Bijvoorbeeld door een goedkopere en makkelijkere rechtsgang voor de consument en de winkelier.
Jij stelt het voor en ik wijs het af.
We moeten af van die rechtzaken. Schept alleen maar vijanden en de partijen komen daardoor echt niet tot elkaar.
We moeten naar een systeem waarin de regels voor de gehele keten hetzelfde is. En de degene die dan over de schreef gaat kan dan voor de rechter worden gesleept.
De overheid en Europa verdommen om de handelsgarantie te koppelen aan de wettelijke garantie en zolang dat ze dat niet doen blijft het gedonder.
Fabrieksgarantie is iets 'extra's' voor de consument. Niet voor de winkelier.
In de praktijk wel.
In de garantieperiode kan de winkelier op een gemakkelijke manier zonder tussenkomst van de rechter de kosten voor het uitvoeren van de verplichtingen.
Probeer eens uit die tunnelvisie van jou te komen BBCS.
Betaal jij dan die kosten van die wettelijke garanties dan voor mij?
Begrijp me niet verkeerd, maar dat is dus echt de grote struikelblok voor de meeste winkeliers.
Die kosten kunnen zij normaal gesproken nergens op verhalen. En de gang naar de rechter? Is een zeer verkeerde keuze. Ik moet zowel de consument als de fabrikant te vriend houden om goede zaken te kunnen doen.
Alleen begrijpen veel juristen dat maar niet.
De juristen denken te theoretisch, de praktijk werkt totaal anders dan zij denken.
Bovendien; wanneer de fabrikanten meer 'garantiekosten' voor hun 'kiezen' krijgen, zullen de inkoopprijzen voor jou als winkelier gewoon stijgen. Dit wordt door jou als winkelier vervolgens gewoon aan de consument doorberekend. Uiteindelijk betaald de consument altijd de rekening. Het voordeel hiervan is dat de garantiekosten dan eerlijker over alle consumenten verdeeld zijn. Begrijp je dit BBCS? Ik heb er een hard hoofd in.
Snap ik best.
Alleen is de praktijk dat de degene die zich aan die regels houdt, zichzelf de markt uit werkt, omdat zijn prijzen veel te hoog zijn.
Er zijn rotte appels tussen de winkeliers die idiote lage winstmarges hanteren. Dus voor de marge die dergelijke kosten zou moeten opvangen is geen plaats voor.
Een goede winstmarge is zo'n 35% met daarboven nog zo'n 8% voor die garantiekosten.
Veel computerbedrijven hanteren een winstmarge van 5% tot 7,5%. Webwinkels idem.
Snap je waar het probleem dan zit?