LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie accu elektrische fiets Batavus Padova Easy Royal
Garantie accu elektrische fiets Batavus Padova Easy Royal
18 maanden geleden is de accu vervangen van mijn Batavus Padova easy royal. Gelukkig in de aangekochte extra garantieperiode. Nu is binnen de 2 jaar weer de accu kapot en moet ik die zelf betalen omdat ik de vorige al gekregen heb, ondanks dat er 2 jaar garantie zit op deze accu. Als ik de vorige zelf betaald had, dan zou deze wel vergoed worden. Zowel de dealer als de medewerker van Batavus spreken van een rare situatie maar desondanks komt Batavus mij niet tegemoet. Wie staat er in zijn recht?
Laatst gewijzigd door Radar op 19 dec 2014 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic titel aangepast.
Reden: Topic titel aangepast.
-
Re: Garantie accu elektrische fiets Batavus Padova Easy Royal
De andere kant is, dat u niet ongelimiteerd steeds maar accu's (binnen twee jaar)krijgt, u heeft al een andere accu ontvangen.
Het houd een keer op, neem ik aan, zo kan u nog wel tien jaar doorgaan.
Nou en? Als die vervangende accu ook een baggerproduct is dan dient die toch ook gewoon vervangen of gerepareerd te worden? Of vind je dat op het vervangende product geen garantie hoeft te zitten?F.van Holten schreef:De andere kant is, dat u niet ongelimiteerd steeds maar accu's (binnen twee jaar)krijgt, u heeft al een andere accu ontvangen.
Ik ben van mening dat TS niet hoeft te betalen voor dergelijke bagger. Iets dat non-conform is geleverd wordt vervangen door iets dat non-conform is en daarmee is de zaak afgedaan? Dat kan niet hoor. Lijkt eerder op een produktiefout en dat hoort helemaal niet voor te komen en hoort gewoon netjes vervangen te worden dooreen nieuw produkt, met garantie. Want als fabriek sta je toch ergens voor?
Ik heb het ook niet over een verlengde garantie. Je koopt een e-fiets en daar koop je apart een accu bij. Twee producten op de bon dus. Die accu gaat defect en wordt vervangen. Je mag aannemen dat het een nieuwe accu is. En daar geldt dan de garantieperiode van de vorige accu op? Op een nieuw geleverd product zit ook de normale garantietermijn. En is dat ding ook bagger.. tja... dan mag Batavus voor Sinterklaas spelen òf goede spullen leren maken.
Laatst gewijzigd door Radar op 19 dec 2014 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: reactie op verwijderde quote
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: reactie op verwijderde quote
Helemaal niet. Die paar keer dat ik met eenzelfde situatie te maken had heb ik gewoon volledige garantie gekregen op het vervangende product. Zelfs een bonnetje met de nieuwe datum waarop de nieuwe garantietermijn inging. Niks vreemds aan, gewoon netjes zaken doen met de verkopende partij. En hoe die het regelen, da's helaas niet mijn pakkie-an.
-
Zo heurt het ook !wieder schreef:Helemaal niet. Die paar keer dat ik met eenzelfde situatie te maken had heb ik gewoon volledige garantie gekregen op het vervangende product. Zelfs een bonnetje met de nieuwe datum waarop de nieuwe garantietermijn inging. Niks vreemds aan, gewoon netjes zaken doen met de verkopende partij. En hoe die het regelen, da's helaas niet mijn pakkie-an.
Je kunt alleen een beroep doen op handelsgarantie wanneer je voldoet aan de in de garantievoorwaarden vastgelegde criteria. Kennelijk voldoe je daar niet aan.1manten schreef:Wie staat er in zijn recht?
Kun je dat onderbouwen met een artikel?dhc schreef:Het vervangen van onderdelen verlengt de garantietermijn niet...
Kan ook niet. De wettelijke garantie gaat gewoon opnieuw lopen. En dat geldt mogelijk voor handelsgarantie, tenzij iets anders overeengekomen is.wieder schreef:Iets dat non-conform is geleverd wordt vervangen door iets dat non-conform is en daarmee is de zaak afgedaan? Dat kan niet hoor.
