LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Amerikaanse koelkast defect, Samsung geeft niet thuis!

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
SJ LAP

Amerikaanse koelkast defect, Samsung geeft niet thuis!

Ongelezen bericht door SJ LAP »

Wij hebben sinds 30 oktober 2016 een Amerikaanse koelkast van Samsung, de RF56J9041SR.

Sinds 23 juni 2017 is de koelgedeelte defect, nadat wij Samsung hebben gebeld heeft Samsung Selectro ingeschakeld.
Deze is langsgeweest op vrijdag 30 juni en heeft de problemen alleen maar erger gemaakt.

Selectro (door Samsung ingeschakeld) heeft de achterste plaat van de koelkast vervangen, deze sluit echter niet goed aan. Selectro heeft een aantal krassen en zelfs beschadigingen toegebracht aan de dure Amerikaanse koelkast.

Dit direct gemeld bij Samsung, tot op heden nog niet verholpen.
Het is zelfs zo dat nadat Selectro is langsgeweest, de vriezer het nu ook niet meer doet.
Kortom, het complete apparaat (meer dan €3000,- voor betaald!!!) is nutteloos.

Wij hebben kleine kinderen in huis en kunnen de kinderen niets wat kouds te drinken geven, laat staan dat wij niet eens eten en/of drinken kunnen koelen laat staan vriezen.

Wij zijn zéér trouwe Samsung klanten, hebben bijna alles van Samsung en dit al jarenlang.
Samsung geeft nu echter niet thuis, blijft maar wijzen naar Selectro, Selectro wijst weer naar Samsung.

Samsung is de fabrikant is is eindverantwoordelijk, als Samsung Selectro inschakelt is Samsung nog steeds verantwoordelijk voor Selectro. Ook wanneer er sprake is van gevolgschade.

Ik wil jullie allemaal toch vragen een keer extra na te denken alvorens een Samsung product aan te schaffen dan wel een reparatie aan een Samsung-product door Selectro uit te laten voeren.
Maak veel foto's, indien mogelijk FILM het wanneer er iemand langskomt in opdracht van Samsung.

Ik kan aantonen dat de Selectro medewerker krassen en beschadigingen heeft toegebracht middels foto's (terwijl deze bezig was gemaakt, 100% bewijs) maar Samsung geeft niet thuis, Selectro ook niet.

Inmiddels bijna 3!!! weken zonder werkende koelkast en bijna 1,5 week zonder werkende vriezer.

Samsung, schaam jezelf! Van een dusdanig groot bedrijf mag een klant/consument veeeel meer verwachten.
Ik dacht dat dit soort "fratsen" alleen bij Apple gebeurde maar Samsung weet het nog bonter te maken.

Aangifte bij de politie wordt over enkele dagen gedaan, Samsung heb ik officiéel in gebreke gesteld en de tijd gegeven om uiterlijk op woensdag 12 juli met een oplossing te komen. Doet Samsung dit niet dan volgt er een politie-aangifte en wordt er door mij een jurist ingeschakeld.

Mensen kijk uit aub! Wij houden het nu al zolang vol, wij willen niet dat er andere mensen zijn dit hetzelfde moeten meemaken. Het is geen pretje.

Samsung, neem je verantwoordelijk of ontbindt de koop!
Laatst gewijzigd door SJ LAP op 10 jul 2017 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Graaf_Alex

Re: Amerikaanse koelkast defect, Samsung geeft niet thuis!

Ongelezen bericht door Graaf_Alex »

Beste SJ Lap,
Geef deze klacht ook door aan ConsuWijser van de ACM (De autoriteit consument en markt)
Bedrijven zijn niet zo blij met de ACM, zo kan je druk op de ketel zetten bij Samsung.
Hier een link voor voorbeeld brieven: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie, ik heb er ook een verstuurd vandaag naar de Mediamerkt.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Snel even naar de kringloop of op marktplaats kijken voor een vriezertje en een koeler! Dan ben je intussen in ieder geval even gered, en hoeven je kleine kinderen geen lauwe cola te drinken. En belangrijker, kun je weer een koude pils drinken.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Euh aangifte bij de politie? Waar tegen wilt u aangifte doen? Lijkt wel of dit de nieuwe trend is. Na maandenlang oplichting gehoord te hebben is het nu aangifte. Tegen welk strafbaar feit wilt u aangifte doen dan? U heeft een civiele zaak met Samsung, daar komt de politie echt niet tussen hoor.

Wat Graaf Alex zegt is verstandiger en meer bruikbaar.

