LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie na doorverkoop > schuld 1e eigenaar.

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
angel1978

Re: Garantie na doorverkoop > schuld 1e eigenaar.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Minckfcdh schreef:Kan een van jullie twee mij dan vertellen waarom een juridisch afgestudeerde vriend en de consumentenbond beide zeggen dat de garantie mee gaat naar degene die 'm koopt 2e hands, aangezien wettelijke garantie niet persoonsgebonden is? Er staat namelijk nergens in de voorwaarde van Wehkamp dat alleen de originele koper van het product garantie heeft.
Dat past dus beter in je straatje om te geloven en dus kies je voor die optie.
Je goed recht, maar daarmee nog geen zekerheid.
Minckfcdh schreef:
Dat is de omgekeerde wereld. Wie een standpunt moet dat zelf onderbouwen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden# ... bewijslast
Als ik alles zelf wist had ik hier niet om hulp gevraagd, ik probeer gewoon zoveel mogelijk te weten te komen hierover.. Blijkbaar weten mensen zoals jij het beter die wel wetten weten etc. maar dan nog blijft er elke keer verschil in de antwoorden, de een zegt dit en de ander zegt dat.
Het is zelfs mogelijk om rechters te vinden die verschillend over iets denken / interpreteren.
We hebben al eens eerder iemand gehad met zoiets om handen en die blies ook hoog van de toren en dreigde het voor te laten komen. Uiteindelijk was dit alleen maar grootspraak.
Uiteindelijk gaat het erom of jij wel bereid bent hiervoor naar de rechter te gaan. Dan pas zal echt blijken hoe het zit.

Minckfcdh

Ongelezen bericht door Minckfcdh »

Dat past dus beter in je straatje om te geloven en dus kies je voor die optie.
Je goed recht, maar daarmee nog geen zekerheid.
Zijn niet dit gewoon feiten dan? ik vond namelijk ook dit stukje, dit is geldig sinds 1 Januari 2005 :

De wettelijke garantie kan worden ingeroepen indien de non-conformiteit van het geleverde goed wordt vastgesteld binnen de 2 jaar vanaf de levering van het goed.

De wettelijke garantie begint te lopen vanaf de levering van het goed aan de consument.

Indien het goed defect gaat binnen de eerste zes maanden na de levering, wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.

Indien het defect van het goed meer dan zes maanden na de levering wordt vastgesteld, dan moet u als consument bewijzen dat het goed niet-conform was op het moment van de levering.

Voor tweedehandsgoederen kan de garantietermijn worden verkort, maar hij mag niet korter zijn dan 1 jaar.

Daarnaast staat dit in de algemene voorwaarden van Wehkamp over de garantie :

Er kan geen aanspraak worden gemaakt op de garantie:
• bij beschadiging door opzet, of door nalatigheid;
• bij onoordeelkundig gebruik of nalatig onderhoud;
• bij normale slijtage;
• bij beschadiging door het niet of niet juist in acht nemen van de gebruiksaanwijzing.

De verleende garantie geldt onverminderd de rechten die de consument heeft op basis van de wet.

Niets te vinden dus over dat alleen de originele klant garantie heeft, omdat dit namelijk ook haaks tegenover de wettelijke garantie staat. En als ze het willen gooien op het feit dat het fout gegaan is doordat alles over het klantnummer van de 1e koper is gegaan, dan is dat ten eerste niet mijn fout en ten tweede wat is de moeite om een fout terug te draaien?

angel1978

Voor tweedehandsgoederen kan de garantietermijn worden verkort, maar hij mag niet korter zijn dan 1 jaar.
Een leuk stukje, maar net als eerder bij Olaf zegt een zinnetje als losstaand iets eigenlijk helemaal niets. Iedereen kan zo'n zin opstellen en ergens neerzetten.
Niets te vinden dus over dat alleen de originele klant garantie heeft, omdat dit namelijk ook haaks tegenover de wettelijke garantie staat. En als ze het willen gooien op het feit dat het fout gegaan is doordat alles over het klantnummer van de 1e koper is gegaan, dan is dat ten eerste niet mijn fout en ten tweede wat is de moeite om een fout terug te draaien?
Allemaal niet relevant in het geheel. Wat je continu negeert is de tekst die staat in de wet over op wie de wettelijke garantie van toepassing is:

