| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie videokaart
Garantie videokaart
Hallo allemaal, ik zal mijn vraag hier even voorleggen en ik hoop dat jullie een antwoord voor me hebben.
Ik had een videokaart gekocht met de gebruikelijke garantie, nou gang dat ding al na 3 dagen stuk, toen ben ik terug gegaan naar de winkel en daar hebben ze hem terug gestuurd naar de leverancier, nu ben ik hem inmiddels bijna 4 weken kwijt.
Nu heb ik inmiddels ook al een andere gekocht omdat ik met het leen model niet de taken uit kon voeren die ik moet doen.
Moet ik nu wachten totdat die kaart terug komt van de reparatie of kan ik mijn geld ook terug vragen? Ik heb die videokaart nu niet meer nodig omdat ik dus een nieuwe heb en stel dat ik hem terug krijg dan is hij alweer flink verouderd (door de komst van een nieuw type) dus moet ik hem dan met flink verlies verkopen.
Graag jullie raad, tips etc
Ik had een videokaart gekocht met de gebruikelijke garantie, nou gang dat ding al na 3 dagen stuk, toen ben ik terug gegaan naar de winkel en daar hebben ze hem terug gestuurd naar de leverancier, nu ben ik hem inmiddels bijna 4 weken kwijt.
Nu heb ik inmiddels ook al een andere gekocht omdat ik met het leen model niet de taken uit kon voeren die ik moet doen.
Moet ik nu wachten totdat die kaart terug komt van de reparatie of kan ik mijn geld ook terug vragen? Ik heb die videokaart nu niet meer nodig omdat ik dus een nieuwe heb en stel dat ik hem terug krijg dan is hij alweer flink verouderd (door de komst van een nieuw type) dus moet ik hem dan met flink verlies verkopen.
Graag jullie raad, tips etc
Re: Garantie videokaart
U kunt uw geld terug vragen omdat de reparatie tijd wel erg lang gaat duren voor zo'n nieuw product. U kunt uw geld niet terug vragen omdat u liever een ander product wilt. U moet dus vooral niet wachten tot u uw video kaart terug heeft. U doet er verstandig aan om dit schriftelijk kenbaar te geven, voor het geval u later aantoonbaar moet maken dat u dit heeft aangegeven.
Zijn ze hier wettelijk toe verplicht?
Ze zijn in dit stadium niet verplicht u geld terug te geven. U bent wel verplicht om de leverancier in de gelegenheid te stellen het defect te herstellen. Lukt dat niet, dan rest voor u nog ontbinding van de koop en dient u het volledige aankoopbedrag terug te krijgen.Zijn ze hier wettelijk toe verplicht?
-
ikbenik
U kunt uw geld terug vragen omdat de reparatie tijd wel erg lang gaat duren voor zo'n nieuw product. U kunt uw geld niet terug vragen omdat u liever een ander product wilt. U moet dus vooral niet wachten tot u uw video kaart terug heeft. U doet er verstandig aan om dit schriftelijk kenbaar te geven, voor het geval u later aantoonbaar moet maken dat u dit heeft aangegeven.
Bij garantieafwikkelingen en reparaties onder garantie door de fabrikant moet meestal een periode van 4 tot 6 weken in acht worden genomen.
Dus dit is niet te lang.
Ondanks dat je een andere kaart gekocht hebt, heb je geen recht op geld terug.
Dat jij niet kon wachten is niet het probleem van de winkelier of fabrikant.
Heel vaak is het gebruikelijk dat als een videokaart op voorraad ligt dat die wordt omgeruild. Dan wordt het defecte kaart opgestuurd en krijgt de klant een nieuwe kaart mee.
Als er geen nieuwe kaart op voorraad ligt en het nog even kan duren voordat die binnenkomt, dan wordt de kaart opgestuurd (zo doe ik dat meestal ook).
Echter dit is geen verplichting.
Want koop is koop en na de koop hoeft de winkelier het product niet te beschouwen als zijn eigendom en hoeft hij hiernaar ook niet te handelen.
klantenbinding is ook en vakWant koop is koop en na de koop hoeft de winkelier het product niet te beschouwen als zijn eigendom en hoeft hij hiernaar ook niet te handelen.
Ik vroeg me alleen af wat mijn rechten hierin waren.
