LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie? probleem digitale fotocamera

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
True

Garantie? probleem digitale fotocamera

Ongelezen bericht door True »

Goede morgen,

20 maanden geleden kocht ik een Sony P150 voor 449 euro.

Nu werkt de sluiterknop niet meer goed, je moet soms wel 10 keer de knop half indrukken voordat hij scherpstelt.

Ik terug naar Talens om te laten kijken. Nadat de verkoper er wat hoge druk lucht doorheen had geblazen kwam hij tot de conclusie dat hij verder niets meer kon doen.

Opsturen naar Sony was een optie maar dan zou de reparatie minimaal op 150 euro uitkomen, bovendien moest ik zowieso 35 euro vooruit betalen voordat ze m uberhaupt zouden opsturen. (ik heb m nog niet laten opsturen, eerst even checken hoe ik er juridcisch voor sta)

Ik heb aangegeven dat ik mag verwachten dat een camera in die prijsklasse toch wel langer mee moest gaan maar dat werd een beetje lacherig afgedaan.... je hebt een jaar garantie en dat is het.

Hoe nu te handelen?

Alvast bedankt voor jullie meedenken

Captain Pervert

Re: Garantie? probleem digitale fotocamera

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Je hebt twee jaar garantie (Europese richtlijn) en ik raad je aan dit rechtstreeks met Sony af te handelen, die winkel kan en wil toch niets meer voor je doen.

True

Maar het mag toch niet zo zijn dat de winkelier zich maar een beetje verschuilt achter dat jaartje garantie?

Ik heb de overeenkomst toch met hen en niet met Sony?

Captain Pervert

Dat is waar, maar zoals je hebt gemerkt is er een verschil tussen je recht hebben en dat krijgen. Er wordt lacherig gedaan. Zo zie je dat wel meer. Dan kan je toch beter de eer aan jezelf houden en het afhandelen met Sony? Iedereen roept altijd op dit forum dat je een koopovereenkomst hebt met de winkelier en dat die maar ervoor moet zorgen dat alles binnen 2 jaar gratis gerepareerd wordt, maar dat werkt helaas niet zo.

Ik ken dat Talens niet, maar het klinkt als een klein winkeltje waar men kosten moet maken en moeite moet doen om het ding uberhaupt bij Sony te krijgen. Reparaties is gewoon een manier om geld te verdienen in winkels, kleine en grote. Sony rekent bedrag x en de winkel gooit daar nog wat bovenop.

Sony heeft een naam hoog te houden en kan putten uit meer financiele middelen (zeg ik terwijl ik denk aan het Sony Center wat ik vrijdag in Berlijn heb gezien :wink: ) en die zullen wellicht zonder al te veel morren je camera kostenloos repareren.

True

Ja ergens heb je wel gelijk.... maar ja wil dan toch mijn recht halen..ken je dat... alleen maar om dat eikelige verkopertje te gallen...

Maar ja dat gaat ook niet echt opschieten, dus misschien maar eieren voor mijn geld en opsturen... Kan dat gewoon naar Sony Nederland?

Captain Pervert

Meestal werkt het zo, je zoekt contact met Sony, en zij zullen je een adres geven inclusies een RMA (reparatie zending) nummer en dan stuur je het op. Vergeet niet een begeleidend briefje erbij te doen waarin je aangeeft teleurgesteld/beteuterd/heel erg zielig te zijn, reken maar dat Sony dat schijtwinkeltje lekker gaat overrulen en zelf service gaat verlenen.

http://www.sony.nl/view/ShowSiteSection ... =odw_nl_NL

Daar staat een telefoonnummer, bel ze maar zou ik zeggen...

True

Ik heb ze inderdaad gebeld en stuur het rechtstreeks op...

En dan al die $#@ hier maar lullen dat je beter bij een echte winkel kan kopen ipv op internet ivm de garantie etc. hahaha

Ik gebruik fotozaak Talens alleen nog maar om te kijken hoe de modelletjes er in het echt zien....kopen doe ik er nooit meer wat..

captain bedankt :lol:

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Je hebt twee jaar garantie (Europese richtlijn) en ik raad je aan dit rechtstreeks met Sony af te handelen, die winkel kan en wil toch niets meer voor je doen.

