LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] niet getest geen garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door adSolvendum »

BBCS schreef:Dan kun je er niet zomaar vanuit gaan dat het product wel in orde is.
Dan kan men er ook niet zomaar vanuit gaan dat het product niet in orde is, terwijl u dit toch zo stelt te zijn.
Wonderbaarlijk.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

adSolvendum schreef:
BBCS schreef:Dan kun je er niet zomaar vanuit gaan dat het product wel in orde is.
Dan kan men er ook niet zomaar vanuit gaan dat het product niet in orde is, terwijl u dit toch zo stelt te zijn.
Wonderbaarlijk.
Wat geeft de verkoper dan aan met de stikker: "niet getest geen garantie"?

Nou?

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door adSolvendum »

BBCS schreef:Wat geeft de verkoper dan aan met de stikker: "niet getest geen garantie"?

Nou?
Ik mag u wel verwijzen naar een eerdere reactie:
adSolvendum schreef:
BBCS schreef:De sticker: "niet getest geen garantie" zegt eigenlijk genoeg.
En wel dat het produkt niet is getest, en er geen garantie op zit. Niet dat het een defect product betreft. Een sticker met 'defect' zou zich hiertoe beter lenen.

Dus ja, misleidend.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

adSolvendum schreef:
BBCS schreef:Wat geeft de verkoper dan aan met de stikker: "niet getest geen garantie"?

Nou?
Ik mag u wel verwijzen naar een eerdere reactie:
adSolvendum schreef:
BBCS schreef:De sticker: "niet getest geen garantie" zegt eigenlijk genoeg.
En wel dat het produkt niet is getest, en er geen garantie op zit. Niet dat het een defect product betreft. Een sticker met 'defect' zou zich hiertoe beter lenen.

Dus ja, misleidend.
Je speelt hierbij echt het stommetje.

Verder ga ik er niet op in.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door adSolvendum »

'het stommetje' zal diegene wel zijn die vraagt naar een antwoord wat al gegeven is.

Overigens bent u toch zo van de letterlijke betekenissen? De woorden 'ondeugdelijkheid' en 'non-conformiteit' zullen wel een belletje doen rinkelen, zo niet bent u er nog erger aan toe dan ik al vermoedde.
Maar goed, het stickertje als gebruikt kan volgens de beredeneringswijze welke u hanteert wanneer het wel uitkomt nooit 'defect' inhouden, dat staat er namelijk niet.
BBCS schreef:Verder ga ik er niet op in.
Dit zal wel weer zo'n loze belofte zijn.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door Jolijn »

Op chronologische volgorde:

BBCS

09 nov 2011 21:41
Dat mag inderdaad.
Met die stikker ligt het aan de koper of hij het risico neemt of het product kapot is of niet.
Heel vaak kopen mensen dergelijke producten voor onderdelen.
De sticker: "niet getest geen garantie" zegt eigenlijk genoeg.


BBCS
09 nov 2011 22:10

Kom op zeg!
De wet omschrijft ook dat als het bekent is of redelijkerwijs bekent is dat het product voor de koop defect is, kun je daar achteraf niet op terugkomen.
De verkopende partij geeft dat door middel van die stikker ook aan. Dan vind ik het echt flauw dat je dan met een dergelijke reactie komt.

BBCS

09 nov 2011 23:01
Natuurlijk kan er een stikker op worden geplakt met defect, maar de stikker "niet getest geen garantie" heeft dezelfde betekenis.
Komt ook nog bij dat bij kringloopwinkels dergelijke producten met dergelijke stikkers inderdaad altijd defect zijn. Dat is gewoon gebruikelijk.

Als op een stikker "niet getest geen garantie" staat, dan kun je toch wel nagaan dat er iets aan het product mankeert. Anders zou er wel een stikker op staan: "getest en goed" op staan.

BBCS

09 nov 2011 23:04
Wat denk je dan wat de winkelier met die stikker bedoeld?
Ik vind persoonlijk dat je nu spijkers op laag water aan het zoeken bent.
Die stikker geeft heel duidelijk een signaal dat er iets aan het product mankeert.
Bij kringloopwinkels heel gebruikelijk. En iedereen weet wat er mee bedoelt wordt.
Dus begrijp ik het probleem totaal niet.

BBCS

09 nov 2011 23:19
Men zegt met die stikker: "het product is niet getest en we garanderen niet dat het product in orde is."
Oftewel: het product kan in orde zijn, maar kan ook defect zijn.
Dan kun je er niet zomaar vanuit gaan dat het product wel in orde is.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door Jolijn »

Het verkeerslicht staat op rood, maar als er verder geen verkeer is, noem ik het groen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Jolijn schreef:Het verkeerslicht staat op rood, maar als er verder geen verkeer is, noem ik het groen.
Schitterend bedacht! Afbeelding

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door 53o »

Kringloop winkel weigerde bij mijn oude huis om een klein waardeloos meubeltje mee te nemen terwijl ik ze had gevraagd om alle meubels mee te nemen. Ze wilden alles meenemen op 1 klein meubel na.

Ging trouwens om een kastje/bankje combinatie die gebruikt werd door mijn kat. Zo kitsch als het maar kon, had deze wel schoongemaakt, maar het was toen duidelijk voor mij dat de kringloopwinkel alleen dingen wil meenemen die ze voor een goede prijs kunnen verkopen.