Het is natuurlijk maar de vraag of de accu non-conform is. Een accu is een kwetsbaar onderdeel van de fiets die erg gevoelig is voor onjuiste behandeling. Weinig gebruiken, te diepe ontlading kunnen oorzaken zijn die de accu defect laten gaan.alfatrion schreef:Je kunt alleen een beroep doen op handelsgarantie wanneer je voldoet aan de in de garantievoorwaarden vastgelegde criteria. Kennelijk voldoe je daar niet aan.1manten schreef:Wie staat er in zijn recht?
Kun je dat onderbouwen met een artikel?dhc schreef:Het vervangen van onderdelen verlengt de garantietermijn niet...
Kan ook niet. De wettelijke garantie gaat gewoon opnieuw lopen. En dat geldt mogelijk voor handelsgarantie, tenzij iets anders overeengekomen is.wieder schreef:Iets dat non-conform is geleverd wordt vervangen door iets dat non-conform is en daarmee is de zaak afgedaan? Dat kan niet hoor.
Dat valt buiten de garantie. TS zal aan moeten tonen dat de accu niet in orde is. En zolang dat niet gebeurd is zal er géén nieuwe accu verstrekt hoeven worden.
U staat in uw recht. Bij levering van de nieuwe accu ging de garantie daarop opnieuw lopen. De levering van de nieuwe accu als vervanging voor de kapotte oude accu is als het ware een herstel van een niet complete levering. Dat de accu zoals dat door de wet wordt voorgeschreven gratis werd vervangen doet niets af aan het feit dat u mag verwachten dat een accu langer mee gaat dan 2 jaar.1manten schreef:18 maanden geleden is de accu vervangen van mijn Batavus Padova easy royal. Gelukkig in de aangekochte extra garantieperiode. Nu is binnen de 2 jaar weer de accu kapot en moet ik die zelf betalen omdat ik de vorige al gekregen heb, ondanks dat er 2 jaar garantie zit op deze accu. Als ik de vorige zelf betaald had, dan zou deze wel vergoed worden. Zowel de dealer als de medewerker van Batavus spreken van een rare situatie maar desondanks komt Batavus mij niet tegemoet. Wie staat er in zijn recht?
Garantie herleeft niet opnieuw wanneer een defect onderdeel wordt vervangen. Alleen de garantie op reparatie bestaat.olaf79 schreef:U staat in uw recht. Bij levering van de nieuwe accu ging de garantie daarop opnieuw lopen. De levering van de nieuwe accu als vervanging voor de kapotte oude accu is als het ware een herstel van een niet complete levering. Dat de accu zoals dat door de wet wordt voorgeschreven gratis werd vervangen doet niets af aan het feit dat u mag verwachten dat een accu langer mee gaat dan 2 jaar.1manten schreef:18 maanden geleden is de accu vervangen van mijn Batavus Padova easy royal. Gelukkig in de aangekochte extra garantieperiode. Nu is binnen de 2 jaar weer de accu kapot en moet ik die zelf betalen omdat ik de vorige al gekregen heb, ondanks dat er 2 jaar garantie zit op deze accu. Als ik de vorige zelf betaald had, dan zou deze wel vergoed worden. Zowel de dealer als de medewerker van Batavus spreken van een rare situatie maar desondanks komt Batavus mij niet tegemoet. Wie staat er in zijn recht?
Tsja, daar moet de accu dan maar tegen kunnen. Als je bij normaal gebruik de accu kunt slopen is er iets mis met het ontwerp van die accu en is er juist sprake van non-conformiteit.riddert schreef:Het is natuurlijk maar de vraag of de accu non-conform is. Een accu is een kwetsbaar onderdeel van de fiets die erg gevoelig is voor onjuiste behandeling. Weinig gebruiken, te diepe ontlading kunnen oorzaken zijn die de accu defect laten gaan.
Dat valt buiten de garantie. TS zal aan moeten tonen dat de accu niet in orde is. En zolang dat niet gebeurd is zal er géén nieuwe accu verstrekt hoeven worden.
Dat heeft weinig te maken met het ontwerp van de accu, dit is gewoon inherent aan het type accu.olaf79 schreef:Tsja, daar moet de accu dan maar tegen kunnen. Als je bij normaal gebruik de accu kunt slopen is er iets mis met het ontwerp van die accu en is er juist sprake van non-conformiteit.riddert schreef:Het is natuurlijk maar de vraag of de accu non-conform is. Een accu is een kwetsbaar onderdeel van de fiets die erg gevoelig is voor onjuiste behandeling. Weinig gebruiken, te diepe ontlading kunnen oorzaken zijn die de accu defect laten gaan.
