LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Fabrikant of leverancier?
Fabrikant of leverancier?
Ik heb in oktober 2005 een LG wasmachine gekocht met 7 jaar garantie op de motor en op de lagers, de rest van het apparaat had gewoon 2 jaar garantie. De 7 jaar garantie staat op de bon, er staan geen voorwaarden bij vermeldt. Een monteur van de leverancier constateerde dat de motor nu defect is en rekent 45 euro onderzoekskosten en verwijst me verder naar de fabriek.
Maar ik denk dat ik van de leverancier mag verwachten dat zij dit helemaal voor mij regelen. Wat denken jullie? Wat kunnen zij mij in rekening brengen?
En als ik de wasmashine een paar weken kwijt ben, hoe moet ik dan wassen? Ze zijn vast niet verplicht en al helemaal niet van plan mij een machine te lenen. Hoe werkt dit in de praktijk?
Maar ik denk dat ik van de leverancier mag verwachten dat zij dit helemaal voor mij regelen. Wat denken jullie? Wat kunnen zij mij in rekening brengen?
En als ik de wasmashine een paar weken kwijt ben, hoe moet ik dan wassen? Ze zijn vast niet verplicht en al helemaal niet van plan mij een machine te lenen. Hoe werkt dit in de praktijk?
Re: Fabrikant of leverancier?
Er vanuit gaande dat de wasmachine in Nederland is aangekocht heeft u recht op een kosteloze reparatie binnen het gestelde termijn van twee jaar, mits het geen gebruikersfout betreft. De winkelier is buiten deze termijn slechts gedeeltelijk aansprakelijk. U geeft echter aan dat de fabrikant zeven jaar garantie op de motor biedt. Wanneer u hier aanspraak op wilt maken kan dit niet per definitie via de desbetreffende leverancier. Deze is tenslotte slechts verbonden aan de wettelijk gestelde termijn van twee jaar en zal enkel coulance hoeven toe te passen.
Wanneer u aanspraak wilt maken op de verlengde fabrieksgarantie zult u echter zelf aan moeten kunnen tonen dat het daadwerkelijk een technisch defect betreft en u geen blaam treft. Zeer waarschijnlijk is deze uitgebreide garantie aan voorwaarden verbonden. Deze hoeven niet direct op de factuur te worden vermeld.
Mijn advies luidt: neem direct contact op met de LG-klantenservice. Deze is telefonisch bereikbaar op 0900 543 5454 (nationaal telefoontarief). Leg uw probleem voor en u zult ongetwijfeld geholpen worden.
Wanneer u aanspraak wilt maken op de verlengde fabrieksgarantie zult u echter zelf aan moeten kunnen tonen dat het daadwerkelijk een technisch defect betreft en u geen blaam treft. Zeer waarschijnlijk is deze uitgebreide garantie aan voorwaarden verbonden. Deze hoeven niet direct op de factuur te worden vermeld.
Mijn advies luidt: neem direct contact op met de LG-klantenservice. Deze is telefonisch bereikbaar op 0900 543 5454 (nationaal telefoontarief). Leg uw probleem voor en u zult ongetwijfeld geholpen worden.
-
Misschien heel simpel gedacht, maar als die 7 jaar garantie op de factuur van de leverancier staat mag je er toch vanuit gaan dat de leverancier ook verantwoordelijk is voor die 7 jaar garantie.
Inderdaad te simpel gedacht. Als het zo eenvoudig lag zou ik geen baan meer hebben.
Dit is onjuist. Het recht op kosteloos herstel c.q. vervanging is niet beperkt tot welke termijn dan ook. Is er sprake van non-conformiteit, zoals bedoelt in art. 7:17 BW, dan heeft de koper recht op kosteloos herstel of vervanging, zoals bedoelt in art. 7:21 BW.juristje schreef:Er vanuit gaande dat de wasmachine in Nederland is aangekocht heeft u recht op een kosteloze reparatie binnen het gestelde termijn van twee jaar, mits het geen gebruikersfout betreft.
Ik heb niets gelezen waaruit blijkt dat het voor de koper duidelijk moet zijn geweest dat het hier om fabrieksgarantie ging.juristje schreef:U geeft echter aan dat de fabrikant zeven jaar garantie op de motor biedt.