SJ LAP

Graaf_Alex schreef:Beste SJ Lap,
Geef deze klacht ook door aan ConsuWijser van de ACM (De autoriteit consument en markt)
Bedrijven zijn niet zo blij met de ACM, zo kan je druk op de ketel zetten bij Samsung.
Hier een link voor voorbeeld brieven: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie, ik heb er ook een verstuurd vandaag naar de Mediamerkt.
Bedankt! Had dit probleem vanmiddag inderdaad gemeld bij ACM maar het kan enkele werkdagen duren voordat ik een terugkoppeling krijg.
Samsung is helaas een bedrijf welke waar mogelijk, de kantjes er vanaf loopt. Althans, in mijn situatie, ik hoop dat ACM Samsung kan bewegen, maar op welk termijn is mij niet bekend.

Nogmaals bedankt voor het meedenken en de tip.
riddert schreef:Snel even naar de kringloop of op marktplaats kijken voor een vriezertje en een koeler! Dan ben je intussen in ieder geval even gered, en hoeven je kleine kinderen geen lauwe cola te drinken. En belangrijker, kun je weer een koude pils drinken.
Goede tip, bedankt. Is dit een kostenpost die ik kan declareren bij Samsung? (Graag incl. enige onderbouwing)

SJ LAP

NeoDutchio schreef:Euh aangifte bij de politie? Waar tegen wilt u aangifte doen? Lijkt wel of dit de nieuwe trend is. Na maandenlang oplichting gehoord te hebben is het nu aangifte. Tegen welk strafbaar feit wilt u aangifte doen dan? U heeft een civiele zaak met Samsung, daar komt de politie echt niet tussen hoor.

Ik kan en mag aangifte doen van vernieling dan wel beschadiging door de persoon welke is aangestuurd in opdracht van Selectro die weer is ingeschakeld door Samsung.
Oplichting spreek ik niet over, het (al dan niet) opzettelijk (zonder goedkeuring) beschadigen/vernielen van andermans eigendom is nog steeds bij wet verboden.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Is Samsung naast fabrikant ook de verkoper? Of zit daar een andere partij tussen? Verkoper is aanspreekpunt in deze.

SJ LAP

16again schreef:Is Samsung naast fabrikant ook de verkoper? Of zit daar een andere partij tussen? Verkoper is aanspreekpunt in deze.
Samsung is niet de verkoper, omdat ik ná 18:00 uur thuis kwam en het defect constateerde heb ik Samsung gebeld (deze waren nog open, verkopende partij niet meer).
Situatie voorgelegd aan Samsung en ook aangegeven dat de koelkast niet rechtstreeks bij Samsung is aangekocht.

Normaliter is het mij inderdaad bekend dat ik bij de verkopende partij moet zijn, in dit geval is Samsung echter langsgeweest (althans, Selectro i.o.v. Samsung) en is het nu dan ook aan Samsung om de problemen hieruit ontstaan op te lossen.
Nu staat de verkopende partij "buitenspel" door de toegebrachte schade door Selectro.

Overigens kan ik aantonen middels mail dat Samsung hiervan op de hoogte was vóórdat Selectro op locatie kwam.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hoe zit het met de verkoper van de koelkast? Is deze aangesloten bij Uneto VNI of Thuiswinkel.org?

In dat geval kunt u arbitrage overwegen. U legt uw geschil dan voor aan een geschillencommissie. Zo hoeft u niet naar de kantonrechter.

SJ LAP

Bob Schurkjens schreef:Hoe zit het met de verkoper van de koelkast? Is deze aangesloten bij Uneto VNI of Thuiswinkel.org?

In dat geval kunt u arbitrage overwegen. U legt uw geschil dan voor aan een geschillencommissie. Zo hoeft u niet naar de kantonrechter.
Verkoper is niet aangesloten bij Thuiswinkel. Ik ben er niet zeker van, maar gaat deze vlieger wel op?
Samsung heeft een 3de partij ingeschakeld welke de problemen heeft verergert, en schade heeft toegebracht in de vorm van krassen en beschadigingen.
De verkopende partij staat hier weer buiten.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik denk dat Samsung sowieso geen speler is. U heeft Samsung gevraagd om reparatie, aangezien Samsung dit niet aan huis doet, biedt men een bedrijf uit hun lijst met bedrijven waar ze mee samenwerken aan. Waarschijnlijk had u ook gewoon de rekening voor reparatie gekregen. De verkoper is aanspreekpunt voor het eerste defect en had de garantie moeten regelen. Deze is niet verlopen nu, omdat Samsung het bedrijf zelf heeft ingeschakeld.

