De rechtvaardiging zit hem in het feit dat de winkelier een deugelijk product moet leveren.
Als winkelier weet ik nooit wat de kwaliteit van een product is.
Als een bepaalde type 10 jaar lang leverbaar is dan weet je uiteindelijk wel of het product goed is of niet.
In de electronica volgen de verschillende types zeer snel op.
Voor mij is het onbegonnen en totaal onbetaalbaar om iedere product dat ik verkoop om die apart aan te schaffen en uit te proberen.
Zelf kies ik voor A-merken, maar ik weet nooit wat een product doet.
Daarbij komt ook nog dat ik zelf als winkelier helemaal geen invloed heb op de kwaliteit van een product.
Deze oordeeld, op basis van fabrieksgegevens, dat de monitor bij normaal gebruik 8 jaar hoort mee te gaan. Dat de econische levensduur veel korter kan zijn doet daar niets aan af. De commissie oordeeld verder dat deze monitor ondeugelijk is en zet de gelijke vergoeding voor de consument op 2/3 van de aankoopprijs. Daarnaast moets de winkelier de kosten betalen van het geschil. (35 euro - gevolgschade, wat bij een rechtsgang met gemak het tienvoudige zou zijn)
Een mooi voorbeeld hoe de winkelier genaaid wordt!
De winkelier mag voor de 8 jaar opdraaien terwijl de fabrikant maar 1 tot 3 jaar de kosten betaald.
Daar komt ook nog dat de winstmarges ziekelijk laag zijn, waardoor er op de producten niets verdiend wordt.
Een monitor met een verkoopprijs van €217,59 waarbij een winstmarge zit van 15% wordt netto een bedrag verdient van €23,85.
Netto!
Dus dan moet ik van de winst van nog geen €25,- aan de klant de komende 8 jaar meer dan €100,- gaan besteden!
Mensen, er wordt maar €23,85 verdient!
Als winkelier is dit niet op te brengen!
Bij winkels die 8% winstmarge rekenen verdienen netto €12,72 netto!
Van die bedragen moeten dus ook de vaste lasten van minimaal €1200,- per maand betaald worden!
Met andere woorden, als winkelier mag je blij zijn dat je je maandelijkse lasten kunt betalen. Daarbij moeten ook niet nog eens een keer die schadeclaims komen.
Ik wil hiermee niet onder de wet uitkomen, maar ik hoop dat eindelijk eens de ogen van de consumenten opengaan dat dit voor de kleine zelfstandige gewoon de doodscheek kan betekenen.
Als zo'n winkelier 10 monitoren moet vergoeden is het einde bedrijf.
Als consument ben je wettelijk beschermd en de winkelier mag mooi steeds rechtzaken aanspannen om zijn deel vergoedt te krijgen.
Dit is een groot probleem en hier moeten we allemaal gezamelijk uitkomen.
Wat ik steeds zie is dat de consument zijn ogen sluit en de fabrikant lekker kan doen waar hij zin in heeft.
Waardoor de winkelier de dupe is.
Want van het bedrag van €217,59 afgerond €217.60 moet hij dus na 4 jaar dus €108,80 vergoeden aan de klant terwijl hij maar €23,85 verdiend heeft!
Waar haalt hij dat overige geld vandaan?
Een bank beroven misschien?
Voor de rekenaars: de monitor kost inkoop €159,- ex BTW en de berekende BTW is €34,74
Inkoop: €159
winstmarge 15%: € 23,85
Nettoverkoopprijs: €182,85
BTW (19%): € 34,74
Verkoopprijs: €217,59
De fabrieksgarantie bedraagt 3 jaar. Na die 3 jaar geeft de fabrikant €0,0 vergoeding. Dus dan komen alle kosten voor rekening van de winkelier.