LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] handelingsonbekwaam.

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
jasonjansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2011 20:57

handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door jasonjansen »

Ik heb een prepaid telefoon gekocht zonder toestemming van mijn ouders ik heb nu toch spijt van de aankoop en vroeg me af of ik hem kan terugbrengen omdat ik minderjarig ben?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

jasonjansen schreef:Ik heb een prepaid telefoon gekocht zonder toestemming van mijn ouders ik heb nu toch spijt van de aankoop en vroeg me af of ik hem kan terugbrengen omdat ik minderjarig ben?
Als jij je aankoopbon hebt dan zal je die waarschijnlijk gewoon terug kunnen brengen.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door snepke »

Vind ik een beetje slap,iets kopen ,dan bevalt het niet(wilde het eerst perse hebben)en dan roepen ik ben minderjarig en handelsonbekwaam.

Mooi smoesje om het daarop af te schuiven als iets niet bevalt.

piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door piet jagers »

dan word het dadelijk dringen bij de deur

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door rollertje »

Je zegt niet hoe oud je bent. Wanneer de aankoop normaal is voor iemand van jouw leeftijd is de minderjarigheid geen reden voor het terugdraaien van de koop. Je zou terug kunnen gaan naar de winkel en daar uitleggen dat je spijt hebt. Misschien werken ze mee.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door snepke »

In een ander topic schreef hij dat hij 16 is

jasonjansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2011 20:57

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door jasonjansen »

16 jaar

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Volgens mij hoef je helemaal geen bepaalde leeftijd te hebben om een
prepaid telefoon te mogen kopen dus kun je die ook gewoon terug brengen naar de winkel maar of jij je geld terug krijgt dat is vraag nr. 2.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door snepke »

Chocomelk schreef:Volgens mij hoef je helemaal geen bepaalde leeftijd te hebben om een
prepaid telefoon te mogen kopen dus kun je die ook gewoon terug brengen naar de winkel maar of jij je geld terug krijgt dat is vraag nr. 2.
Hij zal hem best gewoon terug kunnen brengen,binnen bepaalde tijd.
Maar als die "zichttermijn" voorbij is ,en de aankoop bevalt dan niet meer,en dan op minderjarig en handelsonbekwaam schuiven,vind ik niet netjes.
Dan had je hem binnen "zichttermijn" en ongebruikt terug moeten brengen

jasonjansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2011 20:57

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door jasonjansen »

Ja dat is dus mijn vraag mag ik mijn geld terug volgens de wet. Ik heb hem 2 dagen geleden gekocht maar hij zei dat het niet kon omdat het een precair telefoon was.

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door duiner »

jasonjansen schreef:Ja dat is dus mijn vraag mag ik mijn geld terug volgens de wet. Ik heb hem 2 dagen geleden gekocht maar hij zei dat het niet kon omdat het een precair telefoon was.
dus heeft niets met je leeftijd te maken, maar je bent geschrokken omdat je ouders hier niets van wisten
.

witte angora
Berichten: 31035
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door witte angora »

jasonjansen schreef:Ja dat is dus mijn vraag mag ik mijn geld terug volgens de wet. Ik heb hem 2 dagen geleden gekocht maar hij zei dat het niet kon omdat het een precair telefoon was.
Dat is niet zo vreemd dat het niet kan. Want wie zegt dat je hem niet gebruikt hebt, en het tegoed niet opgemaakt hebt? Dat is voor de winkel niet te controleren namelijk. Je zou zelfs de volle simkaart heel simpel kunnen verwisselen voor een lege.

Het enige wat je kunt doen is het ding via Marktplaats of iets dergelijks weer verkopen. Maar terug naar de winkel, ik geef je weinig kans.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

jasonjansen schreef:Ja dat is dus mijn vraag mag ik mijn geld terug volgens de wet. Ik heb hem 2 dagen geleden gekocht maar hij zei dat het niet kon omdat het een precair telefoon was.
Mischien mag je hem ruilen ?
Niet iedere winkel geeft geld terug.

En anders bied hem aan je vrienden aan, zal best een koper
tussen zitten.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door snepke »

jasonjansen schreef:Ja dat is dus mijn vraag mag ik mijn geld terug volgens de wet. Ik heb hem 2 dagen geleden gekocht maar hij zei dat het niet kon omdat het een precair telefoon was.
Heb je hem gebruikt?
Staat er op de kassabon ,ruilen binnen x dagen?

Rickyman
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 dec 2009 23:38

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door Rickyman »

Als 16 jarige ben je zeker bekwaam genoeg om een pre-paid te kopen. Een abonnement kun je pas op je 18e zelfstandig afsluiten.
Het is heel gebruikelijk dat kids van 13-14 al zelf een pre-paid kopen, er zit geen contract aan vast dus dat je pas 16 bent gaat niet op.
Als je ouders je handelingsbekwaam genoeg vinden om te pinnen of cash uit te geven ben je zeker oud genoeg voor een pre-paid te kopen.
Daarnaast koop=koop en pre-paid pakketten mogen bijna nooit geruild tenzij origineel geseald.

