LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
frankpaul1
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2011 21:48

Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Ongelezen bericht door frankpaul1 »

Ik heb een probleem. Mijn iPhone 5S heeft last van een loszittend scherm, nagezocht en gevraagd bij Apple en dit valt binnen de reguliere garantie. De iPhone is echter net een jaar en 10 dagen oud, dus valt buiten de garantie de garantie die Apple online geeft.

De telefoon is echter aangekocht in een Apple Store in Hamburg en heeft dus Apple als verkoper. De verkopende partij zou dus, volgens EU-recht, twee jaar garantie moeten geven. Gebeld met de helpdesk, maar daar wordt aangegeven dat ik geen aanspraak kan maken op deze garantie in Nederland. Klopt dit? Apple is de verkopende partij, het zou toch niet uit moeten maken waar in de EU deze garantie geclaimd wordt?

Iemand hier ervaring mee? Kan ik Apple nog ergens mee om de oren slaan qua jurisprudentie?

eezacque

Re: Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Ongelezen bericht door eezacque »

Apple heeft nogal een reputatie als het gaat om het negeren van consumentenwetgeving. Onlangs heeft een Apple medewerker me nog verzekerd dat Apple zich hier niets van aantrekt. Informeer 'ns bij http://www.eccnederland.nl/nl naar de betreffende wetgeving, en sla Apple hiermee om de oren...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Ongelezen bericht door olaf79 »

TS moet zijn bij de apple store in hamburg...

frankpaul1
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2011 21:48

Re: Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Ongelezen bericht door frankpaul1 »

Ja, zit niks anders op blijkbaar. Maar ik koop toch echt bij Apple en niet bij Apple Duitsland.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Ongelezen bericht door Julie4444 »

frankpaul1 schreef:Ja, zit niks anders op blijkbaar. Maar ik koop toch echt bij Apple en niet bij Apple Duitsland.
De winkel die het product verkocht heeft is uw aanspreekpunt. In dit geval is dat dus een winkel in Hamburg. In Nederland geldt franchise-garantie (dus als je bij filiaal x iets haalt kan je het bij filiaal y van de zelfde keten ruilen). Of dat ook voor Duitse winkels geldt is me niet duidelijk. Apple Duitsland zit mogelijk los van Apple Nederland, en dan zou je dus je dus naar een Duitse winkel moeten gaan.

Maar ja, zoals eerder al gezegd staat Apple bekend om erg moeilijk te doen met garantiezaken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Ongelezen bericht door berndv »

frankpaul1 schreef:Ja, zit niks anders op blijkbaar. Maar ik koop toch echt bij Apple en niet bij Apple Duitsland.
Nee, je koopt bij Apple Duitsland. De winkel waar u de telefoon gekocht heeft, zal niet bij de Nederlandse kvk ingeschreven staan. Apple heeft per land gewoon een bedrijf, aangestuurd door een hoofdkantoor in dat land.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Ongelezen bericht door olaf79 »

frankpaul1 schreef:Ja, zit niks anders op blijkbaar. Maar ik koop toch echt bij Apple en niet bij Apple Duitsland.
Je schrijft zelf dat je hebt gekocht bij de Apple Store in Hamburg. Dan moet je daar zijn voor garantie.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Ongelezen bericht door olaf79 »

Julie4444 schreef:
frankpaul1 schreef:Ja, zit niks anders op blijkbaar. Maar ik koop toch echt bij Apple en niet bij Apple Duitsland.
De winkel die het product verkocht heeft is uw aanspreekpunt. In dit geval is dat dus een winkel in Hamburg. In Nederland geldt franchise-garantie (dus als je bij filiaal x iets haalt kan je het bij filiaal y van de zelfde keten ruilen). Of dat ook voor Duitse winkels geldt is me niet duidelijk. Apple Duitsland zit mogelijk los van Apple Nederland, en dan zou je dus je dus naar een Duitse winkel moeten gaan.

