LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleiding bij extra garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Wat denken jullie hiervan?

Gisteren waren we bij BCC, onze wasmachine heeft de geest gegeven, een week voor onze vakantie.

Bij de wasmachines kun je garantie bijkopen volgens de prijskaart:
5 jr garantie voor € 79,90. (Voor machines tot € 500.)

Oh, zegt mijn man, 2 jr fabrieksgarantie + 5 jr extra garantie is 7 jr.

Nee, zegt de man van BCC, die 5 jr is inclusief de 2 jr fabrieksgarantie.
Dus "krijg" je maar 3 jr extra garantie.

Dat is toch misleiding ??

Lieske

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door bot321 »

De grootste nep wat er is die extra garantie.
Niet doen :!:

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

De grootste nep wat er is die extra garantie.
Alsof je van de winkelier levenslange garantie krijgt!
Is voor de winkelier helemaal niet te betalen! Van de fabrikant krijgt hij maar de fabrieksgarantieperiode vergoedt. De rest mag hij dan uit eigen zak betalen.
Dus als hij van alle producten die hij verkoopt dit moet doen, dan gaat hij zeker failliet. Omdat tegenwoordig beweerd wordt dat alle defecten aan een product, die niet door de schuld van de consument zelf is ontstaan, dat deze ten aller tijden gratis gerepareerd of vervangen moet worden.
In de theorie klinkt het waarschijnlij mooi, maar in de praktijk is dit niet uitvoerbaar.
Wij hebben als detaillisten geen geldboompje in de tuin staan, waarvan wij het benodigde geld hiervoor kunnen plukken.
En Brussel is van mening dat wij dat wel hebben en dat wij bakken met geld verdienen!
Zeker met die lage marges en hoge kosten. Daar komt nog de grootste kostenpost bovenop die niet te betalen is: nl. de eeuwige gratis reparatie of vervanging.

Dus stop toch met die onzin.

En voor de degene die hierover beginnen te zeuren dat het de wet is.
Kan wel wezen. Maar ik heb hierboven heel duidelijk omschreven waarom de detailhandel dit niet kan naleven.
En als je dat niet wilt begrijpen heb ik 1 tip. Begin een eigen winkel. Dan zul je merken dat een hele hoop regeltjes niet kloppen en totaal niet uitvoerbaar zijn.

Maarja, sommige consumenten gaan over lijken en denken alleen maar aan zichzelf. Als zij er maar beter van worden, al gaat dat ten koste van andere mensen.

Toolboy

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door Toolboy »

@ ikbenik

Ik lees het bericht van bot321 waarschijnlijk anders als u.
Meerdere malen is u door forumleden er op gewezen ,dat uw aditude ten aanzien van de consument niet klopt.
Volgens mij kan u uw reacties ook anders formuleren.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Anders formuleren of niet, ikbenik heeft wel gelijk vind ik. Mensen denken tegenwoordig overal recht op te hebben en zien zich vaak ook nog gesteund door allerlei wetten die theoretisch leuk zijn, maar in de praktijk voor geen meter werken.

Als je extra garantie koopt (niet alleen bij BCC, maar ook bij zaken als Dixons en dergelijke) koop je dit altijd inclusief de normale garantie. Dus je betaald voor in dit geval 3 jaar extra garantie. Je denkt toch niet dat je voor nog geen 80 eurie 5 jaar verzekerd kunt zijn? Lees de voorwaarden (in elke winkel te krijgen) er maar op na....

Toolboy

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door Toolboy »

Dat bedoel ik dus .
Volgens mij bedoeld bot321 dit ook.
Dus kunnen jullie hopelijk voortaan beter gaan lezen.
En dan alsnog reageren.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door mr T. »

Nee, zegt de man van BCC, die 5 jr is inclusief de 2 jr fabrieksgarantie.
Dus "krijg" je maar 3 jr extra garantie.
De verkoop van extra garantie is vaak al misleidend op zich omdat je al door de wet beschermd wordt. Je betaalt dus eigenlijk heel vaak iets waarop je al recht hebt. Zeker als je een kwalitatief wat betere wasmachine koopt is extra garantie (eigenlijk een verzekeringspremie voor de detaillist) onzin.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door bot321 »

Nou dat zeg ik toch :!:

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Wat het probleem is dat de consument levenslange gratis reparatie of vervanging wilt hebben.
De winkeliers gaan hierin niet mee, omdat dit dermate hoge kostenpost is dat nergens op te verhalen is.
Met andere woorden: de winkelier kan dit domweg niet betalen.

