LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] garantieperiode is verlopen, maar moet deugend product zijn?
garantieperiode is verlopen, maar moet deugend product zijn?
Hallo,
Ik heb een probleem met HP. Ik heb daar aan het einde van het jaar 2011 een laptop gekocht. Een HP ProBook 4720s. Alleen sinds 2 maanden start de laptop niet meer op. Ik denk dat het probleem ligt bij de harde schijf. Ik heb hiervoor contact opgenomen met HP Nederland. Ik heb ze eerst een brief gestuurd, maar daar kreeg ik na 1 maand nog geen reactie op. Ik heb daarna naar ze gebeld en de man aan de telefoon zei dat ik ze maar moest mailen naar een bepaald e-mailadres. Dat heb ik gedaan, alleen volgens die meneer was mijn garantie verlopen, alleen ik mag toch wel aannemen dat een harde schijf wel langer meegaat dan 3 á 4 jaar? De man met wie ik mailde vond dat eigenlijk ook, maar ik moest en zal betalen voor een nieuwe. Maar ik heb toch gewoon recht op een deugend product, ook als de garantieperiode is verstreken?
Kan iemand me helpen, a.u.b.. Ik heb de laptop binnenkort hard nodig voor me opleiding...
Ik heb een probleem met HP. Ik heb daar aan het einde van het jaar 2011 een laptop gekocht. Een HP ProBook 4720s. Alleen sinds 2 maanden start de laptop niet meer op. Ik denk dat het probleem ligt bij de harde schijf. Ik heb hiervoor contact opgenomen met HP Nederland. Ik heb ze eerst een brief gestuurd, maar daar kreeg ik na 1 maand nog geen reactie op. Ik heb daarna naar ze gebeld en de man aan de telefoon zei dat ik ze maar moest mailen naar een bepaald e-mailadres. Dat heb ik gedaan, alleen volgens die meneer was mijn garantie verlopen, alleen ik mag toch wel aannemen dat een harde schijf wel langer meegaat dan 3 á 4 jaar? De man met wie ik mailde vond dat eigenlijk ook, maar ik moest en zal betalen voor een nieuwe. Maar ik heb toch gewoon recht op een deugend product, ook als de garantieperiode is verstreken?
Kan iemand me helpen, a.u.b.. Ik heb de laptop binnenkort hard nodig voor me opleiding...
Re: garantieperiode is verlopen, maar moet deugend product zijn?
Helaas als de garantie periode is verlopen word het betalen voor een (wat jij denkt) nieuwe schijf. Dat is het nadeel van zo'n garantie periode.. Heb het zelf ook gehad met mijn adapter, ineens stopte die met werken.. Ja het was 1 week na de garantie periode ofzo.. Kon ik er zelf 1 kopen van 30 euro.
Gelukkig ben ik zelf wel zo'n handyman dat ik dat zelf allemaal kan repareren, want daar moet je ook nog mee uitkijken. Er kan tot 100 euro verschil zitten in het laten repareren van je computer, stond pas nog in de spits.
Al gekeken of het de software is? Want dat kan ook nog.. Evt even de harde schijf aansluiten op een andere computer en kijken of hij het dan nog doet. Een veel voorkomend probleem is oververhitting van de schijf dan wel corruptie (laten vallen of iets dergelijks) dat word ook niet vergoed. Verder ja.. Heb je al gekeken in de laptop zelf? Het kan ook beveiliging zijn.. Veel laptops zijn uitgerust met een systeem om oververhitting te voorkomen en de harde schijf af te sluiten om data te beschermen.. Dan moet je op zo'n knopje drukken IN de laptop om dit weer ongedaan te maken.
Probeer dat maar eens.. Misschien werkt het
Skylar
PS: HP is een rotmerk als het om garanties gaat.. Heb ik met Asus betere ervaringen mee.. HP computers kun je nu ook niet meer downgraden van windows 8.. Belachelijk! Word gedwongen win8 te gebruiken..
Gelukkig ben ik zelf wel zo'n handyman dat ik dat zelf allemaal kan repareren, want daar moet je ook nog mee uitkijken. Er kan tot 100 euro verschil zitten in het laten repareren van je computer, stond pas nog in de spits.
Al gekeken of het de software is? Want dat kan ook nog.. Evt even de harde schijf aansluiten op een andere computer en kijken of hij het dan nog doet. Een veel voorkomend probleem is oververhitting van de schijf dan wel corruptie (laten vallen of iets dergelijks) dat word ook niet vergoed. Verder ja.. Heb je al gekeken in de laptop zelf? Het kan ook beveiliging zijn.. Veel laptops zijn uitgerust met een systeem om oververhitting te voorkomen en de harde schijf af te sluiten om data te beschermen.. Dan moet je op zo'n knopje drukken IN de laptop om dit weer ongedaan te maken.