@mr. T. Hoe lang moet de consument, in het geval van een nieuw product, volgens u wachten, voor dat deze met succes gebruik kan maken van art 7:22?mr T schreef:Ze zijn in dit stadium niet verplicht u geld terug te geven. U bent wel verplicht om de leverancier in de gelegenheid te stellen het defect te herstellen. Lukt dat niet, dan rest voor u nog ontbinding van de koop en dient u het volledige aankoopbedrag terug te krijgen.
Ik ben uitgegaan van een artikel bij de computerconsument waar er op gewezen werdt dat zes weken erg lang in het geval van een nieuw proudct. Met vier weken zit je daar dicht bij.
Volgens art 7:21 heeft de klant het recht om te kiezen tussen herstel over vervanging, tenzij die keuze onredelijk is. Vervanging is redelijk, omdat het gaat om een nieuw product, en dus is het een verplichting.ikbenik schreef:Heel vaak is het gebruikelijk dat als een videokaart op voorraad ligt dat die wordt omgeruild. Dan wordt het defecte kaart opgestuurd en krijgt de klant een nieuwe kaart mee. (...) Echter dit is geen verplichting.
Ik heb twee printers aangeboden aan Brother, daarbij werdt gemeld dat de reparatie tijd normaal 5 a 10 werkdagen bedraagt. Ik ging er eerlijk gezecht ook van uit dit gebruikelijk was bij andere fabrikanten.Bij garantieafwikkelingen en reparaties onder garantie door de fabrikant moet meestal een periode van 4 tot 6 weken in acht worden genomen.
Bij mijn videokaart werd in de winkel gezegd dat het ongeveer 2 weken zou duren.
Dat is inderdaad een in het algemeen lastig te beantwoorden vraag. Van belang is dat het gaat om een termijn die de leverancier redelijkerwijs nodig zal hebben om het gebrek te herstellen. Zolang de leverancier hiertoe bereid is, zal het lastig worden om 7:22 BW met succes te kunnen inroepen.@mr. T. Hoe lang moet de consument, in het geval van een nieuw product, volgens u wachten, voor dat deze met succes gebruik kan maken van art 7:22?
@ski:
Ik bedacht me dat het voor jou handig zou zijn als ik twee linkjes gaf naar de relevante wetsartikels die hier genoemd worden. Art 21 geeft je het recht om te kiezen tussen herstel of vervanging binnen een redelijke termijn. Art 22 treed in wanneer daar niet aan is voldaan.
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7/artikel21.htm
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7/artikel22.htm
Ik bedacht me dat het voor jou handig zou zijn als ik twee linkjes gaf naar de relevante wetsartikels die hier genoemd worden. Art 21 geeft je het recht om te kiezen tussen herstel of vervanging binnen een redelijke termijn. Art 22 treed in wanneer daar niet aan is voldaan.
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7/artikel21.htm
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7/artikel22.htm
-
ikbenik
Ik heb die videokaart nu niet meer nodig omdat ik dus een nieuwe heb en stel dat ik hem terug krijg dan is hij alweer flink verouderd (door de komst van een nieuw type) dus moet ik hem dan met flink verlies verkopen.
Hoe vervelend ook, dit is jouw probleem en niet het probleem van de winkelier. Dus val de winkelier hiermee niet lastig.
ikbenik uit zich een beetje crue, maar hij heeft wel gelijk: de winkelier hoeft het product niet terug te nemen of te ruilen, omdat de consument het product niet meer kan gebruiken. Het mes snijd alleen wel aan twee kanten.
De consument heeft wettelijk gezien de keuze tussen herstel of vervanging. De winkelier is wettelijk verplicht die keuze binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast uit te voeren. Winkeliers beweren doorgaans heel wat anders. Als je hun mag geloven hebben zij het recht om te kiezen. En als de consument klaagt dat het product onredelijk lang weg is, kan hij er niets aan doen en wordt verwezen naar de fabrikant.
Als de consument de winkelier niet moet lastig vallen met zijn problemen, dan moet de winkelier de consument ook niet lastig vallen met zijn problemen.
De winkelier kan natuurlijk ook bij zich zelf te raden gaan of hij zich aan al zijn verantwoordelijkheden heeft voldaan. En kijken of hij een betere oplossing heeft dan dat de consument het product als 2e hands moet verkopen.