Wet of geen wet. Het gaat niet.

Maar sommige consumenten willen dit maar niet begrijpen. Dat is jammer.

Meerdere malen is u door forumleden er op gewezen ,dat uw aditude ten aanzien van de consument niet klopt.
Voor de consument in de volgende categorieën:
- die alleen maak slecht over de winkelier denkt en er vanuit gaat dat wij de boel oplichten.
- die hun eigen verantwoordelijkheden weigeren te nemen en deze altijd op de winkelier afschuiven. En als de winkelier deze weigert over te nemen, dan gaan ze schreeuwen hoe slecht de winkelier is en gelijk roepen wat de plicht van de winkelier en de rechten van de consumenten zijn.
- waarmee helemaal geen fatsoenlijk gesprek mogelijk is.
- de degene die zelf de regeltjes gaan verzinnen en eisen dat ik hun regeltjes naleef.
- de degene die niet naar mijn adviezen luisteren, maar alleen naar diegene luisteren die zogenaamd de belangen van de consumenten vertegenwoordigen (die totaal geen kennis van de producten hebben).

Tja, voor deze categorieën heb ik totaal geen respect.
Voor alle andere categorieën consumenten sta ik graag voor hun klaar!
Meerdere malen is u door forumleden er op gewezen ,dat uw aditude ten aanzien van de consument niet klopt.
Als je bedoeld dat ik voor de bovenstaande categorieën toch met respect moet behandelen en ook moet doen wat ze zeggen.
Tja.....
Dan denk ik dat je me helemaal niet meer mag.

Nogmaals, dat ik over sommige consumenten nogal negatief denk is logisch.
Ze doen het toch helemaal zelf. Ik maak ook klanten mee waarvoor ik later stank voor dank krijg. Terwijl ik zo mijn best doe om die klant ook naar de zin te maken.

Zolang sommige consumenten (dus niet alle consumenten) zo blijven doen, zal ik negatief over ze blijven denken.
Willen ze dat ik positief over ze ga denken, dan moeten ze hun houding veranderen. Ik hoef mijn houding niet te veranderen, maar zij.

Tja, diegene die daar moeite mee hebben, hebben een probleem.

Toolboy

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door Toolboy »

@ikbenik
Al eerder heb ik u gemeld dat ik zelf ondernemer ben.
Ik ben alleen van mening dat er ook nog een andere weg is dan de uwe

Toolboy

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door Toolboy »

Zoals u zegt.
Dat je me niet meer mag.
En dat is nou juist niet aan de orde.
Ik ben immers zelf ondernemer ,een kleine met hart

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik ben alleen van mening dat er ook nog een andere weg is dan de uwe
Je moet zo oppassen met wat je doet.
En soms moet je als winkelier je tanden laten zien. Duidelijk maken, tot hier en niet verder.
Anders blijven ze over je heen lopen.

Ik behandel iedere klant met respect en ik ben ze ter goede trouw.
Maar als ze zich misdragen, dan accepteer ik dat niet.

Mijn houding tegenover sommige consumenten heeft wel een oorsprong.
Ik heb in het verleden behoorlijk mijn neus gestoten bij zulke mensen.
Ik werd gechanteerd. Als ik niet deed wat ze zeiden, dan stuurde ze de juristen van de consumentenbond op me af. Ik ben altijd vriendelijk tegen deze mensen geweest en gebleven, maar ik werd wel hun huis uitgesmeten!

En dan moet ik voor dit soort mensen respect hebben?

Vergeet het maar.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door bot321 »

Toolboy ben van mening dat je het verder zal schoppen
dan ikbenik.Je merkt het al aan zijn naam.
Service heeft hij niet hoog in zijn vaandel staan en daar
trek je toch de consument mee aan die wel bereid is
om meer te betalen.Dat is tenminste mijn ervaring ondanks
dat ik nooit een eigen zaak heb gehad.Maar wel veel ervaring
met klanten in binnen en buitenland.Maar geloof een
ouwe rot hij komt ze eigen tegen. :!:
En juristen van de consumentenbond maak dat de kat
wijs want ook de consumentenbond doet geen klo*e voor
de consument is ook een instelling geworden om zoveel
mogelijk geld binnen te ktijgen.Spreek uit ervaring.

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

ikbenik.Je merkt het al aan zijn naam.



Wat is er mis met mijn naam?

