LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Over de Piaggio ZIP!!
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Als je 50km met een snor zip wilt rijden, moet je zorgen dat er genoeg benz in de tank zit, gasgeven en alle obstakels op het fietspad ontwijken. Na 2 uur heb je dan 50km gereden.
Succes!
Succes!
Re: Over de Piaggio ZIP!!
oo4load schreef:Als je 50km met een snor zip wilt rijden, moet je zorgen dat er genoeg benz in de tank zit, gasgeven en alle obstakels op het fietspad ontwijken. Na 2 uur heb je dan 50km gereden.
Succes!
-
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Laatste wat je moet doen is igg in een CDI gaan lopen zagen, zoals hier iemand noemt.
Het heeft helemaal geen nut om meer toeren te draaien met een 4T, of je moet graag de boel kapot willen hebben.
Het heeft helemaal geen nut om meer toeren te draaien met een 4T, of je moet graag de boel kapot willen hebben.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Dus alle 45km scooters lopen stuk, omdat ze meer toeren draaien dan een snor die 1000rpm lager begrensd is ?
Verder zijn dat soort CDIs altijd voorzien van een 2e begrenzer die ongeveer 1000rpm hoger zit dan de 1e die je met "zagen" uit kan schakelen. Wat je doorzaagt is een draadbrug die daar speciaal door de fabrikant is neergezet zodat je hem veilig en makkelijk wat harder kan laten lopen. En het nut is ook duidelijk: een brom gaat 5-10km harder als je de cdi begrenzer uitschakelt.
Verder zijn dat soort CDIs altijd voorzien van een 2e begrenzer die ongeveer 1000rpm hoger zit dan de 1e die je met "zagen" uit kan schakelen. Wat je doorzaagt is een draadbrug die daar speciaal door de fabrikant is neergezet zodat je hem veilig en makkelijk wat harder kan laten lopen. En het nut is ook duidelijk: een brom gaat 5-10km harder als je de cdi begrenzer uitschakelt.
-
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Bijv bij Sym , hier een mail van Sym van dit jaar:
De originele CDI’s van SYM 25 & 45 km/h hebben een toerenbegrenzer om 2 redenen;
1 – om de wettelijk verplichte eindsnelheid te krijgen van 25 km/h of 45 km/h
2 – om te zorgen dat de motor niet meer toeren gaat maken dan waar hij voor gebouwd is.
Als er een CDI geplaatst wordt zonder die toerenbegrenzer, kan de motor meer toeren maken dan waar hij voor gemaakt is en kan er ernstige motorschade ontstaan, doordat temperaturen te hoog op lopen en de smering niet voldoende is voor de hogere toerentallen. Daarom raadden wij dit ten zeerste af en vervalt de garantie bij het plaatsen van een niet-originele CDI. Dit geldt voor de SYM Mio en in principe voor elk type SYM, zowel 2-takt als 4-takt.
Wij vertrouwen erop dat dit voldoende informatie is.
Met vriendelijke groet,
SYM Scooters Nederland
De originele CDI’s van SYM 25 & 45 km/h hebben een toerenbegrenzer om 2 redenen;
1 – om de wettelijk verplichte eindsnelheid te krijgen van 25 km/h of 45 km/h
2 – om te zorgen dat de motor niet meer toeren gaat maken dan waar hij voor gebouwd is.
Als er een CDI geplaatst wordt zonder die toerenbegrenzer, kan de motor meer toeren maken dan waar hij voor gemaakt is en kan er ernstige motorschade ontstaan, doordat temperaturen te hoog op lopen en de smering niet voldoende is voor de hogere toerentallen. Daarom raadden wij dit ten zeerste af en vervalt de garantie bij het plaatsen van een niet-originele CDI. Dit geldt voor de SYM Mio en in principe voor elk type SYM, zowel 2-takt als 4-takt.
Wij vertrouwen erop dat dit voldoende informatie is.
