LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleiding bij extra garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door magel725 »

33 jaar i.p.v. 100 is inderdaad een verschil.

Maar als je nu zelf even terug kijkt naar hoe en waar je 33 jaar geleden terug was. Zat je nog op de basisschool, of wat? Toen kocht je die harde schijf en nu na 33 jaar gaat ie kapot. dat is zo'n lange tijd geleden, als je dan nog de winkelier gaat vragen om een gratis reparatie, dan is er echt iets goed mis in deze wereld.

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Waar ik sch**tziek van wordt zijn van die consumenten die altijd alles onder uit de kan halen om gratis reparatie af te dwingen.

Mijn mening is dat het nu wel heel erg aan het doorschieten is.

Het is heel hard op weg om levenslange garantie af te dwingen.
Daarnaast wordt er door de consument hard gerekend wat de winkelier op producten verdient en hierdoor fikse korting eist.
Want de mening van de consument is dat de winkelier heel veel geld verdient.
Droom lekker verder!
De marges zijn tegenwoordig dermate laag dat bijna niets op de producten verdient worden.

Ik ben van mening als consument dat de maatschappij van mening is dat de winkelier niets mag verdienen en heel veel geld moet besteden om de klant tevreden te stellen.
En wat de consument nu eisen, pikken de winkeliers niet. Omdat het domweg niet te betalen is wat de consument wilt en eist.

Na het verstrijken van de economische periode moet je als consument gewoon betalen.

Dat is tegenwoordig vloeken!
Dat de consument moet betalen! Een schande is het gewoon!
Als consument moet je gewoon altijd alles gratis hebben.
Dat is het beeld wat ik van de tegenwoordige consument heb.

Als een computer na 3 jaar kapot gaat, moet je gewoon betalen!
Want de economische periode van de computer is 3 jaar.
Nu kun je als consument wel een andere mening hebben, maar dat verandert niets aan de 3 jaar economische levensduur!

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Gelukkig is het grootste gedeelte van de consumenten niet van die zeikerds.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door magel725 »

Ik weet een mooie oplossing:

Laat de consumenten die zo onredelijkst zijn maar eens een dag op de service afdeling staan van een grote elektonica zaak. En dan wel volgens de wettelijke regels werken. Als ze aan het einde van de dag nog steeds willen zeuren krijgen ze wat ze willen.

Je moest eens weten wat je in een hele dag naar je hoofd krijgt gesmeten op een service afdeling. Mensen die al op je vloeken voordat je ze zelfs maar hebt aangesproken is de normaalste zaak van de wereld. Of mensen die menen dat hard schreeuwen helpt. Laat die mensen maar eens een dag meedraaien en kijken of ze nog steeds dit en dat eisen.

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik moet als winkelier ook geld verdienen.
Ik heb ook een priveleven en heb ook mijn maandelijkse vaste lasten!

Zo'n 10 jaar geleden had de consument ook begrip voor de winkelier en de consument wist precies waar hij aan toe was.
Bij problemen was er een goede band met de klanten.

Als de winkelier het zelf niet wist, dan werd de fabrikant erbij gehaald.
De consument vond het maar prachtig, en had ook weer begrip voor de situatie.

Nu niet meer.
De consumentenbond en veel van de zogenaamde consumentenbelangenorganisaties komen op voor de consument.
Het enige wat zij doen is de consument opzetten tegen de winkelier en fabrikant!
En wat zie je?
De consument gedraagd zich heel vijandig tegenover de winkelier en fabrikant!
Jippie!! Het doel van die zogenaamde consumentenbelangenorganisaties is bereikt! (kots!!!)

Het enige wat nu bereikt wordt is dat de kleine zelfstandige kapot wordt gemaakt en de grote ketens die overal maling aan hebben krijgen precies wat ze willen.

Leve de ver verrotte kl*te regels en maatschappij!

Mensen! Bedankt!!!

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ja want voor betere garantie voorwaarden betaal je ook een hogere prijs. Die harde schrijf zou dan namelijk geen 100 euro maar bijvoorbeeld 300 euro zou kosten.
Droom lekker verder!
De huidige consument wilt alles zo goedkoop mogelijk hebben.
En als ze dat dan niet krijgen, dan gaan ze dat eisen!

Ik heb steeds meer te maken met chantage van consumenten.
Willen niets betalen, maar willen wel alles hebben.

Ik heb het al vaker gezegd:
Als consument heb je de macht om de goedkope troep links te laten liggen.
Als consument heb je de macht om van die slechte merken af te komen en er voor zorgen dat de slechte bedrijven niet langer meer bestaan!
Hoe?
Gewoon niet bij die slechte bedrijven komen en de slechte merken niet kopen!
Simpel.