Service heeft hij niet hoog in zijn vaandel staan
Hoe kom je hier nu weer bij?

Levenslange garantie noem ik geen service.


Ik vind het jammer dat je de inhoud van mijn berichten niet begrijpt.

Ik draai al langer dan 10 jaar mee in de wereld mee, maar wat het laatste half jaar gebeurd, kan ik met mijn pet niet meer bij.

Als je goed al mijn berichten gelezen hebt, dan weet je ook dat ik veel voor de mensen klaar sta. En dat ik heus niet alle consumenten over 1 kam scheer.

Als ik even een vergelijking mag stellen:
Op de snelweg mag je maar 120k/h rijden. Er zijn een categorie automobilisten die overal met 160k/h rijden en bumper kleven, afsnijden, roekeloos rijden.
Als ik dan afkeer heb tegen deze categorie automobilisten dan begin jij mij uit te maken dat ik er niets van begrijp. Dus ik moet deze categorie automobilisten accepteren en respecteren.

En dat doe ik dus niet. En dat zal ik ook nooit doen.

Waarom moet ik deze mensen respecteren?

Ik respecteer wel de automobilisten die ook aan de mede weggebruiker denkt en normaal in het verkeer doen. We maken allemaal wel eens een foutje. Dat is echt geen probleem.



Ik hoop echt dat je het nu wel begrepen hebt wat ik bedoel.

Toolboy

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door Toolboy »

Dank voor je compliment bot321.
Toch is ikbenik ook wel goed bezig.
Hij heeft het lef om zelfstandig ondernemer in dit land te zijn.
Toch zijn zijn uitspraken niet in zijn voordeel ,en ik hoop voor hem/haar dat hij/zij onze kritiek ter harte neemt

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Toch zijn zijn uitspraken niet in zijn voordeel ,en ik hoop voor hem/haar dat hij/zij onze kritiek ter harte neemt
Dat mijn uitspraken niet in mijn voordeel zijn, weet ik.
Maar ik kom op voor de gewone consument en natuurlijk ook voor de eerlijke kleine zelfstandige.

Ik hoop ook dat je begrijpt dat ik het goed voor heb met de gewone consument.
Ik ben alleen pissig over de rotte appels tussen de consumenten.
Daar is mijn ongenoegen ook op gericht.
Hij heeft het lef om zelfstandig ondernemer in dit land te zijn.


Zie dit niet als dat ik mezelf ophemel.
Ik ben na anderhalf jaar werkeloos geweest te zijn begonnen met mijn eigen bedrijf. Ik ben gestart in de periode dat het ontzettend slecht met de economie ging. Een beroerdere periode om te starten kun je niet bedenken.
Ik heb alles zelf moeten doen. Het komt je niet aanwaaien.
Soms had ik werkdagen van 16 uur per dag en 6 dagen in de week.
Mij hoor je niet klagen, ik heb er zelf voor gekozen.
Ik was mensen ter goede trouw en ik probeerde ook koste wat het kost om iedere klant tevreden te stellen.
Ik heb geleerd dat je niet iedere klant tevreden kunt stellen. En van oplichting en chantage maar niet gesproken.
Voor iedere klant doe ik heel veel. En als er dan een klant je stank voor dank geeft, dan doet dat pijn.

martijnp
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jan 2006 22:56

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door martijnp »

Allereerst is er naar mijn mening geen sprake van misleiding. U heeft een interpretatie van 5 jaar extra garantie, BCC heeft dit ook. U vraagt het en u krijgt netjes antwoord. Verder heeft BCC ook schriftelijk de garantievoorwaarden beschikbaar op de website en in de winkel waarin duidelijk staat dat 5 jaar de maximale periode is. Verder is een verlengde garantie geen onzin, bedrog e.d. Het is niet waar dat je als consument geen enkele rechten hebt na het verstrijken van de garantieperiode. Stel dat je een storing hebt aan een wasmachine buiten de garantie is het echter ook zeker niet gratis!

Stel je koopt een digitale camera, merk Canon. 1 jaar garantie. Bijkopen van garantie voor 50 euro (5 jaar) vindt consument onzin. Camera gaat kapot na 2 jaar. Camera is economisch gezien bijna afgeschreven (uitgaande van 2,5 jaar economische levensduur, de periode die voor dit soort app staat). U heeft slecht recht op 1/5 tegemoetkoming in de reparatiekosten, van zeg 180 euro. Was je dan niet voordeliger uitgeweest met een verlengde garantie?

