Hoi,
Ik zie inmiddels een beetje dubbel van alle berichten.
Ik heb in 2012 een litter robot gekocht.
Deze was met 5 jaar garantie.
In 2013 is hij vervangen omdat hij defect was.
Pasgeleden heb ik hem opnieuw teruggestuurd, op mijn kosten, omdat er wederom een defect was.
Nu krijg ik een nieuwe toegestuurd, alleen moet ik nu de verzendkosten betalen van hen naar mij toe.
Dit is omdat meer als 2 jaar geleden besteld is en hij niet meer onder de fabrieksgarantie valt, maar onder de 3 jaar extra garantie die ik van het bedrijf heb gekregen.
Naar mijn idee moet ik uitgaan van de garantie van afgelopen jaar omdat dat een nieuwe versie is geweest. Volgens hen moet ik uit gaan van de besteldatum. Naar mijn mening mag ik ervan uitgaan dat ze afgelopen jaar de litter robot vervangen hebben en dus een nieuwe garantie heb gekregen. Staat ook op de factuur die erbij zat.
Om het geheel compleet te maken, de litter robot moet gestuurd worden vanuit Frankrijk. Dus vandaar ben ik zoekende naar het europese recht.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Europees recht bij garantie
Re: Europees recht bij garantie
Garantie wordt verleend op de aankoop, garantie is een recht dat komt met een overeenkomst, bij het omruilen gaat u niet een nieuwe overeenkomst aan.mollie3 schreef:Naar mijn idee moet ik uitgaan van de garantie van afgelopen jaar omdat dat een nieuwe versie is geweest. Volgens hen moet ik uit gaan van de besteldatum. Naar mijn mening mag ik ervan uitgaan dat ze afgelopen jaar de litter robot vervangen hebben en dus een nieuwe garantie heb gekregen. Staat ook op de factuur die erbij zat.
Het Europese recht mag u naar zoeken, dit is helaas meer beperkt dan het nderlands recht. Europees recht is namelijk beperkt tot 2 jaar, Nederlands recht schrijft geen termijn toe voor een non conformiteit. Daarnaast heeft u nog steeds een overeenkomst met een webshop, die heeft de plicht om u een conform product te leveren en niemand anders, de fabrikant staat hier wettelijk gezien voor u volledig buiten. Dat ze het willen is natuurlijk mooi, maar rechten zijn er niet aan te ontlenen, omdat u zich niet op een wettelijk recht kunt beroepen.mollie3 schreef: Om het geheel compleet te maken, de litter robot moet gestuurd worden vanuit Frankrijk. Dus vandaar ben ik zoekende naar het europese recht.
Re: Europees recht bij garantie
U komt dan uit op Verordening Rome-I. De omstandigheden ten tijden van de koop bepalen of Nederlands of Frans recht van toepassing is.
En toch kan de garantie opnieuw gaan lopen bij vervanging. Dit bijvoorbeeld het geval met de wettelijke garantie. En dit kan ook met contractuele garantie zo zijn.berndv schreef:Garantie wordt verleend op de aankoop, garantie is een recht dat komt met een overeenkomst, bij het omruilen gaat u niet een nieuwe overeenkomst aan.
Re: Europees recht bij garantie
De vraag is natuurlijk: waar heb je 'm gekocht?mollie3 schreef:In 2013 is hij vervangen omdat hij defect was.
In Nederland of in Frankrijk?
Normaal gesproken moet je garantie altijd claimen bij je leverancier. Pas als die leverancier failliet is gegaan (en er weinig meer te verhalen valt), kun je je direct wenden tot de fabrikant.