Maar het mag toch niet zo zijn dat de winkelier zich maar een beetje verschuilt achter dat jaartje garantie?

Ik heb de overeenkomst toch met hen en niet met Sony?
Je hebt geen garantie van 2 jaar. Dat dat verplicht is, is onzin.
Het is inderdaad een Europese richtlijn, maar Nederland is daar niet in meegegaan. Dus geldt hier in Nederland de verplichte minimale garantieperiode van 2 jaar niet.

Op de aankoopbon staat de garantieperiode. Die is geldig.
Als daar staat 1 jaar garantie, dan heb je maar 1 jaar garantie.
Dat je na die garantieperiode recht hebt op een werkend toestel, is een ander verhaal.

Dat jij vind dat jij een langere garantieperiode moet hebben, is niet van belang. Want ik heb het al vaker aangegeven.
De lengte van de garantieperiode wordt volgens de wet bepaald door de fabrikant en de winkelier en door niemand anders.
Als de fabrikant 1 jaar garantie geeft en de winkelier 2 jaar, dan heb je wel degelijk recht op gratis reparatie of vervanging.

True

Tsja dat jaar garantie is wel duidelijk inmiddels, ben alleen een beetje teleurgesteld in de benadering van de winkelier... maar goed wijze les

Heb Sony rechtstreeks benaderd en dat klonk al heel anders, uiteraard zullen er wat kosten aan verbonden zijn maar ze zouden zeker rekening houden met het feit dat een sony camera langer mee moet gaan dan die 20 maanden van mijne.
Ij hebben uiteraard ook meer belang bij bescherming van hun naam dan de winkelier die vele verschillende merken voert.

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Heb Sony rechtstreeks benaderd en dat klonk al heel anders, uiteraard zullen er wat kosten aan verbonden zijn maar ze zouden zeker rekening houden met het feit dat een sony camera langer mee moet gaan dan die 20 maanden van mijne.

Hier is weer zo'n misvatting, na 20 maanden is het apparaat niet afgeschreven, maar heeft een storing!
Geen enkele fabrikant kan een storings vrije periode garanderen gedurende de gehele levensduur van een apparaat.
Dat het niet werkt, dat is jammer, maar na een garantie van een jaar zijn er nooit rechten te ontlenen bij een winkelier of fabrikant voor gratis reparatie.
Zelf heb ik ook weleens apparaten gehad welke vrij kort na het verlopen van de garantie defekt raakten en dan werd het wel opgelost echter tegen meestal een gereduceert tarief.
Dit is geen recht, maar een coulance.
Anders wordt het wanneer een apparaat structureel storingen vertoont die eigenlijk niet mogen voorkomen.
Daarover ben ik dikwijls in de slag geweest met de impoteur of fabrikant, echter wil men dit niet snel toegeven. Een voorbeeld hiervan zijn beeldbuizen van een grote producent in het zuiden des lands.
Pas nadat er in de media aandacht aan was besteedt, kon ineens een hoop meer.

Vr. Gr. Hans.

ikbenik

Hier is weer zo'n misvatting, na 20 maanden is het apparaat niet afgeschreven, maar heeft een storing!
Geen enkele fabrikant kan een storings vrije periode garanderen gedurende de gehele levensduur van een apparaat.
Dat het niet werkt, dat is jammer, maar na een garantie van een jaar zijn er nooit rechten te ontlenen bij een winkelier of fabrikant voor gratis reparatie.

Mensen vinden dit van wel.
De consumentenrechtenexpert bij TV-Gelderland maakt het wel helemaal bont!
Hij zegt:
Iedere product dat buiten de schuld van de consument om defect gaat hoort ten aller tijden gratis gerepareerd of vervangen worden. Zelfs na 8 jaar!
Want, zegt hij, de product is dan non-conform de eigenschappen van het product.

De eigenschappen van het product wordt in hun ogen door de consument zelf bepaald en niet door de fabrikant of winkelier.

Op deze manier wordt het consumentenrecht wel heel verkeerd uitgelegd!

Men eist dat ik zeg dat een product een minimale storingsvrije garantieperiode van een x aantal jaar heeft.
Ik doe dat niet en dan zeggen ze dat ik dat volgens het consumentenrecht wel moet doen.