Alfatrion, ik ben buitengewoon nieuwsgierig naar uw achtergrond. Ik geeft u het voordeel van de twijfel en ga er vanuit dat u het beste met de consument voor heeft. Het woord leugens wil ik dan ook niet in de mond nemen, maar waarom geeft u dan toch met regelmaat van de klok onjuiste/onvolledige adviezen?
Een hond, kat, paard, dolfijn of mens zijn allen zoogdieren en toch is er een wezenlijk verschil. Wanneer het op juridische vraagstukken aankomt scheert u alles over dezelfde kam.
Zoals ik reeds elders op dit forum verzocht heb, legt u mij eens uit wat u denkt dat met non-conformiteitsbeginsel bedoelt wordt. Ik ben eveneens bijzonder benieuwd hoe u dit tracht aan te tonen.
Hint: non-conformiteit = defect, defect ≠ non-conformiteit
Een hond, kat, paard, dolfijn of mens zijn allen zoogdieren en toch is er een wezenlijk verschil. Wanneer het op juridische vraagstukken aankomt scheert u alles over dezelfde kam.
Zoals ik reeds elders op dit forum verzocht heb, legt u mij eens uit wat u denkt dat met non-conformiteitsbeginsel bedoelt wordt. Ik ben eveneens bijzonder benieuwd hoe u dit tracht aan te tonen.
Hint: non-conformiteit = defect, defect ≠ non-conformiteit
-
Vind het slim gedacht.hyperion_99 schreef:Misschien heel simpel gedacht, maar als die 7 jaar garantie op de factuur van de leverancier staat mag je er toch vanuit gaan dat de leverancier ook verantwoordelijk is voor die 7 jaar garantie.
Topic opener heeft een bon waarop staat dat hij zeven jaar garantie heeft op de motor.
Wat is er mis mee om de verkopende partij daarop aan te spreken?
Neem aan dat dat ook de leverancier is.
Je mag trouwens best van een wasmachinemotor verwachten dat hij langer meegaat als vijf jaar.
Juristje,
Ik heb een technische en juridische achtergrond. Ik geef hier geen advies, maar reageer op een onjuist stelling van jouw hand. In plaats van je zo te focussen op mij, kun je beteren richten op de eigen stellingen, deze kloppen niet.
Ik heb een technische en juridische achtergrond. Ik geef hier geen advies, maar reageer op een onjuist stelling van jouw hand. In plaats van je zo te focussen op mij, kun je beteren richten op de eigen stellingen, deze kloppen niet.
Deze stelling klopt natuurlijk ook voor geen meter.non-conformiteit = defect
-
Juristje heeft afscheid genomen van dit forum.TheLD schreef:Deze stelling klopt natuurlijk ook voor geen meter.non-conformiteit = defect
Je moet het wel volledig aangeven:alfatrion schreef:Dit is onjuist. Het recht op kosteloos herstel c.q. vervanging is niet beperkt tot welke termijn dan ook. Is er sprake van non-conformiteit, zoals bedoelt in art. 7:17 BW, dan heeft de koper recht op kosteloos herstel of vervanging, zoals bedoelt in art. 7:21 BW.juristje schreef:Er vanuit gaande dat de wasmachine in Nederland is aangekocht heeft u recht op een kosteloze reparatie binnen het gestelde termijn van twee jaar, mits het geen gebruikersfout betreft.
De consument heeft pas recht op kosteloze reparatie of vervanging als na 6 maanden de consument kan bewijzen dat het product al tijdens de koop een gebrek had en dat dit tijdens de koop niet bekent was.
Of dat het product niet volgens afspraak of volgens de koopovereenkomst geleverd is.
De non-conformiteit slaat op de koopovereenkomst:
Oftewel: het product is niet volgens de koopovereenkomst of volgens afspraak geleverd en heeft niet de eigenschappen die het product volgens afspraak of volgens de koopovereenkomst had moeten hebben.
Punt.
Dat de koper het achteraf daar niet mee eens is, heeft hij mooi pech.
Had hij zijn wensen maar voor de koop zeer duidelijk kenbaar moeten maken.