Probeer dat maar eens.. Misschien werkt het
Skylar
PS: HP is een rotmerk als het om garanties gaat.. Heb ik met Asus betere ervaringen mee.. HP computers kun je nu ook niet meer downgraden van windows 8.. Belachelijk! Word gedwongen win8 te gebruiken..
Skylar, bedankt voor u reactie. Ik ga inderdaad wel even kijken. Misschien is het dat niet. En ja inderdaad, HP is echt een r*t bedrijf als het gaat om software en garanties, maargoed. we moeten er maar meeleven
De gemiddelde levensduur is 5 jaar. 3 á 4 jaar is dus heel goed mogelijk.Anouar schreef:Dat heb ik gedaan, alleen volgens die meneer was mijn garantie verlopen, alleen ik mag toch wel aannemen dat een harde schijf wel langer meegaat dan 3 á 4 jaar?
Mocht het de harde schijf zijn.. Vervangen is ontzettend makkelijk, zou het niet laten doen door 'n ander.. Als je weet hoe je een usb in en uit plugged kun je die ook vervangen.
Zou aanraden bij vervanging Western Digital of Seagate te nemen.
Mijn western digital (externe schijf) is me al 4 jaar trouw en de Seagate harde schijf in mijn laptop heb ik ook nog nooit problemen gehad. Die zit er nu toch ook alweer een aantal jaartjes in.
Die 5 jaar gaat trouwens niet altijd op.. Ligt ook aan het gebruik. Mijn (desktop) harde schijf is toen toch zo'n 12 jaar meegegaan.. Daarna overleed de computer maar de schijf doet het nog.. Het is alleen niet rendabel om deze te gebruiken met nieuwe(snellere) hardware, vertraagd mijn computer.
Zou aanraden bij vervanging Western Digital of Seagate te nemen.
Mijn western digital (externe schijf) is me al 4 jaar trouw en de Seagate harde schijf in mijn laptop heb ik ook nog nooit problemen gehad. Die zit er nu toch ook alweer een aantal jaartjes in.
Die 5 jaar gaat trouwens niet altijd op.. Ligt ook aan het gebruik. Mijn (desktop) harde schijf is toen toch zo'n 12 jaar meegegaan.. Daarna overleed de computer maar de schijf doet het nog.. Het is alleen niet rendabel om deze te gebruiken met nieuwe(snellere) hardware, vertraagd mijn computer.
Allemaal leuk en aardig die reacties maar....U moet bij de verkoper zijn en NIET bij HP....
Maar dat wist u natuurlijk al...toch...niet...?
Maar dat wist u natuurlijk al...toch...niet...?
U mag verwachten dat een product gedurende een aanzienlijke periode normaal functioneerd. Een hardeschijf in een laptop is wel een redelijk gevoelig apparaatje en het is de vraag of het hier om een fabrieks of gebruikersfout gaat. Het wordt lastig dat te bewijzen.
Je kunt de schijf eventueel testen met een programma als gparted of een test tool van de hardeschijffabrikant.
Je kunt de schijf eventueel testen met een programma als gparted of een test tool van de hardeschijffabrikant.
Het lijkt mij dat een professional toch wel instaat zal moeten zijn om te ontdekken of een harde schrijf kapot is gegaan door schokken van buitenaf. Dit moet aan de schrijven zelf te zien zijn.
Uit onderzoek van Google bleek dat de gemiddelde levensduur van een harde schijf zo'n acht jaar is.
Uit onderzoek van Google bleek dat de gemiddelde levensduur van een harde schijf zo'n acht jaar is.
Dat is zeker mogelijk. Alleen kan dat betekenen dat de gebruiker het apparaat verkeerd gebruikt heeft (lopen of schudden met het apparaat terwijl hij aanstaat, daar zijn ze niet voor gemaakt), maar het kan netzo goed een productiefout zijn waarbij de uitlijning niet goed is en zelfs de lichtste beweging al fataal kan aflopen. Dat is vrijwel onmogelijk te onderscheiden.alfatrion schreef:Het lijkt mij dat een professional toch wel instaat zal moeten zijn om te ontdekken of een harde schrijf kapot is gegaan door schokken van buitenaf. Dit moet aan de schrijven zelf te zien zijn.
Maar in beginsel mag je bij normaal gebruik inderdaad verwachten dat een laptop hardeschijf langer meegaat dan 2 en half jaar.
Die 8 jaar is volgens mij voor desktop hardeschijven en die krijgen over het algemeen veel minder te verduren dan laptop exemplaren. Aan de andere kant kun je stellen dat de fabrikant dan daar maar rekening mee moet houden bij het ontwerp.