LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie iPhone 3G

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Gdo0

Garantie iPhone 3G

Ongelezen bericht door Gdo0 »

Ik heb vorig jaar, 25 maart 2009, een iPhone 3G besteld icm een abonnement (niet via T-mobile). Na deze bijna een jaar probleemloos gebruikt te hebben, kwam ik er achter dat de achterkant op 2 plaatsen gescheurd is. Dit is een bekend probleem bij Apple en wordt normaliter gratis verholpen binnen de garantietermijn.

Vorige maand, 7 maart 2010, heb ik RMA aangevraagd bij de webshop waar ik mijn iPhone aangeschaft heb. Bij deze aanvraag kreeg ik een formulier, waar het volgende op stond:
Wat kunnen deze kosten zijn?
A. onderzoekskosten € 45,00. In dit geval krijgt u het toestel ongerepareerd retour.
B. reparatie van het defect tegen een bepaald bedrag. (per opgave verschillend; wordt per brief aan u
voorgelegd)
C. onderzoekskosten indien toestel niet meer binnen de garantietermijn valt van 2 jaar.
Aangezien ze het zelf hebben over een garantietermijn van 2 jaar, ben ik daar van uit gegaan. Omdat ik nog geen vervangend toestel had, heb ik even gewacht met het opsturen. Deze week heb ik een vervangend toestel geregeld en heb ik hem verstuurd. Hij is 31 maart aangekomen bij de webshop in kwestie, dit is 1 jaar en 6 dagen na aankoop.

Nu kreeg ik vandaag tot mij verbazing de volgende mededeling:
Uw toestel is buiten zijn garantietermijn van 1 jaar bij ons binnengekomen, dit houd in dat de reparatie niet onder de garantie valt. De factuur datum is 25-03-2009, de garantie is dus per 25-03-2010 verlopen. Wij hebben bij het reparatiecentrum opgevraagd wat een nieuwe backcover kost (incl. het plaatsen hiervan) en de kosten bedragen € 160,- incl. BTW.
Ik heb naar aanleiding hiervan telefonisch contact opgenomen, hier is mij verteld dat de fabrieksgarantie van Apple 1 jaar bedraagt, en ik hierdoor geen aanspraak op kosteloze reparatie kan maken.

Wat zijn mijn rechten, heb ik pech en moet ik de 160 euro betalen om mijn iPhone gerepareerd te hebben, of heb ik recht op kosteloze reparatie? Mocht dit laatste het geval zijn, welke stappen zal ik moeten nemen om dit ook te krijgen?

De webshop in kwestie is trouwens lid van Thuiswinkel.org, ik weet niet of ik daar nog wat mee kan, maar ik dacht laat ik het even vermelden. Alvast bedankt!

berndv

Re: Garantie iPhone 3G

Ongelezen bericht door berndv »

ik weet dat de iphones die door tmobile geleverd worden gerepareerd worden bij Solid Vision, is die van jou daar ook gerepareerd? Er worden namelijk bij verschillende webshops geimporteerde iphones verkocht die dus buiten de garantie van apple vallen.

Meestal worden de iphones die bij andere winkels, zoals belcompany of thephonehouse verkocht worden uitsluitend via tmobile gerepareerd, en dan geld gewoon de 2-jarige garantietermijn.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als het een bekent gebrek is, dan heb je recht op kosteloos herstel of vervanging omdat hier sprake is van non-conformiteit, zoals dat juridisch heet. Om hierop aanspraak te maken moet je de winkelier een brief sturen. Op deze site kun je een voorbeeldbrief vinden.

berndv

Tja, als het onder de fabrieksgarantie valt. Waarschijnlijk betreft dit een geimporteerde iphone, die eigenlijk helemaal niet verkocht mag worden in Nederland, vanwege de exclusiviteit die apple aan de iphone gehangen heeft. T-mobile is de enige officiele leverancier van de iphone, en via apple ook de enige die de wettelijke garantie van 2 jaar geeft. Apple gaat dit niet betalen waarschijnlijk, de winkelier zou hier voor de kosten moeten opdraaien.