* verkoper
* koper

(van het produkt in de koopovereenkomst )

De 2e koper komt in het geheel niet voor in de hele tekst en kan hier dus ook geen beroep op doen.
Een evt. 2e koper is wederom zelf koper in een 2e overeenkomst waarbij de 1e koper nu verkoper is en de 2e koper nu de koper ( maar hierin komt de originele verkoper niet meer voor ( lees Wehkamp ).

Wil dus de 2e koper een beroep doen op de wettelijke garantie, dan kan dat alleen van toepassing zijn op een partij waarmee hij/zij een overeenkomst heeft ( hier 1e koper ).

16again

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:De wettelijke garantie is iets tussen een verkoper en koper. Hiervoor hoef je alleen maar titel 7.1 BW open te slaan.

Wehkamp verkoop aan A. A verkoopt aan B. Als er een probleem is met de TV moet B bij A aan kloppen. A klopt dan bij Wehkamp aan.
Uiteraard gaat het in de wet tussen verkoper en koper.
Maar valt er in de wet dan ook te lezen dat dit recht op garantie niet over te dragen is?

Garantie wordt m.i. op product verleend, en niet op naam koper.
Serienummer apparaat en betaalbewijs/kassabon zijn dan voldoende.

angel1978

jouw inziens.
Maar waarom zou Wehkamp überhaupt met iemand moeten praten die helemaal geen klant is.
Er bestaat GEEN overeenkomst tussen Wehkamp en koper 2.
Waarom zou Wehkamp dan ook maar iets verplicht zijn jegens koper 2?

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

16again schreef:
alfatrion schreef:De wettelijke garantie is iets tussen een verkoper en koper. Hiervoor hoef je alleen maar titel 7.1 BW open te slaan.

Wehkamp verkoop aan A. A verkoopt aan B. Als er een probleem is met de TV moet B bij A aan kloppen. A klopt dan bij Wehkamp aan.
Uiteraard gaat het in de wet tussen verkoper en koper.
Maar valt er in de wet dan ook te lezen dat dit recht op garantie niet over te dragen is?

Garantie wordt m.i. op product verleend, en niet op naam koper.
Serienummer apparaat en betaalbewijs/kassabon zijn dan voldoende.
TS schrijft dat ze de bon heeft

de bon heb ik uiteraard gewoon in bezit.

En die bon staat op naam van iemand anders dan TS.

Minckfcdh

Dus een naam op de bon wil zeggen dat de garantie op een product vervalt?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:
olaf79 schreef:
ConsuWijzer schreef:Garantie en wettelijke rechten na doorverkoop product
Het recht op een goed product en andere garanties horen bij het product. Verkoopt u het product aan iemand anders? Of geeft u het weg? Dan blijft de garantie en het wettelijk recht op een goed product gelden. De verkoper mag niet tegen de nieuwe eigenaar zeggen dat de garantie of het recht op een goed product niet meer geldt. De verkoper mag wel vragen om te bewijzen dat het product bij hem is gekocht. Dit kan de nieuwe eigenaar bijvoorbeeld doen met de kassabon.

Fabrieksgarantie na doorverkoop product
Soms geldt de fabrieksgarantie alleen voor de eerste koper. Dat staat dan in de voorwaarden van de fabrikant. Dit mag wel, omdat de fabrieksgarantie "iets extra's" is. Het is een soort gunst. Maar de fabrikant kan deze regel alleen gebruiken als hij de naam van de eerste koper heeft geregistreerd. Anders kan hij niet weten of iemand eerste koper of tweede koper is.
Een typische juristen vraag is dan "waar staat dat?".