In de praktijk:
Een consument koopt een product met 1 jaar garantie en na 1½ jaar gaat het product kapot en die consument vind dat hij recht op 2 jaar garantie heeft.
In dat geval heeft die consument pech, want had hij een product moeten koper waar 2 jaar garantie op zat.
Ik denk dat ik dit zeer duidelijk uitgelegd heb.
Of bij de meeste grote zaken kopen die nu wel 2 jaar garantie geven, zelfs als de fabrieksgarantie maar 1 jaar is.
http://www.bcc.nl/product/sony-bdps760# ... tionAnchor
Daarom BCC...
Veilig betalen
Betalen op BCC.nl is veilig en vertrouwd.
U kunt op diverse manieren betalen en uw gegevens worden vertouwelijk behandeld.
Lees meer...
Standaard minimaal 2 jaar garantie
Bron in dit geval bcc.nl
Wettelijke garantie
Volgens de wet heeft u altijd recht op een product van goede kwaliteit. Dit betekent altijd minimaal 2 jaar lang kosteloos herstel of vervanging bij een defect wanneer u deze niet zelf heeft veroorzaakt.
Fabrieksgarantie
De fabrikant kan zelf ook garantie geven op een product. Dit zijn meestal specifieke service voorwaarden van de fabrikant bij een product. Deze gelden meestal voor 1 of 2 jaar en kunt u nalezen in de toelichting van de fabrikant.
http://www.bcc.nl/product/sony-bdps760# ... tionAnchor
Natuurlijk kan een winkelier een langere garantieperiode geven dan welke de fabrikant levert.
Alleen is dat voor risico van de winkelier en kan hij die langere garantieperiode niet bij de fabrikant declareren.
Hoelang dat een garantie periode ook is, dat betekent nog niet dat de winkelier of fabrikant gedurende de garantieperiode niet kapot zal kunnen gaan, behalve als men dit nadrukkelijk aangeeft.
Alleen is dat voor risico van de winkelier en kan hij die langere garantieperiode niet bij de fabrikant declareren.
Hoelang dat een garantie periode ook is, dat betekent nog niet dat de winkelier of fabrikant gedurende de garantieperiode niet kapot zal kunnen gaan, behalve als men dit nadrukkelijk aangeeft.
Wat BCC hierbij schrijft klopt niet, maar door deze "misleidende" truc vermijden ze wel alle eventuele discussies en geven aan dat zij alles volgens de Europese Richtlijn handelen.Wettelijke garantie
Volgens de wet heeft u altijd recht op een product van goede kwaliteit. Dit betekent altijd minimaal 2 jaar lang kosteloos herstel of vervanging bij een defect wanneer u deze niet zelf heeft veroorzaakt.
Of het klopt of niet is niet het punt. Er zijn nu meerdere grote concerns die op deze wijze garantie geven en de klant vaart daar wel bij.Daar is toch niets mis mee dat winkels op deze wijze garantie geven.
Ps, toch een vreemde stelling om juist goede service misleidend te noemen.
Ps, toch een vreemde stelling om juist goede service misleidend te noemen.
Natuurlijk is daar niets mis mee.jor schreef:Of het klopt of niet is niet het punt. Er zijn nu meerdere grote concerns die op deze wijze garantie geven en de klant vaart daar wel bij.Daar is toch niets mis mee dat winkels op deze wijze garantie geven.
Als de grote concerns daardoor de fabrikanten kunnen dwingen om langere garantieperiodes te gaan hanteren, dan is dat perfect.
Krijg ik als kleine zelfstandige nooit voor elkaar.
Ik zeg ook "misleindend".jor schreef:Ps, toch een vreemde stelling om juist goede service misleidend te noemen.
Dit heeft te maken dat zij handelen volgens de Europese Richtlijn.
Niets mis mee.
Maar als men aangeeft dat de klant standaard recht heeft op de wettelijke garantie van 2 jaar, dan is dat in Nederland zeker misleidend, omdat de Nederlandse wetgeving geen wettelijke garantie kent.
Daarom ben ik ook van mening dat BCC die regels beter kan veranderen dat men volgens de Europese richtlijn handelt.