Bijvoorbeeld:
Een harde schijf heeft een garantieperiode van 2 jaar.
De consument eist dat ik 5 jaar zeg.
Als men aan mij vraagt hoelang een harde schijf mee KAN gaan, dan kan ik zeggen 6 jaar.
Oh, zeggen ze. Dus een harde schijf GAAT minstens 6 jaar STORINGSVRIJ MEE.

NEE! Dat kan ik dus niet garanderen, maar men vind van wel.
Een harde schijf kan al na 2 dagen kapot gaan. Niemand kan garanderen dat dat niet gebeurd! Niemand!
Leer dat toch eens!

Sommige consumenten beweren dat ik volgens het consumentenrecht dat wel moet doen.

Volgens het consumentenrecht hoef ik dat niet!
En de consument bepaald niet de garantieperiode en de eigenschappen van een product, maar de fabrikant en de winkelier bepalen dat. En niemand anders!

Ik verrek dat ik iets moet beloven dat ik niet na kan komen.
En als ik dat wel zou moeten doen, dan zou ik moeten liegen.
En ik verrek gewoon om te liegen!

En als de consument wilt dat ik ga liegen.
Dan wilt die consument dat hij bedrogen wordt.
En als hij dan bedrogen wordt, ga dan niet klagen! Want je wilde het zelf!!!!!

True

nogmaals bedankt voor de reactie's.

Wat ik nog even kwijt wilde in navolging van het verhaal van ikbenik is dat de consument tegenwoordig steeds beter beschermd (moet) worden en helaas is dat het gevolg van de starre houding van een heleboel winkeliers en fabrikanten in het verleden.

En dat komt natuurlijk ook door de verkooppraatjes, nu ben jij een winkelier die vertelt hoe het echt zit , maar ga voor de gein eens een middagje bij een willekeurige winkel meeluisteren en je zult de verkoper de meest wilde verhalen/beloftes horen doen.....(nee mevrouw in deze prijsklasse koop je echt een stukje vakwerk...... gaat minstens 10 jaar mee) niet raar dat de consument dan na 2 jaar op hoge poten terug komt bij de winkelier als het niet naar behoren functioneert.

En in casu ging het mij helemaal niet om het feit dat ik gratis reparatie eis (uiteraard dient er gewoon een (redelijk) bedrag betaald te worden bij een storing) maar om het feit hoe zo'n verkoper dan ineens een hele andere benadering heeft dan wanneer hij je wat probeert te verkopen.

Opsturen was eigenlijk zinloos (reparatie minimaal € 200,-) en daar ging ik niet mee akkoord.

Nogmaals; het "consumentenrecht" slaat nu misschien wel erg ver door maar ik blijf er van overtuigd dat dat echt de schuld is van de winkeliers/fabrikanten in het verleden...... nu nog een mooie tussenweg vinden.

ikbenik

Nogmaals; het "consumentenrecht" slaat nu misschien wel erg ver door maar ik blijf er van overtuigd dat dat echt de schuld is van de winkeliers/fabrikanten in het verleden...... nu nog een mooie tussenweg vinden.
De schuld ligt ook wel bij de consument.
Ik zal het uitleggen.

Als je een slecht merk hebt en het is algemeen bekend dat het een slecht merk is, dan zou je verwachten dat de mensen dit merk links laten liggen.
Maar niets is minder waar.
Dit geldt ook voor winkeliers die hele slechte service en producten leveren.

De consument blijft massaal dat slechte merk kopen en blijven naar de slechte winkeliers gaan.
De reden?
Omdat het daar goedkoper is.

Misschien kun je het merk Yoko van vroeger wel herrinneren.
Mensen waren massaal aan het schelden op dat merk, maar blijven het wel kopen.

Met de komst van het consumenenrecht is het alleen maar erger geworden.
Men zegt nu het volgende:
Waarom zou ik naar die duurdere winkels gaan en de duurdere merken kopen?
Ik ga voortaan naar die flutwinkels en ik koop dus die goedkope troep.
Want, ik heb nu toch de wet achter me staan!
Wat kan me gebeuren? Ik ga echt niet meer geld uitgeven dan strikt noodzakelijk is!
En maar wel blijven klagen dat het merk waardeloos is en dat de winkel slechte producten levert en je slecht behandeld!!!!

Nee, mensen! Je hebt geen recht van spreken!
Blijf er dan ook weg!!!!!!!