De consument heeft wettelijk gezien de keuze tussen herstel of vervanging. De winkelier is wettelijk verplicht die keuze binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast uit te voeren. Winkeliers beweren doorgaans heel wat anders. Als je hun mag geloven hebben zij het recht om te kiezen. En als de consument klaagt dat het product onredelijk lang weg is, kan hij er niets aan doen en wordt verwezen naar de fabrikant.
Als de consument de winkelier niet moet lastig vallen met zijn problemen, dan moet de winkelier de consument ook niet lastig vallen met zijn problemen.
De winkelier kan natuurlijk ook bij zich zelf te raden gaan of hij zich aan al zijn verantwoordelijkheden heeft voldaan. En kijken of hij een betere oplossing heeft dan dat de consument het product als 2e hands moet verkopen.
-
ikbenik
De situatie waar de TS mee te maken heeft komt vaker voor.
Als een product opgestuurd moet worden en de klant kan niet wachten, dan moet er een oplossing gevonden worden. Maar soms is dat helemaal niet eenvoudig.
Het feit is dat als een product in de eerste maand defect gaat, dat dit vaak onder DOA verstaan wordt. En wordt het product omgewisseld.
Als het product ouder is dan wordt eerst gekeken of reparatie mogelijk is. Dit willen de fabrikanten zo.
En de fabrikanten hebben het nu eenmaal voor het zeggen.
Als de gevraagde videokaart een normale veelverkochte kaart is, dan wordt de kaart gewoon omgeruild.
Is de kaart echter speciaal besteld en wordt zeer zelden verkocht, dan is de handelswijze van de winkelier correct.
Veel consumenten hebben hiervoor geen begrip, maar als de winkelier deze kaart opnieuw moet bestellen en deze dan aan de klant meegeeft en de defecte opstuurd voor reparatie, dan heeft hij een probleem.
Want als de kaart dan terugkomt van de reparatie, dan is de kans heel groot dat deze niet meer verkocht wordt.
Als zo'n kaart €500,- kost, dan zou ik hetzelfde doen.
Want het is dan wel €500,- verlies!
De reden dat winkeliers deze keuze op zich nemen heeft 2 redenen:
- Ten eerste willen de winkeliers het probleem oplossen en moeite voor de klant willen doen: dus eerst reparatie.
- Voor het tweede aspect zijn veel consumenten doof.
Als een klant bij mij een product koopt en er is iets mis mee (kan altijd gebeuren) en ze vragen hun geld terug dan is dat op zich geen probleem.
Als de klant dan gelijk naar de concurrentie gaat en daar hetzelfde artikel gaan kopen dan is dat behoorlijk onbeschoft.
Dit is dan ook een teken dat de winkelier de klant niet meer vertrouwen kan en hoeft.
Als een klant dat bij mij flikt, dan hoeft hij bij mij nooit meer te komen.
En ik zal hem flink onder zijn neus wrijven dat ik dat behoorlijk onbeschoft vind.
Zoiets doe je gewoon niet. En doe je dat wel is dat het teken voor de winkelier dat jij als klant de winkelier niet vertrouwt.
Wel even iets om over na te denken.
Als een product opgestuurd moet worden en de klant kan niet wachten, dan moet er een oplossing gevonden worden. Maar soms is dat helemaal niet eenvoudig.
Het feit is dat als een product in de eerste maand defect gaat, dat dit vaak onder DOA verstaan wordt. En wordt het product omgewisseld.
Als het product ouder is dan wordt eerst gekeken of reparatie mogelijk is. Dit willen de fabrikanten zo.
En de fabrikanten hebben het nu eenmaal voor het zeggen.
Ik heb het ook inderdaad nogal crue gezegd, maar het is wel de waarheid.ikbenik uit zich een beetje crue,
Als de gevraagde videokaart een normale veelverkochte kaart is, dan wordt de kaart gewoon omgeruild.
Is de kaart echter speciaal besteld en wordt zeer zelden verkocht, dan is de handelswijze van de winkelier correct.
Veel consumenten hebben hiervoor geen begrip, maar als de winkelier deze kaart opnieuw moet bestellen en deze dan aan de klant meegeeft en de defecte opstuurd voor reparatie, dan heeft hij een probleem.
Want als de kaart dan terugkomt van de reparatie, dan is de kans heel groot dat deze niet meer verkocht wordt.
