LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie Miele wasmachine

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
ikbenik

Re: Garantie Miele wasmachine

Ongelezen bericht door ikbenik »

In andere topics wordt door ikbenik geschreven dat het voor de winkelier ophoudt zodra er geen onderdelen meer leverbaar zijn en het product dus niet meer gerepareerd kan worden. Ook onzin dus, want het consumentenrecht is daarin heel duidelijk.
Nu even geen juridisch gel u l!
Maar hoe wil jij dan het product repareren als er géén onderdelen beschikbaar zijn?

En nu wel een technisch onderlegd betoog zonder juridisch gepraat!

Want als er géén onderdelen beschikbaar zijn, dan kan ik als winkelier zijnde het product NIET repareren!

Nu kan ik dan wel juridisch verplicht worden, maar door die verplichting krijg ik géén onderdelen.

Dus wel praktisch blijven! :evil:

Nogmaals:

Als er géén onderdelen zijn, kan ik het product niet repareren.

Nog een ander probleem:

Er kan op de markt een tekort aan onderdelen ontstaan.
Dan zitten op de onderdelen een levertijd van 2 weken tot 16 weken of nog langer.
Nu kun je wel het mes bij de winkelier op de keel zetten en hem dwingen om het product in 6 weken te repareren, maar als de onderdelen pas na 16 weken leverbaar zijn, gaat dat nogal moeilijk.
Je kunt dan het product terugkrijgen, maar dan ongerepareerd.

Echter, mocht dit gebeuren, dan wordt er altijd naar een tijdelijke oplossing gezocht, zodat de klant toch door kan werken.
Een leentoestel zou een goede oplossing zijn.

In de wet staat omschreven dat de overlast tot het minimum beperkt moet worden, dus dat is geen probleem.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@ikbenik,

Goed zo ikbenik, laat je de kaas niet van het brood eten!!! :wink:

Groeten, Maxiem.

ikbenik

Wettelijke bescherming is ook garantie. Overigens had ik al geschreven dat garantie niet persé betekent dat er voor de klant helemaal geen kosten kunnen zijn. (Garantie betekend dat je ergens gegarandeerd van bent)(je bent dus ook gegarandeerd van wettelijke bescherming)
Jij neemt het wel heeeeeeel ruim!

Garantie:
De fabrikant en winkelier geeft aan jouw als consument dat het product vrij is van fabricage en montagefouten.
Dus als er toch gebreken ontstaan zijn door fabricage of montagefouten, dan worden deze in de garantieperiode gratis gerepareerd of vervangen.

Normale slijtage valt daar dus niet onder.

Producteigenschappen:

Wat mag je van een product verwachten?
Je mag van een product datgene verwachten wat de fabrikant aangeeft wat de eigenschappen van het product zijn en hoe ermee om te gaan.

Volgens de wet staat het dat je datgene van een product mag verwachten wat de verkoper voor uitspraken gedaan heeft tijdens de koop.

Ik hoor nog veel te vaak dat de consumenten de producteigenschappen bepalen en wat hun gedachten zijn dat dat de wet is.

Dus niet.

Dus als de fabrikant aangeeft welke eigenschappen het product zou moeten hebben en die eigenschappen heeft het product niet, dan moet dat gelijk aan de winkelier worden doorgegeven.

Nog iets:

Als je als consument tijdens de garantieperiode een gebrek constatteerd, dien je dit binnen 2 maanden aan de winkelier door te geven.
Doe je dat als consument niet, dan vervallen na 2 maanden alle rechten. Dus je kunt je dan niet meer beroepen op de rechten die je op het moment van het ontstaan van het gebrek zou hebben.

ikbenik

@ mr Floppy

Aan jouw soort consument heb ik als winkelier een bloedhekel aan.

De reden hiervan is, is dat jij de winkelier keihard afstraft als een product kapot gaat.
Jij hangt de winkelier gelijk aan de eerste de beste boom op.
Daarbij ben jij ook heel onredelijk!

Voor jouw soort consumenten krijgen bij mij een speciale behandeling:

Ik schop ze de zaak uit en met de woorden:

Tot nooit meer ziens!

Met onredelijke consumenten doe ik geen zaken.

mr Floppy

Ongelezen bericht door mr Floppy »

Maxiem,

Jij bent ook echt dom en eigenwijs als je ikbenik gelijk geeft, en haalt er dus ook zaken bij die niet van belang zijn.

Zoals al vele malen uitgelegd:

ER HOEFT HELEMAAL NIET GEREPAREERD TE WORDEN VOLGENS HET CONSUMENTENRECHT De koper kan ook op een andere manier gecompenseerd worden. (b.v. vervangend product met gelijkwaardige eigenschappen (eventueel met bijbetaling); of (gedeeltijlijk) geld terug)
Dit staat duidelijk in de wet, en alle winkeliers dienen zich aan de wet te houden!!!!!! (ik ben gewoon eerlijk en kies noch de zijde van de consument, noch de zijde van winkelier, maar ik verwijs gewoon naar de wet, waar iedereen zich aan dient te houden!)