Ik weet zeker dat, als ik nu gelijk hele goedkope troep zou verkopen, dat het hier nu bij mij heel druk gaat worden.
Aangezien ik dat niet doe, blijft het rustig hier. Heel rustig! :cry: :cry:

Als consument ben je ook medeschuldig. Want als je die troepmerken niet meer koopt en niet meer bij die winkels gaat kopen, moet je maar eens zien wat er gaat gebeuren. Die merken en die winkels verdwijnen dan vanzelf.
Zo gemakkelijk is het.

Waarom bestaan die flutmerken en die oplichtende winkels dan nog steeds?
Omdat er een behoorlijke behoefte aan de kant van de consument bestaat! Daarom komen die merken op de markt en die winkels doen nu hele goede zaken.
Die merken en die winkels spelen in op de behoefte van de consument.

En aangezien dat de consument hierdoor bedrogen voelt, moet dus de consument beter worden beschermt.
Nog beter? Nee! Ze moeten nu tegen zichzelf beschermd worden en niet tegen die bedriegende winkeliers. Omdat ze daar toch naar toe blijven gaan! Omdat die goedkoper is!

WORD WAKKER MENSEN!!!!!!!!!!

Je hebt de macht om het te verbeteren! Doe dat dan ook!
Laat die flutmerken en die flutwinkels links liggen!
Dat is het enige wat je hoeft te doen!
Dan is het probleem opgelost!

Dus nogmaals:

WORD WAKKER MENSEN!!!!!!!!!!

christusje

Ongelezen bericht door christusje »

En in casu ging het mij helemaal niet om het feit dat ik gratis reparatie eis (uiteraard dient er gewoon een (redelijk) bedrag betaald te worden bij een storing) maar om het feit hoe zo'n verkoper dan ineens een hele andere benadering heeft dan wanneer hij je wat probeert te verkopen.
Mij lijkt het allezins duidelijk dat de verkoper hier inderdaad verkoper is. De naam van het woord zegt het al. De technischie zitten ergens ander...bij Sony...
Niet dat ik het niet met je eens bent, maar heb toch mijn twijfels. Hoe verliep het gesprek in de winkel? Want je wil zoals je zelf zegt het "verkopertje" gaan gallen. Je weet denk ik zelf ook wel dat dat niet echt de beste manier is toch? of wil je zelf op je werk ook zo behandeld worden door je klanten? Redelijkheid en navraag doen is het enige wat je echt het beste kan doen.
En ja uit eigen ervaring weet ik dat Sony hoge reparatie prijzen heft aangezien mijn eigen camera gerepareerd moest worden.

Succes

Crafty

Ongelezen bericht door Crafty »

vind het toch jammer dat er zo over winkeliers in het algemeen word gedaan. Ben zelf ook winkelier in de zelfde branche

Ten 1ste vind ik het al kinderachtig (ook al is het een concurent van ons) om de naam van het bedrijf te noemen waar je bent geweest. volgens mij mag het ook niet volgens de forum regels.

Ten 2de vind ik het erg laag om te zeggen "om het eikelige verkopertje te narren" waarschijnlijk doet die man ook maar wat hem word verteld. Grow up! In de winkel worden dit soort dingen nooit gezegd, maar gek genoeg kom ik ze op forums altijd tegen. Grow up!

Ten 3de is een aanbetaling niet meer als normaal, het apparaat moet worden opgestuurd,verzekerd tijdens transsport, en "aangeraakt worden door sony (want ja reperateurs rekenen verschrikkelijk veel geld).

Ten 4de is het hele verhaal van 2 jaar garantie verplicht COMPLETE ONZIN. De europese unie heeft als RICHTLIJN 2 jaar garantie maar nederland is hier niet in meegegaan. In nederland zijn de fabrikanten en winkeliers vrij om zelf te bepalen wat het garantie termijn is. Als het product wat je koop boven een bepaald bedrag ligt ( uit mijn hoofd ergens rond de 40/45 euro) moet je minimaal 1 jaar garantie krijgen maar nogmaals, de winkeliers en fabrikanten zijn vrij dit termijn te verlengen of niet. Nou is het wel zo als de winkelier zegt tegen jou, je hebt 2 jaar gerantie zijn ze verplicht het je ook te geven. Waarschijnlijk heeft de winkelier tijdens aankoop van jou toestel ook gezegd dat er 1 jaar garantie op zit, aangezien hij dit bleef volhouden tijdens je gesprek.

