LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Laptopgarantie ASUS A6J-serie
Re: Laptopgarantie ASUS A6J-serie
Ik wil even inhaken op het verhaal van edv:
Je hebt niet alleen te maken met goedwillende consumenten.
Er zijn helaas ook consumenten die als ze de kans krijgen om de winkelier een poot uit te draaien, dat ze die benutten, net zoals er winkeliers zijn die een poot bij de consument uitdraaien.
En aangezien sommige consumenten heel onredelijk kunnen zijn (zelf ondervonden) kun je niet op alle wensen ingaan.
Puur omdat sommige consumenten heel onredelijk zijn en als ze alles mogen van de wet, dan heeft de winkelier geen bescherming meer tegen deze rotte appels.
Dat is ook de reden dat veel winkeliers dus niet zo snel op de wens ingaan van de consumenten om een nieuwe product aan te bieden of hun geld terug, maar eerst proberen om de boel tot tevredenheid van alle partijen te repareren.
DAT is de gedachtegang erachter.
Ik ben van mening dat zowel de winkelier als de consument voldoende beschermd moeten worden.
Laat ik het zo zeggen:
De consument moet beschermd worden tegen de rotte appels die tussen de winkeliers zitten.
Maar de winkelier moet ook beschermd worden tegen de rotte appels die tussen de consumenten zitten.
Want het is dwaas om de consument dermate te beschermen dat de winkelier geen bescherming heeft tegen de rotte appels die tussen de consumenten zitten.
Het is ook dwaas om er steeds vanuit te gaan dat de problemen altijd door de winkelier wordt veroorzaakt en de consument altijd als lievertjes te beschouwen.
Begrijp je wat ik bedoel?
Je hebt niet alleen te maken met goedwillende consumenten.
Er zijn helaas ook consumenten die als ze de kans krijgen om de winkelier een poot uit te draaien, dat ze die benutten, net zoals er winkeliers zijn die een poot bij de consument uitdraaien.
En aangezien sommige consumenten heel onredelijk kunnen zijn (zelf ondervonden) kun je niet op alle wensen ingaan.
Puur omdat sommige consumenten heel onredelijk zijn en als ze alles mogen van de wet, dan heeft de winkelier geen bescherming meer tegen deze rotte appels.
Dat is ook de reden dat veel winkeliers dus niet zo snel op de wens ingaan van de consumenten om een nieuwe product aan te bieden of hun geld terug, maar eerst proberen om de boel tot tevredenheid van alle partijen te repareren.
DAT is de gedachtegang erachter.
Ik ben van mening dat zowel de winkelier als de consument voldoende beschermd moeten worden.
Laat ik het zo zeggen:
De consument moet beschermd worden tegen de rotte appels die tussen de winkeliers zitten.
Maar de winkelier moet ook beschermd worden tegen de rotte appels die tussen de consumenten zitten.
Want het is dwaas om de consument dermate te beschermen dat de winkelier geen bescherming heeft tegen de rotte appels die tussen de consumenten zitten.
Het is ook dwaas om er steeds vanuit te gaan dat de problemen altijd door de winkelier wordt veroorzaakt en de consument altijd als lievertjes te beschouwen.
Begrijp je wat ik bedoel?
Als ik alles opsom wat je de afgelopen tijd hebt verklaart dan moet de consument verplicht naar jouw toekomen als er problemen zijn, dit verplicht laten repareren en daar dan verplicht voor betalen. Je zult als winkelier wel denken: kassa
Ik koop voor X euro een product met een levensverwachting van Y aantal jaren. Ik vind het onredelijk om deze overeenkomst achteraf deze overeenkomst eenzijdig te veranderen.
Het staat er toch echt.1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2. De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Ik koop voor X euro een product met een levensverwachting van Y aantal jaren. Ik vind het onredelijk om deze overeenkomst achteraf deze overeenkomst eenzijdig te veranderen.
Als ik alles opsom wat je de afgelopen tijd hebt verklaart dan moet de consument verplicht naar jouw toekomen als er problemen zijn, dit verplicht laten repareren en daar dan verplicht voor betalen. Je zult als winkelier wel denken: kassa
De consument is verplicht om als eerste naar de winkelier te gaan.