Als zo'n kaart €500,- kost, dan zou ik hetzelfde doen.
Want het is dan wel €500,- verlies!
Wettelijk heeft de klant deze keuze inderdaad.De consument heeft wettelijk gezien de keuze tussen herstel of vervanging.
De reden dat winkeliers deze keuze op zich nemen heeft 2 redenen:
- Ten eerste willen de winkeliers het probleem oplossen en moeite voor de klant willen doen: dus eerst reparatie.
- Voor het tweede aspect zijn veel consumenten doof.
Als een klant bij mij een product koopt en er is iets mis mee (kan altijd gebeuren) en ze vragen hun geld terug dan is dat op zich geen probleem.
Als de klant dan gelijk naar de concurrentie gaat en daar hetzelfde artikel gaan kopen dan is dat behoorlijk onbeschoft.
Dit is dan ook een teken dat de winkelier de klant niet meer vertrouwen kan en hoeft.
Als een klant dat bij mij flikt, dan hoeft hij bij mij nooit meer te komen.
En ik zal hem flink onder zijn neus wrijven dat ik dat behoorlijk onbeschoft vind.
Zoiets doe je gewoon niet. En doe je dat wel is dat het teken voor de winkelier dat jij als klant de winkelier niet vertrouwt.
Wel even iets om over na te denken.
Ben vandaag gebeld dat de videokaart niet meer te maken is en dat hij ook niet meer te leveren is, nou wil ik dus mijn geld terug maar ze bieden me een vergelijkend product aan of een tegoedbon, maar mijn geld terug geven willen ze niet. wat nu 
-
ikbenik
Niet meer te repareren of te vervangen?
Dan geld terug.
Simpel.
Je hoort gewoon je geld terug te krijgen.
Dan geld terug.
Simpel.
Je hoort gewoon je geld terug te krijgen.
kan ik dit eisen?
-
ikbenik
In de garantieperiode zijn er 5 mogelijkheden bij problemen.
1. de garantie-eis wordt door de winkelier verworpen als blijkt dat het probleem veroorzaakt is door de consument. De eerste 6 maanden na aankoop moet de winkelier met het bewijs komen, na de 6 maanden moet de consument met de bewijslast komen dat hij het niet gedaan heeft.
2. Een product wordt gerepareerd.
3. Is dat niet mogelijk dan wordt het product omgeruild.
4. Is reparatie of vervanging niet mogelijk dan moet de winkelier de complete aankoopbedrag terugbetalen.
5. Voor alle andere zaken zie punten 1 t/m 4.
6. Er is hierop wel een uitzondering.
Als de winkelier een computer verkoopt en de videokaart is niet door de klant zelf uitgezocht, dan mag de winkelier de videokaart vervangen met de dezelfde specificaties.
Als je als klant zelf de videokaart hebt uitgezocht en je wilde perse die type en dat merk hebben, dan geldt punt 6 niet.
In jouw geval mag je je geld terugeisen. Sterker nog, de winkelier is verplicht om het geld terug te betalen.
Wat de winkelier in dit geval doet is bij de wet verboden:
Je mag als winkelier in zo'n geval nooit een tegoedbon geven.
1. de garantie-eis wordt door de winkelier verworpen als blijkt dat het probleem veroorzaakt is door de consument. De eerste 6 maanden na aankoop moet de winkelier met het bewijs komen, na de 6 maanden moet de consument met de bewijslast komen dat hij het niet gedaan heeft.
2. Een product wordt gerepareerd.
3. Is dat niet mogelijk dan wordt het product omgeruild.
4. Is reparatie of vervanging niet mogelijk dan moet de winkelier de complete aankoopbedrag terugbetalen.
5. Voor alle andere zaken zie punten 1 t/m 4.
6. Er is hierop wel een uitzondering.
Als de winkelier een computer verkoopt en de videokaart is niet door de klant zelf uitgezocht, dan mag de winkelier de videokaart vervangen met de dezelfde specificaties.
Als je als klant zelf de videokaart hebt uitgezocht en je wilde perse die type en dat merk hebben, dan geldt punt 6 niet.
In jouw geval mag je je geld terugeisen. Sterker nog, de winkelier is verplicht om het geld terug te betalen.
Wat de winkelier in dit geval doet is bij de wet verboden:
Je mag als winkelier in zo'n geval nooit een tegoedbon geven.