Het tweede probleem is uiteraard voor rekening van Selectro zelf.

SJ LAP

Op de site van Samsung staat o.a. het volgende bij informatie over garantie:
  • HOE GARANTIE UITVOEREN
    Indien ondersteuning volgens deze Garantie noodzakelijk zou zijn, dienen Consumenten contact op te
    nemen met de Samsung Service- en Informatielijn en de gegeven instructies of advies te volgen. Indien
    mogelijk mag Samsung op afstand een diagnose stellen van het probleem, waarbij de Consument zal
    worden gevraagd om toestemming te verlenen met de toegang op afstand tot het product door
    Samsung of diens vertegenwoordiger. Contactgegevens van Samsung en de Samsung Service- en
    Informatielijn staan onderaan deze Garantie vermeld.
    Deze Garantie is slechts geldig indien de Consument een geldig aankoopbewijs van het product door de
    oorspronkelijke Consument kan overleggen, bestaande uit een originele factuur, kassabon of ieder
    ander geldig bewijs van aankoop zoals voorzien door geldend nationaal recht, met vermelding van de
    datum van aankoop, de naam van de verkoper, de productnaam en het productnummer.

En:
  • OPGELET! DEZE GARANTIE IS EEN VRIJWILLIGE FABRIEKSGARANTIE EN VERSCHAFT RECHTEN
    BOVENOP DE WETTELIJKE RECHTEN DIE CONSUMENTEN GENIETEN ONDER HET TOEPASSELIJK RECHT
    MET BETREKKING TOT DE AANKOOP VAN CONSUMPTIEGOEDEREN, EN KAN DEZE WETTELIJKE
    GARANTIE NIET BEPERKEN.
    WAT VALT ONDER DEZE GARANTIE?
    Standaard garantietermijn
    Samsung garandeert dat het product vrij is van defecten in de materialen en de productie gedurende 24
    maanden na de datum van de eerste aankoop van het product door de oorspronkelijke Consument
    (hierna: “Oorspronkelijke Aankoopdatum”). Iedere aanspraak of vordering gesteld in het kader van
    deze Garantie buiten de voormelde garantietermijn wordt niet aanvaard. Een vordering binnen deze
    Garantie laat het verdere verloop van de garantietermijn onverlet, behoudens andersluidend nationaal
    recht.
    VERPLICHTINGEN VAN SAMSUNG
    In overeenstemming met de bepalingen van deze Garantie en binnen de garantietermijn zal Samsung
    binnen een redelijke termijn, naar eigen keuze (behoudens andersluidende bepaling van nationaal
    recht), hetzij de defecten in het product van Samsung herstellen, hetzij het product gratis vervangen
    (behoudens kosten van transport, ophalen of installatie van het product voor zover door de wet
    toegelaten). Wisselstukken of vervangtoestellen voor het product van Samsung zullen
    worden geleverd op basis van uitwisseling en mogen op zijn beurt nieuw of hersteld zijn om functioneel
    gelijkaardig te zijn aan een nieuw product, behoudens andersluidende bepaling van nationaal recht.
    Voor het herstelde of vervangen product geldt de resterende garantietermijn van het oorspronkelijke
    product of een langere termijn indien zulks opgelegd zou zijn door nationaal recht. Alle originele
    onderdelen die vervangen worden in het kader van deze Garantie worden eigendom van Samsung en de
    nieuwe of vervangen onderdelen worden eigendom van de Consument.

Na te lezen op: http://images.samsung.com/is/content/sa ... ent_NL.pdf

SJ LAP

Nijogeth schreef:Ik denk dat Samsung sowieso geen speler is. U heeft Samsung gevraagd om reparatie, aangezien Samsung dit niet aan huis doet, biedt men een bedrijf uit hun lijst met bedrijven waar ze mee samenwerken aan. Waarschijnlijk had u ook gewoon de rekening voor reparatie gekregen. De verkoper is aanspreekpunt voor het eerste defect en had de garantie moeten regelen. Deze is niet verlopen nu, omdat Samsung het bedrijf zelf heeft ingeschakeld.

Het tweede probleem is uiteraard voor rekening van Selectro zelf.
Conform de garantie informatie op de site van Samsung is mijn conclusie vooralsnog dat Samsung juist wel dé speler is.
Samsung stelt dat het een "vrijwillige fabrieksgarantie van minimaal 24 maanden geeft".
Zie mijn bericht hierboven, Samsung moet het oplossen.
Probleem is alleen dat zij niet mee beweegt.

