LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie Philips LCD televisie???

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
ikbenik

Re: Garantie Philips LCD televisie???

Ongelezen bericht door ikbenik »

De wet is een complex beest dat meer bronnen kent dan alleen de wetsboeken. Internationale verdragen en europese richtlijnen geven bij conflicten tussen deze en de wetsboeken dan geven de verdragen en richlijnen de doorslag. Rechter handelen daarna en dat blijkt uit juriprudentie. Daarin staat dat de verkoper een product dat defect raakt binnen de hele garantie periode tenzij hij kan aantonen dat de consument er schuld aan heeft. U geeft een andere uitleg aan de term garantie dan de wet.

Klopt. Ik geef geen andere uitleg aan de term garantie, dan doen zij!

Europa is gek geworden en kakelt als een kip zonder kop.

Ik zal uitleggen wat ik bedoel.

Veel winkeliers doen extra dingen voor de klant.
Dit om zich te onderscheiden van de rest.

Europa heeft gemeend om alle extra zaken die als service gegeven werden onder te brengen in wetten, omdat het voor de consument niet duidelijk was wie wat doet.
De ene winkel geeft 2 dagen niet goed, geld terug, de ander 7 dagen, de ander 14 dagen.

Europa vindt dat er geen eenheid is en is van mening dat allemaal recht te trekken.
Ik heb vernomen dat er concrete plannen zijn om voor alle winkels een niet goed geld terug periode te laten hanteren van 14 dagen.

De grote ketens kunnen dit opbrengen, voor de kleine zelfstandige betekent dit de doodsteek.

Veel regels van Europa zijn gebaseerd op het feit dat zij van mening zijn dat de winkelier geld genoeg heeft en vollop geld verdiend. Dus willen zij diensten voor de consumenten ontwikkelen, waarbij het de winkelier best geld mag kosten.

De grote ketens kunnen dit opbrengen, voor de kleine zelfstandige betekent dit de doodsteek.

Europa is van mening dat de winkelier veel geld verdiend en dat hij na het verstrijken van de garantieperiode en de economische periode, dat hij aansprakelijk gesteld moet worden voor de producten. Want de consument is maar een arme stakker en die moet hoognodig beschermd worden!
Dus als na de economische periode het product kapot gaat, dan moet de winkelier daar aan meebetalen, omdat hij geld genoeg heeft en veel geld verdiend. Hij dan dat rustig betalen.

Je merkt hoe fel dat ik reageer. Dat komt omdat Europa van mening is dat ik als kleine zelfstandige maar MOET ********!
De grote ketens, daar moet je wezen en de kleine zelfstandig MOET MAAR ********!

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Klopt, want zoals sommige mensen beweren zou ik dus nog aansprakelijk zijn als een harde schijf na 8 jaar kapot gaat. Wel bezopen hoor.
Dat u de termijn graag korter wil hebben is mij wel duidelijk, maar dat lijkt me meer iets voor een loby bij de wetgever. Mensen opzettelijk verkeert voor lichten over hun rechten en dan roepen dat u zich bezeerd op wettelijke bepalingen is niet netjes.
Ik geef geen andere uitleg aan de term garantie, dan doen zij!
Hoe het ook zij, uw definitie wijkt significant af van de wettelijke definitie. We moeten ons allemaal aan de wet houden.
Europa is van mening dat de winkelier veel geld verdiend en dat hij na het verstrijken van de garantieperiode en de economische periode, dat hij aansprakelijk gesteld moet worden voor de producten.
Nee dat is de Nederlandse overheid al sinds jaar en dag van mening. Voor Europa is twee jaar voldoende. Bovendien heeft de Nederlandse wetgever er ook in voorzien dat u het mag verhalen op de fabrikant.

alfatrion

Men koopt een computer en de computers gaan gemiddeld 6 jaar mee.
Men denkt dan dat de economische levensduur 6 jaar is.
En dat is niet waar.
Met de economische levensduur wordt de afschrijvingsperiode of vervangingsperiode mee bedoeld.
Dan is de economische levensduur van een computer dus 6 jaar als de consument het na die periode vervangt.

ikbenik

Dan is de economische levensduur van een computer dus 6 jaar als de consument het na die periode vervangt.
Dat zal een beetje moeilijk gaan.
De gelijke onderdelen zijn vaak niet leverbaar dan 3 jaar.

