LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 11 aug 2021 13:10
MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Goedemiddag,
Ik was benieuwd hoe ik in deze situatie sta.
Ik heb een televisie gekocht in de BTW weken omdat ik uit huis ging en dacht dat is een leuk moment om een TV aan te schaffen. Nu 3 weken later in mijn nieuwe huis verwijder ik de doos en zie ik meteen al een plek in de TV. Sluit hem aan en ja een barst en zwarte strook in beeld.
Contact gehad met mediamarkt en die zeggen nu binnen 2 weken had je dit moeten aangeven. Destijds in de winkel is dit niet gemeld omdat hij ook wist dat ik nog moest verhuizen en dat de TV eerst nog zou blijven staan in de doos. Anders had ik hem gewoon later besteld.Hun hebben de TV gekalibreerd toen was die goed volgens hun dat snap ik. Daarna hebben ze hem terug in de doos ingepakt zonder plastic op de TV. En de aansluiting van de netstroom zit ook scheef waardoor wij hem lastig konden aansluiten.
Nu komt er aan schade-expert van Samsung om te kijken wat er precies mis is. Dit report moeten wij sturen naar hun en op basis van dat report gaan ze kijken wat ze willen doen. Als hun niks willen ondernemen kan ik dan nog iets ondernemen?
Ik was benieuwd hoe ik in deze situatie sta.
Ik heb een televisie gekocht in de BTW weken omdat ik uit huis ging en dacht dat is een leuk moment om een TV aan te schaffen. Nu 3 weken later in mijn nieuwe huis verwijder ik de doos en zie ik meteen al een plek in de TV. Sluit hem aan en ja een barst en zwarte strook in beeld.
Contact gehad met mediamarkt en die zeggen nu binnen 2 weken had je dit moeten aangeven. Destijds in de winkel is dit niet gemeld omdat hij ook wist dat ik nog moest verhuizen en dat de TV eerst nog zou blijven staan in de doos. Anders had ik hem gewoon later besteld.Hun hebben de TV gekalibreerd toen was die goed volgens hun dat snap ik. Daarna hebben ze hem terug in de doos ingepakt zonder plastic op de TV. En de aansluiting van de netstroom zit ook scheef waardoor wij hem lastig konden aansluiten.
Nu komt er aan schade-expert van Samsung om te kijken wat er precies mis is. Dit report moeten wij sturen naar hun en op basis van dat report gaan ze kijken wat ze willen doen. Als hun niks willen ondernemen kan ik dan nog iets ondernemen?
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Wat moet ik me voorstellen bij kalibreren van een TV? Dat zou ik eerder bij een meetinstrument als weegschaal doen.
Af fabriek behoor je gewoon een ongeopende TV-doos te ontvangen
Af fabriek behoor je gewoon een ongeopende TV-doos te ontvangen
bupaul
vindt dit leuk
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Dat “kalibreren” doet men toch gewoon zelf. De instellingen voor helder, kleur enzovoort kiezen.
Nog nooit gehoord dat dat al door een leverancier gedaan zou worden.
Nog nooit gehoord dat dat al door een leverancier gedaan zou worden.
bupaul
vindt dit leuk
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Kan wel door MM gedaan worden op verzoek
https://www.mediamarkt.nl/nl/shop/servi ... reren.html
https://www.mediamarkt.nl/nl/shop/servi ... reren.html
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Wat mij wel bekend was, dat TVs standaard uit doos veels te veel contrast en kleur hebben. Dit is showroom mode, tussen andere merken/modellen verkoopt het "nachtkaars" toestel natuurlijk niet.Lowieze schreef: ↑12 aug 2021 15:02Kan wel door MM gedaan worden op verzoek
https://www.mediamarkt.nl/nl/shop/servi ... reren.html
Wel bizar dat 99,- euro gerekend wordt, voor iets dat de fabrikant eigenlijk normaal moet instellen.
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Dat kalibreren is waarschijnlijk in de service hoek in de winkel uitgevoerd.snuffel1 schreef: ↑12 aug 2021 15:59Kalibreren kan in dit geval uitgelegd worden als zijnde tegen een meerprijs de tv thuis plaatsen, de zenders opzoeken en naar wens van de klant de beeld en geluidsinstellingen aanpassen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat na al dat werk de bezorgers de tv weer af koppelen en terug in de verpakking doen want heeft het voor een zin om eerst een tv compleet te installeren als die toch weer in de verpakking terug moet want de bezorgers hebben wel meer te doen en worden op een ander adres verwacht.
