LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reparatie nieuwe pc ...

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
felisch

Reparatie nieuwe pc ...

Ongelezen bericht door felisch »

Is dit tegenwoordig normaal...?

maandag 5 feb wordt de nieuwe PC (zonder monitor) van 1000 Euro geleverd, oke,
16 feb heb ik geen beeld meer, maar hoor hem wel opstarten...

De leveranzier gebeld en dan hoor ik (ben al 12 jaar met computers bezig) met verbijstering van de telefoonniste : "U heeft zeker op het verkeerde knopje gedrukt"

Helpdesk gebeld en op 19 feb werd hij opgehaald, beloofd dat de reparatie 2 weken zou duren...

Vandaag, 2maart, geinformeerd: ja hoor de nieuwe videokaart is net binnen... moet geinstalleerd worden, maar is natuurlijk niet zeker dat dat de oorzaak is....(onderdelen bestellen bij z'n groot computerbedrijf...) en hoelang het nog kan duren..? Nou dat is niet te zeggen...

Is dit normaal??
Ik heb dus 10 dagen plezier gehad van z'n duur apparaat.
Het vertrouwen is ver te zoeken, zeker omdat mijn oude pc (van hetzelfde merk) het al naar 2 1/2 jaar had begeven en niet de moeite was (volgends de helpdesk) om nog te laten repareren...
Groetjes
Ed

ronald g

Re: Reparatie nieuwe pc ...

Ongelezen bericht door ronald g »

Als u al problemen had met het merk en toch weer voor het zelfde gaat. Is dat niet slim. Met uw ervaring had ik maar dat is persoonlijk zelf bij de lokale pc boer een systeem laten samen stellen. 1000,00 euro voor een pc! wat zit er dan in een koffiezetter, magnetron, wel cynisch maar voor 300 euro bouw je hem zelf.

Ronald.

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 02 Mrt 2007 19:07 door felisch

--------------------------------------------------------------------------------

Is dit tegenwoordig normaal...?

maandag 5 feb wordt de nieuwe PC (zonder monitor) van 1000 Euro geleverd, oke,
16 feb heb ik geen beeld meer, maar hoor hem wel opstarten...

Zou zeggen koop er een monitor bij :wink:

apmverschuur

Ongelezen bericht door apmverschuur »

Heel scherp bot321.. :lol: :lol: :lol:

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Is dit normaal??
Ik heb dus 10 dagen plezier gehad van z'n duur apparaat.
Het vertrouwen is ver te zoeken, zeker omdat mijn oude pc (van hetzelfde merk) het al naar 2 1/2 jaar had begeven en niet de moeite was (volgends de helpdesk) om nog te laten repareren...
Groetjes
Ed
Vervelend hè dat je nu met de realiteit te maken hebt?

Ik word sch**tziek van die gasten die steeds roepen dat een product een x aantal tijd mee hoort te gaan zonder dat het product kapot mag/kan gaan!

Zoals je gemerkt hebt is de realiteit toch anders dan dat gez**k van die consumentenorganisaties!

Een product kan altijd kapot gaan, of het product nu 2 uur oud is of 10 jaar, maakt helemaal niets uit.

Het feit is wel dat de winkelier hier grove fouten maakt.
Je moet eerst precies onderzoeken wat er werkelijk defect is.

De processor, het geheugen, het moederbord of de videokaart kunnen defect zijn.

Zelf kom ik dit soort problemen vaak tegen.

De werkwijze van de winkelier is niet juist.

Maar dat staat los van de problemen die de TS heeft.

Ik geef hierbij aan wat de praktijk is en vergeet die onzin die de consumentenorganisaties roepen!
Zij geven de consumenten totale verkeerde voorlichting, niet ik!

Zij zeggen dat je als consument er vanuit mag en kan gaan dat een product zeker een x tijd meegaat waarbij je er zeker vanuit kunt gaan dat je in die tijd geen problemen mag verwachten.