Met vriendelijke groet,
SYM Scooters Nederland
Re: Over de Piaggio ZIP!!
oké duidelijk, maar hoeveel toeren mag dit blokje dan maken. zover ik weet is de begrenzing tot 45km alleen voor de Nederlandse markt?bartsscooterservice schreef:Bijv bij Sym , hier een mail van Sym van dit jaar:
De originele CDI’s van SYM 25 & 45 km/h hebben een toerenbegrenzer om 2 redenen;
1 – om de wettelijk verplichte eindsnelheid te krijgen van 25 km/h of 45 km/h
2 – om te zorgen dat de motor niet meer toeren gaat maken dan waar hij voor gebouwd is.
Als er een CDI geplaatst wordt zonder die toerenbegrenzer, kan de motor meer toeren maken dan waar hij voor gemaakt is en kan er ernstige motorschade ontstaan, doordat temperaturen te hoog op lopen en de smering niet voldoende is voor de hogere toerentallen. Daarom raadden wij dit ten zeerste af en vervalt de garantie bij het plaatsen van een niet-originele CDI. Dit geldt voor de SYM Mio en in principe voor elk type SYM, zowel 2-takt als 4-takt.
Wij vertrouwen erop dat dit voldoende informatie is.
Met vriendelijke groet,
SYM Scooters Nederland
Re: Over de Piaggio ZIP!!
45km/h is een europese regel, niet een nederlandse. (Nederland was 40km/h weet u nog, en duitsland 50km.h !!!).
Er zijn (weinig) markten waar scooters sneller mogen, daar rijden ze zonder vario begrenzer. Het is echter pertinente onzin dat de blokken niet meer toeren kunnen hebben dan de 7900rpm die ze met de std cdi draaien. Als dat wel zo was dan hadden ze de toerenbegrenzer nooit uitschakelbaar gemaakt. Bij veel kymco's en chinezen hangt er een kant en klare draadlus (Bijv Super8, agility city, Filly, Qingqi etc..) om de begrenzer uit te schakelen.
9000 wel een gezonde bovengrens, en laat daar nou de 2e begrenzer zitten in een kymco cdi.
Echter heb je ook dombo's die de varioring laten zitten (want lastiger te demonteren) en een snelle cdi kopen zodat de motor 12000 toeren maakt, en daar was hij dus niet op gemaakt. Verder zijn SYM blokken zowiezo al van wat dubieuze kwaliteit, dus proberen ze zich in te dekken met zulke mailtjes.
Er zijn (weinig) markten waar scooters sneller mogen, daar rijden ze zonder vario begrenzer. Het is echter pertinente onzin dat de blokken niet meer toeren kunnen hebben dan de 7900rpm die ze met de std cdi draaien. Als dat wel zo was dan hadden ze de toerenbegrenzer nooit uitschakelbaar gemaakt. Bij veel kymco's en chinezen hangt er een kant en klare draadlus (Bijv Super8, agility city, Filly, Qingqi etc..) om de begrenzer uit te schakelen.
9000 wel een gezonde bovengrens, en laat daar nou de 2e begrenzer zitten in een kymco cdi.
Echter heb je ook dombo's die de varioring laten zitten (want lastiger te demonteren) en een snelle cdi kopen zodat de motor 12000 toeren maakt, en daar was hij dus niet op gemaakt. Verder zijn SYM blokken zowiezo al van wat dubieuze kwaliteit, dus proberen ze zich in te dekken met zulke mailtjes.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
wij hadden een SYM MIO voor een beurt en deze kwam op de tom-tom uit op 98km/u en volgens de eigenaar alleen een cdi vervangen met de vario-bus en sproeier aangepast. op de klok stond 16.658km
wilde ik even melden.
wilde ik even melden.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
En toen bleek dat het een SYM Mio 100cc was.
98gps met een 50cc mio kan natuurlijk nooit. En als er iemand is die dat met me oneens is dan mag hij een video maken van betreffende mio naast een auto die 100 rijdt.