Dit is een service die MM tegen meer prijs levert en is vooral voor mensen die echt geen enkel technisch inzicht hebben erg makkelijk.
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Zo bizar is dat niet, dit is een dienst die heel veel bedrijven leveren, er zijn zelfs bedrijven die niets anders doen dan kaliberen van schermen, niet alleen voor TV's trouwens, maar ook voor o.a. monitoren en beamers. Zeker in de (foto)grafische industrie, waar kleurechtheid belangrijk is, is dit een proces dat iedere paar weken tot iedere paar maanden herhaald moet worden, doordat de schermen door gebruik inboeten aan kleurechtheid en helderheid.
Dit is ook iets dat een fabrikant wel doet, echter ieder scherm is anders en een fabriekskalibratie zal daardoor nooit optimaal zijn, maar wel binnen de marges vallen. Wil of moet je echter de best mogelijke weergave hebben zal een kalibratie toch echt handmatig gedaan moeten worden en ook regematig herhaald moeten worden.
De prijs van €99 valt me ook erg mee, de meeste professionele bedrijven die ik ken die dit werk doen zijn een stuk duurder.
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
MM mag je niet afschepen. De twee weken doen niet terzake, want het gaat hier niet om herroepingsrecht, maar om nonconformiteit.
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Als het toestel onder toezicht van TS na kalibreren, heel in de doos is gegaan, kan men bij een barst dan spreken over non-conformiteit?
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Huh? Mediamarkt heeft bij TS thuis de televisie ingesteld en werkend gedemonstreerd (dat houdt het gekalibreerd van de MM in de praktijk in).
Hierna is de TV in de doos geplaatst en verhuist, bij het uitpakken is opeens een zichtbare plek, die er bij het instellen door MediaMartkt nog niet was. Hoe is dit dan een non-conformiteit?
Ik denk dat TS gewoon pech heeft. De TV is beschadigd en als hij niet kan aantonen dat dit is gebeurd bij het in de doos plaatsen door MM na het kalibreren bij hem thuis en niet tijdens het verhuizen wordt een lastige kwestie die je niet gaat winnen.
Dat hij MM heeft geïnformeerd over zijn verhuizing betekend niet dat MM opeens verantwoordelijk is voor de TV als die beschadigd tijdens deze verhuizing.
Laatst gewijzigd door sylvesterb op 12 aug 2021 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
bupaul
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Die kosten zijn volgens mij standaard maar zijn toch helemaal niet relevant in deze kwestie. De TV had geen zichtbare schade na aanschaf en na de verhuizing wel.breien schreef: ↑12 aug 2021 16:44Ik lees in de OP niets over de kosten van het kalibreren. Waar komt op eens de €99.-vandaan?16again schreef: ↑12 aug 2021 16:09Wat mij wel bekend was, dat TVs standaard uit doos veels te veel contrast en kleur hebben. Dit is showroom mode, tussen andere merken/modellen verkoopt het "nachtkaars" toestel natuurlijk niet.Lowieze schreef: ↑12 aug 2021 15:02Kan wel door MM gedaan worden op verzoek
https://www.mediamarkt.nl/nl/shop/servi ... reren.html
Wel bizar dat 99,- euro gerekend wordt, voor iets dat de fabrikant eigenlijk normaal moet instellen.
bupaul
vindt dit leuk
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Die kosten kun je hier vinden: https://www.mediamarkt.nl/nl/shop/servi ... reren.htmlbreien schreef: ↑12 aug 2021 16:44Ik lees in de OP niets over de kosten van het kalibreren. Waar komt op eens de €99.-vandaan?16again schreef: ↑12 aug 2021 16:09Wat mij wel bekend was, dat TVs standaard uit doos veels te veel contrast en kleur hebben. Dit is showroom mode, tussen andere merken/modellen verkoopt het "nachtkaars" toestel natuurlijk niet.Lowieze schreef: ↑12 aug 2021 15:02Kan wel door MM gedaan worden op verzoek
https://www.mediamarkt.nl/nl/shop/servi ... reren.html
Wel bizar dat 99,- euro gerekend wordt, voor iets dat de fabrikant eigenlijk normaal moet instellen.
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Dat lees ik nergens. En dat is juist het probleem: de TV kan prima tijdens het kalibreren door MM beschadigd zijn.sylvesterb schreef: ↑12 aug 2021 16:45De TV had geen zichtbare schade na aanschaf en na de verhuizing wel.
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Nogmaals: waar lees je dat?
