Het proberen van een andere kabel en aansluiting is niet iets wat technische kennis vereist, noch systematisch te werk gaan. Wel vreemd dat de kpn helpdesk dit niet heeft laten proberen. Maar dit is niet aan de leverancier van de TV toe te rekenen.alfatrion schreef:Dit noem ik dus voor captain Hindsight spelen (video Southpark) noem. Als je de oplossing weet, dan is het eenvoudig om te bedenken wat je had kunnen doen. Het is achteraf duidelijk dat het een probleem met de HDMI poort is (want die conclusie is voor je getrokken) en daaruit volgt dan heel snel dat je een andere HDMI poort had kunnen proberen. Maar als je de oplossing niet weet, dan is dit veel lastiger.
Je moet dan heel systematisch te werk gaan, want anders vergeet je vergeet je gewoon de helft. Daarnaast heb je eigenlijk technisch inzicht nodig, omdat je ander niet kunt filteren. Dat consumenten over deze vaardigheden niet beschikken blijkt wel uit de omvang van de helpdesken bij provider en de standaard oplossingen die zij aanbieden. Je mag verwachten dat een consument eerst zelf wat probeert, maar niet dat hij dat hij overal aan denkt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tv al binnen 2 maanden kapot, wat nu?
Re: Tv al binnen 2 maanden kapot, wat nu?
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Tv al binnen 2 maanden kapot, wat nu?
De € 50,00 hoeft de verkoper van de televisie niet te betalen. TS heeft de verkoper nooit in de gelegenheid gesteld om vast te stellen dat de TV niet defect is. Je kunt je wel afvragen waarom de helpdesk van KPN niet de HDMI poort heeft uitgesloten als oorzaak, maar mogelijk eiste TS een monteur.
Stel dat de verkoper zou aangeven dat de TV niet defect is en dat de TV ontvanger defect is zou je de € 50,00 kunnen claimen, dat is hier niet het geval.
Een reparatie termijn van 4-6 weken is niet onredelijk bezwarend, het is een gangbare termijn voor reparaties aan elektronica.
Dus TS heeft 2 opties:
1. TV aanbieden ter reparatie, dat je geen vervanging hebt is vervelend, gelukkig heeft KPN ook WebTV
2. Accepteren dat HDMI poort 1 defect is
Het is ook mogelijk dat de HDMI kabel defect is en dat de HDMI poort 2 door lagere HDMI ondersteuning hier geen problemen mee ondervind.
Stel dat de verkoper zou aangeven dat de TV niet defect is en dat de TV ontvanger defect is zou je de € 50,00 kunnen claimen, dat is hier niet het geval.
Een reparatie termijn van 4-6 weken is niet onredelijk bezwarend, het is een gangbare termijn voor reparaties aan elektronica.
Dus TS heeft 2 opties:
1. TV aanbieden ter reparatie, dat je geen vervanging hebt is vervelend, gelukkig heeft KPN ook WebTV
2. Accepteren dat HDMI poort 1 defect is
Het is ook mogelijk dat de HDMI kabel defect is en dat de HDMI poort 2 door lagere HDMI ondersteuning hier geen problemen mee ondervind.
Re: Tv al binnen 2 maanden kapot, wat nu?
Vergeet nu eens dat je weet wat de oplossing is.olaf79 schreef:Het proberen van een andere kabel en aansluiting is niet iets wat technische kennis vereist, noch systematisch te werk gaan.
Dit is niet goed doordacht. TS heeft een koopovereenkomst met de verkoper een overeenkomst met KPN.sylvesterb schreef:Stel dat de verkoper zou aangeven dat de TV niet defect is en dat de TV ontvanger defect is zou je de € 50,00 kunnen claimen, dat is hier niet het geval.
Situatie:
1. TS laat KPN langs komen, omdat hij denkt dat het probleem in de dienstverlening van KPN zit. KPN stelt vast dat het signaal in orde is, stelt ook vast dat het probleem in de televisie zit en brengt 50 euro in rekening.
2. TS laat de verkoper van de televisie langs komen, omdat hij denk dat het probleem in de televisie zit. De verkoper stelt vast dat de werking van de televisie in orde is, stelt ook vast dat het probleem in het signaal zit en brengt 50 euro in rekening.
Je stelt hier dat TS de 50 euro in situatie 2 wel en in situatie 1 niet kan verhalen op de ander. Dit is volkomen onbegrijpelijk.
Wat is toch jouw fixatie met het begrip "onredelijk bezwarend"? Dit begrip komt in het relevante wetsartikel niet voor. Als je hiermee de indruk wil wekken dat je een rechtsbegrip kent en daarom dus wel wat van rechten zal afweten, dan slaag je daar niet in.sylvesterb schreef:Een reparatie termijn van 4-6 weken is niet onredelijk bezwarend, het is een gangbare termijn voor reparaties aan elektronica.
Dat een bepaalde termijn gangbaar is, wil nog niet zeggen dat die termijn redelijk is. Als het gangbaar zou zijn dat reparatie 12 maanden, dan is 12 maanden daarmee nog geen redelijke termijn. Een televisie wordt gekocht om naar te kijken, niet om zoveel maanden bij de reparateur te staan. Bovendien is de wetgeving normatief.
Artikel 7:21 lid 3 BW schreef: De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
Re: Tv al binnen 2 maanden kapot, wat nu?
KPN stelt vast dat het probleem in de tv zit, niet dat de tv kapot is. TV is mogelijk niet kapot, maar die software moet waarschijnlijk gereset worden. Haal dan eerst alle apparaten van de tv af, reset de tv naar fabriekswaarden, zet hem uit en haal deze even van het lichtnet af. Zet hem vervolg weer aan en verbind 1 voor 1 alle apparaten opnieuw.