Zulke garanties geven wij als winkeliers nooit!
Kunnen wij ook niet en wij verdommen het ook!
Dus wij moeten van de consumentenorganisaties garanties geven die wij nooit na kunnen komen!

Wie houdt er dan de consumenten voor de gek!

Een product hoort wel een x tijd mee te gaan, maar je mag nooit uitsluiten dat het product in die tijd kapot kàn gaan.
Je moet het niet verwachten, maar je mag het niet uitsluiten!

Voorbeeld:
Op een harde schijf zit een garantie van 3 jaar en na 1 jaar gaat de schijf kapot.
Ga dan niet tegen de winkelier z e i k e n dat de schijf in die 3 jaar niet kapot mag gaan.
De producten zelf kijken niet naar de regels en wetten en bepalen zelf wanneer dat die kapot gaan!

Als je bij mij binnen 3 jaar komt met de meededeling dat de harde schijf kapot is, dan vervang ik die gewoon en ik installeer windows opnieuw zonder kosten.
Daarbij probeer ik nog wel zo veel mogelijk gegevens veilig te stellen, echter wat verloren is, is verloren.

De meeste consumenten maken geen backups, omdat zij ervan uitgaan dat de schijf zonder problemen een x tijd meegaat.
En dat is heel dom en stom!
Als dan de schijf crashed en de gegevens zijn verloren is het toch eigen schuld, dikke bult!
Had je maar backups moeten maken!
De schade van die verloren gegevens is dan voor je eigen rekening.

Maarten1234

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik vind dit ook niet meer dan normaal. Wettechnisch gezien ben je dat ook verplicht.

ikbenik

Ik vind dit ook niet meer dan normaal. Wettechnisch gezien ben je dat ook verplicht.
Wat ben ik wettechnisch verplicht?

Om de keiharde garantie te geven dat een product binnen een x tijd zeker niet kapot gaat?

Die garantie krijg je van mij nooit.
Om de simpele reden dat ik dat niet kan garanderen.

En als ik iets niet kan garanderen, dan beloof ik dat ook niet.

Als ik zo'n keiharde garantie moet afgeven, ben ik bezig met oplichting.

En dat doe ik dus niet.

Maarten1234

Jij begrijpt mij niet. Wat ik bedoel is simpel. Wanneer men bij jou een pc koopt dan ben jij wettelijk verplicht garantie te geven. Is er een harde schijf binnen de fabrieksgarantie defect dan moet uiteindelijk de fabriek de kosten betalen voor een nieuwe schijf. Jij doet dat dus daar is toch niets mis mee of wel??

Tuurlijk houden onderdelen zich niet aan garantie dat is logisch, maar de fabriek die geeft de garantie dat deze het blijft doen. Doet ie dat niet dan moeten hun zorg dragen voor de kosten.

Wanneer men een produkt koopt mag je naar gelange het produkt er vanuit gaan dat het niet binnen een half jaar of een jaar defect is. Ook hierna mag je er vanuit gaan dat het wel een redelijke tijd blijft werken. Wanneer een fabrikant garant staat voor zijn produkt en er een bepaalde tijd garantie aan uitgeeft dan dient hij zolang het duurt ten alle tijden het te vervangen, maar het defect moet dan wel in het produkt zitten en niet door een ander defect produkt veroorzaakt te worden. Wanneer dat wel het geval is dan kun je bij de andere fabrikant zelfs de gevolgschade verhalen. Wel moet je er tijd voor uittrekken, want het kan lang duren voor er een gelijk valt.

ikbenik

Laat ik me ook even duidelijker maken.

Tuurlijk zijn er garanties.

Echter deze moeten niet heel lettelijk genomen worden.
Daar bedoel ik mee dat je nooit de keiharde garantie kunt geven dat een product niet binnen een bepaalde periode kapot gaat.