Dat wel.
De reden hiervan is dat de winkelier altijd in de gelegenheid moet worden gesteld om het probleem op te lossen.
Als het product in de garantie valt en het is een terechte garantieclaim, dan zitten er voor de consument geen kosten aan.dit verplicht laten repareren en daar dan verplicht voor betalen.
Na de garantieperiode is de consument vrij om het product te laten repareren waar hij wilt. Maar als hij dan het product ergens anders laat repareren dan bij de verkopende partij, dan kan de consument geen aanspraak maken op de wettelijke garantiebepalingen (korting van de kosten.)
De kosten van nakoming van herstel of vervanging kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht in het geval van non-conformiteit, ongeacht of er op het product nog garantie zit.
Echt wel mafkees
Tuurlijk wel.De kosten van nakoming van herstel of vervanging kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht in het geval van non-conformiteit, ongeacht of er op het product nog garantie zit.
Als een product buiten de garantie is, dan komt de economische levensduur om de hoek kijken.
Dus als de economische levensduur (= de verwachte levensduur) verstreken is, komen alle kosten TEN ALLER TIJDEN VOLLEDIG voor de consument.
De reden hiervan is dat anders een consument een product koopt en dan rest van zijn leven gratis een vervangend product eisen kan.
In de praktijk betekend dit voor een laptop dat na 3 jaar alle kosten voor rekening komt voor de consument.
Tuurlijk wel.De kosten van nakoming van herstel of vervanging kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht in het geval van non-conformiteit, ongeacht of er op het product nog garantie zit.
Als een product buiten de garantie is, dan komt de economische levensduur om de hoek kijken.
Dus als de economische levensduur (= de verwachte levensduur) verstreken is, komen alle kosten TEN ALLER TIJDEN VOLLEDIG voor de consument.
De reden hiervan is dat anders een consument een product koopt en dan rest van zijn leven gratis een vervangend product eisen kan.
In de praktijk betekend dit voor een laptop dat na 3 jaar alle kosten voor rekening komt voor de consument.
Non-conformiteit wilt zeggen dat het product niet aan de eigenschappen beantwoorden die de koper redelijkerwijs mocht verwachten voor normaal gebruik en overeengekomen bijzonder gebruikt. De levensverwachting van dat product, die afhangt van de kwaliteit van dat product, is een van de eigenschappen.
Het moge duidelijk dat je als koper niet je hele leven een vervangend product kunt eisen omdat op een gegeven moment een product de levensverwachting heeft gehaald en daarmee dus die eigenschap is waar gemaakt.
Zoals ik aangaf ik koop een product voor X euro's en mag dan verlangen dat ik daar Y jaar plezier van heb. Daar gaat het om. Op het moment dat je de consument kosten gaat rekenen voor herstel verander je eenzijdig deze overeenkomst en benadeel je de consument. Dat is onredelijk en onrechtmatig. Op grond waarvan denk jij dat jij als winkelier het recht hebt om deze overeenkomst achteraf eenzijdig te wijzigen?
Voor computer zijn er op dat vlak geen uitspraken van rechters of geschillencommissies, voor zover mij bekent zijn, en dus zijn hierover alleen meningen te geven. Wel kan in het algemeen worden aangegeven dat de kwaliteit van een product invloed heeft op de levensverwachting van een product. Wie een norm hanteert voor de hele groep producten, ongeacht hun kwaliteit, kan zich er daarom van verzekeren dat hij er naast zit.
Uneto-VNI, de bond voor winkeliers, gaat uit van 3 jaar en de consumentenbond 3-5 jaar. Geen van deze twee bonden hebben het recht op de absolute waarheid. Wel kan worden aangegeven dat Uneto-VNI in ieder geval deels ongelijk heeft omdat ze geen rekening houden met de kwaliteit.
@edv: Ik heb je vandaag al vijf keer zien schelden. Dat is meestal een teken dat de persoon in kwestie er niet inslaagt om een inhoudelijke discussie te winnen. Dan wordt maar geprobeerd om de ander zo ver te krijgen dat deze zich verlaagt naar het niveau van die ander.