Maarja.. we leven in Nederland.......

Dus het slechtste merk met de goedkoopste prijs en de slechtste winkel met de goedkoopste prijs beleven nu goude tijden!
Want men is zo blind voor de prijs.
Men staart gewoon zich blind op de prijs.

De prijs........

Hoeze heeft de consument geen schuld aan de slechte merken en slechte winkels?

Het is de consument zijn eigen schuld dat hij belazerd wordt.
Want de huidige consument WILT belazerd worden!

De reden hiervan is dat zij de slechtste merken massaal blijven kopen en bij de slechtste winkels blijven binnen lopen!

De reden?

De prijs..!!!!!!

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Je hoeft mij heus geen gelijk te geven.
Maar het is wel de waarheid!

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vind dat je binnen de garantie periode zonder enige morele problemen aanspraak kan doen op de rechten die uit vloeien. Daarnaast dat een apparaat buiten die periode ook moet voldoen aan redelijke verwachtingen van de koper. Doet het dat niet dan moeten daar redelijke gevolgen aan vast zitten voor de verkoper. Ik beweer hier niet dat consumenten onfatsoenlijk moeten of mogen zijn jegens de winkelier.
Na het verstrijken van de economische periode moet je als consument gewoon betalen.
Dat komt er op neer dat fabrikanten en winkeliers van alles mogen beloven over producten zonder dat hier gevolgen aan vast zit. Ik vind het onredelijk niet de consequenties te willen dragen als het product onredelijk kort is mee gegaan. Dat het product buiten "economische periode" vind ik een lullig smoesje. Bovendien vind ik dat het niet aan de fabrikant of winkelier is om te bepalen over welke termijn de koper het product afschrijft.
Zo'n 10 jaar geleden had de consument ook begrip voor de winkelier en de consument wist precies waar hij aan toe was.
Ja, als je horloge van vier maanden oud kapot ging kon je een nieuwe kopen. Dat het vroeger voordeliger gereld was richting de winkelier maakt het nog niet beter gereld. Het recht voor consumenten zoals dat nu bestaat is niet zonder aanleiding ontstaan.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door magel725 »

Bovendien vind ik dat het niet aan de fabrikant of winkelier is om te bepalen over welke termijn de koper het product afschrijft.
Het zal wel moeten. simpelweg omdat de meeste klanten geen afschrijving kennen. Wanneer iets ook kapot gaat... het had altijd nog een jaar langer mee kunnen gaan, volgens de consumenten.

Zoals het volgens de consument moet gaan:
"Alles is duurder, dus alles moet goedkoper. Winkels maken veel winst, en die winst hoor ik zelf in m'n zak te hebben; niet de winkelier die mij een service biedt. Als ik dan uiteindelijk een artikel koop bij de goedkoopste van de goedkoopste, dan mag het pas kapot gaan wanneer ik dat wil (nooit dus) en wanneer het voor die tijd kapot gaat mag een ander betalen, maar niet ik. Ik koop namelijk een produkt en geen probleem. Problemen zijn voor de anderen maar ik doe er niet aan mee."

Zo zijn consumenten tegenwoordig en je hoeft geen economie te studeren om te begrijpen dat deze situaties niet zorgen voor een gezonde markt.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het zal wel moeten. simpelweg omdat de meeste klanten geen afschrijving kennen. Wanneer iets ook kapot gaat... het had altijd nog een jaar langer mee kunnen gaan, volgens de consumenten.
Aan de hand van de levensverwachting kun je bepalen of een product onredelijk kort is mee gegaan. Die termijn staat los van de termijn waarover de koper het product afschrijft.

De levensverwachting van een product hangt niet af of de koper nu bij een goedkope of dure winkel het product koopt.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door magel725 »

Maar de meeste consumenten denken daar niet bij na. Zij hebben het produkt en wanneer het kapot gaat is het altijd te vroeg volgens hun. Ze hebben altijd wel een kennis die een kennis heeft die er een jaar langer mee gedaan heeft dan hun. Zo vergelijken ze dat en goed is het nooit.

Vraag maar eens aan een willekeurig iemand in een willekeurige elektronica winkel hoe oud hun ijskast/vriezer/wasmachine is. De meeste hebben niet eens een idee (tenzij hij zeer recentelijk is vervangen), maar wanneer hij stuk gaat vinden ze wel dat het te vroeg is.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Winkeliers geven nooit of zelden de levensverwachting van een product aan. Daar zal het wel wat mee te maken hebben.
Ik zou het overgens ook niet weten hoe oud mijn ijskast/vriezer/wasmachine is als mij dat gevraagd werdt. Als ik dat moet weten zoek ik de bon op.