Ten 5de vind ik het raar dat de reparatie prijs zoals aan jou opgegeven door de winkel stijgt naarmate er mee reacties op jou topic komen.

Ten 6de worden er hier door te veel mensen, te veel dingen gezegd die totaal niet waar zijn. Mensen lees aub eerst het 1 en ander door voordat je dingen begint te roepen over garantie en verplichtingen enzo.

True

vind het toch jammer dat er zo over winkeliers in het algemeen word gedaan.
Je zegt het eigenlijk zelf al, er wordt in het algemeen zo gedacht, wiens schuld zou dat nu zijn???
Ten 1ste vind ik het al kinderachtig (ook al is het een concurent van ons) om de naam van het bedrijf te noemen
Dat krijg je als je je klanten schoffeert..
Ten 2de vind ik het erg laag om te zeggen "om het eikelige verkopertje te narren" waarschijnlijk doet die man ook maar wat hem word verteld.
Haha, omdat hij maar doet wat hij gezegd wordt, mag ik er niks over zeggen... dat is altijd makkelijk verschuilen..... wordt zelf volwassen
Ten 3de is een aanbetaling niet meer als normaal
vind ik ook niet raar, wel als het pas ter sprake komt als ik heb aangegeven dat ik een reparatie van 150 euro wel erg veel vind en dat niet zonder slag of stoot zal betalen
Ten 5de vind ik het raar dat de reparatie prijs zoals aan jou opgegeven door de winkel stijgt naarmate er mee reacties op jou topic komen.
Om het misverstand uit de wereld te halen, toen de verkoper zei dat hij m op moest sturen, gaf ik aan dat ik toch niet van plan was bijv. € 150,- aan reparatie te gaan betalen, waarop hij zei dat ik daar toch minimaal op moest rekenen, zelfs eerder op € 200,-
Ten 6de worden er hier door te veel mensen, te veel dingen gezegd die totaal niet waar zijn.
Eigenlijk net zoals in een gemiddelde winkel dus....

odo

Ongelezen bericht door odo »

Hoi

Ik kan me de teleurstelling van True wel voorstellen. Na m´n middelbare school kreeg ik m´n vaders 20 jaar oude Voigtlander. Ca 5 jaar geleden blokkeerde het spanmechanisme. Hij was 40 jr. oud. Heeft 40 vakanties overleeft. Ik kocht 15 jr. geleden ook een wat simpele jap. spiegelreflex met doeksluiter. Hoewel er altijd wat kleine problemen met de sluiter waren werkt deze camera nog steeds goed. Ongeveer 2 jr terug kocht ik een wat beter digitale voor studiowerk. Ik kan me niet voorstellen waarom deze, mij goed bevallende camera, maar 5 jaar mee zou moeten gaan. Ik hoop er gewoon weer 15 of 20 jaar mee doen.

O ja, ik kocht in die 25 jr ook nog 2 compact camera´s X/G1 en Ixus. Tja, alles doet het gewoon al bevalt de Ixus me niet. Ik liet me toen verleiden door lovende kritieken en blits uiterlijk.

Misschien dat mensen boven de veertig te hoge verwachtingen hebben van nieuwe produkten. Ze vergelijken ze automatisch met kwaliteitsprodukten van vroeger. Dat is niet altijd even realistisch. Een Voigtlander zou naar huidige maatstaven ruim €2500 kosten. Dat geeft niemand meer uit aan een relatief simpele camera.

Ik zou overigens een nieuwe camera nooit via internet kunnen kopen. Dat zou ik zeker niet aanraden. Je moet ´m in de hand houden. Hoe is de greep? Zit de bediening op de juiste plek? Heeft ie een beperkte noodbesturing als de batterij opraakt? Metalen body?

Euhh jaaa.. een goede winkel...Ik kon echt niet slagen bij het grootwinkelbedrijf en de prijsvechters. Onzinpraat en stomme prijsgaranties op spul dat ik niet gebruiken kan. Kwam toch bij een speciaalzaak in de grote stad uit, hoewel CombiFoto me achteraf ook wel een goede zaak lijkt. Camera uitproberen, deskundig advies, reserveonderdelen en accesoires op voorraad. Het is me de extra euro´s waard, want wat heb ik aan een camera die me slecht of matig bevalt? Zoals de Ixus. Helemaal niets en dat is pas zonde.