De fabrikanten en winkelieren geven je de garantie dat het product met de grootste zorg is gemaakt en dat het product vrij is van productiefouten, materiaalfouten en montagefouten.
Mocht er tijdens de garantietermijn die door de fabrikant of winkelier is bepaald, toch gebreken ontstaan die te wijten is aan fabricagefouten, materiaalfouten of montagefouten, dan wordt in die periode het product kosteloos gerepareerd of vervangen.
Jij begrijpt mij niet. Wat ik bedoel is simpel. Wanneer men bij jou een pc koopt dan ben jij wettelijk verplicht garantie te geven.
Klopt helemaal.
Bij mij bedraagt de garantietermijn voor desktopcomputers 3 jaar.
Is er een harde schijf binnen de fabrieksgarantie defect dan moet uiteindelijk de fabriek de kosten betalen voor een nieuwe schijf. Jij doet dat dus daar is toch niets mis mee of wel??

Klopt. Ik vervang de hd en die stuur ik op naar de fabrikant, of mijn distributeur.
Daarbij vervang in dus de hd kosteloos en ik installeer ook het besturingssysteem.
Ik probeer altijd of er gegevens veilig te stellen zijn.
Lukt dat niet, dan is dat gewoon pech voor de klant.
Verder kan ik er ook niets aan doen.

Echter wilt de klant de defecte harde schijf niet afstaan, dan krijgt hij géén andere harde schijf zonder kosten.
In zo'n geval kan de klant dan een nieuwe schijf kopen.
Je kunt alleen aanspraak maken op garantie als je de defecte schijf inlevert. Klink logisch, en dat is het ook.

Tuurlijk houden onderdelen zich niet aan garantie dat is logisch, maar de fabriek die geeft de garantie dat deze het blijft doen. Doet ie dat niet dan moeten hun zorg dragen voor de kosten.
Precies zoals je zegt kunnen onderdelen defect gaan.

Echter een ontwikkeling die gaande is, waar ik me nogal aan erger is het feit dat steeds meer mensen zeggen dat een product een x tijd zonder problemen mee moet gaan.
Zij eisen daarbij dat de winkelier dan ook de keiharde garantie geeft dat het product in een x tijd niet uit zal vallen.

En dat kan de winkelier niet garanderen en de fabrikant ook niet.

Klinkt idioot dat ik dat zo zeg, maar wat je echt ziet is dat steeds meer mensen geen genoegen nemen met een vervanging of reparatie van een product.
Als een product in de garantieperiode kapot gaat of binnen de economische levensduur, dan hangen zij gelijk de winkelier in de hoogste boom op.
Zij reageren dan ook zeer agressief tegen de winkelier.

En dat vind ik onterecht. En ook een zeer verontruste ontwikkeling.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Maarten1234

Ik begrijp het 8)

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Wat een verhalen van ikbenik.....

Het antwoord op de vraag van TS is gewoon NEE.

Het is niet normaal dat je computer het na 10 dagen begeeft, en je mag verwachten dat de winkelier hem kostenloos weer pico bello in orde maakt.

Meer is er hierover niet te zeggen

ikbenik

Het is niet normaal dat je computer het na 10 dagen begeeft, en je mag verwachten dat de winkelier hem kostenloos weer pico bello in orde maakt.
Dat jij niet accepteerd dat producten kapot kunnen gaan is jouw probleem.

Een computer kan na 6 jaar begeven, maar ook naar 2 dagen.

Dat kun je niet voorkomen.

Dat jij een hierover andere mening hebt, doet er niet toe.

Als winkelier kun je nu eenmaal niet de keiharde garantie geven dat het product binnen de garantieperiode of binnen de verwachte levensduur kapot gaat.

Als het product buiten de schuld om in de garantieperiode kapot gaat, dan moet dat gewoon door de winkelier kosteloos worden opgelost.

Maarten1234

Een pc kan het zelfs al begeven nog voor jij hem hebt aangezet.

Trouwens in je garantieperiode een defect krijgen en het is niet aan te tonen dat het door eigen schuld gebeurd is, wordt een leuke strijdt. De garantie moet dan gegeven worden, want tijdens de garantieperiode moet de winkelier of fabrikant kunnen bewijzen dat het eigen schuld is.

