De winkelier is geen fabrikant, dus moet hij ook niet diens verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden overnemen.Wat een ongelooflijke onzin!
Natuurlijk is de winkelier verantwoordelijk en aansprakelijk in het geval een consument een ondeugdelijk product heeft gekocht.
Heb ik ook niet gezegd. De consument gaat altijd als er een probleem ontstaat naar de winkelier.Hij heeft het product ten slotte bij deze winkelier afgenomen en niet bij de distributeur, fabrikant of wie dan ook. Het is dus ook absoluut onzin om te beweren dat de klant maar contact moet zoeken met hoofd- of distributiekantoren.
De winkelier is het aanspreekpunt.
En een aanspreekpunt is iets totaal anders dan aansprakelijk en verantwoordelijk ergens voor zijn.
Zeer gemakkelijk gezegd. Je weet donders goed dat het zo niet werkt.Natuurlijk is de winkelier verantwoordelijk en aansprakelijk in het geval een consument een ondeugdelijk product heeft gekocht.
Als jij een product koopt en het product gaat kapot, kun je niet tegen de winkelier zeggen dat hij een ondeugelijk product verkocht heeft.
De meeste winkeliers verkopen niet bewust een ondeugelijk product.
Doe effe normaal zeg!
Daarvoor moeten de consument en winkelier eerst heel veel kosten maken, wat totaal onzinnig is.Je stelt dat fabrikanten laks kunnen worden wanneer zij niet direct verantwoordelijk zijn. Onzin natuurlijk, want kosten die winkeliers maken voor het verlenen van garantie kunnen ze verhalen op de fabrikant. Het is dan ook de winkelier die kosten moet verhalen op de fabrikant, omdat hij ook degene is die een overeenkomst heeft met de fabrikant.
Door de keten beter op elkaar af te stemmen, hoeven dergelijke zaken niet zo te lopen.
Dat is wat ik steeds roep.
Wat doen die grote winkelketens dan? Wat doen die grootgrutters dan?Zou de winkelier niet net zo goed laks kunnen worden wanneer alles maar kunnen verkopen en voor de service en garantie door kunnen verwijzen naar de fabrikant?
Niks anders dan dat.
De winkelier is het aanspreekpunt bij problemen en ik ben van mening dat de winkelier de klanten niet mag doorverwijzen naar de fabrikanten.
Echter sommige fabrikanten hebben bepaalde servicediensten opgezet en gaan bij de klanten zelf het product omruilen. Dat is alleen het enige moment dat de winkelier de klanten doorverwijst naar de fabrikanten. En alleen dan.
Daarnaast is het ook in de witgoed niet ongebruikelijk dat als een winkelier niet uit een probleem kan komen, dat ze van de klanten een zogenaamde serviceadres maken, dan komt een monteur van de fabrikant om naar het probleem kijken. De monteurs van de fabrikanten hebben vaak wat meer ervaring en expertise van bepaalde producten. En dergelijke services is alleen maar goed voor de consument.
Service verlenen is ook iets totaal anders dan voor een defect product aansprakelijk en verantwoordelijk zijn.
Nogmaals:
Dat de winkelier niet aansprakelijk en verantwoordelijk te stellen, veranderd voor de consument niet zoveel, alleen dat het voor hem veel gemakkelijker is om een probleem aan te kaarten.
Als een tv in de brand vliegt door een fabricagefout, is dus de winkelier daar niet aansprakelijk en verantwoordelijk voor, maar wel de fabrikant.