Ik kan me ook een eerdere aflevering van radar herinneren waarin dit issue aan bod is geweest. Weet ook dat t-mobile hier toen uit "coulance" voor heeft besloten om deze gevallen te repareren. Weet alleen niet welke rechten hieraan te ontlenen zijn, het is namelijk niet voor de rechter geweest, het is in radar geweest. Wat helaas geen juridische grond heeft.

Hanzel83

Ongelezen bericht door Hanzel83 »

Ik heb nu ook een probleem met de garantie, mijn iphone was 1 jaar en 1 maand oud, toen ik ondekte dat mijn verbinding erg slecht is de laaste tijd. Volgens verschillende forum kan het komen door haarscheurtje en die had ik al een tijdje nu is er een scheur die lang is dan een 1,5 cm.
Nu had ik hem opgesteurd naar de winkel waar ze eerst zeiden dat het onder de garantie viel, maar na enkele weken kreeg ik een email met daar in dat het 160 euro gaat kost, hier was ik niet mee eens na 2 maanden onderhandelen was ik het moe en ik wou graag mijn iphone terug. nu hebben ze hem gratis terug gesteurd.
Nu is mijn vraag of ik deze schade kan verhalen bij Apple zelf, of moet ik weer contact op nemen met de winkel die mijn niet willen helpen.

Wat moet ik doen.

Groetjes Hans

thobe

Ongelezen bericht door thobe »

Apple, apple, apple, peperdure producten die oh zo goed zijn, maar ze durven maar 1 jaar fabrieksgarantie te geven :mrgreen: Om moe van te worden van deze computerboer.

@Hanzel en Gdo0, op de website van consuwijzer staat veel informatie over dit soort dingen. Volgens de wet heb je recht op een goed product (hoelang is niet helemaal duidelijk), volgens de EU is dat dacht ikz elfs minimaal 2 jaar. Maar in Nederland is het zo dat je er van uit mag gaan dat je product het gewoon normaal doet onder normale omstandigheden voor een redelijke tijd (de te verwachten levensduur van de telefoon).

In mijn optiek mag je van een dure iPhone verwachten dat deze na ongeveer een jaar geen scheuren en signaal verlies gaat vertonen (bij normaal gebruik!), als je dat in een aangetekende brief laat weten aan de verkoper zullen ze hoogstwaarschijnlijk de reparatie betalen.

Meer info daarover:

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... lf_betalen

en

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... jk_product

en

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... jk_product

Hanzel83

Ongelezen bericht door Hanzel83 »

Apple verbetert garantieregeling iPhone
Uitgegeven: 25 september 2010 14:27
Laatst gewijzigd: 25 september 2010 14:53

BRUSSEL - Apple gaat de garantieregeling voor zijn iPhone binnen de Europese Unie verbeteren. Europese burgers kunnen hun iPhone voortaan ook laten repareren in een andere lidstaat dan het land van aankoop.

///

Net contact gehad met Apple store en die kunnen met ook niet helpen hebben nog niks gehoord over dit artiekel.
Mijn telefoon komt oorspronkelijk uit Italie.

anzi

Ongelezen bericht door anzi »

Ik heb een 2 jaarig Iphone 3G contract afgesloten bij T-mobile in Juni 2009, ik heb de headset nooit gebruikt om mee te bellen omdat ik een Bluetooth had, nu ik mijn Iphone Headset wil gebruiken als handsfree, blijkt dat de speaker op de headset het niet doet, ik heb TM KlantenService gebeld en die sturen mij een envelopje om de headset op te sturen voor reparatie, heb ik gedaan en 10 dagen geleden, gisteren kreeg ik een mail van "Solid Vision" met een bijlage:

"Enige tijd geleden heeft u uw mobiele telefoon voor reparatie naar T-Mobile gestuurd. Op basis van een
grondige analyse blijkt dat uw klacht het gevolg is van een defect aan uw toestel dat niet gedekt wordt door
de garantievoorwaarden van de fabrikant. De reden hiervan is: De garantie termijn is verlopen.
Reparatie omschrijving: Omruil accessoire
De kosten om dit toestel te repareren bedragen: € 59,64 (inclusief BTW).
Indien u deze prijsopgave wenst te accepteren, dient u deze brief binnen 2 weken voor akkoord retour te
sturen. U ontvangt dan binnen enkele dagen uw toestel gerepareerd retour. Het reparatiebedrag dient
voldaan te worden in de T-Shop of aan de koerier indien u voor aflevering via (aangetekende) post heeft gekozen.
Indien u deze prijsopgave niet accepteert, kunt u ons dit laten weten zodat wij uw toestel niet-gerepareerd
retour kunnen sturen? Bij geen reactie wordt uw toestel eveneens na 2 weken retour gestuurd.
O Ja, ik accepteer de prijsopgave van € 59,64 (inclusief BTW).
O Nee, ik wil mijn toestel niet laten repareren en ontvang het toestel niet-gerepareerd retour." -Solid Vision.

Ik heb KlantenService gebeld om te vragen waarom Solid Vision vindt dat de garantie termijn van mijn "nog niet afbetaald" toestel+accesoire verlopen is.
De eerste medewerker die ik aan de lijn krijg zegt dat ik bij "solid Vision" moet zijn. Ik bel Solid Vision en die zeggen dat ik bij T-mobile moet zijn. Prima...

Ik heb de KlatenService vandaag gebeld, om 11:13 een mevrouw begon te schreeuwen en toen ik vroeg of ze rustig wil praten zei ze letterlijk: "weet u wat u met de headset moet doen, stop m maar in je reet"

Ik heb daarna gebeld om te vragen of een supervisor het gesprek (die opgenomen moet zijn) kon achterhalen maar ik krijg geen supervisor aan de lijn en de collega kon niks betekenen nadat ze een supervisor heeft gevraagd of die mij wil te woord staan, die weigert en toen ik vroeg wat de naam van de supervisor is begon ze over privacy beleid en wetten, en ik vroeg me dus meteen af waarom "Solid Vision" mijn gegevens heeft??? Tmobile zegt dat ze in hetzelfde systeem kunnen kijken en dus alle gegevens hebben van de klanten van T-mobile...huh :?: privacy???

Ik weet inmiddels wat ik met mijn headset moet :oops: , alleen hoop ik nog dat iemand bij T-mobile dit leest en de moeite neemt om het gesprek te traceren en deze persoon achterhalen.

Gesprekstijd: 11:13
Gespreksduur: 1 to 2 min

berndv

echt slecht hoe ze je behandeld hebben. Kan absoluut niet door de beugel.

Maar recht op garantie heb je denk ik niet meer. Aangezien op accessoires meestal maar 1 jaar garantie zit. Je hebt het aangeschaft juni 2009, dan moet je meteen alles testen op defecten. Als je daar buiten de garantietermijn pas achterkomt is dat wel heel erg pech.

Maar dat kunnen ze je ook wel op een normale manier vertellen.

thobe

Ongelezen bericht door thobe »

@Anzi

Koop gewoon een nieuwe headset. Kost €29,95 nieuw. Voor die €60 aan reparatiekosten kun je dus ook 2 nieuwe headsets kopen.

Wat betreft de afhandeling van je klacht... erg slecht. Geen woorden voor. Onze grote vriend Youp heeft kennelijk ook problemen met T-mobile (en naar mijn mening aandacht nodig/inspiratie voor een nieuwe show). Misschien kun je bij Youp klagen?

Nee, even serieus. Heb je al een klacht (schriftelijk) naar T-Mobile gestuurd?

Gesloten