LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie Reloop HA-210 b Amplifier
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 28 feb 2012 15:14
Garantie Reloop HA-210 b Amplifier
Hallo,
Ik heb in april 2011 een Reloop HA-210 b Amplifier gekocht bij Recess Records in Hengelo (ov).
Nu is deze versterker van de week kapot gegaan (een van de uitgangen voor de boxen is kapot deze ruist op de boxen).
Wat voor wettelijke garantie heb ik op dit product? kon er op internet niks over vinden.
Dit staat op hun website onder hun voorwaarden over garantie:
Artikel 10 - Conformiteit en Garantie
1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
2. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.
Ik heb een email aan recess gestuurd en deze zegt dat er een jaar garantie op zat, en dit product nu opgestuurd moet worden voor reparatie en de kosten voor mij zijn.
Is de garantietermijn ook werkelijk een jaar voor dit product? Wat zijn mijn rechten?
Heeft iemand hier verstand van?
b.v.d
Ik heb in april 2011 een Reloop HA-210 b Amplifier gekocht bij Recess Records in Hengelo (ov).
Nu is deze versterker van de week kapot gegaan (een van de uitgangen voor de boxen is kapot deze ruist op de boxen).
Wat voor wettelijke garantie heb ik op dit product? kon er op internet niks over vinden.
Dit staat op hun website onder hun voorwaarden over garantie:
Artikel 10 - Conformiteit en Garantie
1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
2. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.
Ik heb een email aan recess gestuurd en deze zegt dat er een jaar garantie op zat, en dit product nu opgestuurd moet worden voor reparatie en de kosten voor mij zijn.
Is de garantietermijn ook werkelijk een jaar voor dit product? Wat zijn mijn rechten?
Heeft iemand hier verstand van?
b.v.d
Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier
Je gebruikt de term "wettelijke garantie" maar je kunt niets vinden ?
Iets beter zoeken zou ik zeggen, ik schat dat hier op dit form alleen al meer dan duizend topics vol geschreven staan.
Iets beter zoeken zou ik zeggen, ik schat dat hier op dit form alleen al meer dan duizend topics vol geschreven staan.
Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier
Beetje flauwe vorige reactie want als je om hulp vraagt heb je zelf kennelijk het antwoord niet gevonden.
In principe heb je volgens de wet een onbepaalde garantietermijn. Simpel gezegd houdt dit in dat je product moet voldoen aan de afgesproken eigenschappen maar bovendien ook die eigenschappen moet bezitten die normaal zijn voor een dergelijk product en het geschikt maken voor normaal gebruik. Een defect maakt het product ongeschikt voor normaal gebruik en zo'n defect valt dus onder de garantie ook als dat defect zich pas (veel) later openbaart. Maar, nu komt de grote maar, het moet wel aannemelijk zijn dat dit defect al bestond tijdens de levering en niet is veroorzaakt door verkeerd, ondeskundig gebruik of het gevolg is van normale slijtage. In jouw geval moet je bewijzen dat dit niet het geval is en dat is lastig.
In principe heb je volgens de wet een onbepaalde garantietermijn. Simpel gezegd houdt dit in dat je product moet voldoen aan de afgesproken eigenschappen maar bovendien ook die eigenschappen moet bezitten die normaal zijn voor een dergelijk product en het geschikt maken voor normaal gebruik. Een defect maakt het product ongeschikt voor normaal gebruik en zo'n defect valt dus onder de garantie ook als dat defect zich pas (veel) later openbaart. Maar, nu komt de grote maar, het moet wel aannemelijk zijn dat dit defect al bestond tijdens de levering en niet is veroorzaakt door verkeerd, ondeskundig gebruik of het gevolg is van normale slijtage. In jouw geval moet je bewijzen dat dit niet het geval is en dat is lastig.
Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier
Op fora is het een goed gebruik om eerst zelf wat moeite te doen voordat je klakkeloos een vraag neerkwakt.olaf79 schreef:Beetje flauwe vorige reactie want als je om hulp vraagt heb je zelf kennelijk het antwoord niet gevonden.
Daarbij kent ts de term wettelijke garantie en vraagt in mijn beleving naar de bekende weg.
Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier
Je moet dus aannemelijk:
- Welke eigenschappen je mocht verwachten.
- Dat een van deze eigenschappen ontbrak ten tijden van de aflevering.
- Welke eigenschappen je mocht verwachten.
