LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie vervallen !?!?!

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Danny Schuurs

Garantie vervallen !?!?!

Ongelezen bericht door Danny Schuurs »

Hallo mensen,

Op 23 jan 2004 kocht in contract met een abbonnement een Siemens SL 55 mobiele telefoon. Een geweldige telefoon met een 1 jaar garantie. Na ongeveer 6 maanden kreeg ik op het scherm kleine zwarte lijntjes, later die dag was het hele scherm zwart. Maar ik kon nog wel bellen en gebeld worden. Dus ik dezelfde dag nog terug met kassabon naar de winkel waar ik hem had gekocht, ook deze man stond versteld van de slechte kwaliteit. Hij zou dit toestel op sturen en het zou onder de garantie vallen. Dus ik erg opgelucht. Na ongeveer 3 weken kreeg ik bericht, en dit luidde als volgt : De scherm-module van het toestel ( en dit is de hele binnenkant van het toestel ) was kapot door slecht gebruik van de eindgebruiker. Garantie vervallen !!
Ik stond compleet terplex. Om het te laten maken kostte mij dus dan ook 271.25 euro, terwijl een compleet nieuw toestel 299.00 euro kost.
Als ik hem niet zou laten maken kostte mij dat 41.00 euro, en kreeg hem kapot terug, dit noemt Siemens onderzoeks kosten.
En er was een derde optie de telefoon daarlaten en dan hoefde ik geen onderzoeks kosten te betalen. Ik was helemaal verbaasd over hoe Siemens haar klanten zo behandelde. De verkoper heeft nog met de afdeling reparatie gebeld om te vragen als het geen foutje was, of als er eventueel andere opties waren. Deze waren er dus niet. Uiteindelijk heb ik dus de telefoon daar gelaten en afstand van gedaan aangezien ik geen 271.25 euro ga betalen terwijl je voor 30.00 euro meer een nieuwe hebt. Dus mensen een wijze les, ga nooit uit van de garantie want die bepaalt de leverancier zelf.
Siemens Bedankt !!!! Not !!!!

Danny Schuurs

Gast

Re: Garantie vervallen !?!?!

Ongelezen bericht door Gast »

Is dat alles wat Siemens stelde? Slecht gebruik van de eindgebruiker?
Zou ik niet mee akkoord gaan. Laat ze maar vertellen wat je fout hebt gedaan volgens hen. Klaarblijkelijk weten ze hoe het zwarte scherm is ontstaan, anders kunnen ze niet concluderen dat de fout bij de eindgebruiker ligt. Weet je overigens zeker dat deze reactie van Siemens komt het niet van de (technische dienst van de) winkel?

O ja, is terplex een duur soort triplex?

ricardo1

Re: Garantie vervallen !?!?!

Ongelezen bericht door ricardo1 »

Ik vertrouw dat soort argumenten om een telefoon niet onder garantie te repareren niet. Het klinkt ook meteen heel verwijtend en je kunt je er ook niet tegen verweren omdat je immers niet over middelen beschikt om het tegendeel te bewijzen. Dat is ook de macht die ze hebben. Ik denk eerder dat er in het ontwerp niet voldoende rekening met de werkelijke gebruiks omstandigeheden wordt gehouden, maar dat kun je toch niet bewijzen en dat weten ze heel goed. Om die reden vindt ik dat in de garantie periode de onderzoeks kosten nooit voor rekening van de consument mogen zijn.

ricardo1

Re: Garantie vervallen !?!?!

Ongelezen bericht door ricardo1 »

Toevallig vertelt een collega van mij precies het zelfde verhaal over deze telefoon. Ik weet alleen niet of dat hij wel voor garantie in aanmerking is gekomen. Ik zal het nog eens na vragen.....

harryvbos

Re: Garantie vervallen !?!?!

Ongelezen bericht door harryvbos »

technici van siemens repareren wekelijks honderden toestel ,als een toestel een defect heeft kan dit div.oorzaken, het makkelijkste voor je zelf als gebruiker is dat de schuld nooit bij jouw ligt ,het ligt altijd aan de winkel of de fabrikant,want je bent altijd zo zuinig op je spullen en gebruikt het toestel altijd met de grootst mogelijke zorg en het kan nooit aan mij liggen, tjonge jonge neem zelf eens ergens verantwoording voor je hebt de keuze om afstand te doen getekend en je kan nu niets meer beginnen je bent akkoord gegaan dus niet meer piepen

kedo
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 feb 2005 10:10

Re: Garantie vervallen !?!?!