De gehele markt is dus gebaseerd op 3 jaar.

Jan9

Ongelezen bericht door Jan9 »

Kan je in 3 regels uitleggen wat nu het beste is voor TonP en hoeveel garantie hij heeft?
Ik hoop dat hij daarna even laat weten hoe het met zijn tv is afgelopen.

ikbenik

- Na het verstrijken van de garantieperiode van de winkelier heb je geen recht meer op garantie. Dus is de garantie een dag verlopen, dan heb je pech gehad.
In de periode die ligt tussen het einde van de garantie en in de periode van de economische levensduur gelden wettelijke regelingen.
(deze noemde ik de coulanceregeling, maar de woorden waren verkeerd gekozen.)
Dit houdt dus in dat je zelf moet meebetalen aan de reparatie of vervanging.
De hoogte hangt af van de periode dat je van het product genoten hebt.
Dus:
De economische levensduur gedeeld door de genoten tijd maal het totale bedrag.
Dus de economische levensduur= 5 jaar gedeeld door de genoten tijd = bijv. 2 jaar.
Dan hoef je dus maar 2/5 van het bedrag zelf te betalen.

Quote:
En 2/5 is niet hetzelfde als 20% betalen.

Klopt!
2/5 is hetzelfde als 40% zelf betalen!

In het geval van TS betekent dit 1/5 en dat is wel 20% zelf betalen!

ikbenik

Quote:
Klopt, want zoals sommige mensen beweren zou ik dus nog aansprakelijk zijn als een harde schijf na 8 jaar kapot gaat. Wel bezopen hoor.

Dat u de termijn graag korter wil hebben is mij wel duidelijk, maar dat lijkt me meer iets voor een loby bij de wetgever.
De consumenten willen deze periodes altijd hoger hebben!

Wel de lusten, maar niet de lasten!

De verantwoordelijkheden van de consument altijd afschuiven op de winkelier!

Altijd maar roepen dat de winkelier zich aan de wet moet houden, maar de consument heeft altijd een uitzondering op de wetsregels.
Quote:
Ik geef geen andere uitleg aan de term garantie, dan doen zij!

Hoe het ook zij, uw definitie wijkt significant af van de wettelijke definitie. We moeten ons allemaal aan de wet houden.
Sommige wetgevers vinden de beweringen wat ik geef ouderwets en zij hebben er een andere benaming aan gegeven.

Er zijn mensen die zeggen dat de consument de garantietermijnen bepaald.

Zij zeggen ook dat als je een product koopt en het verwacht niet aan jouw verwachtingen, dat de winkelier het maar terug moet nemen, ook al zegt hij dat met het product niets aan de hand is.

Dit is echt bezopen.

Volgens de wetsregels doet de mening van de klant er niet toe. Men gaat uit van de productverwachtingen zoals die door de winkelier gegeven zijn.

Nog een regel:
De consument bepaald de producteigenschappen. En de winkelier is aansprakelijk als het product niet die eigenschappen bezit.

Kan ook weer niet.
De consument bepaald helemaal niet de producteigenschappen. Dit doet de fabrikant. De winkelier is ook niet verantwoordelijk voor de materiaalkeuze van de fabrikant.

En inderdaad, de fabrikant heeft meer over de producten te zeggen dan de consument.

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 28 Dec 2006 11:21 door ikbenik

Kan ook weer niet.
De consument bepaald helemaal niet de producteigenschappen. Dit doet de fabrikant. De winkelier is ook niet verantwoordelijk voor de materiaalkeuze van de fabrikant.

Kan dus wel.
De fabrikant bepaald de eigenschappen aan de hand
van wat de consument wil.Als ze het zelf zouden bepalen
zou er waarschijnlijk niets verkocht worden.

ikbenik

Quote:
Quote:
Quote:

Dat u de termijn graag korter wil hebben is mij wel duidelijk, maar dat lijkt me meer iets voor een loby bij de wetgever.

Altijd maar roepen dat de winkelier zich aan de wet moet houden, maar de consument heeft altijd een uitzondering op de wetsregels.
Een aanvulling:
Wat steeds meer consumenten willen is een levenslange garantie, waarbij als zij iets fout doen, dat dat ook onder garantie valt.

Levenslange garantie, dat is onmogelijk.

