LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reparatie buiten de garantieperiode

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
LoermansA
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2003 09:47

Reparatie buiten de garantieperiode

Ongelezen bericht door LoermansA »

Hoi,

Ik heb een dubbel HR ketel laten installeren, meer dan 2 en een half jaar geleden. Garantie bedroeg 2 jaar.

Nu is gisteren de computer stuk gegaan en is vervangen door de oorspronkelijke leverancier.

Op de site van Radar heb ik gelezen dat garantietermijnen niet sluitend zijn, d.w.z. dat je van apparaten een bepaalde levensduur mag verwachten. Gaat het apparaat binnen die periode stuk, hoeft een consument niet het gehele bedrag te betalen, maar een bedrag berekend als verhouding tussen de periode die je wel probleemloos van het apparaat gebruik hebt gemaakt en de eerdergenoemde 'redelijke' levensduur. Stel de levensduur van een dubbel HR ketel is 10 jaar, gaat hij na 2,5 jaar stuk, moet ikzelf 25% betalen, de leverancier 75%. Gaat dat ook hier op?

Wat is een redelijke levensduur van een dubbel HR ketel en wat zijn mijn rechten in deze?

Alvast bedankt

ati

Re: Reparatie buiten de garantieperiode

Ongelezen bericht door ati »

de consumentenbond schijnt een overzicht te hebben met hoe lang een bepaald product economisch gezien hoort mee te gaan. Succes.

LoermansA
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2003 09:47

Re: Reparatie buiten de garantieperiode

Ongelezen bericht door LoermansA »

Bedankt voor de reactie,

Ben zelf niet lid van de consumentenbond, dus kan niet op hun site kijken. Heb de fabrikant van de ketel geraadpleegd en die gaf na lang trekken een redelijke gebruikstermijn van 10 jaar. Hij begon te zeuren over technische levensduur en dat het heel normaal is dat zo'n ketel wel eens stuk gaat. Goede reclame is dat.

Heb overigens een kennis gevraagd of hij die informatie kon vinden op de site van de consumentenbond (hij is wel lid) maar dat kon hij niet. Is er iemand anders die dit nog wel weet?

Heb een aangetekende brief gestuurd naar het bedrijf dat de ketel heeft geinstalleerd en waar we een onderhoudscontract hebben. Ze hebben deze week nog om te reageren (heb ze 14 dagen gegeven), doen ze dat niet, ga ik er van uit dat ze ermee accoord gaan en maak ik het geld over.

Groetjes, Arjan

Frans-Jan

Re: Reparatie buiten de garantieperiode

Ongelezen bericht door Frans-Jan »

Na de garantie moet u aannemelijk maken dat u het apparaat juist hebt gebruik, als u het gedeeltelijk kosteloos gerepareerd wilt zien.

kijk in de consumenten gids juli 2003 jaargang 51 blz. 64
( staat een kip op de voorkant )

Groeten,
Frans-Jan

LoermansA
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2003 09:47

Re: Reparatie buiten de garantieperiode

Ongelezen bericht door LoermansA »

Ik weet dat de bewijslast buiten de garantieperiode bij ons ligt, maar op hoeveel verkeerde manieren kan je een cv ketel gebruiken? Daarnaast heeft datzelfde bedrijf de ketel in onderhoud. Eigenaardigheden zouden ze dan hebben moeten constateren.

De twee weken zijn overigens voorbij, zonder dat ze gereageerd hebben.Heb ze gebeld, ze zijn aan het wachten op reactie van de fabrikant, die onderzoekt het defecte onderdeel om te kijken waardoor het stuk is gegaan. Zij lijken zich te gaan verschuilen achter de fabrikant. Hun reactie is nu ook 'jaaa, garantie. Maar sommige onderdelen gaan eerder stuk en die vallen dan niet onder de 'normale' garantie voorwaarden'. We hebben het hier over een branderautomaat, niks mechanisch, geen slijtage. Van een thermokoppel ofzo, kan ik me die beredenering nog wel voorstellen, maar niet van de branderautomaat. Verder kan ik ook niets specifieks vinden in de garantievoorwaarden over een branderautomaat/computer, den gelden toch de 'gewone' regels?

Frans-Jan

Re: Reparatie buiten de garantieperiode

Ongelezen bericht door Frans-Jan »

U heeft zaken gedaan met het installatie bedrijf ( aankoop en onderhoud ) en niet met de fabrikant.
Hierdoor is het installatiebedrijf verandwoordelijk voor afhandeling van uw klacht en niet de fabrikant.
Mocht het bedrijf het niet oplossen naar uw bevrediging kunt u zich wenden tot de geschillencommissie. ( www.geschillencommissie.nl )

Wat nog wel eens wil werken is de concurent bellen en hem vragen hoe hij dit op zou lossen.
Hij zal wel met een eerlijk antwoord komen omdat het hem toch niets kost en u mischien wel in de toekomst als klant kan ontvangen.

Groeten,
Frans-Jan

mathieu

Re: Reparatie buiten de garantieperiode

Ongelezen bericht door mathieu »

ja ja, de concurrent zal wel een eerlijk antwoord geven.
dit kost hem niets, maar levert hem ook niets op.
echte antwoorden krijg je pas als je klant bent bij een bepaald bedrijf, dan komen de echte apen uit de mouwen..........een bedrijf is er immers om geld binnen te halen om voort te bestaan en zal dus nooit zomaar iets toezeggen wat hem geld gaat kosten (dat doe je namelijk zelf ook niet hè, anders had je hier niet geklaagd maar gewoon betaald)

Gesloten