Chris2000
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 aug 2006 17:37

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door Chris2000 »

Ik respecteer wel de automobilisten die ook aan de mede weggebruiker denkt en normaal in het verkeer doen. We maken allemaal wel eens een foutje. Dat is echt geen probleem.
Een vreemde vergelijking. Heb je nu wel/geen respect voor mensen die zich aan de wet houden. .......... normaal in het verkeer doen betekent toch dat je je gewoon aan de wet houdt, toch?

Waarom moeten die wettelijke regeltjes wel gelden voor een heer in het verkeer, maar niet voor een verkoper. Je eet van twee walletjes! Als het jou uitkomt, dan lap je de wetgeving aan je laars. Als je als gevolg van een consumentenconflict voor de rechter beland dan zeg je toch ook niet tegen de weledele dat je zijn vonnis aan je laars zal lappen. Waarom krijgt de consument niet gewoon waar hij recht op heeft, gewoon aan de basis, in de winkel. Probleem van de gemiddelde verkoper is dat hij niet voldoende marge neemt om alles af te dekken. Te veel kijken naar je collega die hetzelfde doet. De prijs moet een optelsom zijn van kosten en winstmarge. Daar moet je ook de regelgeving bij incalculeren. Probleem is dat de gemiddelde winkelier/verkoper geen kaas heeft gegeten van het Burgerlijk Wetboek en van juist calculeren. Je hoeft echt geen advocaat te zijn om iets van wetgeving af te weten. Alleen het bestuderen van boek 7 van het BW is al voldoende. Misschien handig als je ook iets wil weten over de verkoopvoorwaaden in boek 6. Kennis van de consumentenwetgeving moet onderdeel zijn van het vak.

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Probleem van de gemiddelde verkoper is dat hij niet voldoende marge neemt om alles af te dekken. Te veel kijken naar je collega die hetzelfde doet. De prijs moet een optelsom zijn van kosten en winstmarge. Daar moet je ook de regelgeving bij incalculeren.


Bij de moordende concurrentie kun je dat niet doen.
De reden?
De klanten blijven weg omdat je te duur bent!!!!!!

Maar dat wil je blijkbaar niet begrijpen.

Ik bereken de normale marge op mijn producten. Ik verkoop geen troep. Ik biedt goede service en ik sta de mensen te woord. Ik luister naar de wensen van de klant en ik denk met ze mee.

Weet je wat de mensen van mij zeggen?
Wat kan mij jouw adviezen schelen? Ik kijk puur naar de prijs.
Ik koop bij jouw niet, want je bent te duur!
Want waarom zou ik meer betalen? Ik wil alles zo goedkoop mogelijk!

Dus zeg maar doei met je zinnetje:
Probleem van de gemiddelde verkoper is dat hij niet voldoende marge neemt om alles af te dekken. Te veel kijken naar je collega die hetzelfde doet. De prijs moet een optelsom zijn van kosten en winstmarge. Daar moet je ook de regelgeving bij incalculeren.

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Probleem is dat de gemiddelde winkelier/verkoper geen kaas heeft gegeten van het Burgerlijk Wetboek en van juist calculeren. Je hoeft echt geen advocaat te zijn om iets van wetgeving af te weten. Alleen het bestuderen van boek 7 van het BW is al voldoende. Misschien handig als je ook iets wil weten over de verkoopvoorwaaden in boek 6. Kennis van de consumentenwetgeving moet onderdeel zijn van het vak.
Je begrijpt het echt niet.
Ik wil deze zaken wel incalculeren maar ik kan het niet!
Vergeet niet dat bij veel grote ketens een marge van 8% tot 15% wordt berekend!
Dat is net genoeg om je eigen vaste lasten te kunnen betalen!

Als ik zou doen wat jij zegt dan zit je op een winstmarge van 45%!
En dat accepteerd de consument niet.
Dus kun je die zaken waar jij over praat helemaal niet financieren!

Chris2000
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 aug 2006 17:37

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door Chris2000 »

Ik begrijp je probleem, maar er bestaat een categorie klanten die zich zal beroepen op wetgeving. Daar is toch niets mis mee. Op basis van wetgeving krijg je ook een boete opgelegd als je door rood rijdt. Je maakt mij niet wijs dat je die bon niet betaald, ondanks je afkeer van alle regelgeving.
Waar we misschien naar toe moeten is een systeem waar de klant een keus kan maken. Een lage prijs, maar dan geen uitgebreide of geen garantie of een hogere prijs met alles er op en er aan.

