LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Matras zonder garantie.

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
DanKonoAma

Matras zonder garantie.

Ongelezen bericht door DanKonoAma »

Hallo, Ik heb vorig jaar bij de Beddenreus een compleet nieuw bed gekocht.
Ledikant, matrassen, bedbodems, kasten etc.
Er is mij toen wijs gemaakt dat ik heel erg veel korting had gekregen op twee matrassen ''omdat je een student bent''.
Er werd naar mijn inziens dus een gewone normale matras verkocht met normale garantie maar met korting omdat ik al voor meer dan 1300 euro daar had gekocht en dacht dat ze schappelijk naar mij toe waren.
Er stond nergens aangegeven dat het een 'outlet' matras was, wat betekend dat er geen garantie op zat.
Nu begint één van de twee matrassen door te zakken en heb dus contact opgenomen met de desbetreffende Beddenreus. Hier werd aan mij verteld dat het een 'outlet' matras was en ik dus niets kon doen, dat op het moment dat ik de winkel uit liep er geen garantie meer op zat.
Maar een vriend waarmee ik de spullen ben gaan ophalen heeft ook nog nooit van iemand daar gehoord dat deze matrassen outlet waren.
Door de beddenreus werd aangegeven dat er hier zeker wel spraken van was.
Ik voel mij dus voor de gek gehouden door het personeel van de Beddenreus, waar ik dacht dat ik een normale matras met korting had gekocht had ik eigenlijk een matras gekocht waar geen garantie op zat, zonder dit aan te geven, en nu pas als ik van de garantie gebruik wil maken komen ze er mee voor de dag.
Mijn vraag is nu of dit zomaar mag, want ik had ergens anders op dit forum gelezen dat ookal is het 'outlet' je niet zomaar de garantie weg mag nemen van spullen.

Alvast bedankt,
Daan.

MAXIEM

Re: Matras zonder garantie.

Ongelezen bericht door MAXIEM »

DanKonoAma

Jouw probleem heeft helemaal niks met garantie te maken. Het is immers in dit land nog steeds toegestaan om produkten te verkopen waarbij geen fabrieks- en/of verkopersgarantie zit. Jouw probleem geeft aan, dat je kunt terugvallen op de wettelijke bescherming die je hebt op basis van het BW7. Uitgaande van het levensduurprincipe kun jij bij de VERKOPER aangeven dat de betreffende matras ondeugdelijk is en dat het defekt kosteloos verholpen moet worden. Wil de verkoper daar niet aan meewerken, dan kun je alsnog de koop ontbinden en tegen inlevering van het matras de aankoopsom terug eisen. Voorgaande is gebaseerd op:

Volgens de richtijn 99/44/EG van het Europees Parlement en de Raad zou er in het Burgelijk Wetboek (boek 7) inderdaad moeten staan dat de wettelijke garantie die de fabrikant en/of verkoper geeft, twee jaar is. Echter, in de nieuwe wet Koop en Garantie die op 1 mei 2003 is ingegaan is deze specifieke richtlijn niet overgenomen door de Nederlandse wetgever. De Nederlandse wetgeving gaat verder en heeft de wettelijke bescherming uitgebreid tot de economische levensduur van het produkt. De rechten van de consument op wettelijke bescherming zijn dus in feite overgenomen én in de Nederlandse consumnentenwetgeving uitgebreid (BW7/17*). De wettelijke bescherming (dus niet de fabrieks- of verkopergarantie) omvat de periode van de economische levensduur die de consument in redelijkheid van het produkt mag verwachten. Die periode kan enkele jaren (bijv. een waterkoker), vijf of tien jaar (bijv. bij een wasmachine) of zelfs levenslang zijn (bijvoorbeeld een verrekijker).
De fabrikant/producent/verkoper zelf is nog steeds vrij om bijvoorbeeld één jaar fabrieksgarantie te hanteren. In principe zelfs 0 jaar, maar dat zou erg dom zijn want dan verkoopt hij zijn produkt niet. Gelukkig geven steeds meer fabrikanten en/of verkopers de laatste tijd twee jaar fabrieksgarantie. De fabrikant en/of de verkoper geeft dan de koper extra garantie , bovenop de wettelijke bescherminghsrechten. Het ontbreken van een garantiebewijs van de fabrikant of van de verkoper kan echter de wettelijke rechten van de koper echter niet inperken.

*) Een produkt moet volgens artikel 17 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek die kwaliteiten hebben die je ervan mag verwachten en alle reclame-uitingen en/of beweringen van een verkoper met betrekking tot dat produkt tellen wat dat betreft mee. Gaat het produkt dat volgens de verkoper bijvoorbeeld minimaal 5 jaar moet meegaan dus na 3 jaar kapot, dan kun je altijd verhaal halen bij de leverancier (= verkoper). Werkt de verkoper niet mee, dan kun je hem in rechte betrekken (dagvaarden).

BW7 boek 7 consumentenkoop:

http://www.st-ab.nl/wetten/0059_Boek_7_ ... oek_BW.htm

BW7:6a BW7:17 BW7:18 BW7:21 BW7:22

http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2872

http://www.consumentenautoriteit.nl/cab ... _vervangen

http://blog.iusmentis.com/2008/04/26/re ... entenkoop/

http://www.consumentenautoriteit.nl/cab ... l_Garantie

Maxiem.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bedden kneus?

Bij Ikea heb ik 25 jaar garantie... en bij alle andere zoals Kwantum en Leen Bakker ook hoewel die niet bepaald de beste zijn.

Outlet of niet, ze mogen geen rotzooi verkopen en helaas vermelde U niet wat het matras en de rest koste, want totaal maakt niets uit in dit geval.

Dus graag type en prijs matras (ook maten) en we kunnen oordelen of U echt een voordelige outlet is of niet!

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ter aanvulling op het verhaal van Maxiem. Om een beroep te doen op de wettelijke garantie moet jij bewijzen dat jij niet hebt gekregen wat overeengekomen is. Daarnaast heb ik drie belangrijke vragen:
- Wanneer heb je de matras gekocht?
- Wanneer heb je het gebrek ontdekt?
- En wanneer heb je het gebrek gemeld?

Jolen

Ongelezen bericht door Jolen »

Het woord "Outlet" heeft niets met garantie te maken. Dit is gewoon een naam die ze er aan geven. Werk zelf ook in een "Outlet" maar met volledige cbw-garantie. Onzin

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Volgens mij heb je op uitverkoop of outlet gewoon recht op de normale garantie, tenzij anders is afgesproken en dit ook zwart op wit staat.

Trouwens, staat er op de bon ook dat het een outlet product is.

Gesloten