Sterkte met de camera.

mechmichael

Ongelezen bericht door mechmichael »

Tsja, inderdaad een vervelend verhaal maar ik heb het net nog in een ander topic genoemd, ik fotografeer ook veel en mijn afgelopen 3 (digitale) camera's hebben allemaal wel een mankement vertoond na 2 jaar. Is uiteraard vervelend, nu heb ik het geluk dat mijn vriendin fotograaf is en werkzaam is in een fotozaak in Haarlem (nee, niet de zaak in kwestie :lol: ) maar als het op reparaties aankomt zijn de fotozaken echt gewoon gebonden aan de kosten die de reparateur berekend. Ook Sony zal in dit geval denk ik geen coulance geven hierin. Uiteraard had de betreffende winkel best even kunnen bellen met Sony om te vragen of er niets te regelen valt, dat is toch het minste wat ze hadden kunnen doen. Duurt 5 minuten en hadden ze jou in ieder geval het idee gegeven er wat meer aan te hebben gedaan, was je wellicht met een heel ander gevoel de winkel uit gelopen. Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van de vorderingen/kosten.

ikbenik

Daarbij komt ook nog dat steeds meer consumenten wel de lusten maar niet de lasten willen.

Ze eisen steeds vaker gratis reparatie of flinke korting op de reparaties (zogenaamde coulance).

Het is ook zo dat de producten steeds meer wegwer wordt.
Dus de consumenten krijgen precies wat ze willen.

Alles moet zeer goedkoop zijn.
De consumenten laten de goede kwaliteit vaak links liggen en kopen wegwerpproducten.
Van die wegwerpproducten mag je niet verwachten dat die nog gerepareerd worden.

maar als het op reparaties aankomt zijn de fotozaken echt gewoon gebonden aan de kosten die de reparateur berekend.
Steeds meer producten zijn bijna niet meer zelf te repareren.
Dus bij problemen moeten de producten opgestuurd worden naar de fabrikant.

Als je kijkt wat de wegwerpproducten tegenwoordig kosten. Je schrikt gewoon hoe goedkoop dat het geworden is.

odo

Ongelezen bericht door odo »

Daarbij komt ook nog dat steeds meer consumenten wel de lusten maar niet de lasten willen.

Ze eisen steeds vaker gratis reparatie of flinke korting op de reparaties (zogenaamde coulance).

Het is ook zo dat de producten steeds meer wegwer wordt.
Dus de consumenten krijgen precies wat ze willen.
Misschien een algemene opmerking maar heb niet het idee dat dit voor True geldt. Ze heeft zich laten adviseren (speciaalzaak?) en was bereid om redelijk bedrag op tafel te leggen. Laten we eerlijk zijn, je kunt er ook een fiets voor kopen.

Ik ben het in zoverre met True eens dat het erop lijkt dat de verkoper zich sterk heeft laten leiden door commerciele belangen en te weinig de belangen van de klant in acht heeft genomen. Het is bij Sony vooral een sterk marketingverhaal. De vormgeving en papieren prestaties doen de camera zichzelf al verkopen. Een duwtje in de rug; 'echt een klasse camera mevrouw, met wel 40 Megapixen' bevestigd de eerste keuze van de klant -> die camera ziet er geweldig uit, dat moet wel het beste produkt in de wereld zijn. 'Beng' denkt de verkoper. Dat is vandaag m'n 8e Sony al.

Ik herken de teleurstelling. De service is inderdaad bijzonder slecht. Maar gezien de huidige markt denk ik niet dat dit de laatste keer is.
Het zal wel samenhangen met op opkomst (dominantie) van het grootwinkelbedrijf en francischebedrijf. In hun rationele benadering zijn service en goede advisering verliesposten die toch tot een minimum teruggebracht moeten worden. :(

Daarbij moet gezegd dat niet elk bedrijf zich aan de macht van het grootwinkelbedrijf onderwerpt. Er schijnt in het westen van Gallië een klein dorpje te zijn... :)

Gesloten