En waarom bestempel je mij telkens als collega? Je weet niet eens wat voor werk ik doe!
Hieraan kun je al zien dat je soms toch een beetje overhaastige conclusies trekt, zonder even verder na te denken. :cry:
Overigens geef je op diverse plekken ook hele goede reacties. 8)

Wat voor dit topic betreft is het voor mij einde discussie!

ikbenik

De koper kan ook op een andere manier gecompenseerd worden.
Tegen het onredelijke aan, ja!

Dus als de consument denkt dat de wasmachine zonder problemen 20 jaar mee moet gaan, moet de winkelier dan ook voor de kosten opdraaien?

De consument eist een periode waarin een product zeker zonder problemen mee moet gaan, en de winkelier geeft die niet.
Dus is de winkelier de *** !!!!

Electronica is nu eenmaal onbetrouwbaar, dat jij dat niet wilt inzien is jouw probleem, maar het is nu eenmaal zo.

Ik draai nu zo'n 13 jaar mee in de reparatiebranche en ik heb in die 13 jaar geleerd dat electronica best onbetrouwbaar is en dat het zomaar zonder aanleiding kapot kan gaan.

Dat jij dat niet accepteerd moet je zelf weten, maar je moet niet de winkelier de schuld geven als het voortijdig uitvalt.

En over de makers van de wet:
De winkelier is niet de fabrikant.

1 ding is heel zeker:

De fabrikanten kunnen doen wat ze willen en zijn juridisch bijna niet aan te pakken, omdat bij misstappen van de fabrikant de winkelier de klapppen krijgt.

Dus zijn we dan met die consumentenbescherming ermee vooruitgegaan?
Dus niet.

Als de fabrikant misstappen maken, moeten de fabrikanten dan ook juridisch vervolgt worden!

Maar dat is iets wat jij niet inziet en niet wil inzien.

Jammer.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste

Even terug naar het topic van Topic starter. :lol:

Ook op een reparatie zit garantie. Dus als de wasmachine in feb07 is gerepareerd en in mei07 weer kapot gaat kan dit best wel onder deze garantie vallen.

hierbij moet het dus wel om het gelijke mankement gaan 8)

ikbenik

Ook op een reparatie zit garantie.
Je hebt altijd 3 maanden garantie op de reparatie.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste ikbenik,

sommige bedrijven geven zelfs levenslang garantie op een reparatie. Ik weet niet hoe dit Miele ( er is geen betere) zit

ikbenik

sommige bedrijven geven zelfs levenslang garantie op een reparatie
Volgens mij was dat bij autoruitschade (carglass volgens mij).

In de electronica is 3 maanden het meest toegespast.

Dit is ook volgens de Uneto richtlijnen.

Vondee

Ongelezen bericht door Vondee »

Heb het zelfde gehad met een Miele droger.
Ik heb een klacht gemeld via hun web-site en werd zowaar binnen 3 dagen opgebeld. Mijn droger ging kapot na 6 jaar en 1100 uren draaien. Volgens de medewerkster hanteert Miele de regel dat afschrijvings kosten 50 euro per jaar bedragen.
Dit betekend dat wanneer je na 6 jaar een reparatie kan hebben van maximaal 300 euro.

Ze vertelde me ook dat wanneer je een 2e raparatie hebt de kosten hiervoor niet boven de 50 euro/jaar zal komen.

Voor het maximaal aantal jaren heeft ze niet gemeld, ik dacht dat dit maximaal 10 jaar was.

Mijn klacht heeft geresulteerd in een gratis 10 jaar service garantie en terug betaling van de onderzoekskosten op mijn nieuwe Miele droger...... :wink:

Hoorn

Ongelezen bericht door Hoorn »

Vandaag is de monteur weer geweest, bleek afgelopen woensdag dat de water-stop kapot was (dat dacht de monteur tenminste na onderzoek en dik 1,5 uur zoeken). Vandaag was het zo dat er blijkbaar bij de vorige reparatie (vervanging printplaat) een slang is gekniekt en daardoor de sensoren van het water niet meer naar behoren werkten.
Miele heeft dit terecht kostenloos voor ons opgelost en een andere waterstop gemonteerd. Draait weer als een zonnetje.

alleen dank voor uw reaktie, heeft me wel veel wijzer gemaakt

vrgr
Marco

ikbenik

Miele heeft dit terecht kostenloos voor ons opgelost en een andere waterstop gemonteerd.
Zo hoort het ook. Maakt de monteur perongeluk een foutje (kan gebeuren) en er ontstaat schade, dan is het niet meer dan normaal dat het bedrijf de kosten van het herstel op zich neemt.

Er zijn echter ook bedrijven die de kosten gewoon bij de klant in rekening brengen.

Maar dat hoort niet.

Dus een pluimpje voor Miele.

Gesloten