bprosman schreef:Ja die heb ik gelezen en wat ik zie is dat ALDI vraagt om een copy afschrift mee te sturen, maar ik lees wel vaker ergens overheen, zou je het kunnen quoten ?
Verder heeft de handleiding het over "50 minuten full go" capaciteit van de accu (waarna je het apparaat 2 uur moet laten afkoelen), ten tweede doe je weer een (verkeerde) aanname... het is namelijk geen Lithium accu maar Ni-Mh.
Er staat dat ze een kopie bon kunnen opsturen.
Als er in de gebruiksaanwijzing 50 minuten zuigcapaciteit staat per acculading, dan is dat wat je mag verwachten. Ik weet niet waar TS dan zijn 2 uur vandaan haalt. Ik schreef dat als het Lithium is, want ik weet niet welk type zuiger het betreft. NiMh is een heel ander verhaal.
Het enige wat ik lees is : Helaas kunnen wij niets terugvinden op het referentienummer van de bon
en :
Wellicht kunt u een kopie van uw afschrift meesturen
29 augustus 2014 14:44 Contact Aldi Zoetermeer BV
Geachte heer van Dam,
Door ons is navraag gedaan omtrent de garantietermijn op de accu van uw stofzuiger, deze is vastgesteld op 6 maanden. Het klopt dat op het apparaat 3 jaar garantie zit, zoals op de doos ook staat aangegeven, echter de accu is hier van uitgesloten. Dit staat ook in de garantie handleiding omschreven. Het achteruit gaan van de gebruiksduur van een accu is een gebruikelijk slijtage proces, waarop fabrikanten beperkte garantie geven. U zou dit kunnen vergelijken met een autogarage die beperkte garantie verleent op de autobanden van een auto.
Verder willen wij aangeven dat Aldi als verkopende partij verantwoordelijk is voor de afhandeling van service aanvragen, dat neemt echter niet weg dat de uitvoering hiervan door derden gedaan kan worden. Ook in uw geval maakt Aldi gebruik van een derde partij om de service afhandeling uit te voeren. Indien u de stofzuiger wilt laten maken kunt u alsnog met de betreffende service aanbieder contact opnemen. Mocht u een vervangende bon nodig hebben (ivm het ontbreken van datum) dan kunt u dit aangeven, wij zullen u deze dan z.s.m. doen toekomen.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Accucapaciteit, gebruiksduur en het geheugeneffect zijn zaken waar elk draadloos apparaat uiteindelijk mee geconfronteerd wordt. De kwaliteit van de accu en de toegepaste techniek lIion, NiCAD of nog anders zijn uiteraard ook in de kosten van het product verwerkt. Bij producten die de Aldi verkoopt geldt vaak TANSTAAFL, met andere woorden de producten zijn goedkoper omdat er ergens op beknibbeld is.
Een tweede argument wat ik hier maar deels terugvind is de manier van gebruiken en de ondergrond, alsmede de geclaimde accuduur. Om met dat laatste te beginnen: OP heeft wel gezègd dat de zuiger het eerst 2 uur op een lading volhieldt maar nergens blijkt uit dat de fabrikant deze accuduur ook claimt zodat OP zich nu op non-conformiteit zou kunnen of mogen beroepen.
Van belang is ook het gebruik: zo'n robozuiger op een laminaatvloertje gaat veel langer me dan op hoogpolig tapijt. Nu zijn dit twee extremen maar de levensduur van accu's kan aanzienlijk ingekort worden als de electromotortjes altijd op een vloer met veel wrijving zijn gebruikt.
Aangezien bij de meeste draadloze apparaten de accu's van garantie worden uitgesloten of een kortere garantieduur hebben, lijkt me dit al redelijk getoetst. Het apparaat is immers nog prima in orde, slechts de stroombron is aan vervanging toe. OP gaat wel ver door dit op konto van de leverancier te schuiven onder verwijzing naar een bovenwettelijke garantieduur die op de doos als promotie staat afgebeeld en hoogstwaarschijnlijk in de bijgeleverde documenten op allerlei manieren wordt ingeperkt.
Kortom: no chance in hell!
PS: in een Radar test van een paar jaar geleden kwamen er eigenlijk géén buitengewoon goede merken uit. Er staat me bij dat ze geen van allen de beloften waarmaakten, zelfs de peperdure Roomba's niet.
Inderdaad ik las er overheen .
Heb de test gezien destijds, bij mij doet het ding het prima overigens,.... zuigt netjes strak om de tafelpoten maar inderdaad wel een parketvloer en nergens kleden.
Gebruik m nu ruim een jaar, 2..3 keer in de week.
hoogstwaarschijnlijk in de bijgeleverde documenten op allerlei manieren wordt ingeperkt.
