oo4load schreef:Maar Bart wist jij al dat die olie van de Hema geproduceerd wordt bij een hele normale oliefirma en dat die aan dezelfde ISO keuringseisen voldoet als die dure olie van een "echt merk" ?
Elke olie heeft een keurmerk, die zijn er in verschillende klasses. Slechte olie, die heb je in europa gek genoeg alleen van bekende merken .... want alleen merken als Castrol en Shell durven het aan om olie van de laagste LGA of LGB ISO kwaliteitsklasse nog aan de man te brengen (die zie je wel eens staan in de bouwmarkt of de benzinepomp).
Voorbeeld: Hema 2takt olie voldoet aan ISO L EGD. Dat is de hoogste klasse, en menig olie van dure merken voldoet daar niet eens aan. LGD klasse is langer bestand tegen "rijden met te weinig smering en te hoge temperatuur" dan LGC klasse en heeft ook nog eens minder last van roetvorming!
Merk en prijs zegt niets. Kijk naar de ISO klasse. Bij 4takt olie heb je ook deze ISO klasse, heten iets anders, maar ook daar geldt: huismerk olie van Hema is prima en beter dan duur verkochte goedkope bocht van de bekende merken die je soms nog tegenkomt.
Het begint een beetje eentonig te worden, maar leer eens iets over auto en motortechniek. Ik neem aan dat een monteur wel wat kennis mag hebben van olie ?
Hier een voorbeeld van een cilinder waar in dit geval Action ( blauwe ) 2-takt olie gebruikt is.
Probleem is dat de olie te dik is, lage kwaliteit bijna altijd een semi-synth, en niet goed vernevelt met de benzine, waardoor op den duur afzet gaat komen, en zelfs schade aan het motorblok maakt. Ook hier weer kom ik veel scooters tegen die klachten hebben van " veel rookuitstoot en slechter presteren of zelfs gewoon niet meer starten door vette olie aanslag op de bougie " En dan zit er altijd of die blauwe of groene 2-takt prut in van de Hema, Action of andere prijsstunter. Na volledig schoonmaken motorblok en goede kwaliteit 2-takt olie rookt die totaal niet meer. Rara hoe kan dat...