LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LCD TV kapot

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
kooikertje60

LCD TV kapot

Ongelezen bericht door kooikertje60 »

Hoi,

Ik heb een vraagje v.w.b. de LCD TV van mijn zoontje.

Op 19 juni heb ik 2 TV's gekocht bij de Harense Smid in Haren (NoordBrabant) voor allebei mijn kinderen. Ze hebben er lang voor moeten sparen en dit was een prachtige aanbieding. Maar de TV's hebben 3 maanden op zolder gestaan omdat ik niemand had die ze eerder aan kon sluiten. Nu blijkt bij montage van 1 TV het scherm kapot te zijn. Kosten meer dan 1000 euro en de TV kostte 349 euro. Dit blijkt niet onder de garantie te vallen want ik had de TV maar na moeten kijken meteen toen ik hem kocht. Je gaat er toch vanuit als je iets koopt dat het goed is, bovendien kon ik hem niet testen omdat ik nog geen aansluitingen had.

Nu zit ik met een zeer verdrietig kind en ik kan echt niet zomaar een andere TV voor hem kopen. Zijn tweelingzus heeft de andere TV dus je weet wel hoe het nu gaat tussen die 2. Hij had de pech dat bij hem de kapotte uit de doos kwam.

Na een aantal telefoon gesprekken is het nu zover dat ik dus echt geen andere TV krijg. Het enigste wat ze me aanbieden is een andere TV uit te zoeken en dat ik dan geen BTW hoef te betalen. Die aktie was afgelopen zondag.

Dus koopt u een TV, sluit hem even aan voordat je hem als cadeau wegzet. Die garantie is volgens de winkel maar 48 uur geldig.

TheLD

Re: LCD TV kapot

Ongelezen bericht door TheLD »

Gaat dit om extern onheil of om een garantie defect. Alle garanties zijn namelijk beperkt (Limited Warranty). Dit houdt in dat het defect een produktie/materiaalfout moet zijn. Zit er bv een barst oid in dan dient dit idd zeer snel na aflevering gemeld te worden, 48 uur is redelijk bij transportschade ed.

Bovenstaande is mij totaal niet duidelijk.

- indien dit niet zo is, ga er dan zeker mee retour.
- is dat wel het geval, Reaal regelt het allemaal.

Hutch

Ongelezen bericht door Hutch »

TheLD

Hmm een barst dus. Deze zie je idd niet goed wanneer het scherm niet aan is. Neem niet weg dat je het wel degelijk kunt zien als het scherm uitstaat en dat de TS het ook heeft gezien. Na deze termijn wel een zeer dubieus geval.

De TS snapt toch ook wel dat het retouren van een produkt met fysieke schade na zo'n periode, waardoor het geheel totall loss is, enige problemen oplevert.

En je koopt 2 tv's voor je kinderen die je meer dan 3 maand op zolder zet omdat je geen tv kunt aansluiten (de tv's bedoel ik dan, niet de kinderen)??? Terwijl je op de kassa site aangeeft een huis (gem. huizenprijs ligt behoorlijk hoog in NL) aan spullen daar hebt gekocht (ook fietsen, dus gehandicapt ben je niet) en wie sluit al die spullen aan en waarom zou je dit zelf niet kunnen of je kinderen (tegenwoordig kan een kind van twee dit bijna al doen)? Het hele verhaal rammelt aan alle kanten

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Het is inderdaad een raar vehaal. Wat ik ook niet geloof is dat iemand zijn kinderen ELK een nieuwe TV geeft. En nog een hele dure ook.

kooikertje60

Ongelezen bericht door kooikertje60 »

Tja, de zwartkijker aan het woord. En gelijk heb je, ik verstop echt niet meer iets maanden op zolder. Daar heb ik mijn lesje uit geleerd. Er zat ook geen barst in, want het is een LCD dat zie je pas als je hem aanzet inderdaad.

Verder: Ze hebben de TV gespaard van hun communie, rapport, en verjaardags geld en de rest heb ik bijgelegd. De TV's zijn gekocht tijdens een aktie dat je geen BTW hoefde te betalen vandaar de vroege aankoop omdat het erg veel geld scheelde. Dus de TV was niet ERG duur. Een WII, nintendo DS lite, mini notebook of Ipod is veel duurder en wie heeft die nou niet!! Mijn kinderen sparen in ieder geval nog voor een cadeau.
Maar hoe we aan zoveel geld komen is eigenlijk niet eens ter sprake.

Wat betreft mijn verhaal. Tja geloof wat je geloven wilt. Ik heb geen boor die door gewapend beton kan en natuurlijk kan ik wel een TV aansluiten. Maar er kwam wel even wat meer bij kijken dan alleen dat. De bedrading moest doorgetrokken worden van beneden naar boven en ik heb geen boormachine om dat zomaar even te doen.

En verder, sinds 1 jaar ben ik alleenstaande moeder, maar daarvoor had ik genoeg te besteden om de Harense Smid te spekken. Mijn allereerste pick-up kwam er vandaan, tot mijn laatste TV's. Dus geloof wat je geloven wilt, maar ik heb geen zin om hier mijn hele hebben en houwen openbaar te maken.
Ik had het ook anders kunnen spelen dan had ik hem zeker vergoed gekregen. Mijn broer had me graag geholpen, maar ja, eerlijkheid duurt het langst toch...... :idea:

TheLD

Ok, teveel achterdocht is niet goed. Maar om een scherm met dergelijke schade te claimen na een lange termijn is niet realistisch.

En in sommige gevallen duurt eerlijkheid niet het langst (uw broer zag de bui blijkbaar al hangen) :twisted:

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

O.K ik snap het :wink: ik neem mijn woorden terug.

TheLD

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_q ... qid=424313

Ti's maar te hopen dat scherven geluk brengen. Wel is het altijd handig om aan te geven wat de schade is in een openingspost om geen verkeerde suggestie te wekken.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

@kooikertje60:

Ik begrijp dat het bedrijf in haar algemene voorwaarden heeft staan dat je een onderzoeksplicht hebt na de koop. Dit gaat in tegen dwingende wetgeving. Consumenten hebben geen onderzoeksplicht na de koop en hebben (minimaal / doorgaans) twee maanden de tijd om gebreken te melden aan de verkoper nadat ze deze ontdenkt hebben.

De consument kan dus niet verplicht worden om een TV aan te sluiten of zelfs maar te inspecteren op gebreken, al sta je natuurlijk wel sterker in het geval van een barst of zo.

De eerste zes maanden, gedurende de garantie van de winkelier en soms gedurende de termijn van de fabrieksgarantie, geld dat de wet vermoed dat het (verborgen) gebrek aanwezig was op het moment van aflevering. (m.a.w. niet door jou veroorzaakt is)

De winkelier zou er dus wel onderuit kunnen door aan te tonen dat het gebrek niet aanwezig op het moment van aflevering, maar niet door te roepen dat je het maar binnen 48 uur had moeten bekijken. Die termijn vind ik zowiezo wat onredelijk kort.

Meldplicht voor de consument. (Zie de derde zin)
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

En in het geval van een consumentenkoop mag daar niet van worden afgeweken.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/6.html

Andere relevante wetsartikels:

Conformiteit (waar het product aan moet voldoen)
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

Het recht op herstel of vervanging.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

Het recht op ontbinding
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

Het recht op schade vergoeding
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

Gesloten