Niet hoogstwaarschijnlijk, het staat letterlijk op Pagina 13 van de handleiding.
en NiMH hebben dat geweldige geheugen effect en zijn na elke ontlading telkens "minder vol" op te laden. Het is maar net hoe vaak je die accu's oplaadt en gebruikt. Maar op gaan ze zeker. En bij dagelijks gebruik kan ik me voorstellen dat het na 6 maanden inderdaad niet best meer is gesteld met de gezondheid van die dingen.
Komt ook nog bij dat zo'n robotstofzuiger eigenlijk een automatische vloerroller is met zo'n Barbie-auto-aandrijving. En al helemaal die dingen bij de Aldi. Een echte stofzuiger is voorlopig nog niet aan te drijven met handzame accu's. Je ooit weleens afgevraagd waarom die elektrische pompwagens zo enorm lomp zijn? Omdat er een giga-accu in zit met een gewicht van minimaal 50 kilo. En die gaan wel lang mee, maar niet bijster handig voor in je robotstofzuiger...
NiMH hebben vele minder last van geheugeneffect dan NiCd, en bij NiMh is dat alleen maar lastig, maar is het niet desastreus voor de batterij. Het geheugeneffect kun je namelijk grotendeels verhelpen.
Het geheugen effect verhelpen? Ha, dan mag je dat eerst maar eens proefondervindelijk gaan bewijzen. Wordt wel een wereldprimeur. Je kunt er een paar keer iets aan doen maar dat is eigenlijk maar een paar procent. Die ben je na twee keer opladen weer kwijt hoor. Tot nu toe zijn alleen de LiOn accu's enigszins normaal dagelijks te gebruiken, maar da's geen garantie dat het altijd goed blijft gaan. Mijn LiOn-accu's die ik heb versleten zouden 10.000 laadcycli mee moeten kunnen gaan maar alle 12(!) hebben ze de 5.000 laadcycli niet gehaald. En uiteraard gebeurt dat na 8 of 9 maanden en daaaaag garantie. Kun je wel aankomen met veel blablabla, een internationaal gerenommeerd bedrijf als Bosch liet me ook lekker stikken.
Het geheugeneffect komt omdat de batterij niet ontladen is. Als je de batterij dus ontlaad, gaat het geheugeneffect grotendeels weg. Je hebt daar speciale ontladers voor.
Dat Bosch je niet helpt is pech hebben. Had je maar naar de verkoper moeten gaan.
De verkoper kon niet veel meer dan mij doorsturen naar de vertegenwoordiger van Bosch. Zo werkt dat nu eenmaal bij Bosch. Buiten de garantie = doeidoei voor accu's. Wat je ook zegt olaf, ook jij krijgt het niet voor elkaar mocht je het probleem hebben.
Het geheugeneffect komt omdat de batterij niet ontladen is
De stofzuiger rijdt net zolang rond totdat de accu op een minimum ingesteld niveau is gekomen, dan heeft hij nog (net) spanning genoeg om het oplaadstation te bereiken en gaat dan automatisch laden.
Dus waar halen jullie "geheugeneffect" en "niet ontladen" vandaan ?
Hij rijdt gewoon door tot hij zo goed als leeg is.
bprosman schreef:Heb zojuist even in de handleiding gekeken , pagina 13, daar staat dat er op de accu 6 maanden garantie zit.
Ja hoor, daar hebben we OlafEuwigeGarantie weer . Ik stel voor dat jij TS helpt en dit voor m gaat claimen. Succes.
Bovendien gaat bij Aldi de garantieafhandeling altijd rechtstreeks met de fabrikant.
En die laatst zin is nu net wat wettelijk gezien niet mag, volgens mij ook al verschillende jurisprudentie van. En dat staat inderdaad in de handleiding, maar als je naar onderstaande afbeelding kijkt, ga je mij niet vertellen dat je niet bedonderd wordt waar je bijstaat.
Maar ik zie het al, ik maak geen schijn van kans en de Aldi kan verder met zijn praktijken van oplichting/valse reclame. In ieder geval de laatste keer dat ik daar als klant naar binnen ben gegaan.
6 Maanden op een accu is normaal, ik verkoop ook producten met accu's, zes maanden staat in de voorwaarden . Wil niet zeggen dat wij geen coulance tonen, afhankelijk hoe de klant zich opstelt.
bprosman schreef:Wat ik niet snap is dat "Oplichting" wel synoniem lijkt te worden met "Geen gelijk krijgen" .
Wil niet zeggen dat wij geen coulance tonen, afhankelijk hoe de klant zich opstelt.