Daarnaast is het zo dat we in een weggooimaatschappij leven.
De producten moeten zo goedkoop mogelijk gemaakt worden en zijn bijna niet te repareren.

Een ander feit is dat de consument keuze heeft tussen troep en kwaliteitsproducten.
De "troep" is heel goedkoop en niet te repareren. Heeft een lage garantietermijn en serviceonvriendelijk.
De duurzame kwaliteitsproducten zijn wat duurder, is bij problemen goed en relatief goedkoop te repareren, langere garantietermijnen en servicevriendelijk.

De consumenten gaan massaal voor die goedkope wegwerpproducten en beginnen massaal te mekken als er iets is.

De producten mogen niets kosten en moeten een levenslange garantie hebben.

En de consumenten beschuldigen de winkeliers voor gierigheid!
Kijk eerst eens naar je eigen, voordat je de winkelier voor dergelijke dingen beschuldigd!

Een mooi voorbeeld is Microsoft.
De consument wilt wel gebruik maken van de producten van Mircosoft, maar wilt er niets voor betalen!
Want, zeggen ze, Microsoft heeft geld genoeg! En ik ga ze niet rijker maken!

Geen probleem, maar blijf dan wel van de producten van Mircosoft af!

alfatrion

Jan9 schreef:Kan je in 3 regels uitleggen wat nu het beste is voor TonP en hoeveel garantie hij heeft?
Het beste is dat hij in eerste instantie contact opneemt met de winkelier om te kijken of ze het onderling kunnen oplossen. Is dat niet mogelijk dan rest een weg naar de rechter (kostprijs 500 euro) of een geschillencommissie (bij ongelijk ca 35 euro). Hiervoor is belangrijk dat hij een beetje weet wat zijn rechten zijn.

Het product is buiten de garantie defect. Formeel betekent dit dat hij alleen rechten heeft (lees afdwingen bij de rechter) als hij kan bewijzen dat het om een productie fout gaat, maw buiten zijn schuld. In het geval hij dit kan heeft hij recht om kosteloos herstel in de periode dat het product normaal had moeten werken, wat ikbenik technische levensduur en ik levensverwachting noemt. Deze schat ik op 5 tot 10 jaar. Kosteloos betekent hier niet het zelfde als gratis, maar dat de klant er niet op voor uit noch achter uit gaat. Een zoveelste deel zelf betalen is een van de mogelijkheden om hier op uit te komen.

alfatrion

Verkopers willen deze periode altijd lager hebben!

De verantwoordelijkheden van de winkelier altijd afschuiven op de consument!
De wet en de rechter gaan uit van rechtvaardig en billijke rechten, plichten en conflicten behandeling. Voor zover uitzonderingen op de wet kunnen gelden is de even zeer waar voor winkelier als consumenten.
Sommige wetgevers vinden de beweringen wat ik geef ouderwets en zij hebben er een andere benaming aan gegeven.

Er zijn mensen die zeggen dat de consument de garantietermijnen bepaald.

Zij zeggen ook dat als je een product koopt en het verwacht niet aan jouw verwachtingen, dat de winkelier het maar terug moet nemen, ook al zegt hij dat met het product niets aan de hand is.
Er zijn geen rechter die zeggen en de wet is zit zo ook niet in elkaar. Wat betreft de mensen zij bepalen hoe er gehandeld moet worden. Dat is de rechter.
Volgens de wetsregels doet de mening van de klant er niet toe. Men gaat uit van de productverwachtingen zoals die door de winkelier gegeven zijn.
In de wet staat: Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, (...), niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.. De wet gaat uit van de eigenschappen die klant mocht verwachten. De wet beperkt de wijze waarop die verwachtingen tot stand komen niet. Wel geeft het de factoren aan die hier belangrijk bij zijn te weten. Zelfs zonder enige mededelingen van de winkelier of fabrikant moet het product voldoen aan die eigenschappen die voor normaal gebruik nodig zijn. Bijvoorbeeld Met een mobieltje moet je buiten kunnen bellen en die moet niet van een beetje regen stuk gaan.
De consument bepaald helemaal niet de producteigenschappen.
De consument mag dat in bepaalde gevallen wel. Te weten die eigenschappen die voor normaal gebruik nodig zijn. Een vloer moet kras bestendig omdat in een huiskamer nu eenmaal met stoelen wordt geschoven. En in die gevallen waar de consument een bijzonder gebruik heeft gemeld aan de verkoper. In het laatste geval moet het afgeleverde product die eigenschappen hebben ook al heeft de fabrikant iets anders beweerd. Had de winkelier het product maar niet moeten verkopen.
Wat steeds meer consumenten willen is een levenslange garantie, waarbij als zij iets fout doen, dat dat ook onder garantie valt.

