In de zomer van 2011 heb ik een nieuwe paardrijzadel gekocht voor EUR 1.500,00. Deze heb ik welgeteld 2 maanden gebruikt, waarna mijn paard een blessure kreeg en op rust moest. Na een uitgebreide onderzoek op een veterinaire kliniek, concludeerde de veeartsen dat de blessure ontstaan is door een slecht passend zadel. Het nieuwe zadel had dus een rugblessure veroorzaakt. Ook vertoonde er in die twee maanden van gebruik al sporen van slijtage (beginnende gat in het leer). Uiteraard heb ik dit aangekaart bij de verkoper, helaas wilde de verkoper niet zijn verantwoording voor nemen. Uiteindelijk heeft de verkoper mijn klacht over de slijtage neergelegd bij de fabrikant van het zadel, waarna ik het zadel moest terugsturen voor controle.
Nu heb ik het zadel teruggekregen met de bevindingen van de fabrikant, welke beweert dat ik mijn zadel niet goed heb onderhouden en waarschijnlijk slordig opborg cq op de grond liet rondslingeren.
Ik ben erg zuinig op mijn spullen, en heb het idee dat de fabrikant gewoon geen verantwoording wil nemen voor het slechte kwaliteit van hun product. Buiten het slechte kwaliteit en het oordeel van de fabrikant, wil ook de verkoper geen verantwoording nemen voor het verkopen van een niet-passend zadel.
Voor de duidelijkheid, de zadelmaker is na mijn klacht al langsgekomen om het zadel aan te passen. Deze bleef slecht liggen en voor problemen zorgen bij mijn paard. Ik heb een andere onafhankelijke zadelmaker langs laten komen en die concludeerde dat het zadel niet goed is voor mijn paard. Ik ben hierdoor al meer dan duizend euro kwijt geweest aan kliniekkosten en nu zit ik nog steeds met een slecht passend zadel van EUR 1500,00 met een beginnende gat in het leer. Normaliter gaan zadels jaren mee. Mijn vorige zadel heb ik 7 jaar gehad, dus ondanks dat een zadel een gebruiksproduct is, zijn dergelijke slijtageplekken na twee maanden absoluut niet acceptabel.
Ik zal de slijtageplekken op mijn zadel door andere zadelmakers laten beoordelen, maar ik ben er zeker van dat zij kunnen bevestigen dat deze zijn ontstaan door een slechte leerkwaliteit, en niet door mijn ' gebrek' aan onderhoud.
Ik ben benieuwd hoe ik hier in mijn recht sta, want eigenlijk wil ik mijn geld gewoon terug. Alvast bedankt!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Slechte kwaliteit aankoop, garantie?
Re: Slechte kwaliteit aankoop, garantie?
U heeft een product geleverd gekregen dat niet geschikt was voor het gebruik dat u ermee beoogt. Tevens is er sprake van ondeskundige installatie van het product. Dientengevolge kunt u de koop ontbinden. Vervolgens kunt u de schade en alle gevolgschade claimen bij de verkoper. Hij dient te vergoeden, het zadel, de kliniekkosten, de eventuele toekomstige kosten die hiermee gemoeid zijn. Zet e.e.a in een aangetekende brief en stel een termijn waarop u het geld moet ontvangen. Stel dat u zich het recht voorbehoud gerechterlijke stappen te ondernemen als de verkoper geen gehoor geeft aan uw verzoeken.
Ik weet niets van zadels. Betreft het maat werk?
Heb je dat schriftelijk gedaan? (Lees: is er bewijs van?)Youko schreef:Ook vertoonde er in die twee maanden van gebruik al sporen van slijtage (beginnende gat in het leer). Uiteraard heb ik dit aangekaart bij de verkoper, helaas wilde de verkoper niet zijn verantwoording voor nemen.
Er van uitgaande dat de verkoper niet zal betwisten dat je hierover eerder bent wezen klagen, zal je recht hebben op ontbinding, zoals Olaf heeft aangegeven. Als het verhaal uitpakt dat jij dit wel eerder hebt ontdekt maar niet heb gemeld zal je bot vangen.Youko schreef:Ik ben benieuwd hoe ik hier in mijn recht sta, want eigenlijk wil ik mijn geld gewoon terug.
Mijn oude zadel is meer dan 30 jaren oud!
Dus U kunt vermoedelijk wegens de slechte kwaliteit de koop ontbinden en volledige bedrag terug vragen.
Ik zie rond de €1200,- nieuwe bij mijn manege hangen en daar zijn nooit klachten over dus het is niet te goedkoop.
Deze goedkoopste zien er na enkele jaren wel gebruikt maar beslist niet versleten uit.
Wel zal de levensduur korter zijn dan mijn zadel maar die fabriek bestaat niet meer.
Dus U kunt vermoedelijk wegens de slechte kwaliteit de koop ontbinden en volledige bedrag terug vragen.
Ik zie rond de €1200,- nieuwe bij mijn manege hangen en daar zijn nooit klachten over dus het is niet te goedkoop.
Deze goedkoopste zien er na enkele jaren wel gebruikt maar beslist niet versleten uit.
Wel zal de levensduur korter zijn dan mijn zadel maar die fabriek bestaat niet meer.
Een bedrijf kan natuurlijk wel van alles vermelden om maar geen schade te hoeven betalen... maar het feit blijft dat het zadel duidelijk niet voldoet aan de verwachtingen die u als koper mocht hebben.
U kunt het bedrijf schriftelijk in gebreke stellen en hen de kans geven een nieuw zadel te leveren welke wél voldoet aan wat men van een zadel van € 1500,00 mag verwachten. Dat heeft u hopelijk al schriftelijk gedaan. Bij het uitblijven van een actie of reactie, kun u de koop ontbinden op grond van wanprestatie en uw geld, plus schadevergoeding terug vragen.
Mocht u het zelf niet goed weten wat te doen, dan raad ik u aan een juridisch adviseur of advocaat in te schakelen.
Succes ermee.
Groet, Caroline
U kunt het bedrijf schriftelijk in gebreke stellen en hen de kans geven een nieuw zadel te leveren welke wél voldoet aan wat men van een zadel van € 1500,00 mag verwachten. Dat heeft u hopelijk al schriftelijk gedaan. Bij het uitblijven van een actie of reactie, kun u de koop ontbinden op grond van wanprestatie en uw geld, plus schadevergoeding terug vragen.
Mocht u het zelf niet goed weten wat te doen, dan raad ik u aan een juridisch adviseur of advocaat in te schakelen.
Succes ermee.
Groet, Caroline