Het moge duidelijk dat je als koper niet je hele leven een vervangend product kunt eisen omdat op een gegeven moment een product de levensverwachting heeft gehaald en daarmee dus die eigenschap is waar gemaakt.
Zoals ik aangaf ik koop een product voor X euro's en mag dan verlangen dat ik daar Y jaar plezier van heb. Daar gaat het om. Op het moment dat je de consument kosten gaat rekenen voor herstel verander je eenzijdig deze overeenkomst en benadeel je de consument. Dat is onredelijk en onrechtmatig. Op grond waarvan denk jij dat jij als winkelier het recht hebt om deze overeenkomst achteraf eenzijdig te wijzigen?
Voor computer zijn er op dat vlak geen uitspraken van rechters of geschillencommissies, voor zover mij bekent zijn, en dus zijn hierover alleen meningen te geven. Wel kan in het algemeen worden aangegeven dat de kwaliteit van een product invloed heeft op de levensverwachting van een product. Wie een norm hanteert voor de hele groep producten, ongeacht hun kwaliteit, kan zich er daarom van verzekeren dat hij er naast zit.
Uneto-VNI, de bond voor winkeliers, gaat uit van 3 jaar en de consumentenbond 3-5 jaar. Geen van deze twee bonden hebben het recht op de absolute waarheid. Wel kan worden aangegeven dat Uneto-VNI in ieder geval deels ongelijk heeft omdat ze geen rekening houden met de kwaliteit.
@edv: Ik heb je vandaag al vijf keer zien schelden. Dat is meestal een teken dat de persoon in kwestie er niet inslaagt om een inhoudelijke discussie te winnen. Dan wordt maar geprobeerd om de ander zo ver te krijgen dat deze zich verlaagt naar het niveau van die ander.
Hoe kun je de correspondentie controleren tussen de onsumentenautoriteit en andere bedrijven? Dat gaat toch via prive kanalen!edv schreef:Nog zoiets de consumentenautoriteit. opgericht om weer een aantal lui aan het werk te houden. Je krijgt dan een heel boekwerk met punten die niet kloppen in je voorwaarden en die je dus volgens hun moet aanpassen. Dan reageer je daarop met de melding dat je deze gekopieerd hebt van 3 zeer grote webshops en dat ik dus niet snap dat hun niet aangeschreven zijn(heb ik gecontroleerd). hier krijg je dus geen reaktie op van deze mafkezen.
Als de TV gekocht was op afstand ben je er als winkelier aan gebonden, moet je gaar geen webshop openen. Als het verhaal zich in een winkel afspeelt zou ik de TV niet terug nemen. Koop is dan koop, maar boos worden heeft geen enkele functie.Ik ben het ermee eens dat er regels moeten zijn en dat die opgevolgt moeten worden maar als je meemaakt dat mensen een LCD tv kopen vlak voor de finale van het WK voetbal en deze dan binnen 7 dagen komen terug brengen met de ***** smoes van de kleur vind ik toch niet mooi dat moet je begrijpen dat je asl winkelier erg boos wordt want je krijgt dan dus een gebruikte TV terug die je nooit meer als nieuw kunt verkopen en je kunt hem ook niet terug sturen naar fabrikant of leverancier.
Als je te laat bent bij een afspraak en daarom veelste hard rijd op de weg. Vervolgens wordt je aan gehouden door de politie en ben je jouw rijbewijs kwijt of heb je een dikke boete en ben je vervolgens als nog te laat.Regels opvolgen kan dus niet altijd en kijk maar eens goed naar een lijste met winkels die er 3 jaar gelden waren en die er nu nog zijn dan mist je 75% en dat is ook weer niet goed voor de consument ivm afhandeling garantie enz
Zo werkt dit ook. Je kunt er voor kiezen om de regels te negeren, maar dan moet je niet boos worden als je vervolgens door de overheid wordt beboet of consumenten rechtzaken tegen je start. Trouwens, als ondernemer kun je ook over de kop gaan aan de kosten die rechtzaken met zich mee brengen. Het voeren van veel rechtzaken wordt niet door verzekeraars vergoed en de minima onder de consumenten kan rechtsbijstand krijgen van de overheid.