Gewoon meteen beginnen over "oplichting"
Jij noemt het een synoniem; (oplichting): ik ga maar naar epidemie. Had trouwens dezelfde robot als de TS plus dezelfde problemen; jij hebt gladde vloer (las ik); op vloerbedekking lijkt het of ie extra hard moet werken. Zat binnen no time op nog geen 20 minuten stofzuigen. Ben nergens gekomen bij de Aldi of waar dan ook. Heb nu maar weer een gewone stofzuiger aangeschaft.
Het geheugeneffect komt omdat de batterij niet ontladen is
De stofzuiger rijdt net zolang rond totdat de accu op een minimum ingesteld niveau is gekomen, dan heeft hij nog (net) spanning genoeg om het oplaadstation te bereiken en gaat dan automatisch laden.
Dus waar halen jullie "geheugeneffect" en "niet ontladen" vandaan ?
Hij rijdt gewoon door tot hij zo goed als leeg is.
Dat weet ik ook wel. Maar sommige lieden op dit forum zullen wel weer beweren dat het TS eigen schuld is. Bij hun is de klant altijd de schuldige.
Wat ik juist stel is dat een product geschikt moet zijn om voor langere tijd probleemloos mee te gaan. Dus ook de batterij. En aangezien de meeste batterijen wel gewoon een aantal jaar meegaat zijn batterijen die dat niet doen gewoon defect en is het geen "normale slijtage". Oftewel TS moet gewoon zijn product gratis gerepareerd krijgen.
prem schreef:6 Maanden op een accu is normaal, ik verkoop ook producten met accu's, zes maanden staat in de voorwaarden . Wil niet zeggen dat wij geen coulance tonen, afhankelijk hoe de klant zich opstelt.
Tuurlijk jij bent natuurlijk ook zo'n verkoper die zegt dat hij het product zelf ook heeft en nooit problemen heeft.
Dat jij coulance toont als de klant zich netjes gedraagt, terwijl de klant gewoon zijn wettelijke rechten komt claimen is vooral een indicatie over wat voor soort verkoper je bent.
Olaf79: dat je véél en vaak loze adviezen rondstrooit moet je zelf weten, dat je ook nog eens volledig doordraait ook maar dat je gewoon iemand gaat beledigen op basis van je eigen kromme gedachtengang, gaat te ver.
Van accu’s is bekend dat hun levensduur al na een jaar achteruit kan gaan. Daarmee is het verminderd laadvermogen geen grond om de wettelijke garantie in te roepen. Een accu die na anderhalf jaar helemáál niet meer werkt, lijkt me echter dan weer onder de maat. Maar ik denk dat dat afhangt van hoe intensief de accu gebruikt wordt.
In ieder geval ligt de bewijslast dat deze accu onverwacht snel stuk is, bij de klant. Alleen in de eerste zes maanden draait de bewijslast om: bij elke klacht moet de winkel bewijzen dat hier sprake is van gewone slijtage of onzorgvuldig gebruik en dat de schade dus conform de verwachtingen is.
Wat we weten is dat de meningen van Arnaud meestal een stuk beter gefundeerd zijn dan die van veel hobbyisten op dir forum, waaronder Olaf79.
Van accu’s is bekend dat hun levensduur al na een jaar achteruit kan gaan. Daarmee is het verminderd laadvermogen geen grond om de wettelijke garantie in te roepen. Een accu die na anderhalf jaar helemáál niet meer werkt, lijkt me echter dan weer onder de maat. Maar ik denk dat dat afhangt van hoe intensief de accu gebruikt wordt.
In ieder geval ligt de bewijslast dat deze accu onverwacht snel stuk is, bij de klant. Alleen in de eerste zes maanden draait de bewijslast om: bij elke klacht moet de winkel bewijzen dat hier sprake is van gewone slijtage of onzorgvuldig gebruik en dat de schade dus conform de verwachtingen is.
Wat we weten is dat de meningen van Arnaud meestal een stuk beter gefundeerd zijn dan die van veel hobbyisten op dir forum, waaronder Olaf79.
Dit is toch precies wat ik steeds al schrijf. Dat het laadvermogen minder wordt. Het is trouwens een heel kromme zin want de levensduur van elk product gaat na een jaar achteruit (namelijk met een jaar). Wat hij bedoelt is de capaciteit van de accu.
olaf79 schreef:[Dit is toch precies wat ik steeds al schrijf. Dat het laadvermogen minder wordt.
Owh ja? Droom lekker verder...
olaf79 schreef:
Wat ik juist stel is dat een product geschikt moet zijn om voor langere tijd probleemloos mee te gaan. Dus ook de batterij. En aangezien de meeste batterijen wel gewoon een aantal jaar meegaat zijn batterijen die dat niet doen gewoon defect en is het geen "normale slijtage". Oftewel TS moet gewoon zijn product gratis gerepareerd krijgen.