Er zitten wel degelijk verschillen tussen de Nederlandse wetgeving en de Europese Richtlijn.
Dus is zowiezo niet mogelijk om zomaar te zeggen dat in een winkel de complete Europese Richtlijn van toepassing is.
Hiermee wekt BCC bepaalde indrukken dat bepaalde rechten van toepassing zijn, die volgens de Nederlandse Wetgeving niet van toepassing zijn.
Ik vind het echt best dat BCC aangeeft dat de klant standaard 2 jaar garantie krijgt. Totaal niets mis mee.
Echter als BCC aangeeft dat de klant standaard recht heeft op 2 jaar wettelijke garantie, dan doet BCC wel degelijk aan misleiding, omdat zoals ik al eerder aangaf de Nederlandse Wetgeving geen wettelijke garantie kent.
Ik weet ook wel dat Europa wilt dat iedere lidstaat de regel 2 jaar wettelijke garantie in de Nationale wetgeving opneemt.
Echter moet echt niet vergeten worden: zolang dat de Nederlandse wetgever de 2 jaar wettelijke garantie niet in de Nederlandse wetgeving heeft opgenomen, kan de consument nooit of te nimmer een beroep doen op de 2 jaar wettelijke garantie.
@BBCS,
Ik vind het zeer treurig dat met name jij doet alsof je niet weet hoe het consumentenrecht in elkaar zit! Garantie houdt niet op na de op papier aangegeven termijn. Als ik b.v. een wasmachine koop ,met een jaar garantie, en het ding stopt er na vijftien maanden mee, dan is de verkoper aansprakelijk voor vrijwel alle reparatiekosten. Men mag immers verwachten dat een wasmachine langer meegaat dan een jaar. De verantwoording ligt niet bij de koper of de fabrikant maar bij de verkoper. Zo staat het in de wet, en dat weet jij (net als de meeste winkeliers) dondersgoed! Uiteraard heeft de koper ook verantwoordelijkheid wanneer het gaat om "normaal gebruik e.d." maar de verkoper is en blijft het eerste aanspreekpunt!
Als ik ooit met jou zaken zou doen (onbewust) en er zou buiten de "normale garantietermijn" iets mis gaan, dan zou je een heeeeeeel groot probleem hebben met me als je de wet zou negeren!
Vriendelijke groeten van een eerlijke, maar soms lastige consument...
Acjzr1.
Ik vind het zeer treurig dat met name jij doet alsof je niet weet hoe het consumentenrecht in elkaar zit! Garantie houdt niet op na de op papier aangegeven termijn. Als ik b.v. een wasmachine koop ,met een jaar garantie, en het ding stopt er na vijftien maanden mee, dan is de verkoper aansprakelijk voor vrijwel alle reparatiekosten. Men mag immers verwachten dat een wasmachine langer meegaat dan een jaar. De verantwoording ligt niet bij de koper of de fabrikant maar bij de verkoper. Zo staat het in de wet, en dat weet jij (net als de meeste winkeliers) dondersgoed! Uiteraard heeft de koper ook verantwoordelijkheid wanneer het gaat om "normaal gebruik e.d." maar de verkoper is en blijft het eerste aanspreekpunt!
Als ik ooit met jou zaken zou doen (onbewust) en er zou buiten de "normale garantietermijn" iets mis gaan, dan zou je een heeeeeeel groot probleem hebben met me als je de wet zou negeren!
Acjzr1.
Zelfs Computerland heeft zijn garantievoorwaarden aangepast en gaat standaard uit van 24 maanden garantie.Ook andere zaken zijn aangepast aan de nieuwe Europese situatie, een goede zaak dat de grote jongens als BBC en Computerland het op voorhand doen.
Bron = http://www.computerland.nl/Information. ... #artikel_66. Economische levensduur
Ieder product heeft een economische levensduur. Na deze periode wordt het product als verouderd gezien. In tabel 1 kunt u zien hoe lang de economische levensduur van uw product bedraagt. De economische levensduur vangt aan bij de aanschaf van het product. De datum van de kassabon wordt gebruikt om na te gaan of een product binnen de economische levensduur valt.
