheid te krijgen van 25 km/h of 45 km/h
2 – om te zorgen dat de motor niet meer toeren gaat maken dan waar hij voor gebouwd is.
Als er een CDI geplaatst wordt zonder die toerenbegrenzer, kan de motor meer toeren maken dan waar hij voor gemaakt is en kan er ernstige motorschade ontstaan, doordat temperaturen te hoog op lopen en de smering niet voldoende is voor de hogere toerentallen. Daarom raadden wij dit ten zeerste af en vervalt de garantie bij het plaatsen van een niet-originele CDI. Dit geldt voor de SYM Mio en in principe voor elk type SYM, zowel 2-takt als 4-takt.
Wij vertrouwen erop dat dit voldoende informatie is.
Met vriendelijke groet,
SYM Scooters Nederland
Re: Over de Piaggio ZIP!!
45km/h is een europese regel, niet een nederlandse. (Nederland was 40km/h weet u nog, en duitsland 50km.h !!!).
Er zijn (weinig) markten waar scooters sneller mogen, daar rijden ze zonder vario begrenzer. Het is echter pertinente onzin dat de blokken niet meer toeren kunnen hebben dan de 7900rpm die ze met de std cdi draaien. Als dat wel zo was dan hadden ze de toerenbegrenzer nooit uitschakelbaar gemaakt. Bij veel kymco's en chinezen hangt er een kant en klare draadlus (Bijv Super8, agility city, Filly, Qingqi etc..) om de begrenzer uit te schakelen.
9000 wel een gezonde bovengrens, en laat daar nou de 2e begrenzer zitten in een kymco cdi.
Echter heb je ook dombo's die de varioring laten zitten (want lastiger te demonteren) en een snelle cdi kopen zodat de motor 12000 toeren maakt, en daar was hij dus niet op gemaakt. Verder zijn SYM blokken zowiezo al van wat dubieuze kwaliteit, dus proberen ze zich in te dekken met zulke mailtjes.
Er zijn (weinig) markten waar scooters sneller mogen, daar rijden ze zonder vario begrenzer. Het is echter pertinente onzin dat de blokken niet meer toeren kunnen hebben dan de 7900rpm die ze met de std cdi draaien. Als dat wel zo was dan hadden ze de toerenbegrenzer nooit uitschakelbaar gemaakt. Bij veel kymco's en chinezen hangt er een kant en klare draadlus (Bijv Super8, agility city, Filly, Qingqi etc..) om de begrenzer uit te schakelen.
9000 wel een gezonde bovengrens, en laat daar nou de 2e begrenzer zitten in een kymco cdi.
Echter heb je ook dombo's die de varioring laten zitten (want lastiger te demonteren) en een snelle cdi kopen zodat de motor 12000 toeren maakt, en daar was hij dus niet op gemaakt. Verder zijn SYM blokken zowiezo al van wat dubieuze kwaliteit, dus proberen ze zich in te dekken met zulke mailtjes.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
wij hadden een SYM MIO voor een beurt en deze kwam op de tom-tom uit op 98km/u en volgens de eigenaar alleen een cdi vervangen met de vario-bus en sproeier aangepast. op de klok stond 16.658km
wilde ik even melden.
wilde ik even melden.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
En toen bleek dat het een SYM Mio 100cc was.
98gps met een 50cc mio kan natuurlijk nooit. En als er iemand is die dat met me oneens is dan mag hij een video maken van betreffende mio naast een auto die 100 rijdt.
98gps met een 50cc mio kan natuurlijk nooit. En als er iemand is die dat met me oneens is dan mag hij een video maken van betreffende mio naast een auto die 100 rijdt.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Spijt mij, maar als je het niet wil geloven moet je dat zelf weten maar je mag een afspraak maken, dan zorg ik dat die eigenaar hier is, mag jij rijden, wel moet ik bekennen dat de monteur 60 kilo weegt. mijn gegevens en adres zijn je bekent.oo4load schreef:En toen bleek dat het een SYM Mio 100cc was.
98gps met een 50cc mio kan natuurlijk nooit. En als er iemand is die dat met me oneens is dan mag hij een video maken van betreffende mio naast een auto die 100 rijdt.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Ding moet ruim 12000rpm maken voordat hij die snelheid ooit kan halen. Het max vermogen van een Mio is 3.5pk bij 7500 toeren, daarna kakt het in.
Om dat ding 100 te laten rijden moet hij ruim 4pk hebben, en dat dus wel bij die 12000rpm.
Om een brommer fatsoenlijk 100 te laten rijden is eigenlijk ruim 6 pk nodig. (anders lukt het alleen met windkracht 10 mee).
Wie met sterke verhalen komt bewijst ze zelf maar.
Om dat ding 100 te laten rijden moet hij ruim 4pk hebben, en dat dus wel bij die 12000rpm.
Om een brommer fatsoenlijk 100 te laten rijden is eigenlijk ruim 6 pk nodig. (anders lukt het alleen met windkracht 10 mee).
Wie met sterke verhalen komt bewijst ze zelf maar.
-
bartsscooterservice
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36
Re: Over de Piaggio ZIP!!
oo4load schreef: Verder zijn SYM blokken zowiezo al van wat dubieuze kwaliteit, dus proberen ze zich in te dekken met zulke mailtjes.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Zo als al geschreven maak een afspraak je kunt niet in alles gelijk hebben je bent monteur of verkoper?oo4load schreef:Ding moet ruim 12000rpm maken voordat hij die snelheid ooit kan halen. Het max vermogen van een Mio is 3.5pk bij 7500 toeren, daarna kakt het in.
Om dat ding 100 te laten rijden moet hij ruim 4pk hebben, en dat dus wel bij die 12000rpm.
Om een brommer fatsoenlijk 100 te laten rijden is eigenlijk ruim 6 pk nodig. (anders lukt het alleen met windkracht 10 mee).
Wie met sterke verhalen komt bewijst ze zelf maar.
op papier zou ik blauw bloed moeten hebben
-
bartsscooterservice
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Je moet ook rekening houden dat de motor van een scooter koud meteen vol in de toeren gaat ( tov een auto waar je hem in een hogere versnelling kan zetten en rustig warm kan rijden ). Ga je dat toerental omhoog schroeven dan zal hij nog meer slijten dan nodig is. En goede kwaliteit motorolie is ook erg belangrijk om hem vooral koud goed te beschermen. Ik zie geen nut om zoveel toeren te draaien met een 4T.oo4load schreef: 9000 wel een gezonde bovengrens, en laat daar nou de 2e begrenzer zitten in een kymco cdi.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
De 50cc 4v (pia) 3v (kymco) blokken draaien netjes 8400rpm bij acceleratie en hebben de begrenzer bij 8800rpm, welk toerental je dus draait als je op snelheid bent. Die staan op het compleet zelfde onderblok en cylinder, alleen de klep inkepingen in de zuiger zijn anders. Dit (koppelkromme bij meer toeren) zie je verder bij alle multivalve blokken. Onverstandig dus volgens jou ? Moet je even bellen met Piaggio en Kymco en ze vertellen dat ze zo'n goede ingeneur als jou wel kunnen gebruiken. Het is dat SYM geen multivavle kop heeft voor 50cc anders zouden ze hetzelfde hebben gedaan. En dat toont aan dat de verklaring van SYM dat de blokken geen hogere toerentallen aankunnen totale flauwekul is.