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Hier geeft TS toch duidelijk aan dat hij bij het kalibreren en inpakken aanwezig was.Tonikroos39 schreef: ↑11 aug 2021 13:21Hun hebben de TV gekalibreerd toen was die goed volgens hun dat snap ik. Daarna hebben ze hem terug in de doos ingepakt zonder plastic op de TV. En de aansluiting van de netstroom zit ook scheef waardoor wij hem lastig konden aansluiten.
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Ik lees alleen maar "volgens hun" en "ze". Ik lees nergens dat TS daarbij aanwezig was, laat staan dat hij zelf geconstateerd heeft dat de TV in orde was.
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Het lijkt me dat de MM zwak staat omdat ze de TV na het kalibreren zelf ingepakt hebben.
Het valt niet te bewijzen wie de schuldige is, u zou daarom minimaal 50% vergoed moeten krijgen.
De vraag is of het kalibreren bij MM is gebeurd of bij u thuis?
Als het bij de MM is gebeurd komt ook nog het vervoer van de geopende doos door de MM, met de verhuizing erbij 2 transporten waarbij er iets mis gegaan kan zijn.
Het valt niet te bewijzen wie de schuldige is, u zou daarom minimaal 50% vergoed moeten krijgen.
De vraag is of het kalibreren bij MM is gebeurd of bij u thuis?
Als het bij de MM is gebeurd komt ook nog het vervoer van de geopende doos door de MM, met de verhuizing erbij 2 transporten waarbij er iets mis gegaan kan zijn.
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Hoop dat er een dekkende verzekering is, misschien dat TS hier nog iets mee kan.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
Ga er inderdaad vanuit als je een dienst afneemt van € 99,-- dat je dan controleert of dit conform is uitgevoerd, maar dit is een aanname. Mijn antwoord is dan een te snelle conclusie omdat het er feitelijk niet staat maar zeggen dat MM je niet mag afschepen. Of dat de de twee weken niet ter zake doen is dan net zo voorbarig.Moneyman schreef: ↑12 aug 2021 17:09Dat lees ik nergens. En dat is juist het probleem: de TV kan prima tijdens het kalibreren door MM beschadigd zijn.sylvesterb schreef: ↑12 aug 2021 16:45De TV had geen zichtbare schade na aanschaf en na de verhuizing wel.
Er zijn twee situaties, TS heeft vastgesteld tijdens het kalibreren dat er geen zichtbare beschadiging aan de TV was dan is de schade ontstaan tijdens de verhuizing of hij weet het niet en dan is het zijn woord tegen de monteur van de mediamarkt die mogelijk een getekend (aanname, maar wel gebruikelijk) bewijs heeft de klant (TS in dit geval) zijn diensten heeft goedgekeurd.
Enkel als dat bewijs er niet is zou je mogelijk iets tegen de mediamarkt kunnen doen, maar zo simpel als dat het non-conform is of dat de MM je niet mag afschepen is het niet.
Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?
TS, neem contact op met je inboedel verzekering. Sommige inboedel verzekeringen (dus niet allemaal) vergoeden ook schade door of tijdens verhuizen.
Ik denk dat het heel lastig is om MediaMarkt aansprakelijk te stellen. Je had bij thuiskomst gelijk de doos moeten openen. In plaats daarvan ga je 3 weken later aangeven. Zelfs dan is dit altijd een lastig discussie, is de schade voor of na het afrekenen gebeurt.
Of neem contact op met www.juridischloket.nl of je rechtsbijstandverzekering. Echter denk ik dat hun precies hetzelfde zullen zeggen.
PS: de meeste Tv's kalibreren automatisch bij het eerste keer aanzetten ,of bijna automatisch waarbij je alleen op volgende, je taal en ja moet intikken. Dit is echt geen hogere wiskunde, wat je makkelijk bij je volgende TV zelf kunt doen.
Ik denk dat het heel lastig is om MediaMarkt aansprakelijk te stellen. Je had bij thuiskomst gelijk de doos moeten openen. In plaats daarvan ga je 3 weken later aangeven. Zelfs dan is dit altijd een lastig discussie, is de schade voor of na het afrekenen gebeurt.
Of neem contact op met www.juridischloket.nl of je rechtsbijstandverzekering. Echter denk ik dat hun precies hetzelfde zullen zeggen.
PS: de meeste Tv's kalibreren automatisch bij het eerste keer aanzetten ,of bijna automatisch waarbij je alleen op volgende, je taal en ja moet intikken. Dit is echt geen hogere wiskunde, wat je makkelijk bij je volgende TV zelf kunt doen.
bupaul
vindt dit leuk