Maar ja, zoals eerder al gezegd staat Apple bekend om erg moeilijk te doen met garantiezaken.
De fabrieksgarantie is verlopen. Dus heeft TS geen wereldwijde Apple garantie meer. Voor de garantieclaim moet hij de verkoper benaderen. Dit is de apple store in hamburg.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Ongelezen bericht door Julie4444 »

olaf79 schreef:
Julie4444 schreef:
frankpaul1 schreef:Ja, zit niks anders op blijkbaar. Maar ik koop toch echt bij Apple en niet bij Apple Duitsland.
De winkel die het product verkocht heeft is uw aanspreekpunt. In dit geval is dat dus een winkel in Hamburg. In Nederland geldt franchise-garantie (dus als je bij filiaal x iets haalt kan je het bij filiaal y van de zelfde keten ruilen). Of dat ook voor Duitse winkels geldt is me niet duidelijk. Apple Duitsland zit mogelijk los van Apple Nederland, en dan zou je dus je dus naar een Duitse winkel moeten gaan.

Maar ja, zoals eerder al gezegd staat Apple bekend om erg moeilijk te doen met garantiezaken.
De fabrieksgarantie is verlopen. Dus heeft TS geen wereldwijde Apple garantie meer. Voor de garantieclaim moet hij de verkoper benaderen. Dit is de apple store in hamburg.
Um, duhh. xD
Ik beweer toch ook niets anders? Dat is iig niet mijn intentie.

solotje
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:16

Re: Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Ongelezen bericht door solotje »

De wettelijke garantie is 6 maanden, de Apple garantie is 1 jaar (wereldwijd). En daarna kan je aanspraak maken op consumentenrecht en dat is precies op de plek waar je het product gekocht hebt. De verkoper dus.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Ongelezen bericht door dhc »

En zoals al tig keer geschreven, da's Apple in Hamburg.....

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het is uiteraard wel voldoende om de telefoon naar apple store te sturen, het zou wat vreemd zijn als je in persoon daar naar toe moet.
Ik zou wel even goed naar verzekering kijken. IN principe is dat de verantwoording van de verkoper, maar om gedoe te voorkomen zou ik het zelf regelen en achteraf terugvragen bij de Apple Store

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Garantie is 2 jaar, http://www.apple.com/de/legal/statutory-warranty/

Opsturen is de beste manier om 'm kwijt te raken.

Geadresseerd aan Apple Hamburg.

Goh, wat zou daar in zitten? Apple Hamburg zet handtekening voor een leeg gehaalde doos: zending is conform vervoersvoorwaarden PostNL afgeleverd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Ongelezen bericht door olaf79 »

Bob Schurkjens schreef:Garantie is 2 jaar, http://www.apple.com/de/legal/statutory-warranty/

Opsturen is de beste manier om 'm kwijt te raken.

Geadresseerd aan Apple Hamburg.

Goh, wat zou daar in zitten? Apple Hamburg zet handtekening voor een leeg gehaalde doos: zending is conform vervoersvoorwaarden PostNL afgeleverd.
Dus elke bezorger is een dief. Je kunt dat gewoon verzekeren hoor. En die kosten komen ook voor Apple.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hoe kun je dat dan verzekeren? Door het pakket verzekerd te versturen? En dan?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Ongelezen bericht door olaf79 »

Bob Schurkjens schreef:Hoe kun je dat dan verzekeren? Door het pakket verzekerd te versturen? En dan?
Als het pakket kwijt raakt krijg je het verzekerde bedrag uitgekeerd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Garantie iPhone 5S uit Duitsland

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

olaf79 schreef:
Bob Schurkjens schreef:Hoe kun je dat dan verzekeren? Door het pakket verzekerd te versturen? En dan?
Als het pakket kwijt raakt krijg je het verzekerde bedrag uitgekeerd.

Dat dacht je maar. PostNL keert vaak geen schade uit. Als er is getekend voor een leeggehaalde doos krijg je niets.

Gesloten