98gps met een 50cc mio kan natuurlijk nooit. En als er iemand is die dat met me oneens is dan mag hij een video maken van betreffende mio naast een auto die 100 rijdt.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Spijt mij, maar als je het niet wil geloven moet je dat zelf weten maar je mag een afspraak maken, dan zorg ik dat die eigenaar hier is, mag jij rijden, wel moet ik bekennen dat de monteur 60 kilo weegt. mijn gegevens en adres zijn je bekent.oo4load schreef:En toen bleek dat het een SYM Mio 100cc was.
98gps met een 50cc mio kan natuurlijk nooit. En als er iemand is die dat met me oneens is dan mag hij een video maken van betreffende mio naast een auto die 100 rijdt.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Ding moet ruim 12000rpm maken voordat hij die snelheid ooit kan halen. Het max vermogen van een Mio is 3.5pk bij 7500 toeren, daarna kakt het in.
Om dat ding 100 te laten rijden moet hij ruim 4pk hebben, en dat dus wel bij die 12000rpm.
Om een brommer fatsoenlijk 100 te laten rijden is eigenlijk ruim 6 pk nodig. (anders lukt het alleen met windkracht 10 mee).
Wie met sterke verhalen komt bewijst ze zelf maar.
Om dat ding 100 te laten rijden moet hij ruim 4pk hebben, en dat dus wel bij die 12000rpm.
Om een brommer fatsoenlijk 100 te laten rijden is eigenlijk ruim 6 pk nodig. (anders lukt het alleen met windkracht 10 mee).
Wie met sterke verhalen komt bewijst ze zelf maar.
-
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36
Re: Over de Piaggio ZIP!!
oo4load schreef: Verder zijn SYM blokken zowiezo al van wat dubieuze kwaliteit, dus proberen ze zich in te dekken met zulke mailtjes.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Zo als al geschreven maak een afspraak je kunt niet in alles gelijk hebben je bent monteur of verkoper?oo4load schreef:Ding moet ruim 12000rpm maken voordat hij die snelheid ooit kan halen. Het max vermogen van een Mio is 3.5pk bij 7500 toeren, daarna kakt het in.
Om dat ding 100 te laten rijden moet hij ruim 4pk hebben, en dat dus wel bij die 12000rpm.
Om een brommer fatsoenlijk 100 te laten rijden is eigenlijk ruim 6 pk nodig. (anders lukt het alleen met windkracht 10 mee).
Wie met sterke verhalen komt bewijst ze zelf maar.
op papier zou ik blauw bloed moeten hebben
-
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Je moet ook rekening houden dat de motor van een scooter koud meteen vol in de toeren gaat ( tov een auto waar je hem in een hogere versnelling kan zetten en rustig warm kan rijden ). Ga je dat toerental omhoog schroeven dan zal hij nog meer slijten dan nodig is. En goede kwaliteit motorolie is ook erg belangrijk om hem vooral koud goed te beschermen. Ik zie geen nut om zoveel toeren te draaien met een 4T.oo4load schreef: 9000 wel een gezonde bovengrens, en laat daar nou de 2e begrenzer zitten in een kymco cdi.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
De 50cc 4v (pia) 3v (kymco) blokken draaien netjes 8400rpm bij acceleratie en hebben de begrenzer bij 8800rpm, welk toerental je dus draait als je op snelheid bent. Die staan op het compleet zelfde onderblok en cylinder, alleen de klep inkepingen in de zuiger zijn anders. Dit (koppelkromme bij meer toeren) zie je verder bij alle multivalve blokken. Onverstandig dus volgens jou ? Moet je even bellen met Piaggio en Kymco en ze vertellen dat ze zo'n goede ingeneur als jou wel kunnen gebruiken. Het is dat SYM geen multivavle kop heeft voor 50cc anders zouden ze hetzelfde hebben gedaan. En dat toont aan dat de verklaring van SYM dat de blokken geen hogere toerentallen aankunnen totale flauwekul is.