Voor een wasmachine zou ik een verlengde garantie laten afhangen van het merk. Als je een goedkoop merk als indesit koopt en 2 wassen per dag draait, kun je er vergif op innemen dat het apparaat binnen 5 jaar een of meerdere keren kapot gaat. Dan heb je zo'n verlengde garantie er dik uit! Koop je een Miele, kun je 10 jaar garantie nemen. Heb je 1 keer wat met de machine, heb je het ertuit!

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het is niet waar dat je als consument geen enkele rechten hebt na het verstrijken van de garantieperiode. Stel dat je een storing hebt aan een wasmachine buiten de garantie is het echter ook zeker niet gratis!

Je hebt als consument géén recht op levenslange gratis reparatie of vervanging!
Dit kun je ook niet claimen!
Dit is economisch ook niet uitvoerbaar.

De consumentenbelangenorganisaties pleiten wel hier voor. Zei eisen dat ook.
Volgens de wet is dit niet het geval!!!!!!

Je hebt bepaalde rechten als consument.
Dit houdt in dat je tijdens de garantieperiode recht hebt op gratis reparatie of vervanging van een product.
De garantieperiode wordt bepaald door de winkelier of fabrikant. Niemand anders.

De eerste 6 maanden van de garantieperiode moet de detaillist bewijzen dat het niet aan het product lag, na deze 6 maanden moet de consument bewijzen dat het defect niet door zijn schuld gekomen is.

Na de garantieperiode heb je nog steeds recht op een goed product. Dus is de detaillist verplicht het probleem te verhelpen.
De detaillist mag hiervoor heus wel materiaalkosten en uurloon in rekening brengen. De detaillist mag alleen niet zeggen dat hij het product niet repareert of vervangt omdat de garantieperiode verlopen is.
Daar is de wet op gebasseerd! Niet dat de consument levenslange gratis reparatie of vervanging mag en kan afdwingen!!!!! (in tegenstelling wat die consumentenbelangenorganisaties ons weer willen laten geloven.)

In tegenstelling wat de consumentenbelangenorganisaties ons vertellen, mag de detaillist ten aller tijden de hulp inroepen van de fabrikant.

Het is heel simpel. Een product heeft een bepaalde eigenschap. Die eigenschap wordt door de winkelier of fabrikant bepaald.
Ben je het er niet mee eens, koop dat product dan niet.
Als je een product koopt, ga je automatisch accoord met de algemene voorwaarden van de detaillist.
Ben je het er niet mee eens, koop dan het product dan niet.

Maar ga achteraf niet lopen zeuren!

Voorbeeld:
Je koopt bij mij een monitor waarop 3 jaar garantie opzit.
Je wilt minimaal 5 jaar garantie op hebben.
Ik ga daar niet mee accoord en je koopt dan toch de monitor. Je gaat dan accoord met de voorwaarden.
Als dan na 4 jaar de monitor defect gaat, moet je niet komen zeuren dat je gehoord hebt dat een geschillencommissie vind dat je 8 jaar garantie hoort te hebben. Dan moet je dat ook niet komen claimen.
Met alle respect, maar volgens de wet bepalen niet de consumentenbelangenorganisaties, niet de consumenten zelf, niet de geschillencommissies en ook niet de rechters de garantieperiode, maar de winkelier en de fabrikant!
Zo staat het wel in de wet omschreven. Ik moet me als detaillist aan de wet houden, maar ook de consumentenbelangenorganisaties, de consument zelf, de geschillencommissies en ook de rechters.

Je kunt hiermee niet eens zijn, maar het is toch echt zo!


Ik kraak hiermee de consument niet af. Laat daar geen misverstand over bestaan.

Vergeet niet dat alle regeltjes die verzonnen worden ervan uitgaan dat de winkelier meer dan geld genoeg heeft en alle kosten die gemoeid gaan met die levenslange gratis reparaties of vervangingen met gemak kunnen betalen.

Wordt wakker!!!
Dit is helemaal niet het geval. De winkeliers hebben het op dit moment moeilijk. Vooral de kleine zelfstandigen hebben het verrekte moeilijk.
Daarom kunnen zij dit helemaal niet betalen.

Ja, hoor ik een aantal zeggen. Maar de wet zegt het toch.
Lariekoek! Waar moet ik dat geld vandaan halen? Bij mij groeit echt geen geldboompje in de tuin.