De ConsuWijzer heeft in het verleden al vaker standpunten ingenomen die later bij de rechter onjuist bleken. Het Quelle arrest is daar een heel goed voorbeeld van. Ze doen hier net alsof met dwingend recht is geregeld dat de wettelijke garantie overdraagbaar is. Maar dat is niet het geval. En mij is geen vonnis of arrest bekent waarin de rechter hierover heeft geoordeeld. Er is ook geen enkele aanleiding om te denken dat de rechter zo zal oordelen. Dit standpunt is dan ook op niets meer dan gebakken lucht gebaseerd.

Natuurlijk mag er bij een consumentenkoop (B2C) niet van de wettelijke garantie worden afgeweken, maar daarmee ben je nog te ver weg van het standpunt dat garantie altijd overdraagbaar moet zijn of gebonden is aan het product.
De rechter zelf maakt ook wel eens fouten, kijk maar naar het grote aantal vonnissen dat in hoger beroep wordt terug gedraaid of zelfs volledig anders wordt beslist.

Maar, totdat het tegendeel is bewezen ga ik ervan uit dat de consuwijzer gelijk heeft omdat zij op dit vlak de autoriteit zijn en er dus verstand van hebben. Los van de praktische zaken waar je tegen aan loopt als garantie niet zou over gaan, bijvoorbeeld door koop, cadeau krijgen of vererving.

olaf79

Minckfcdh schreef:Dus een naam op de bon wil zeggen dat de garantie op een product vervalt?
Nee, dat is onzin. Je hoeft helemaal je naam niet te geven. Dat je bij een online koop dat doet lijkt me logisch want de webwinkel moet immers het leveringsadres weten.

angel1978

Minckfcdh schreef:Dus een naam op de bon wil zeggen dat de garantie op een product vervalt?
Nee.
Een naam op een bon wil zeggen dat een koopovereenkomst is gesloten tussen 2 partijen waarbij de identiteit bekend is ( anders dan bij een bonnetje in een winkel waarop vaak geen naam staat ). De verkoper weet dus aan wie het produkt is verkocht en met wie de overeenkomst is gesloten. Als iemand komt claimen dat hij/zij een produkt bij de verkoper heeft gekocht moet deze dus ook in het klantenbestand staan. De garantie ( die onderdeel is van de koopovereenkomst ) is hier dus ook gekoppeld aan deze persoon ( tenzij partijen anders overeenkomen in een overdracht van de garantie ).
Laatst gewijzigd door angel1978 op 21 mei 2014 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978

olaf79 schreef:
Nee, dat is onzin. Je hoeft helemaal je naam niet te geven. Dat je bij een online koop dat doet lijkt me logisch want de webwinkel moet immers het leveringsadres weten.
Onjuist. Een webwinkel vraagt altijd 2 zaken:
* factuuradres ( de naam van de koper, die komt ook op de overeenkomst / bon )
* leveringsadres ( die hoeft niet altijd gelijk te zijn, komt op het pakketje voor de bezorger ).

Minckfcdh

Ze zeggen zelf dit : Garantie geldt op het product en is niet persoonsgebonden.

Maar eigenlijk, de manier waar hun het op regelen, is de garantie dus wel persoonsgebonden, dit spreekt elkaar toch tegen? of ben ik nou gek.

Daarnaast, ook al heb ik geen garantie, het product is al ingenomen en weg. Dus ik heb gewoon recht hierop, en zeker nadat ze 'm innamen.

Minckfcdh

aan angel :

Ik heb net met het juridisch loket gesproken, in eerste instantie zeiden zij precies hetzelfde als jij, tot ik zei dat de garantie mee gaat naar de nieuwe koper tenzij er iets anders in de algemende voorwaarden van wehkamp wordt bepaald.