Productgroep
Economische levensduur in maanden
Computeronderdelen
24 Maanden
Desktop computers
36 Maanden
Inkjetprinter
24 maanden
Laptops
36 Maanden
Laserjetprinter
36 Maanden
Monitoren
36 Maanden
MP3-spelers / PDA / Navigatie
24 Maanden
Netbooks
24 Maanden
Netwerkapparatuur / Routers
24 Maanden
Verbruiksartikelen / Accu's
6 Maanden
Tabel 1: Economische levensduurtabel
Wanneer een product na 24 maanden en binnen de economische levensduur defect gaat, dan is er nog steeds sprake van kosteloos herstel, behalve in die gevallen waarbij de reparatie bijdraagt tot een aanzienlijke verlenging van de levensduur van het product.
U dient dan wel aan artikel 3 te voldoen en uw product dient niet te zijn uitgesloten van garantie onder artikel 5.
Mis, mis, helemaal mis.acjzr1 schreef:@BBCS,
Ik vind het zeer treurig dat met name jij doet alsof je niet weet hoe het consumentenrecht in elkaar zit! Garantie houdt niet op na de op papier aangegeven termijn. Als ik b.v. een wasmachine koop ,met een jaar garantie, en het ding stopt er na vijftien maanden mee, dan is de verkoper aansprakelijk voor vrijwel alle reparatiekosten. Men mag immers verwachten dat een wasmachine langer meegaat dan een jaar.
Dat van de gemiddelde levensduur of wat je er als koper mag verwachten is totaal niet in de wetgeving opgenomen.
Het punt is dat juist de commeriële organisaties dat willen.
Dus dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur geen kosten heeft.
Dat wat jij van een wasmachine van verwacht is net zo belangrijk als wat de kleur van die machine is.
Als op die wasmachine 12 maanden garantie zit, en na 15 maanden gaat de wasmachine kapot, dan komen alle kosten voor rekening van de koper.
Echter als de koper kan bewijzen dat het defect al tijdens de koop aanwezig was, dan alleen komen alle kosten voor de verkopende partij.
Dat is totaal iets anders.acjzr1 schreef:De verantwoording ligt niet bij de koper of de fabrikant maar bij de verkoper. Zo staat het in de wet, en dat weet jij (net als de meeste winkeliers) dondersgoed! Uiteraard heeft de koper ook verantwoordelijkheid wanneer het gaat om "normaal gebruik e.d." maar de verkoper is en blijft het eerste aanspreekpunt!
Acjzr1.
Gedurende de gemiddelde levensduur of economische levensduur is de verkopende partij verplicht om het probleem op te lossen.
Ik heb ook nooit gezegd dat de consument dat recht niet heeft.
Terugkomend op de wasmachine.
Als op die wasmachine 12 maanden garantie zit en na 15 maanden gaat de wasmachne kapot, dan dient zowiezo de verkopende partij het probleem op te lossen. Dat is de verkopende partij verplicht.
Echter als de kopende partij niet kan bewijzen dat het probleem al tijdens de koop aanwezig was, dan dient de verkopende partij wel het probleem op te lossen, maar komen alle kosten voor rekening van de kopende partij.
Nog een opmerking:
Er onstaat heel veel verwarring rond het Quelle arrest.
In het Quelle arrest kwam ook naar voren dat men aangaf dat de consument gedurende de economische levensduur nooit voor reparatiekosten hoeft te betalen, mits het niet om normale slijtage gaat.
Dit wordt ook door de diverse advocaten hier in Nederland aangehaald en ook door de diverse consumentenorganisaties.
Echter:
Dit is alleen van toepassing op de Duitse wetgeving, omdat het Quelle arrest een rechtzaak betreft tussen een Duitse consument en een Duitse leverancier (Quelle).
In de rechtzaak bij het hoger gerechtshof heeft het hoger gerechtshof beslist dat Europees gezien de verkopende partij bij vervanging van een nieuw product (welke kosteloos wordt uitgevoerd) geen gebruikskosten in rekening gebracht mag worden.
In het Nederlandse wetgeving is dit als volgt bepaald:
De verkopende partij mag bij een product die non-conform de afspraak of koopovereenkomst geleverd is, geen kosten bij de consument in rekening brengen om het product alsnog conform de koopovereenkomst te brengen.