Niet helemaal.Zoals ik aangaf ik koop een product voor X euro's en mag dan verlangen dat ik daar Y jaar plezier van heb. Daar gaat het om.
Tegenwoordig is een laptop van bijvoorbeeld €1500,- niet perse een betere kwaliteit van van €700,-.
Het verschil zit 'm in de meerdere functionaliteiten dan in de kwaliteit.
Bij de duurdere laptops zit vaak een grotere scherm, bluetooth enz, enz.
Dus van bijvoorbeeld Toshiba is een type x die €1500,- kost niet van betere kwaliteit dan van €700,-.
@BBCS
Dat die duim van jouw nog steeds aan je hand zit.
Wat kun jij fantaseren
Wat kun jij fantaseren
Ik heb in ieder geval mijn laptop al weer een paar weken (3-4) terug maar ga morgen toch nog even langs bij de computershop. Moet er toch zijn om een externe HDD te halen voor me schoonzus.
Ik kan al een paar dagen, al snel 2 weken, mijn touchpad niet meer uitschakelen. Heb de instelling in Windows al veranderd, al terug gezet naar standaard, maar geen resultaat. De touchpad werkt wel de andere functietoetsen ook, maar de toets om de touchpad uit te zetten niet meer. Heb nog een aantal vragen maar die kunnen ook software matig zijn.
Was het allemaal maar in orde... had ik niet steeds met zorgen gezeten van 'zo houd ie er weer mee op'
Ik kan al een paar dagen, al snel 2 weken, mijn touchpad niet meer uitschakelen. Heb de instelling in Windows al veranderd, al terug gezet naar standaard, maar geen resultaat. De touchpad werkt wel de andere functietoetsen ook, maar de toets om de touchpad uit te zetten niet meer. Heb nog een aantal vragen maar die kunnen ook software matig zijn.
Was het allemaal maar in orde... had ik niet steeds met zorgen gezeten van 'zo houd ie er weer mee op'
Verklaar je nader!!!@BBCS
Wat kun jij fantaseren
Ik zit verdomme wel in de computerbranche, en jij gaat me verdomme vertellen dat ik uit mijn duim zuig?
De degene die hier uit zijn duim zuigt ben jij het wel!!!
Ik weet verdraait goed waar ik het over heb!
En ik zuig helemaal niks uit mijn duim.
Jeetje, en dat verwijdt mij dat ik hier maar onzin uit zit te kramen.
Volgens mij heeft hij vanavond zijn pilletje niet gehad.
Waarom wil jij perse die touchpad uitgeschakeld hebben?Ik kan al een paar dagen, al snel 2 weken, mijn touchpad niet meer uitschakelen. Heb de instelling in Windows al veranderd, al terug gezet naar standaard, maar geen resultaat. De touchpad werkt wel de andere functietoetsen ook, maar de toets om de touchpad uit te zetten niet meer. Heb nog een aantal vragen maar die kunnen ook software matig zijn.
Want dat snap ik niet helemaal.
Persoonlijke wens omdat ik in vele gevallen zowel externe muis als toetsenbord heb aangesloten, dit werkt in de meeste gevallen een stuk fijner. Tevens rust mijn hand regeld op de laptop als ik geen extern toetsenbord aangesloten heb en dan rust ik met me hand op me touchpad, waardoor ik geregeld compleet ergens anders op me scherm zit dan ik in eerste instantie bezig was. Noodzakelijk? Voor mij wel, zeker na de reparatie historie wil ik gewoon dat alles werkt.
Persoonlijke wens omdat ik in vele gevallen zowel externe muis als toetsenbord heb aangesloten, dit werkt in de meeste gevallen een stuk fijner.
Als het kan, sluit ik zelf bijna altijd een externe muis aan, dus daar kan ik goed in meekomen.