Daarna is hij een kwartier gaan zoeken en hij kon er niet uitkomen en zei dat de meningen verdeeld waren, hij gaat het later verder uitzoeken en mij hierover terugbellen.

olaf79

angel1978 schreef:
olaf79 schreef:
Onjuist. Een webwinkel vraagt altijd 2 zaken:
* factuuradres ( de naam van de koper, die komt ook op de overeenkomst / bon )
* leveringsadres ( die hoeft niet altijd gelijk te zijn, komt op het pakketje voor de bezorger ).
Dat kun je wel zeggen maar dat is niet waar. Dat hangt van de webwinkel software af. Het is in ieder geval geen wettelijke verplichting.

olaf79

Minckfcdh schreef:aan angel :

Ik heb net met het juridisch loket gesproken, in eerste instantie zeiden zij precies hetzelfde als jij, tot ik zei dat de garantie mee gaat naar de nieuwe koper tenzij er iets anders in de algemende voorwaarden van wehkamp wordt bepaald.

Daarna is hij een kwartier gaan zoeken en hij kon er niet uitkomen en zei dat de meningen verdeeld waren, hij gaat het later verder uitzoeken en mij hierover terugbellen.
Wehkamp hanteert de voorwaarden van thuiswinkel organisatie. Er wordt in deze voorwaarden niks hierover vermeldt. In de aanvullende voorwaarden staat wel dat wehkamp eigenaar blijft totdat het product volledig is afbetaald.
Ik verwijs nogmaals naar consuwijzer.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:Uiteraard gaat het [bij de wettelijke garantie] in de wet tussen verkoper en koper.
Nee, de verkoop van vermogensrechten is in beginsel mogelijk via een cessie. Dit is regelend recht en daarmee kan dit contractueel uitgesloten worden. De cessus mag door de cessie niet in een nadeliger situatie komen en heeft daarom een verrekeningsrecht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Goed_(Nede ... ensrechten
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cessie
http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/648 ... -naam.html

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

olaf79 schreef:Maar, totdat het tegendeel is bewezen ga ik ervan uit dat de consuwijzer gelijk heeft omdat zij op dit vlak de autoriteit zijn en er dus verstand van hebben.
Je kent je me langer dan vandaag. Denk je dat ik geen verstand van zaken heb?

olaf79

alfatrion schreef:
16again schreef:Uiteraard gaat het [bij de wettelijke garantie] in de wet tussen verkoper en koper.
Nee, de verkoop van vermogensrechten is in beginsel mogelijk via een cessie. Dit is regelend recht en daarmee kan dit contractueel uitgesloten worden. De cessus mag door de cessie niet in een nadeliger situatie komen en heeft daarom een verrekeningsrecht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Goed_(Nede ... ensrechten
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cessie
http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/648 ... -naam.html
Deze overdracht gaat bij een consumentenkoop automatisch.

16again

Hieruit maak ik op dat volgens Alfatrion garantie niet overdraagbaar is:

Wehkamp verkoop aan A. A verkoopt aan B. Als er een probleem is met de TV moet B bij A aan kloppen. A klopt dan bij Wehkamp aan. En Wehkamp gaat dan verrekenen. Dit is door normaal. Maar nu wil jij A overslaan en dat Wehkamp meer schulden maakt.
.....maar hier vindt Alfatrion het weer wel overdraagbaar:
alfatrion schreef:
16again schreef:Uiteraard gaat het [bij de wettelijke garantie] in de wet tussen verkoper en koper.Maar valt er in de wet dan ook te lezen dat dit recht op garantie niet over te dragen is?
Nee
Is dit voortschrijdend inzicht, of lees ik verkeerd?

16again

angel1978 schreef:jouw inziens.
Maar waarom zou Wehkamp überhaupt met iemand moeten praten die helemaal geen klant is.
Er bestaat GEEN overeenkomst tussen Wehkamp en koper 2.
Waarom zou Wehkamp dan ook maar iets verplicht zijn jegens koper 2?
Omdat koper2 rechtmatig eigenaar is van een product dat aantoonbaar geleverd is door Wehkamp. Op dit product heeft Wehkamp nog verplichting om garantie te leveren.

Gesloten