Nee hoor, hang er het juiste prijskaartje aan en alles is mogelijk.
Daarnaast is het zo dat we in een weggooimaatschappij leven.
De producten moeten zo goedkoop mogelijk gemaakt worden en zijn bijna niet te repareren.
Dat komt tot uitdrukking in de levensverwachting die de fabrikanten berekenen.
De consumenten gaan massaal voor die goedkope wegwerpproducten en beginnen massaal te mekken als er iets is.
Eerlijk is eerlijk, zij worden lang niet altijd voor gelicht over de levensduur of verkeert voorgelicht over de kwaliteit. Het staat niet op de doos. Ik kan me hier nog de discussie herinneren waar de verkoper een lage kwaliteitswasmachiene aan prees omdat hij daar meer aan kon verdienen.
En de consumenten beschuldigen de winkeliers voor gierigheid!
Dat is in sommige gevallen best terecht te noemen.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik pik hier een bepaling uit. Jij zegt dat dit onmogelijk is. Helaas klopt dit niet.

Voor jouw branche, de consumenten-electronica, kan dit natuurlijk wel.

Maar er zijn producten, waarbij je levenslange garantie geleverd krijgt, een bekend voorbeeld is daarbij een goede bestek-set.

Ja, ok, je betaalt iets meer ervoor dan een standaard setje van de Blokker, maar je koopt er een belofte van levenslange garantie bij.

En dan nog zijn er winkeliers die zeggen: heeft u deze vork gebruikt om ermee te eten? Dan vervalt de garantie. Wat moet je DAN met een vork? Die is toch bedoeld om iets mee te kunnen eten?

Jan9

Ongelezen bericht door Jan9 »

TonP post even het typenummer dan bepaar je anderen een miskoop :wink:

ikbenik

Quote:
Ik pik hier een bepaling uit. Jij zegt dat dit onmogelijk is. Helaas klopt dit niet.

Voor jouw branche, de consumenten-electronica, kan dit natuurlijk wel.

Ik doelde inderdaad op electronica.

Het probleem van electronica is dat het niet voorspelbaar is. Het is heel teer en het gaat op de gekste momenten kapot.

Een mooi voorbeeld hiervan is de harde schijf.
Dat is een heel teer ding en kan zomaar kapot gaan.
Of dat nu 2 weken na aankoop is of 4 jaar of 10 jaar.
Je weet het niet.
En niemand kan garanderen dat die schijven 3 jaar zonder problemen meegaat.

Ik wil het anders zeggen.
Wij moeten van de veschillende organisaties dingen beloven die wij niet waar kunnen maken.

En een winkelier die zegt dat een harde schijf zonder problemen 3 jaar meegaat is dus een vette oplichter! Want dat kan hij helemaal niet garanderen.

Voor dakbedekking is het een ander verhaal. Daar zijn garanties van 15 jaar heel normaal.

Bij electronica 1 tot 3 jaar.

Oke, de consumenten willen die periodes langer hebben, maar zij zijn niet in de positie om de garantieperiodes te bepalen.

Het is nog altijd zo dat de producent en de verkoper zulke zaken bepalen.
De koper bepaald niets. Die kan alleen met zulke zaken accoord gaan.
Gaat hij ermee accoord, dan koopt hij het product of dienst.
Gaat hij er niet mee accoord, dan koopt hij het product of dienst niet.

Heel soms ontstaat er een onderhandeling. Waarbij beide partijen proberen tot elkaar te komen.

Ik maak dat zelf weinig mee, maar ik vind het echt schitterend als een klant tot onderhandeling overgaat.

alfatrion

Een mooi voorbeeld hiervan is de harde schijf.
Dat is een heel teer ding en kan zomaar kapot gaan.
De harde schijf is het meest betrouwbare onderdeel van de computer. Die dingen horen zonder problemen tien jaar mee te gaan.

