Hallo, ik heb een vraag over mijn consumentenrechten.
Ik heb op een webshop 1.5 jaar geleden een laptop gekocht. Deze is kapot gegaan, ik heb hem binnen de garantietermijn opgestuurd voor reparatie. Helaas blijkt het nu dat de laptop niet te repareren is. De laptop die ik had wordt niet meer geproduceerd en ze kunnen mij dus geen nieuw model geven.
Hierdoor biedt het webshopbedrijf mij nu gratis een alternatieve laptop aan. Ik wil echter mijn geld terug. Het bedrijf zegt dat dit niet meer mogelijk is, omdat “koopontbinding alleen binnen 14 dagen na aankoop mogelijk is”. Ik kan niks vinden over geldteruggave/alternatieve laptops bij een gefaalde reparatie vinden in hun voorwaarden.
Mijn vraag is of ik wettelijk recht heb op volledige geldteruggave, en hoe ik dat het beste kan aanpakken.
Alvast bedankt!
Geldteruggave bij gefaalde reparatie binnen garantermijn?
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 31 okt 2022 15:56
Re: Geldteruggave bij gefaalde reparatie binnen garantermijn?
Wat versta je onder "is kapot gegaan"? Het maakt nogal uit of dat het gevolg was van jouw gebruik of dat het het gevolg was van non-conformiteit. Schade door gebruik komt uiteraard voor jouw rekening, nonconformiteit komt voor rekening van de verkoper. Punt is alleen dat jij moet bewijzen dat de laptop op het moment van kopen al ondeugdelijk was.
Zonder verder iets te weten over de aard en het ontstaan van het gebrek, valt je vraag niet concreet te beantwoorden.
Zonder verder iets te weten over de aard en het ontstaan van het gebrek, valt je vraag niet concreet te beantwoorden.
Re: Geldteruggave bij gefaalde reparatie binnen garantermijn?
Wat is er afgesproken in de handelsgarantie over deze situatie? Ik zou op het eerste gezicht stellen dat je niet zomaar akkoord te gaan met een alternatief. Is dat een redelijk alternatief en wordt je er beter van?
Re: Geldteruggave bij gefaalde reparatie binnen garantermijn?
Je wil het aankoop bedrag terug nadat je 1,5 jaar laptop hebt gebruikt. Je snapt toch zelf wel dat dat niet gaat lukken.
Ze bieden je een andere aan en dat zou ik accepteren als ik jou was. Als je dat weigert heb je de kans dat wanneer ze eventueel geld terug zouden geven ze het bedrag doen waarvan ze denken dat de laptop na 1,5 jaar nog waard is.
Ze bieden je een andere aan en dat zou ik accepteren als ik jou was. Als je dat weigert heb je de kans dat wanneer ze eventueel geld terug zouden geven ze het bedrag doen waarvan ze denken dat de laptop na 1,5 jaar nog waard is.
Re: Geldteruggave bij gefaalde reparatie binnen garantermijn?
En de restwaarde na anderhalf jaar kan wel eens hard tegenvallen. De fiscale afschrijving is 5 jaar, lineair 20% per jaar. Bij mijn verzekeraar is de verdeling anders, omdat die uitgaat van 3 jaar, waarbij het waardeverlies in het eerste jaar het grootst is. Exact percentage kan ik je niet geven, dat verschilt per soort laptop.
In jouw plaats zou ik het alternatief met beide handen aannemen, zodat je een werkende laptop hebt.
In jouw plaats zou ik het alternatief met beide handen aannemen, zodat je een werkende laptop hebt.
Re: Geldteruggave bij gefaalde reparatie binnen garantermijn?
Als die alternative laptop vergelijkbare specificaties heeft, vind ik het een heel net aanbod dat ik direct zou aannemen.nathanvandoorn58 schreef: ↑31 okt 2022 16:00(...) Ik heb op een webshop 1.5 jaar geleden een laptop gekocht. Deze is kapot gegaan, ik heb hem binnen de garantietermijn opgestuurd voor reparatie. Helaas blijkt het nu dat de laptop niet te repareren is. De laptop die ik had wordt niet meer geproduceerd en ze kunnen mij dus geen nieuw model geven.
Hierdoor biedt het webshopbedrijf mij nu gratis een alternatieve laptop aan. (...)
Re: Geldteruggave bij gefaalde reparatie binnen garantermijn?
men moet je wel een gelijkwaardig produkt leveren als degeen die je had, zelfde specs dus, met een mindere laptop hoef je dus geen genoegen te nemen!
https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... 20verkoper.
https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... 20verkoper.