Heb ze mijn huis uit gestuurd en heb de dag daarna mijn wandmeubel van ongeveer 3000 euro nieuwwaarde, 3 jaar oud, en ander meubilair aan gort geslagen met een maat van mij (was best vermakelijk) en daarna zijn deze bij grofvuil geëindigd.

Nee, geen goed woord over voor de kringloopwinkel. Ze hadden mijn meubel gewoon moeten meenemen en er een 'niet getest' sticker op kunnen plakken terwijl ze de rest voor een hoop hadden kunnen verkopen.

alfatrion
Berichten: 22050
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:De redelijke gedachtengang van de consument was jouw argument, niet de mijne.
Nee, dat was niet mijn argument. Ik schreef dat een koper geacht wordt redelijkerwijs bekend te zijn met het gegeven dat het verkochte product niet aan de overeenkomst beantwoord, wanneer dit hem onmogelijk kon zijn ontgaan. Verder heb ik niet zoveel trek in woordspelletjes.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door Brainless »

Betekend het niet dat jezelf (als koper) het eerst moet/mag testen (in de winkel), en als je dat niet doet je ook geen garantie hebt?!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

De verkoper geeft aan dat het product niet getest is en ook niet kan garanderen dat het product in orde is.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door ciske »

BBCS schreef:De verkoper geeft aan dat het product niet getest is en ook niet kan garanderen dat het product in orde is.

Dan kies je er als koper zelf voor dat je geen garantie hebt.

MAXIEM

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Waar het werkelijk om gaat, is, dat een tekst op een sticker nooit boven de vigerende consumentenwetgeving kan uitstijgen en die regels terzijde kan/mag schuiven.

Met vriendelijke groet, Maxiem.

alfatrion
Berichten: 22050
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Brainless schreef:Betekend het niet dat jezelf (als koper) het eerst moet/mag testen (in de winkel), en als je dat niet doet je ook geen garantie hebt?!
Nee. Nieuwe producten worden massaal niet getest en een deel hiervan komt zonder (handels)garantie. Daarom kunnen deze stikkers dus ook geplakt worden, Toch is de wettelijke garantie is gewoon van toepassing.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

MAXIEM schreef:@@@

Waar het werkelijk om gaat, is, dat een tekst op een sticker nooit boven de vigerende consumentenwetgeving kan uitstijgen en die regels terzijde kan/mag schuiven.

Met vriendelijke groet, Maxiem.
Klopt, maar als de verkopende partij voor de koop aangeeft dat zij de goede werking niet kunnen garanderen en de kans bestaat dat het product niet in orde is, kan de koper daar achteraf na de koop niet over mekkeren.

De diverse organisaties geven aan dat een product ten aller tijden bij de koop deugdelijk moet zijn en dat er geen defecten in mogen zitten, gaan mensen daar rechten aan ontlenen.
Zou de wetgever dat bepaald hebben, zit de winkelier fout.

Maar zoals ik al zo vaak heb aangegeven, heeft de wetgever niet bepaald dat het product deugdelijk moet zijn, dus zonder defecten.
Als de verkopende partij voor de koop heeft aangegeven dat het product een defect kan bezitten of het product defect is en dat ten tijden van de koop ook kenbaar was of redelijkerwijs kenbaar had kunnen zijn, dan kan de koper na de koop niet terugkomen dat het product defect was.

En ja, ik kom zelf ook af en toe in zo'n kringloopwinkel.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:
Brainless schreef:Betekend het niet dat jezelf (als koper) het eerst moet/mag testen (in de winkel), en als je dat niet doet je ook geen garantie hebt?!
Nee. Nieuwe producten worden massaal niet getest en een deel hiervan komt zonder (handels)garantie. Daarom kunnen deze stikkers dus ook geplakt worden, Toch is de wettelijke garantie is gewoon van toepassing.
En met die uitspraak misleid je de consument.

Als de verkoper voor de aankoop aangeeft dat het product een defect kan bezitten of defect is en je gaat toch met de koop akkoord, kun je achteraf daarover niet klagen.

Jij beroept je op het "wettelijke garantie" dat het product "deugdelijk" moet zijn, dus geen defecten mag bezitten. Dat "recht" heb je niet.
Wel dient het product aan de koopovereenkomst te voldoen.
Als in dat geval de verkopende partij voor de koop heeft aangegeven dat het product niet in orde is en dat ook op de koopovereenkomst heb vermeldt, kun jij niet beroepen op "ondeugdelijkheid".
Denk daar maar eens over na. :wink:

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 13:06, 2 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door ciske »

De kringloop zit altijd "goed' met zo n sticker van niet getest geen garantie...(valt nog te bezien of dat wel legaal is) Of het wel of niet defect is hoeven zij zich geen zorgen meer te maken. De klant mag dat uitzoeken.

dat is de keus van de klant zelf, en kringloopwinkels zijn echt niet allemaal oplichters alleen is het niet verstandig daar zoiets te kopen.

witte angora
Berichten: 32042
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: niet getest geen garantie

Ongelezen bericht door witte angora »

Hallo, waar praten we over? Over apparatuur uit het stenen tijdperk, zo ongeveer, waar je 10, hooguit 20 euro voor neertelt. Apparatuur die nagenoeg onverkoopbaar is. En dan gaan we hier zitten zeveren over garantie op dat spul, en er allerlei wettelijke bepalingen bij halen?

Doe ff normaal zeg.

Gesloten