Hoi, ik heb 4 weken geleden een bril gekocht bij een keten. Meteen de 1e dag na levering merk ik al dat ik er niet goed mee kan kijken. Meteen terug naar de opticien, die heeft toen de bril iets bijgebogen en gezegd dat ik moest kijken of ik eraan kon wennen. Dit heeft zich inmiddels 3x herhaald. En ik kan er nog steeds niks mee.
De opticien heeft bij de 3e keer ook gezegd dat hij er nu niks meer aan kan doen en dat ik er mee moet leren leven. Ik wil het liefst mijn geld terug krijgen maar voordat ik naar de opticien ga wil ik graag weten wat mijn rechten zijn? Is de opticien wettelijk verplicht om de bril terug te nemen? Is hij verplicht er andere glazen in te stoppen (indien geld terug niet kan)?
Kortom, wat zijn je rechten bij de koop van een bril? (als het een defecte tv is dan heb je altijd wel garantie maar een bril???)
alvast bedankt
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bril niet goed. Garantie?
Re: Bril niet goed. Garantie?
Bij een nieuwe bril kunnen er simpel gezegd 3 zaken fout zijn. De glazen kunnen verkeerd (geleverd) zijn, de glazen kunnen verkeerd gemonteerd worden en het montuur kan niet lekker/goed zitten.Meteen de 1e dag na levering merk ik al dat ik er niet goed mee kan kijken. Meteen terug naar de opticien, die heeft toen de bril iets bijgebogen en gezegd dat ik moest kijken of ik eraan kon wennen.
U geeft aan, dat U niet goed kunt zien met de nieuwe bril. Dan ligt het probleem dus in de (montage van de) glazen en niet in het montuur. Ik zou dan ook geen vertrouwen hebben in een 'opticien' die in dit geval het montuur gaat 'bijbuigen' en dat nog 3 maal ook
En het kan inderdaad zijn, dat je moet wennen aan nieuwe glazen. Ik heb sinds een tijdje multifocale glazen en daar moest ik inderdaad even wennen.
Bedankt voor de reactie. Als het aan de glazen ligt, dus de meting was niet goed gegaan. Wat dan?
laat je ogen en bril eens meten bij een andere opticien, kijken of ze op dezelfde meting uitkomen?
Mocht dit afwijken, dan terug naar de opticien, wanneer zij de meting niet goed hebben gedaan moeten ze andere glazen leveren met de goede sterkte lijkt me!
Mocht dit afwijken, dan terug naar de opticien, wanneer zij de meting niet goed hebben gedaan moeten ze andere glazen leveren met de goede sterkte lijkt me!
Dat kun je niet zo stellen. Ik heb namelijk langer moeten wachten op mijn bril, omdat de glazen de eerste keer niet volgens de specificaties van de opticien geleverd waren.Als het aan de glazen ligt, dus de meting was niet goed gegaan.
Ik zou als eerste de glazen laten meten om te controleren of ze overeenkomen met de specificaties. Als dat niet zo is, dan moeten er dus nieuwe glazen komen. En anders moet er een nieuwe oogmeting gedaan worden om te kijken of die wel goed gegaan is. Desnoods bij een andere opticien zoals brieziet al schreef.
thanks. Ik zal dan eerst eens elders nog een meting laten doorvoeren.
Bril niet goed kan diverse oorzaken hebben. De klant kan echt niet of maar heel langzaam wennen aan een toch goed product (komt voor en daar kan een opticien weinig aan doen).
Wat betreft glassterkte is de techniek inmiddels zo ver dat fouten nog maar weinig voorkomen. Een goede opticien (en dus geen prijs stunter, er zijn goede maar een lampje voor het zoeken is niet verkeerd) doet een ogenscan waar bepaalde waarden uitkomen (sterke, cylinder e.d.) en checkt deze vervolgens op basis van een ouderwetse ogentest.
Door de steeds dunnere glazen wordt het voor een opticien wel steeds moeilijker om een goed eindprodukt op te leveren. Verslijpen en fouten m.b.t. het centrum van het glas komen relatief vaak voor (zeker bij bi-multifocaal i.c.m. randloze monturen en lastige cylinders.
Ik zou een goede opticien zoeken die beide technieken in huis heeft en deze laten meten. Een second opinion op de geleverde bril zou ook handig zijn om met de huidige leverancier (als er een afwijking wordt geconstateerd) in discussie te kunnen gaan (er is volgens mij een brancheorganisatie).
Wel zal e.e.a. goed schriftelijk onderbouwd moeten worden en dat zal niet gratis zijn.
Wat betreft glassterkte is de techniek inmiddels zo ver dat fouten nog maar weinig voorkomen. Een goede opticien (en dus geen prijs stunter, er zijn goede maar een lampje voor het zoeken is niet verkeerd) doet een ogenscan waar bepaalde waarden uitkomen (sterke, cylinder e.d.) en checkt deze vervolgens op basis van een ouderwetse ogentest.
Door de steeds dunnere glazen wordt het voor een opticien wel steeds moeilijker om een goed eindprodukt op te leveren. Verslijpen en fouten m.b.t. het centrum van het glas komen relatief vaak voor (zeker bij bi-multifocaal i.c.m. randloze monturen en lastige cylinders.
Ik zou een goede opticien zoeken die beide technieken in huis heeft en deze laten meten. Een second opinion op de geleverde bril zou ook handig zijn om met de huidige leverancier (als er een afwijking wordt geconstateerd) in discussie te kunnen gaan (er is volgens mij een brancheorganisatie).
Wel zal e.e.a. goed schriftelijk onderbouwd moeten worden en dat zal niet gratis zijn.