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Waar we misschien naar toe moeten is een systeem waar de klant een keus kan maken. Een lage prijs, maar dan geen uitgebreide of geen garantie of een hogere prijs met alles er op en er aan.
Ik ben blij dat je inziet dat er een probleem is.
Dit systeem waar je het over hebt zal nooit werken.
Dit heeft te maken met de houding van de consumentenorganisaties.
De wet heeft dit systeem al ingevoerd en kijk wat er gebeurd!
Totale gaos.

De winkelier moet weer de complete bevoegdheid krijgen.
Dan is er geen misverstand.
De marktwerking zal er voor zorgen dat de consument heus niets te kort komt.
Want de winkelier heeft echt wel het beste voor de klanten over.
Alleen waar het nu mis gaat zijn de rotte appels tussen de consumenten.
Want geef je ze een vinger, dan gaan ze met de gehele arm vandoor.

Het systeem dat je voorsteld is geen slecht systeem.
Alleen sommige consumenten zijn er domweg nog niet klaar voor.

Sommige winkeliers trouwens ook niet!

De rotte appels tussen de consumenten, winkeliers en fabrikanten verpesten het nu voor iedereen!

Chris2000
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 aug 2006 17:37

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door Chris2000 »

Alleen sommige consumenten zijn er domweg nog niet klaar voor.

Sommige winkeliers trouwens ook niet!

De rotte appels tussen de consumenten, winkeliers en fabrikanten verpesten het nu voor iedereen!
Hiermee beledig je je klanten en collegas. Ik ga er even van uit dat je ooit je rijbewijs hebt gehaald. Je slaagt alleen als je de verkeersregels en de vaardigheden op de weg redelijk tot goed beheerst. Je hebt je dus toen wel geconformeerd aan die regels en die vaardigheden. Tijdens je rijlessen heb je al getracht je te houden aan de voorschriften van het moment. Op basis daarvan heb je je wegdiploma gekregen.
Opeens dacht je ik wordt ondernemer, maar die wet en regelgeving..... Vooraf wist je dat ook hier sparake is van soms strenge regelgeving. Dat heeft je niet belet in te stappen. Achteraf wilde je niet afgerekend worden en bepaal je zelf wat goed is voor jou en je klanten.
Wanneer je hetzelfde had gedaan met het halen van je rijbewijs, zat je nu nog op je fiets.
Wat bedoel je met sommige consumenten zijn er DOMWEG nog niet klaar voor, sommige winkeliers ook niet. Ga eens inhoudelijk in op deze tekst en geeft wat argumenten waardoor ik zal inzien dat jij je niets van de regelgeving hoeft aan te trekken. Tot nu toe heb je die nog niet gegeven. Laat niet je boosheid de overhand voeren, stop met kreten als dat collegas en klanten te dom zijn. De meeste klanten die zich niet laten afschepen zijn allesbehalve dom. Ik ken jou niet voldoende, en heb dus te weinig argumenten om over jou eenzelfde uitspraak te kunnen doen. Maar jij neemt die vrijheid wel.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door magel725 »

De meeste klanten die zich niet laten afschepen zijn allesbehalve dom.
En dit is het punt waar de problemen liggen. Wanneer je met garantie niet geholpen kunt worden (omdat je geen garantie meer hebt) hoeft dat nog geen afschepen te zijn, maar zo wordt dat wel heel erg vaak gezien. De consument heeft iets gekocht en wanneer dat stuk gaat, dan hebben ze wel eens horen zeggen dat ze recht hebben op gratis herstel wanneer zij dat zelf redelijk vinden. Dat hoor je zo'n 30 tot 40 keer per dag op een drukke serviceafdeling. Sommigen komen letterlijk al schreeuwend en vloekend binnenlopen (terwijl ze misschien wel zo hun geld terugkrjgen), of gaan dreigen met blijven zitten tot het is opgelost en weet ik het nog meer. Mensen die in hun recht staan worden gewoon geholpen, maar degenen die schreeuwend binnenkomen blijven altijd kwaad, wat je ook doet. Dat zijn de mensen die zich ALTIJD afgescheept voelen en daar doe je niets aan.

Begrip hebben voor een probleem is één ding, maar dan mag van een klant ook wel verwacht worden dat die zich normaal gedraagt. Niet alsof de servicemedewerkers honden zijn.

Chris2000
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 aug 2006 17:37

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door Chris2000 »

Begrip hebben voor een probleem is één ding, maar dan mag van een klant ook wel verwacht worden dat die zich normaal gedraagt. Niet alsof de servicemedewerkers honden zijn.
Ben het helemaal met je eens. Fatsoen daar draait het om, voor en achter de toonbank.

Gesloten