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Toerental heeft niets met de maximale snelheid te maken. althans als je er alleen vanuit gaat dat je niets verder aan de aandrijving doet. indien je voldoende pk/kw op de krukas hebt en met je overbrengen kunt spelen kun je bereiken welk een trekker of ragemotor ook heeft. maar dan heb ik het dan niet over acceleratie maar over de snelheid. Wij hebben aangetoond met onze testbank bij Peugeot Nederland dat de toentertijd zijnde kw bank totaal de plank hadden misgeslagen met hun berekening. je kunt met 3kw max 90km/u rijden of 10km/u als je overbrenging goed is vandaar dat er nu snelheid banken zijn (200stuks ). wat de gereden afstand was om de snelheid te behalen doet er nu niet toe maar het kan. dus TNO enz zaten er gewoon naast.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Kweet niet waarom je nu ineens over de kw banken begint (van de politie) maar die hebben nooit de geleverde kilowatts gemeten. Het was in principe een ordinaire snelheidmeter met op de schaalverdeleng KW ipv KM/H. De kw score van de politiebanken had een directe relatie met het toerental van de rol en gaf het benodigde vermogen in kw weer om de rol met die snelheid te bewegen. Met de omrekentabel moest dan weer worden verklaard hoe hard de scooter met dat vermogen dan wel niet zou moeten kunnen rijden. Hoewel het concept totaal niet klopt worden ze nog steeds gebruikt, bij de huidige Sneep modellen is de KW display vervangen door een normale KM/H display.
Alleen de Dynostar politiebanken doen een echte vermogensmeting (met werverlstroomrem), maar de meting wordt niet getoond op de display. Alleen de gemeten max snelheid. Aangezien de scooter door de bank wordt belast met een gesimuleerde rol en rijwind weerstand is die wel realistisch.
Alleen de Dynostar politiebanken doen een echte vermogensmeting (met werverlstroomrem), maar de meting wordt niet getoond op de display. Alleen de gemeten max snelheid. Aangezien de scooter door de bank wordt belast met een gesimuleerde rol en rijwind weerstand is die wel realistisch.
-
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36
Re: Over de Piaggio ZIP!!
Ik heb het ook over andere CDI plaatsen dan standaard... Jij gooit ineens weer 4v blokken in de discussie, stomme vergelijking, want 4v is anders dan 2v in de spoeling, vandaar de standaard toerentalbegrenzer iets hoger is gelegd. Bel even met Sym dan en leg even uit waarom hun verklaring flauwekul is danoo4load schreef:De 50cc 4v (pia) 3v (kymco) blokken draaien netjes 8400rpm bij acceleratie en hebben de begrenzer bij 8800rpm, welk toerental je dus draait als je op snelheid bent. Die staan op het compleet zelfde onderblok en cylinder, alleen de klep inkepingen in de zuiger zijn anders. Dit (koppelkromme bij meer toeren) zie je verder bij alle multivalve blokken. Onverstandig dus volgens jou ? Moet je even bellen met Piaggio en Kymco en ze vertellen dat ze zo'n goede ingeneur als jou wel kunnen gebruiken. Het is dat SYM geen multivavle kop heeft voor 50cc anders zouden ze hetzelfde hebben gedaan. En dat toont aan dat de verklaring van SYM dat de blokken geen hogere toerentallen aankunnen totale flauwekul is.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
De snelle CDIs (die voor SYM althans wel, is gewoon kymco DC type) hebben doorgaans een begrenzer op 9000rpm.
Dus geen stomme vergelijking, want 4v blokken zitten standaard op 9000, en deze blokken zitten qua basis hetzelfde in elkaar alleen de kop is anders.
Waarom moet ik met SYM bellen, ik gebruik ze niet als referentie. Jij wel.
Dus geen stomme vergelijking, want 4v blokken zitten standaard op 9000, en deze blokken zitten qua basis hetzelfde in elkaar alleen de kop is anders.
Waarom moet ik met SYM bellen, ik gebruik ze niet als referentie. Jij wel.
Re: Over de Piaggio ZIP!!
ik moet even een foutje recht strijken, de zip ging langsamer 73 sorry dus geen 98