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Hoezo aangifte? Laat politie en OM echte boeven vangen en dop uw eigen boontjes. Met uw aangifte wordt niets gedaan. Hoe ziet u een dergelijk strafrechtelijk proces voor u, gaat u gebruik maken van uw spreekrecht als benadeelde partij? Dan wil ik namelijk op de publieke tribune zitten.

Het is een civielrechtelijk geschil, hoe vervelend dat ook voor u is, u zult zelf uw recht moeten halen. U heeft Samsung dus al in gebreke gesteld (officieel nog wel), dat is alvast een goede eerste stap als u de koelkast ook bij Samsung heeft gekocht. Dit zal de door u ingeschakelde jurist u ook uitleggen, want ik zou u niet adviseren zelf aan de slag te gaan met deze casus.

Succes

prijk

Ongelezen bericht door prijk »

U moet dit met de verkoper regelen. U heeft nu Samsung ingeschakeld en kunt een beroep doen op de fabrieksgarantie, maar deze fabrieksgarantie is veel beperkter dan de garantie die u als consument van de verkoper dient te krijgen. Aangifte doen bij de politie is niet de aangewezen weg, u moet de zaak eerst via een civiel traject proberen op te lossen. En nogmaals, dat moet via de verkoper, dan heeft u de meeste rechten.

NeoDutchio

SJ LAP schreef:
NeoDutchio schreef:Euh aangifte bij de politie? Waar tegen wilt u aangifte doen? Lijkt wel of dit de nieuwe trend is. Na maandenlang oplichting gehoord te hebben is het nu aangifte. Tegen welk strafbaar feit wilt u aangifte doen dan? U heeft een civiele zaak met Samsung, daar komt de politie echt niet tussen hoor.

Ik kan en mag aangifte doen van vernieling dan wel beschadiging door de persoon welke is aangestuurd in opdracht van Selectro die weer is ingeschakeld door Samsung.
Oplichting spreek ik niet over, het (al dan niet) opzettelijk (zonder goedkeuring) beschadigen/vernielen van andermans eigendom is nog steeds bij wet verboden.
U heeft getuige dat deze monteur opzettelijk schade heeft veroorzaakt om u te benadelen? Alstublieft laat het voorkomen, ik kom kijken. Ben wel eens toe aan een goede lach.

prijk

Ongelezen bericht door prijk »

SJ LAP schreef:Oplichting spreek ik niet over, het (al dan niet) opzettelijk (zonder goedkeuring) beschadigen/vernielen van andermans eigendom is nog steeds bij wet verboden.
Als u op visite bij de buren een duur porseleinen kopje in gruzelementen laat vallen, bent u dan ook bang dat de buurman de politie belt en u een forse douw van Justitie krijgt?

NeoDutchio

prijk schreef:
SJ LAP schreef:Oplichting spreek ik niet over, het (al dan niet) opzettelijk (zonder goedkeuring) beschadigen/vernielen van andermans eigendom is nog steeds bij wet verboden.
Als u op visite bij de buren een duur porseleinen kopje in gruzelementen laat vallen, bent u dan ook bang dat de buurman de politie belt en u een forse douw van Justitie krijgt?
Oei, onze buurjongen van 5 heeft een kras op mijn auto gemaakt. Dit is dus strafbaar, mooi dat ik het weet. Zal morgen even aangifte gaan doen van vernieling. Maar denkt u dat dit problemen gaat geven in de verstandhouding met de buren?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Aangifte zou ik geen tijd aan spenderen: Hier gaat de politie simpelweg niet aan meewerken. Antwoord zal zijn dat dit een civiele zaak is, stap maar naar de burgerrechter.

m.i. blijft verkoper aanspreekpunt. Je hebt met Samsung geen overeenkomst.
Mooi dat je de verkoper kan en mag overslaan voor garantie afhandeling, maar indien je daar ontevreden over bent, dien je aan te kloppen bij de verkoper.

SJ LAP

Bedankt voor de reacties tot dusver.
"Grappen" over mijn mededeling dat ik aangifte ga doen? Volgens mij sta ik in mijn recht.
De aangifte is ook meer bedoeld als "dwang/dreigmiddel" om wederpartij te laten bewegen.

Desondanks is daadwerkelijk op een aantal foto's te zien hoe de Selectro medewerker in ieder geval een deel van mijn klachten mbt krassen/beschadigingen toebrengt.

Graag vanaf nu weer "ontopic", mochten jullie nog tips hebben die mij verder kunnen helpen, graag!
Allemaal bedankt tot dusver.

Gesloten