Veel mensen weten dit niet dus bij deze.

Bron komt van de Consumentenbond.

ikbenik

Trouwens in je garantieperiode een defect krijgen en het is niet aan te tonen dat het door eigen schuld gebeurd is, wordt een leuke strijdt.
Als een klant bij mij komt en het is heel duidelijk eigen schade, dan moet hij er gewoon voor betalen.
Immers, eigen schade valt nooit onder garantie.

Echter als ik niet kan bewijzen dat de klant het zelf kapot gemaakt heeft of ik twijfel, dan is dat in voordeel van de klant.
Dus dan zal gewoon de garantieclaim worden afgehandeld.

ikbenik

Een pc kan het zelfs al begeven nog voor jij hem hebt aangezet.

Dit is een echte punt.

Electronica kan altijd kapot gaan. Daar kun je niets aan doen.

Dus als er binnen de garantie of binnen de verwachte levensduur iets kapot gaat en het is niet de schuld van de gebruiker, dan wordt dit altijd goed afgehandeld.

Dus gaat binnen de garantieperiode iets buiten de schuld van de consument om kapot, dan wordt dat netjes gerepareerd of vervangen. Kosteloos.

Een trent die zich ontwikkeld heeft te maken met dat er in die periode niets kapot mag en hoort te gaan.

Dus wat er steeds vaker gebeurd is dat als een product in de garantieperiode of in de verwachte levensduur kapot gaat, dat dan gelijk de winkelier aan de hoogste boom wordt opgehangen, wordt beschuldigd van oplichting en tegen de winkelier wordt dan gezegd dat hij troep verkoopt.

Oftewel:
Als er iets in de garantieperiode of in de verwachte levensduur iets kapot gaat, gaan sommige mensen zich zeer aggressief gedragen tegenover de winkelier.

En dat is totaal verkeerd.

De reden dat die mensen zich heel aggressief tegen de winkelier gedragen is dat zij van mening zijn dat een product binnen de verwachte levensduur niet kapot mag en kan gaan.

En de winkelier zal je nooit de keiharde garantie geven dat een product niet binnen de verwachte levensduur of garantieperiode kapot kan gaan.

Maarten1234

Wat mij altijd stoort is dat mensen buiten het aan de hoogste boom hangen ook nog eens ruzie proberen te schoppen als zij hun zin niet krijgen. Je hebt dan gelijk een ''ontevreden'' klant en je doet niets meer goed.

Ik vind dat erg kortzichtig van de klant. Ik bedoel je bent in staat te helpen en zo soort het ook. Alleen voor dit soort klanten doe je een stuk minder tot geen moeite. Als mensen bij mij een overstap op een andere buslijn moeten hebben dan probeer ik die altijd te regelen via de mobilifoon. Soms lukt het, maar als het niet lukt of ze zien de bus wegrijden dan ben ik alsnog van alles en nog wat. Ik neem dan ook niet eens meer de moeite om opnieuw op te roepen.

De klanten kunnen het hebben zoals ze het krijgen willen en hun uitleggen dat de mobilifoon op dat moment niet werkt. Als ik een collega moet hebben en deze is toevallig al in verbinding met onze Centrale Verkeers Leiding dan krijg ik hem niet te pakken. Als de steunmasten niet goed werken dan krijg ik geen verbinding en zo zijn er nog talloze zaken waardoor verbinding onmogelijk is. Dat is ook een stukkie electronica in het communicatiesysteem.

Klanten willen altijd hun gelijk hebben. Krijgen ze het niet via de ene manier dan proberen zij de andere en dat is niet altijd in gezellige sfeer.

ikbenik

Wat mij altijd stoort is dat mensen buiten het aan de hoogste boom hangen ook nog eens ruzie proberen te schoppen als zij hun zin niet krijgen. Je hebt dan gelijk een ''ontevreden'' klant en je doet niets meer goed.