- Dat een van deze eigenschappen ontbrak ten tijden van de aflevering.
Dit is dubbel op. Een verborgen gebrek sluit ondeskundig gebruik of normale slijtage uit. Op zijn minst geld dat de verkoper zich hiermee niet kan verschonen van zijn verplichtingen.olaf79 schreef:Maar, nu komt de grote maar, het moet wel aannemelijk zijn dat dit defect al bestond tijdens de levering en niet is veroorzaakt door verkeerd, ondeskundig gebruik of het gevolg is van normale slijtage.
Het is eveneens een goed gebruik om niet off-topic te gaan.crazyme schreef:Op fora is het een goed gebruik om eerst zelf wat moeite te doen voordat je klakkeloos een vraag neerkwakt.
Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier
Ik denk dat jouw opmerking de eerste is die off-topic is. Gefeliciteerd !alfatrion schreef:Het is eveneens een goed gebruik om niet off-topic te gaan.crazyme schreef:Op fora is het een goed gebruik om eerst zelf wat moeite te doen voordat je klakkeloos een vraag neerkwakt.
Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier
Dat hoeft helemaal niet. Een gebrek kan zich pas later openbaren (ofwel je hebt er pas na tijdje last van). Maar het kan ook dat het gebrek zich voordoet omdat er verkeerd gebruik is gemaakt van het product. Dat onderscheid is van groot belang voor de vraag of wettelijke garantie geldt of niet.alfatrion schreef:Je moet dus aannemelijk:
- Welke eigenschappen je mocht verwachten.
- Dat een van deze eigenschappen ontbrak ten tijden van de aflevering.
Dit is dubbel op. Een verborgen gebrek sluit ondeskundig gebruik of normale slijtage uit.olaf79 schreef:Maar, nu komt de grote maar, het moet wel aannemelijk zijn dat dit defect al bestond tijdens de levering en niet is veroorzaakt door verkeerd, ondeskundig gebruik of het gevolg is van normale slijtage.
Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier
Met gebrek wordt in brede zin bedoelt een gebrek in de verbintenis (art. 6:89 BW) en in enge zin een het niet bieden van veiligheid die men er van mag verwachten (art. 6:186 BW). Het maakt niet uit of deze gebreken zich door abnormaal gebruik openbaren.
Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier
Volgens mij staat er "Wat voor wettelijke garantie heb ik op dit product?". Waarmee je niet met zekerheid kunt zeggen dat hij de term kent, maar wel kunt vaststellen dat de persoon op zoek is naar het antwoord op de vraag welke garantie hij wettelijk mag verwachten.crazyme schreef:Op fora is het een goed gebruik om eerst zelf wat moeite te doen voordat je klakkeloos een vraag neerkwakt.olaf79 schreef:Beetje flauwe vorige reactie want als je om hulp vraagt heb je zelf kennelijk het antwoord niet gevonden.
Daarbij kent ts de term wettelijke garantie en vraagt in mijn beleving naar de bekende weg.
Maar goed, aannames zijn natuurlijk je sterkste punt. En nee, forums zijn bedoeld om je vraag op te plempen zonder dat je er eerst zelf moeite voor doet (helaas). Je kunt van de antwoorden van dit forum niet zomaar klakkeloos uitgaan dat het waar is.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 06 aug 2012 10:09
Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier
Tjonge, is dat even lekker gemakkelijk?olaf79 schreef:In principe heb je volgens de wet een onbepaalde garantietermijn.
Dus je gelooft nog steeds in sprookjes?
Geef dan maar eens exact in de wetboek aan die jouw bewering bevestigd, want ik geloof er geen snars van je beweringen.
Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier
De wettelijke garantie is dat je als koper recht hebt op aflevering van het ontbrekende, herstel, vervanging, prijsvermindering, ontbinding en/of schadevergoeding, wanneer het product niet de eigenschappen bezit je er van mocht verwachten. Dit is niet beperkt tot een aantal jaar. Dit is terug te vinden in het Burgerlijk Wetboek, boek 7, eerste titel.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 06 aug 2012 10:09
Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier
Gewoon de conformiteitsbeginsel. Dus zeg dan ook conformiteit in plaats van wettelijke garantie.alfatrion schreef:De wettelijke garantie is dat je als koper recht hebt op aflevering van het ontbrekende, herstel, vervanging, prijsvermindering, ontbinding en/of schadevergoeding, wanneer het product niet de eigenschappen bezit je er van mocht verwachten.