Ongelezen bericht door kedo »

:twisted: weet ook uit ervaring dat siemens zo handelt ook na een jaar verkopen ze geen losse accu's meer voor de telefoon zijn dan overjarig.
maar mijn probleem was ik had mijn telefoon met het scherm in de zon laten liggen volgens hun maar helaas het was winter dus weinig zon.
Toen kwam er een vriendelijk tder van de winkel naar me toe en hij vertelde mij mijheer u mag hem niet meenemen onder een zonnebank????????
De verkoper gelukkig iemand met verstand heeft mij een nieuwe telefoon gegeven en de oude kapotte was maar 1 week oud toen hij voor reparatie werd op gestuurd maar na 3 maanden kreeg ik een nieuwe telefoon en hoefde ik ook geen koste te betalen voor mijn huur telefoon.
Mensen van de vodafone winkel op Overvecht(gem utrecht) bedankt voor de goede servicce.;

Ninon

Re: Garantie vervallen !?!?!

Ongelezen bericht door Ninon »

Toevallig heb ik gisteren een bijna vergelijkbaar verhaal naar de redactie van radar gestuurd. Dit geval betreft het een panasonic en gekocht bij Belcompany, 1 maand gebruikt en vervolgens ook geen display meer (kan wel gebeld worden en zelf bellen maar toch wel lastig zonder scherm) kreeg het toestel ook ongerepareerd terug en moest ook nog onderzoekskosten 45 euro betalen. Heb het toestel niet meegenomen en gezegd dat ze dit met de fabrikant moeten zien op te lossen. Ik vind dit bij uitstek een onderwerp om in radar te behandelen, als consument sta je met je rug tegen de muur; de winkelier doet net alsof zij er ook niks aan kunnen doen, verlenen ook geen service (wat is dan hun toegevoegde waarde als je vervolgens zelf alle stappen moet ondernemen en nog 0 op request krijgt...)de reparatieafd. zegt vrij gemakkelijk dat het 'niet gerepareerd kan worden' of dat het door eigen toedoen is gebeurd. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Garantie vervallen !?!?!

Ongelezen bericht door inxsnl »

Als u aannemelijk kan maken dat er juist omgegaan is met de telefoon.
Dan heeft u niets te vrezen en moet de leverancier u schadeloos stellen .
Maar meestal durft men dit niet aan en laat het erbij zitten .
terwijl u volledig in uw recht staat.
Wordt wakker allemaal en laat het er niet bij zitten .
let wel de eerste regel in dit schrijven is van wezelijk belang

Anubis

Re: Garantie vervallen !?!?!

Ongelezen bericht door Anubis »

Hier kun je alles lezen,in begrijpelijke taal, over rechten (en plichten) van verkoper en consument:
http://www.staiksterk.nl/consumentenrecht

Deze site is een onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken.
Als u een product koopt dat direct een mankement vertoont, hebt u recht op herstel of vervanging. Is dat niet mogelijk, dan hebt u recht op teruggave van de aankoopprijs. Met een tegoedbon hoeft u in deze situatie geen genoegen te nemen.

Als een verkoper wil dat de algemene voorwaarden gelden, moet hij zorgen dat u de mogelijkheid krijgt om ze te lezen. Als de verkoper dit nalaat, dan bent u niet op de hoogte van de algemene voorwaarden. U kunt dan zeggen dat de voor u nadelige regels niet op u van toepassing zijn. U wist er immers niets vanaf.
Ook al heeft de verkoper de voorwaarden aan u gegeven, dan nog mogen er geen onredelijke bepalingen in staan. Bijvoorbeeld dat de verkoper uitsluit dat hij aansprakelijk is als het product ondeugdelijk blijkt te zijn.

Als u een product koopt, dan kunt u soms garantie bijkopen. Het lijkt aantrekkelijk, maar het is voor een groot deel overbodig:Deze extra garantie is namelijk voor het grootste deel WETTELIJK al geregeld!! De verkoper moet u namelijk ALTIJD een deugdelijk product leveren. Als hij dit niet doet, dan moet hij alsnog zorgen voor een deugdelijk exemplaar, bijvoorbeeld door reparatie of vervanging.

Wanneer een product niet meer werkt, en de verkoper u vertelt dat u maar een nieuw product aan moet schaffen omdat de fabrieksgarantie is afgelopen, hoeft u daar GEEN genoegen mee te nemen.

De verkoper heeft de wettelijke plicht om u een deugdelijk product te leveren. Met hem heeft u immers een koopovereenkomst gesloten. Hij mag u NIET naar de fabrikant doorverwijzen. Ook NA afloop van de garantietermijn hebt u nog steeds recht op een goed functionerend product !!
Voorbeeld: Als een wasmachine een economische levensduur van acht jaar heeft, dan betaalt u na vier jaar de helft van de reparatiekosten.
De leverancier dient de andere helft te betalen, mits u geen verwijt kan worden gemaakt ! Dit laatste dient de VERKOPER dan keihard te bewijzen !