Dat zeggen de diverse consumentenorganisaties.Als ik b.v. een wasmachine koop ,met een jaar garantie, en het ding stopt er na vijftien maanden mee, dan is de verkoper aansprakelijk voor vrijwel alle reparatiekosten. Men mag immers verwachten dat een wasmachine langer meegaat dan een jaar.
Volgens de wetgeving hoeft de winkelier zich daar totaal niet aan te houden.
Hoe het wel zit:
Als in de koopovereenkomst geen garantieperiode is opgenomen en geen termijn waarin een product volgens de verkopende partij of fabrikant probleemloos mee gaat, dan alleen mag worden uitgegaan van de gemiddelde levensduur.
Dit is lastige materie. Dat is zo.
Wat de diverse organisaties doen is de boel zo vereenvoudigen, zodat de consument het niet meer lastig vindt, en men de consument het recht toekent waarin de winkelier gedurende de gemiddelde levensduur garantie moet geven.
Men noemt dit de wettelijke garantie.
Iedere leverancier die zich daar niet aan houdt, wordt aan de schandpaal genageld.
Echter kent de Nederlandse wetgeving geen wettelijke garantie.
En zeker geen wettelijke garantie welke gelijk is aan de gemiddelde levensduur.
De consument heeft wel recht op de wettelijke bescherming. Alleen heeft die totaal niets met garantie te maken.
Veel mensen/juristen/consumentenorganisaties zeggen:
de wettelijke garantie = de wettelijke bescherming
de wettelijke bescherming = de wettelijke garantie.
En dat is echt klinkklare onzin.
De regelgeving is precies zoals ik in dit bericht uitgelegd heb.
jor schreef:Zelfs Computerland heeft zijn garantievoorwaarden aangepast en gaat standaard uit van 24 maanden garantie.Ook andere zaken zijn aangepast aan de nieuwe Europese situatie, een goede zaak dat de grote jongens als BBC en Computerland het op voorhand doen.
Bron = http://www.computerland.nl/Information. ... #artikel_66. Economische levensduur
Ieder product heeft een economische levensduur. Na deze periode wordt het product als verouderd gezien. In tabel 1 kunt u zien hoe lang de economische levensduur van uw product bedraagt. De economische levensduur vangt aan bij de aanschaf van het product. De datum van de kassabon wordt gebruikt om na te gaan of een product binnen de economische levensduur valt.
Productgroep
Economische levensduur in maanden
Computeronderdelen
24 Maanden
Desktop computers
36 Maanden
Inkjetprinter
24 maanden
Laptops
36 Maanden
Laserjetprinter
36 Maanden
Monitoren
36 Maanden
MP3-spelers / PDA / Navigatie
24 Maanden
Netbooks
24 Maanden
Netwerkapparatuur / Routers
24 Maanden
Verbruiksartikelen / Accu's
6 Maanden
Tabel 1: Economische levensduurtabel
Wanneer een product na 24 maanden en binnen de economische levensduur defect gaat, dan is er nog steeds sprake van kosteloos herstel, behalve in die gevallen waarbij de reparatie bijdraagt tot een aanzienlijke verlenging van de levensduur van het product.
U dient dan wel aan artikel 3 te voldoen en uw product dient niet te zijn uitgesloten van garantie onder artikel 5.
Dat moesten zij van de consumentenautoriteit doen.
Echter heeft de consumentenautoriteit het ook compleet mis.
De consumentenautoriteit baseert dit allemaal vanuit de Europese richtlijn en veel uitspraken in het Quelle arrest.
En dat is zeer fout.
Het probleem is dat ook de grote computerketens het niet op durven te nemen tegen onder andere de consumentenautoriteit, omdat men bang is voor negatieve reclame.
Men zegt ook vaak dat de consumentenautoriteit het altijd juist heeft.
En dat is onjuist.
Als de consumentenautoriteit het werkelijk volgens de Nederlandse wetgeving doet, dan ben ik de laatste die er wat van zegt.
Alleen gaat de consumentenautoriteit nu buiten hun boekje om.