LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptop TU/e - Garantiebepaling

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Student88

Laptop TU/e - Garantiebepaling

Ongelezen bericht door Student88 »

Beste lezers,

ik ben een student aan de universiteit in Eindhoven. Vorig jaar konden we via een aantrekkelijke regeling een laptop via de universiteit kopen. Dit heb ik toen gedaan en hij heeft eigenlijk altijd wel goed gefunctioneerd, op de accu na. Na 3/4de jaar was de capaciteit van de accu al dusdanig geslonken dat hij nog maar een half uurtje zonder ingestoken te zijn kon functioneren. Een week geleden ging was mijn accu opeens helemaal kapot. Mijn laptop werkt nu dus alleen nog maar als ik hem op de stroom heb aangesloten. Ik heb de accu ten alle tijden in de laptop laten zitten en heb geen instellingen of iets dergelijks gewijzigd. Ook is de laptop niet aan bijzondere omstandigheden blootgesteld.
Nu heb ik even de garantiebepaling doorgelezen. Er was ons namelijk mooi een 5 jaar durende garantie op de laptops beloofd. Mooi niet dus, wanneer we iets verder kijken zien we een lijst van onderdelen verschijnen waarbij andere garantieperiodes gelden. Op mijn accu zit een jaar garantie. U raad het al, hij is nu precies 13 maanden oud. Een nieuwe accu kost tussen de 125 en 150 euro, wat ik nogal veel geld vind wanneer het ding maar een jaartje mee gaat. Ik ben nog niet bij het service-center langsgeweest, omdat ik eerst wat tips zou willen horen. Ik hoop er stiekem nog op dat er toch nog een manier is om hem vergoed te kunnen krijgen.

bij voorbaat dank!

PS: de garantiebepaling:

http://w3.tue.nl/nl/diensten/dienst_ict ... x/garantie

BBCS
Contacteer:

Re: Laptop TU/e - Garantiebepaling

Ongelezen bericht door BBCS »

Op mijn accu zit een jaar garantie. U raad het al, hij is nu precies 13 maanden oud. Een nieuwe accu kost tussen de 125 en 150 euro, wat ik nogal veel geld vind wanneer het ding maar een jaartje mee gaat. Ik ben nog niet bij het service-center langsgeweest, omdat ik eerst wat tips zou willen horen. Ik hoop er stiekem nog op dat er toch nog een manier is om hem vergoed te kunnen krijgen.
Vergeet het.

Normaal zit er op accu's maar 6 maanden garantie.

Een accu behoort tot de verbruiksproducten en daardoor is er zelfs de coulanceregelingen niet van toepassing.

Je dient gewoon voor de volle prijs te betalen.

Helaas heb ik geen beter nieuws voor je.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Verkopers hanteren in de garantie voorwaarden vaker uitzonderingen op de kwetsbare onderdelen van een product. Dat is wettelijk toegestaan zolang de garantie niet onder de zes maanden komt. De garantie voorwaarden mogen voor de consument geen beperkingen bevatten op de wet. Dit betekent dat u de verkoper er op kan aanspreken als na de garantie periode blijkt dat een product niet goed was, daarbij maakt het niet uit of de verkoper dit product als verbruiksartikel ziet. De levensduur van een accu schat ik tussen de 1 en 3 jaar. (In deze garantie voorwaarden staan wel een paar vuile praktijken.)
Laatst gewijzigd door alfatrion op 22 okt 2007 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Contacteer:

Lampen en accu's vallen onder verbruiksartikelen.

De fabrikanten geven altijd op accu's 6 maanden garantie.

Ook op laptopaccu's.

Gemiddeld gaat een accu zo'n 2 a 2½ jaar mee.
Maar het is ook afhankelijk hoe er met die accu wordt omgegaan.

Het is in het begin heel belangrijk dat de accu op een juiste manier wordt opgeladen en ontladen.
Dit betekent dat u de verkoper er op kan aanspreken als na de garantie periode blijkt dat een product niet goed was, daarbij maakt het niet uit of de verkoper dit product als verbruiksartikel ziet.
De garantieperiode voor een accu is 6 maanden en is niet gelijk aan de garantieperiode van de laptop.

Als na 13 maanden de accu kapot gaat, kun je geen aanspraak meer maken op de garantie van de laptop.

BBCS
Contacteer:

Verkopers hanteren in de garantie voorwaarden vaker uitzonderingen op de kwetsbare onderdelen van een product.

Dat zeg je verkeerd. :lol:

De fabrikanten hanteren in de garantie voorwaarden vaker uitzonderingen op de kwetsbare onderdelen van een product.
De verkopers nemen dit over.

Daarnaast is het zo dat de fabrikanten bepalen wat wel en wat niet onder de garantie valt.

Daarnaast bepalen de fabrikanten de lengte van de garnatieperiode en niemand anders. (is zo in de wet geregeld.)
De winkelier mag een langere periode hanteren, maar nooit korter dan de garantieperiode van de fabrikant.

Dus als de fabrikant bepaald heeft dat op een laptop 1 jaar garantie zit en op de accu 6 maanden, dan kan niemand die periode langer maken.

Als de consument van mening is dat die garantieperiode langer behoort te zijn, is mooi dat hij dat meent, maar de consument heeft geen zeggenschap over de lengte van de garantieperiode.
De consumentenorganisaties ook niet en zelfs de juristen niet.

Zoals gezegd is dat zo in de wet geregeld.

Het klinkt misschien bot, maar het is nu eenmaal zo.

BBCS
Contacteer:

Ik beweer het zelfde, maar wijs er wel op dat je als klant aanspraak kunt maken op non-conformiteit. De wet maakt daarin geen onderscheid tussen artikelen die jij als verbruiksartikelen ziet en die jij niet als zodanig ziet.
Wie bepaald dan of iets een verbruiksartikel is en wat niet?

Dat kan alleen de fabrikant.

Lampen zijn ook verbruiksartikelen en accu's ook.

Gesloten