Wanneer een product na herhaalde reparatie nog steeds gebreken vertoont en de verkoper dit probleem niet op wil lossen, mag u de overeenkomst ontbinden. U doet dit via een brief, waarin u schrijft dat de verkoper niet heeft gezorgd voor vervanging of herstel van het kapotte product en dat u op die grond wilt ontbinden. Dat houdt in dat u het product teruggeeft, en dat de verkoper uw geld aan u teruggeeft. Dat kan een deel van het bedrag zijn dat u destijds hebt betaald. Als het product een aantal jaren heeft gefunctioneerd, is er namelijk sprake van economische afschrijving. U hoeft in dit geval overigens geen genoegen te nemen met een tegoedbon.
De nieuwe Consumentenrecht stelt dat u er bijvoorbeeld vanuit mag gaan, dat een gebrek al bestond op moment dat u het product kocht, wanneer dat gebrek zich binnen zes maanden na aankoop van het product voordoet. De verkoper zal dan moeten BEWIJZEN dat het product wel degelijk in orde was bij de aankoop. (Deze regel geldt overigens niet als dat niet past bij het type product: bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren).

Wanneer een product niet voldoet aan uw verwachtingen kunt u als koper eisen, dat:

-de verkoper het ontbrekende alsnog levert
-het product wordt hersteld of vervangen
-de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt
-de koopovereenkomst wordt ontbonden

Meer informatie:
Op de website van het ministerie van Justitie staat een persbericht en meer uitgebreide informatie over dit onderwerp: Consumentenkoop en Garantie:
http://www.justitie.nl/nieuws/010503Gel ... _de_EU.asp
Ik hoop dat men hier wat aan heeft.
Echterrrrrrrrrrrrrrr.................. Recht HEBBEN en recht KRIJGEN zijn in dit land 2 totaal verschillende dingen !!!

M.v.g.
Anubis.
=====

nvt

Re: Garantie vervallen !?!?!

Ongelezen bericht door nvt »

als je niet weet hoe je met je apparatuur om moet gaan, of er misschien te lomp mee omgaat heb je geen recht van spreken.

Gast

Re: Garantie vervallen !?!?!

Ongelezen bericht door Gast »

Als de reparatie dienst nu vertelde wat er met de telefoon aan de hand was, en wat er volgens hen gebeurd is met de telefoon, dan heb je nog iets waar je een oordeel over kunt hebben,

Hier wordt niks verteld wat er gebeurd is, als een gsm in een emmer water valt, wordt deze nooit beter van,

Echter bij goed gebruik, is het natuurlijk moeilijk te verteren dat je op deze manier wordt afgescheept, met een smoesje,

Hopelijk heeft Danny een rechtsbijstand verzekering lopen, die kan dan via onafhankelijke technisie bekijken wat er met het toestel aan de hand is, en dat er vocht of corrosie in het apparaat wordt aangetroffen,

Slecht werk van Siemens Mobile,

Veel succes, en hopende dat alles weer op zijn pootjes terecht komt.

Vriendelijke groeten, Jan Veenman.

mickey
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jun 2005 16:53

Re: Garantie vervallen !?!?!

Ongelezen bericht door mickey »

een zeer bekend voorkomend resultaat bij het laten vallen van een toestel is dat het scherm zwart wordt.

hey, laat dat nou toch hier gebeurt zijn. je maakt mij niet wijs dat deze heer zijn toestel nooit eens een keer uit zijn handen heeft laten vallen. want dat gebeurt bij iedereen wel eens. ik heb vorige keer zelf een klant in de winkel gehad en die zag ik gewoon toevallig de dag ervoor in de tram naar het station toe. de man had ruzie in de tram en smeet zijn gsm naar een ander toe, ja je leest het goed. de volgende dag komt die met die gsm naar de winkel en begint dat opeens zomaar ineens de telefoon het niet meer deed. yeah right.

wat ik hier mee wil zeggen is, de mensen nemen niet meer de verantwoordelijkheid voor hun daden. ze denken steeds vaker in hun recht te staan. dit mede dankzij het programma radar die naar mijn mening iets te vaak de kant van de consument kiest en de leverancier niet de gelegenheid geeft om iets te zeggen over hun produkt. dit is bij het programma kassa tenminste beter geregeld. maar dat terzijde

de goede moeten onder de slechte lijden. dus deze man die ik net als voorbeeld gaf. die verpest het voor mensen die wel zuinig zijn op hun produkt. maar ja, vallen kan altijd. dat is normaal en dat is denk ik wat er bij de topic opener is gebeurt. want geloof me. bij siemens zijn het geen randdebielen die daar een telefoon repareren. die weten echt wel waar ze mee bezig zijn

mickey

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Garantie vervallen !?!?!

Ongelezen bericht door inxsnl »

Ik zou dan ook graag van de deskundigen een oordeel willen vernemen van technische aard niet een verkoperspraatje .
De topicstarter heeft het over een uit val van zijn scherm met gooien of vallen krijgt u geen lijnen .
.

je
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2005 17:26

Re: Garantie vervallen !?!?!

Ongelezen bericht door je »

Volgens de wet moet Siemens dan jouw verkeerd gebruik bewijzen.
Als ze dit niet kunnen is het altijd in het voordeel van de consument en moeten zij hem maken.

Gesloten