Rick

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Volgens mij kunt u niet zelf de koop ontbinden omdat u minderjarig bent, maar zouden de ouders de koopovereenkomst moeten vernietigen op grond van de minderjarigheid. Daarbij moet het dan om een overeenkomst gaan waarvan het redelijk ongebruikelijk is dat een persoon van die leeftijd die sluit. Aangezien gebruikers van dit forum minimaal 16 moeten zijn, is het zeker niet ongebruikelijk dat 16 en 17 jarigen een prepaid toestel kopen. Dan kunnen dus ook de ouders niet de koopovereenkomst vernietigen.

Indien u het toestel in een winkel gekocht heeft, geldt heel eenvoudig koop=koop en ruilen is een gunst en zeker geen recht. Vragen staat vrij maar als de winkelier met niets wil meewerken, is dat kort gezegd pech.
snepke schreef:Hij zal hem best gewoon terug kunnen brengen,binnen bepaalde tijd.
Maar als die "zichttermijn" voorbij is ,en de aankoop bevalt dan niet meer,en dan op minderjarig en handelsonbekwaam schuiven,vind ik niet netjes.
Dan had je hem binnen "zichttermijn" en ongebruikt terug moeten brengen
Zichttermijn ? Als deze gewoon in een winkel gekocht is, is er geen zichttermijn en geldt koop=koop.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door snepke »

Emmy75 schreef:Volgens mij kunt u niet zelf de koop ontbinden omdat u minderjarig bent, maar zouden de ouders de koopovereenkomst moeten vernietigen op grond van de minderjarigheid. Daarbij moet het dan om een overeenkomst gaan waarvan het redelijk ongebruikelijk is dat een persoon van die leeftijd die sluit. Aangezien gebruikers van dit forum minimaal 16 moeten zijn, is het zeker niet ongebruikelijk dat 16 en 17 jarigen een prepaid toestel kopen. Dan kunnen dus ook de ouders niet de koopovereenkomst vernietigen.

Indien u het toestel in een winkel gekocht heeft, geldt heel eenvoudig koop=koop en ruilen is een gunst en zeker geen recht. Vragen staat vrij maar als de winkelier met niets wil meewerken, is dat kort gezegd pech.
snepke schreef:Hij zal hem best gewoon terug kunnen brengen,binnen bepaalde tijd.
Maar als die "zichttermijn" voorbij is ,en de aankoop bevalt dan niet meer,en dan op minderjarig en handelsonbekwaam schuiven,vind ik niet netjes.
Dan had je hem binnen "zichttermijn" en ongebruikt terug moeten brengen
Zichttermijn ? Als deze gewoon in een winkel gekocht is, is er geen zichttermijn en geldt koop=koop.
Daar heb jij gelijk in,maar soms staat er op de kassabon "ruilen binnen 10 dagen"
Vind je dan niks naar je gading krijg je een tegoedbon.

Maar zoals ik al heb geschreven,ik vind het niet netjes om het op minderjarig en handelsonbekwaam af te schuiven.
Dat is gewoon een rot smoesje

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

snepke schreef:
Maar zoals ik al heb geschreven,ik vind het niet netjes om het op minderjarig en handelsonbekwaam af te schuiven.
Dat is gewoon een rot smoesje
Begrijp ook niet erg goed waarom hij het hier op gooit, hij was toch handelsbekwaam genoeg om het te kopen dus waarom zou hij nu plots handelsonbekwaam zijn ?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door snepke »

.
Laatst gewijzigd door snepke op 02 dec 2011 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:Begrijp ook niet erg goed waarom hij het hier op gooit, hij was toch handelsbekwaam genoeg om het te kopen dus waarom zou hij nu plots handelsonbekwaam zijn ?
Omdat het een spijtoptant is en zoals snepke al aangaf gewoon een kwalitatief uitermate teleurstellend smoesje om het daarop te schuiven.
snepke schreef:Daar heb jij gelijk in,maar soms staat er op de kassabon "ruilen binnen 10 dagen"
Vind je dan niks naar je gading krijg je een tegoedbon.
Zoiets zou op de bon kunnen staan inderdaad en dan kan TS misschien onder bepaalde voorwaarden ruilen. Maar daarvoor dient het toestel sowieso ongebruikt te zijn. Ik kan me ook goed voorstellen dat prepaid telefoons zijn uitgesloten van ruiling. TS zou immers telefoon(nummer) geregistreerd kunnen hebben, doorgegeven hebben enz.

Gesloten