Tja, op dit moment heb ik geen goed antwoord op je vraag, maar ik zoek het uit en ik kom er op terug.
Wordt vervolgd.
Zou ik zeggen!
Wie aannames maakt, maakt fouten. Ik heb heb niet beweerd dat er een relatie tussen X en Y zou zijn of dat je Y mocht verwachten vanwege X, toch lees je dit in mijn woorden. Dit doe je vaker, bijvoorbeeld ook bij artikel 23.BBCS schreef:Niet helemaal.Alfa schreef:Zoals ik aangaf ik koop een product voor X euro's en mag dan verlangen dat ik daar Y jaar plezier van heb. Daar gaat het om.
Tegenwoordig is een laptop van bijvoorbeeld €1500,- niet perse een betere kwaliteit van van €700,-.
Het verschil zit 'm in de meerdere functionaliteiten dan in de kwaliteit.
Bij de duurdere laptops zit vaak een grotere scherm, bluetooth enz, enz.
Dus van bijvoorbeeld Toshiba is een type x die €1500,- kost niet van betere kwaliteit dan van €700,-.
Het gaat er heel simpel voor dat bij dat product een levensverwachting hoort van Y jaren en ik voor dat product een bedrag van X euro's heb betaald en door (met name) herstel achteraf deze overeenkomst wordt veranderd want X veranderd terwijl Y het zelfde blijft.
Laten we eerlijk zijn: De tekst van artikel 21 heb je al vaker gezien. Jij beweerd regelmatig dat de kosten van herstel in (deels) rekening mogen worden gebracht bij de koper. In artikel 21 staat letterlijk dat dit niet mag.Verklaar je nader!!!
Nauw..... Het is van tweeen een. Je zit behoorlijk uit je duim te zuigen of je praat anderen na die behoorlijk uit hun duim zuigen. Aanwijzen waar in de wet staat dat de winkeliers kosten (deels) in rekening mag brengen bij non-conformiteit kun je niet.En ik zuig helemaal niks uit mijn duim.
Als herstel of vervanging onredelijk lang duurt dan kun je de koop ontbinden op grond van artikel 7:22 BW.Genosha schreef:Ik heb in ieder geval mijn laptop al weer een paar weken (3-4) terug maar ga morgen toch nog even langs bij de computershop. Moet er toch zijn om een externe HDD te halen voor me schoonzus.
Vraag eens bij andere computer winkels hoe lang het duurt. Dat kun je als indicatie hanteren naar wat redelijk is. Ik ga standaard altijd uit van zes weken.
Als dat snel na het herstel plaats vind dan kun je de koop ook ontbinden op grond van artikel 7:22 BW.Was het allemaal maar in orde... had ik niet steeds met zorgen gezeten van 'zo houd ie er weer mee op'
Geen TD aanwezig bij de shop vandaag ...
Maandag bellen en dan word er naar gekeken. Heb de verkoper die mij hielp al laten weten dat ik alles behalve de laptop weer 2 weken kwijt wil zijn en ze dan maar serieus moeten gaan denken aan het verstrekken van een nieuwe of teruggave van 1200 euro.
Maandag bellen en dan word er naar gekeken. Heb de verkoper die mij hielp al laten weten dat ik alles behalve de laptop weer 2 weken kwijt wil zijn en ze dan maar serieus moeten gaan denken aan het verstrekken van een nieuwe of teruggave van 1200 euro.
De tekst van artikel 21 heb je al vaker gezien. Jij beweerd regelmatig dat de kosten van herstel in (deels) rekening mogen worden gebracht bij de koper. In artikel 21 staat letterlijk dat dit niet mag.
Artikel 21 | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 3
1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2. De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
We hebben het hier over regels voor gelijk na de koop.
Dus als een laptop na 4 jaar kapot gaat, kun je dus niet op deze regel beroepen om zo een gratis reparatie of vervanging af te dwingen.
Daarnaast heb ik steeds gezegd dat na het verlopen van de garantieperiode er wel kosten in rekening gebracht mogen worden.
En volgens de regels is het zo dat na het verstrijken van de economische levensduur de kosten volledig voor rekening komen voor de consument.