Als je het niet mee eens bent met de producteigenschappen, val dan de winkelier hier dan niet mee lastig, maar ga klagen bij de degene die dat ding werkelijk gemaakt heeft: nl. de fabikant!
Ja, hoor ik een aantal zeggen. Ik heb er toch niet om gevraagd dat het product kapot gaat. De winkelier wel dacht je.

Dan moeten de winkelieren maar goede producten leveren, hoor ik ook een aantal zeggen.
Ja, consumenten, nu komen jullie echt in beeld.
Als jullie de slechte merken niet kopen en vooral niet gaan naar de detaillisten die goedkope troep verkopen met hele slechte service, dan is het probleem snel uit de wereld.

Maar zolang jullie massaal naar de slechte detailhandel gaan met de slechtste service, en ook nog eens keer de goedkope troep massaal blijven kopen.
Tja, ga dan niet lopen klagen en zeuren.
Je doet het toch zelf.
Wil de dat de problemen verholpen worden en dat je alleen goede producten krijgt?
Laat dan die slechte bedrijven en merken links liggen.
Maar blijf dan niet naar deze bedrijven toegaan en alleen maar slechte merken kopen.
Wat ik dan echt hypocriet vind is dat als je dat toch blijft doen, om dan maar de wet aan te passen, omdat je bedonderd wordt.
Logisch dat je bedonderd wordt, je doet het helemaal zelf en je wilt het toch?

Ik kraak nogmaals hier de consument niet mee af, ik houd alleen de spiegel voor.

Hard hè?
De waarheid!

MAXIEM

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag ikbenik,

Ik heb zelden zoveel onzin in één post gezien!

Vriendelijke groet, Paula.

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Is geen onzin.

Zolang de mensen slechte merken blijven kopen, blijven deze merken bestaan.
Zolang de mensen naar de slechte bedrijven blijven gaan, blijven deze bestaan.

Daarnaast krijgen wij als detaillist de schade op ons bordje als de fabrikanten met de pet naar gooien. Dus de fabrikant blijft mooi buiten schot. Wij staan tussen twee vuren in.

Als ik die levenslange gratis reparatie of vervanging moet uitvoeren, betekend dit mijn doodsteek.

Er wordt ook even vergeten hoe teer en kwetsbaar electronica is.
Men eist gewoon dat iets heel lang meegaat, en als er dan is mis mee is, krijgen wij gelijk het vuurpeleton voor ons.
Wij worden tegenwoordig gechanteerd, bedrogen, moeten dingen beloven die ik absoluut niet na kan komen.

Het is niet voor niets dat er op consumentenelectronica zo'n lage garantieperiode zit. Zoals ik al aangaf heeft dat met de kwetsbaarheid en de teerbaarheid van de electronica zelf te maken.
Men kan nu wel van mi eisen dat ik 5 jaar garantie geef.
Maar als ik dat zou doen en ik kan het niet garanderen, dan moet ik liegen.
En ik verdom het gewoon om te gaan liegen. Ik verdom het gewoon om dingen te beloven die ik niet na kan komen.

Want als ik bijvoorbeeld 6 jaar garantie moet geven en ik kan maar 1 jaar bij de fabrikant claimen, dan kom ik met zo'n grote kostenpost te zitten, dat het het einde van mijn bedrijf betekent.
Want de overige 5 jaar mag ik mooi uit mijn eigen zak betalen.
En waar haal ik dat geld vandaan?
De consument eist zo'n lage prijzen, dat ik het bijna voor inkoopsprijs moet verkopen. Ik mag later dus ook geen loonkosten of materiaalkosten in rekening brengen. Want men wilt levenslange gratis reparatie of vervanging.

Dus moet ik leven van het minimale winst die ik van de verkochte producten overhoudt.
En waar moet ik dan van leven?
Ik moet keihard werken voor mijn centen.
Ik ben wel eerlijk bezig, ik bedonder de mensen niet.
Ik kan iedere, ja! iedere! klant recht in de ogen kijken!

Maar dat wordt dus niet gewaardeerd!
Als ik dus vanaf nu alleen maar goedkope troep zou verkopen.
Je moest eens weten hoe druk ik het dan krijg!
Maar ik wil dus geen goedkope troep verkopen.
Dus heb ik op dit moment bijna geen inkomsten.

Dat is de realiteit!

En als je dat niet wilt geloven wat ik beschreven hebt, droom dan maar lekker verder.
Slaap zacht.

Gesloten