-
Dus moet de fabrikant aan een iedereen die zo'n fiets heeft vekocht, jarenlang accu's uitdelen, (al is dit het eerste topic tegen deze fabrikant.)
Kan het niet zo zijn, dat de accu misschien verkeerd wordt behandeld, en er zo dus schade onstaat,
Ik zelf had een flinke batterij accu's van 150 amp/h per stuk, levensduur gemiddeld 5 jaar, na verkoop van het schip met 1 jaar oude accu's, waren deze binnen 1 maand stuk, gewoon ondeskundig om zeep geholpen.
En dan gaan reclameren bij mij.
Dus alles staat open, en is mogelijk.
Kan het niet zo zijn, dat de accu misschien verkeerd wordt behandeld, en er zo dus schade onstaat,
Ik zelf had een flinke batterij accu's van 150 amp/h per stuk, levensduur gemiddeld 5 jaar, na verkoop van het schip met 1 jaar oude accu's, waren deze binnen 1 maand stuk, gewoon ondeskundig om zeep geholpen.
Hoezo verkeerd behandeld? Wat kun je verkeerd doen aan het inpluggen van een accu om hem op te laden?F.van Holten schreef:Dus moet de fabrikant aan een iedereen die zo'n fiets heeft vekocht, jarenlang accu's uitdelen, (al is dit het eerste topic tegen deze fabrikant.)
Om maar eens wat te noemen; de accu continu aan het stroom laten hangen, of na elk kort ritje de accu meteen weer opladenolaf79 schreef:Hoezo verkeerd behandeld? Wat kun je verkeerd doen aan het inpluggen van een accu om hem op te laden?F.van Holten schreef:Dus moet de fabrikant aan een iedereen die zo'n fiets heeft vekocht, jarenlang accu's uitdelen, (al is dit het eerste topic tegen deze fabrikant.)
-
Meer dan u waarschijnlijk weet!olaf79 schreef:Hoezo verkeerd behandeld? Wat kun je verkeerd doen aan het inpluggen van een accu om hem op te laden?F.van Holten schreef:Dus moet de fabrikant aan een iedereen die zo'n fiets heeft vekocht, jarenlang accu's uitdelen, (al is dit het eerste topic tegen deze fabrikant.)
Ik vermoed waar u op doelt, zoals te lang in het contact laten zitten, niet goed ontladen en dan toch opladen, etc.F.van Holten schreef:Meer dan u waarschijnlijk weet!
Allemaal mooi en aardig maar daar gaat een accu niet van kapot. Bovendien blijf ik van mening dat dat dan technisch maar beveiligd moet worden.
-
Een accu behoort men te ontladen tot 20% van de capaciteit, daarna weer opladen, de accu even gebruiken, en hem dan half vol aan de lader te hangen, verkort de levensduur aanzienlijk, een accu heeft b.v. een duur van 500 × ladingen, hoemeer hij aan de lader wordt gehangen, des te eerder is het eindpunt bereikt.
Volgens mij is dat simpel via wat technologie op te lossen.F.van Holten schreef:Een accu behoort men te ontladen tot 20% van de capaciteit, daarna weer opladen, de accu even gebruiken, en hem dan half vol aan de lader te hangen, verkort de levensduur aanzienlijk, een accu heeft b.v. een duur van 500 × ladingen, hoemeer hij aan de lader wordt gehangen, des te eerder is het eindpunt bereikt.
Dit kun je zelf eenvoudig door er een druppellader aan te hangen, zoals je bijvoorbeeld ook met je oldtimer en motorfiets doet. Deze laad en ontlaad de accu, en zorgt dat deze ook bij weinig gebruik in topconditie blijft.olaf79 schreef:Volgens mij is dat simpel via wat technologie op te lossen.F.van Holten schreef:Een accu behoort men te ontladen tot 20% van de capaciteit, daarna weer opladen, de accu even gebruiken, en hem dan half vol aan de lader te hangen, verkort de levensduur aanzienlijk, een accu heeft b.v. een duur van 500 × ladingen, hoemeer hij aan de lader wordt gehangen, des te eerder is het eindpunt bereikt.
Wil je dit niet, dan zul je de gebruiksaanwijzing moet lezen en daarnaar handelen om te voorkomen dat de accu voortijdig overlijdt.