En conform wilt zeggen dat het product volgens de koopovereenkomst dient te zijn, met daarbij de uitspraken van fabrikant en winkelier (is zo in de Nederlandse wetgeving vastgelegd).
Die regel klopt niet (wat ben ik een zeikerd hè? )alfatrion schreef:wanneer het product niet de eigenschappen bezit je er van mocht verwachten.
Het product dient die eigenschappen te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarbij de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.
That's it.
Moeilijk hè?
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 06 aug 2012 10:09
Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier
Arrogantie niet. Ik beperk mij alleen tot de bronnen waar wel rechten ontleent mogen worden.ciske schreef:Noem het eerder arrogantie
Vaak hoor je dat je datgene van een product mag verwachten waar je als consument redelijkerwijs had mogen verwachten, terwijl de wetsregels aangeven dat je het product die verwachting dient te bezitten, welke je als consument op grond van de overeenkomst en op de uitspraken van fabrikant en winkelier had mogen verwachten.
Daarnaast bepalen de uitspraken van fabrikant en winkelier het verwachtingsbeeld van de koper. Dat een consumentenorganisatie een totaal andere mening heeft over een product, doet werkelijk niet ter zake.
Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier
boomerangreturn schreef:Arrogantie niet. Ik beperk mij alleen tot de bronnen waar wel rechten ontleent mogen worden.ciske schreef:Noem het eerder arrogantie
Vaak hoor je dat je datgene van een product mag verwachten waar je als consument redelijkerwijs had mogen verwachten, terwijl de wetsregels aangeven dat je het product die verwachting dient te bezitten, welke je als consument op grond van de overeenkomst en op de uitspraken van fabrikant en winkelier had mogen verwachten.
Daarnaast bepalen de uitspraken van fabrikant en winkelier het verwachtingsbeeld van de koper. Dat een consumentenorganisatie een totaal andere mening heeft over een product, doet werkelijk niet ter zake.
flikker op met dat slappe geklets.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 06 aug 2012 10:09
Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier
Jij wilt weten hoelang dat de winkelier verplicht is om garantie te verstrekken.basstroink schreef:Wat voor wettelijke garantie heb ik op dit product? kon er op internet niks over vinden.
Dat mag hij zelf bepalen. Er bestaat geen bepaling die bepaald hoelang dat een winkelier garantie moet geven.
Daarom vindt je er ook niets over terug.
Klopt.basstroink schreef: Is de garantietermijn ook werkelijk een jaar voor dit product?
1 jaar garantie.basstroink schreef: Wat zijn mijn rechten?
Helaas zijn er lieden die beweren dat de winkelier minimaal twee jaar garantie moet verstrekken, omdat de wettelijke garantie in de Europese richtlijn twee jaar zou zijn.
Dat is echter niet het geval.
De term "wettelijke garantie" heeft geen betrekking op de garantieperiode die de fabrikant/winkelier geeft, maar heeft betrekking op de conformiteitsregels.
"Wettelijke garantie" houdt in dat het product volgens de koopovereenkomst geleverd moet zijn en de eigenschappen dient te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarbij de uitspraken van fabrikant en winkelier. De reden dat het "wettelijke garantie" genoemd wordt is dat de koper vanuit de wetgever het recht krijgt dat het product aan de overeenkomst moet beantwoorden.
Nogmaals: "wettelijke garantie" betekent dus niet de garantieperiode die de verkopende partij wettelijk verplicht is om te verstrekken. Dat is dus echt een fabeltje.
De regels omtrent conformiteit (ook wel "wettelijke garantie" genoemd") zijn terug te vinden in artikelen 17 t/m 24 van wetboek 7.
De regels omtrent garantie zijn terug te vinden in artikel 6a van wetboek 7 en artikel 6 van de Europese richtlijn.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen.
Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier
Als je echt zelfkennis had, dan wist je dat je een ongewenste zeikerd bent en zou je hier nooit weer terugkeren. Echter is je vakantie zeker voorbij en na terugkeer is je garantie psychose zeker ook terug.boomerangreturn schreef:Zelfkennis.ciske schreef:Goed dat je het zelf zegt, dat ben je zeker.Die regel klopt niet (wat ben ik een zeikerd hè?
TIP: Er zijn goede artsen die zoiets kunnen behandelen. Ik wil je wel een lijstje sturen...