Ik vind dat erg kortzichtig van de klant.
Er zijn mensen die vinden dat zij het recht hebben om de winkelier als het product mankementen vertoont, als stuk vuil te behandelen en dat zij ook het recht hebben om een grote b e k tegen de winkelier op te zetten.

Die mensen die vinden dat die dat recht hebben, behoren pas echt tot de groep a-socialen!

Big-V

Ongelezen bericht door Big-V »

Ik geef hierbij aan wat de praktijk is en vergeet die onzin die de consumentenorganisaties roepen!
Zij geven de consumenten totale verkeerde voorlichting, niet ik!

Zij zeggen dat je als consument er vanuit mag en kan gaan dat een product zeker een x tijd meegaat waarbij je er zeker vanuit kunt gaan dat je in die tijd geen problemen mag verwachten.

Zulke garanties geven wij als winkeliers nooit!
Kunnen wij ook niet en wij verdommen het ook!
Dus wij moeten van de consumentenorganisaties garanties geven die wij nooit na kunnen komen!

Wie houdt er dan de consumenten voor de gek!

Een product hoort wel een x tijd mee te gaan, maar je mag nooit uitsluiten dat het product in die tijd kapot kàn gaan.
Je moet het niet verwachten, maar je mag het niet uitsluiten!

Je begrijpt er duidelijk helemaal niks van. Natuurlijk mag je er als consument van uitgaan dat een product een bepaalde periode meegaat. De duur van deze periode is afhankelijk van het product. Het feit dat je kunt verwachten dat een product een bepaalde tijd meegaat heeft niets te maken de wèrkelijke levensduur van het gekochte goed. Natuurlijk kan een apparaat al na een uur kapot gaan, maar omdat de consument had mogen verwachten, er van uit had mogen gaan dat het product een langere levensduur had, bestaat er nu net garantie.
De verkoper geeft de garantie dat de consument een bepaalde tijd een werkend product heeft.
Natuurlijk zal geen enkele verkoper beweren of garanderen dat dat ene specifieke apparaat wat jij koopt een bepaalde tijd meegaat, maar je mag wel degelijk verwachten dat je een bepaalde tijd een werkend product hebt.

ikbenik

Het feit dat je kunt verwachten dat een product een bepaalde tijd meegaat heeft niets te maken de wèrkelijke levensduur van het gekochte goed. Natuurlijk kan een apparaat al na een uur kapot gaan, maar omdat de consument had mogen verwachten, er van uit had mogen gaan dat het product een langere levensduur had, bestaat er nu net garantie.
De verkoper geeft de garantie dat de consument een bepaalde tijd een werkend product heeft.
Die garantie is logisch.

Waar ik op doel is dat je nooit de keiharde garantie krijgt dat een product in een periode zeker niet kapot zal gaan.

Moet je het verwachten?
Nee.

Echter mag je het niet uitsluiten dat het kan gebeuren.

Als een product in de garantieperiode kapot gaat en het blijkt dat het niet om eigen schade gaat, wordt het product netjes gerepareerd of vervangen.

Echter krijg je niet de keiharde garantie dat het product niet kapot kan gaan.

En dat bedoel ik.

ikbenik

Natuurlijk zal geen enkele verkoper beweren of garanderen dat dat ene specifieke apparaat wat jij koopt een bepaalde tijd meegaat, maar je mag wel degelijk verwachten dat je een bepaalde tijd een werkend product hebt.
Laat ik het anders zeggen.

Je krijgt bijvoorbeeld 3 jaar garantie op een harde schijf.

Betekent dit dat de harde schijf van in die 3 jaar nooit kan gaan crashen?
Tuurlijk niet. Dat kan altijd gebeuren en je kunt dat ook niet uitsluiten.

Dus als in die 3 jaar de harde schijf echt crasht, dan krijg je gewoon een nieuwe schijf.

Dus mag je uitsluiten dat die schijf in die 3 jaar niet zal crashen?
Antwoord: Nee. Dat kan niemand.

Gesloten