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

Waarom gaat ook dit topic over naar computer problemen??
Maak eens verschil.
En ja het gaat over garantie maar dat ligt echt wel iets anders

ikbenik

De harde schijf is het meest betrouwbare onderdeel van de computer. Die dingen horen zonder problemen tien jaar mee te gaan.
Je kunt dat niet garanderen.

Waarom gaat ook dit topic over naar computer problemen??
Maak eens verschil.
En ja het gaat over garantie maar dat ligt echt wel iets anders

Het probleem is dat de consument eist dat de winkelier zegt dat hij garandeerd dat een product een x aantal tijd zonder problemen mee gaat en waarbij in die periode problemen zijn uitgesloten!

Dus moet ik als winkelier de klant garanderen dat er nooit problemen kunnen ontstaan en dat de klant de zekerheid heeft dat het product al die tijd zonder problemen meegaat en dat uitval totaal uitgesloten is.

Sorry! Dat zal ik dus nooit doen!
Domweg omdat ik dat niet kan! Niemand kan dat!
De winkelier die dat wel zegt is de grootste oplichter!

En de consument wilt dat maar niet begrijpen!

Oke, hun probleem.
Ze zoeken het maar uit! Blijf toch lekker in die fantasiewereld!

Ik word echt schijtziek van die gasten die hoog en laag springen dat ik maar die uitspraken moet doen!
Doe ik dus niet.

Droom lekker verder!

ikbenik

In het geval van de TS.
De reden dat Philips maar 1 jaar garantie geeft is simpel.
Binnen die periode garanderen ze een goede werking.
Na die periode niet meer.

Nu kun jij wel vinden dat die periode langer moet zijn, maar Philips zegt dat ze na 1 jaar de goede werking niet kunnen garanderen.

Dus als de winkelier dan van de consument moet zeggen dat het toestel 5 jaar een goede werking heeft en de fabrikant zegt maar 1 jaar, wie moet dan de klanten voorliegen?

Als alle winkelier zeggen wat de consument graag horen wilt, dan doen ze allemaal mee met oplichting!

Een winkelier is pas een goede winkelier als hij de waarheid zegt en niet wat de klant graag horen wilt!

En als je het er niet mee eens bent, moet je de winkelier hierop niet aanspreken, maar de fabrikant zelf!

Ik werk lang genoeg in de reparatiesector om te kunnen zeggen dat electronica vrij onbetrouwbaar is. Het kan zomaar ineens kapot gaan.

Mijn punt is dat niemand kan garanderen dat consumentenelectronica zonder problemen een x aantal jaren meegaat, waarin je als consument niet bedachtzaam moet zijn dat het uit kan vallen.

Net als de harde schijf in mijn voorbeeld.
Niemand kan je de keiharde garanties geven dat die in 5 jaar nooit zal crashen!

De consumenten eisen van de winkelier dat hij dat wel geeft.
En geen één winkelier zal die keiharde garantie afgeven.

En dan beginnen de consumenten massaal te protesteren en te klagen dat de winkeliers die garantie niet afgeven en dat ze dat wel moeten doen in hun ogen.

Hoezo hebben de consumenten dan een plaat voor de kop!?!

En dat is mijn punt!

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

Okay ,maar laat ph en al die anderen daar dan mee gaan adverteren.
Als mens vind ik het echt niet gek dat de consument vehaal gaat halen.

ikbenik

Okay ,maar laat ph en al die anderen daar dan mee gaan adverteren.
Als mens vind ik het echt niet gek dat de consument vehaal gaat halen.
Ik weet dat de concurrentie dat doet.

Die zeggen precies wat de consument horen wilt.

En als er dan problemen zijn dan zijn ze niet thuis.

Het probleem daarvan is dat de consument weer op het verkeerde been wordt gezet en valse verwachtingen krijgt.

De consumentenorganisaties doen daar een schepje boven op!

Die zeggen dat je als consument dat keihard moet eisen.

Ze begrijpen er allemaal helemaal niets van.

Ik repareer nu computers, maar ik heb ook witgoed en bruingoed gerepareerd.
Als de klanten vroegen hoe het kan dat hun tv of radio kapot ging, was mijn antwoord: het is electronica!

Nu zijn de Plasma schermen in opkomst. Niemand weet hoe die dingen op de lange termijn zich houden.

Nu is er weer een nieuwe techniek op komst, maar er zitten nog heel veel kinderziektes in.

Gesloten