In november 2015 heb ik een Alcatel telefoon gekocht van +- 200 euro bij Mediamarkt. In november 2016 kreeg ik klachten (scherm bleef ineens hangen in de opstartmodus). Ik ben naar Mediamarkt gegaan, want ik zat nog ruim binnen de garantietijd. Daar werd ik netjes geholpen en mijn toestel werd naar de reparatuur gebracht.
Een paar dagen later krijg ik een prijsopgave binnen: 72 euro. De on/off schakelaar was stuk en de volumeknop moest vervangen worden. Ik vond dit raar, want ik zat ruim in mijn garantietijd en de reparatie vond ik te duur gezien de telefoon ongeveer 200 euro heeft gekost.
Uiteindelijk zijn er een hoop mailtjes heen en weer gegaan, want ik wilde precies weten hoe de 72 euro was opgebouwd. Uiteraard heb ik daar geen antwoord op gekregen. Ik ben naar Mediamarkt gegaan en heb het daar gevraagd. Daar krijg ik een antwoord zoiets als: "Mediamarkt doet niet aan onderdelen repareren. Wij repareren gelijk alles. Dus als bijvoorbeeld je scherm stuk is en je wil alleen een knop laten maken, dan kan dat niet. Overigens doen wij ook altijd aan software updates etc". Deze service vind ik persoonlijk al heel raar, want je bent dus de Sjaak als je meer kuren hebt die je in eerste instantie niet wilde laten maken.
Na veel mailtjes heen en weer over hoe ik vond dat ik recht had op mijn garantie (artikel van Radar erbij gepakt met voorbeeld over fabrieksgarantie) ben ik niet akkoord gegaan met de 72 euro. Mediamarkt wilde mij niet helpen en gaven vooral de schuld aan de reparateur.
Ik ben met mijn telefoon langs verschillende reparateurs in de stad geweest en die zeiden allemaal niet de onderdelen te hebben om de telefoon te maken. Het blijkt dat het voor Alcatel moeilijk is voor hen om onderdelen van te kopen. Dus uiteindelijk toch maar weer naar de Mediamarkt gegaan.
Inmiddels heb ik hier ook een prijsopgave voor ontvangen: 60,50 euro. De on/off schakelaar moet vervangen worden en het rugdeksel(??) moet vervangen worden.
Wat een stel oplichters bij de Mediamarkt. Ten eerste negeren ze de garantie compleet en geven jou de schuld van dingen stuk maken die je niet hebt stuk gemaakt. Ten tweede sturen ze een prijsopgave zonder uitleg (opbouw van kosten). Ten derde is er hoe dan ook niet mogelijk om onderdelen te laten repareren; je moet maar ALLES laten maken en uit je eigen portomonnee betalen. Ten vierde zijn prijsopgaves sowieso niet eerlijk opgebouwd, want als je de telefoon op moment A stuurt moet je 72 euro betalen en als je het op moment B stuurt 60,50 euro zonder reden.
Nooit meer Mediamarkt voor mij.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie? Bij Mediamarkt niet + reparatiekosten verschil
Re: Garantie? Bij Mediamarkt niet + reparatiekosten verschil
u wilt een beroep doen op garantie, maar eigenlijk wilt u bepalen hoe de garantie ingericht wordt en eigenlijk de opdracht geven. Zo werkt garantie niet. Als een toestel terug komt van garantie, moet het toestel weer conform worden afgeleverd, oftewel, zonder gebreken. Dus inderdaad, als het scherm stuk is gegaan door eigen gebruik, en dit wordt niet hersteld, en later valt het toestel spontaan uit, dan kan je onder de garantie niet kiezen om het uitvallen te laten repareren en het kapotte scherm te laten zoals het is, het toestel moet conform, dus zonder gebreken worden afgeleverd.Skyuki schreef:Daar krijg ik een antwoord zoiets als: "Mediamarkt doet niet aan onderdelen repareren. Wij repareren gelijk alles. Dus als bijvoorbeeld je scherm stuk is en je wil alleen een knop laten maken, dan kan dat niet. Overigens doen wij ook altijd aan software updates etc". Deze service vind ik persoonlijk al heel raar, want je bent dus de Sjaak als je meer kuren hebt die je in eerste instantie niet wilde laten maken.
De verkoper heeft de verplichting om bij aflevering een deugdelijk product te leveren. Het lijkt er op dat dit hier niet is gebeurt. Zo'n aan en uit knopje gaat normaal veel langer mee. Het lijkt mij onaannemelijk dat TS dit defect veroorzaakt hou hebben. Doel van herstel is om het gebrek weg te nemen dat de ondeugdelijk veroorzaakte. Een kapot scherm heeft niets te maken met een kapot knopje. En een telefoon met een kapot scherm is in veel gevallen nog redelijk te gebruiken. In dergelijke situaties moet de winkel gewoon het knopje maken en hoeft dan niets aan het scherm te doen. De winkel mag het gebroken scherm niet gebruiken om betaling voor herstel af te dwingen.berndv schreef:u wilt een beroep doen op garantie, maar eigenlijk wilt u bepalen hoe de garantie ingericht wordt en eigenlijk de opdracht geven. Zo werkt garantie niet. Als een toestel terug komt van garantie, moet het toestel weer conform worden afgeleverd, oftewel, zonder gebreken.
Onzin. Bij garantie moet de verkoper het defect dat buiten schuld door de consument is ontstaan repareren, het non-conform. De verkoper hoeft geen andere defecten ontstaan door de consument te repareren en ook de consument hoeft niet te accepteren dat deze defecten worden gerepareerd. Doet de verkoper dit alsnog zonder toestemming van de consument, en al helemaal zonder prijsopgave, mag de verkoper hier geen kosten voor in rekening brengen.berndv schreef:u wilt een beroep doen op garantie, maar eigenlijk wilt u bepalen hoe de garantie ingericht wordt en eigenlijk de opdracht geven. Zo werkt garantie niet. Als een toestel terug komt van garantie, moet het toestel weer conform worden afgeleverd, oftewel, zonder gebreken. Dus inderdaad, als het scherm stuk is gegaan door eigen gebruik, en dit wordt niet hersteld, en later valt het toestel spontaan uit, dan kan je onder de garantie niet kiezen om het uitvallen te laten repareren en het kapotte scherm te laten zoals het is, het toestel moet conform, dus zonder gebreken worden afgeleverd.Skyuki schreef:Daar krijg ik een antwoord zoiets als: "Mediamarkt doet niet aan onderdelen repareren. Wij repareren gelijk alles. Dus als bijvoorbeeld je scherm stuk is en je wil alleen een knop laten maken, dan kan dat niet. Overigens doen wij ook altijd aan software updates etc". Deze service vind ik persoonlijk al heel raar, want je bent dus de Sjaak als je meer kuren hebt die je in eerste instantie niet wilde laten maken.
Zou mooi zijn als ik mijn wasmachine ter reparatie aanbied vanwege een defecte motor en na reparatie krijg ik een factuur omdat ze ook de gehele behuizing hebben vervangen. Reden? Aan de zijkant zat een deukje.