LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Sony KD-55XE8505 stopt er na krap 3,5 jaar mee. Waar heb ik recht op?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 30 jun 2021 18:54
Sony KD-55XE8505 stopt er na krap 3,5 jaar mee. Waar heb ik recht op?
Beste lezer,
Graag leg ik mijn casus aan jullie voor.
Afgelopen week is de Sony KD-55XE8505 die ik in januari 2018 heb aangeschaft (nieuwprijs €1200) er mee opgehouden. Vanuit de Stand-by reageert de TV niet. Alleen vanuit bijzonder vaak de stekker er in en er uit doen heeft hij af en toe nog een opleving (tot ik de TV weer uitdoe). Na contact met Sony en de voorgestelde oplossingen die niet werkten, ben ik doorverwezen naar Mijnreparatie.nl.
Daar heb ik de TV aangemeld. Op hun verzoek heb ik een informatiepagina met errorcodes doorgestuurd (alleen een error bij de 4KPQ ERR - 150101000014). Daarop heb ik alleen een enkele mail ontvangen met dit voorstel:
Omschrijving reparatie:
Apparaat omruilen voor een vervangend exemplaar. Coulance toegepast na overleg met fabrikant / leverancier.
Indien u niet akkoord bent met de prijsopgave vernemen wij graag of u een eventuele credit/restwaarde van het
product (indien van toepassing) in gang wilt laten zetten. Het oude product zal dan bij u worden afgehaald. De
credit/restwaarde zal u dan verder kunnen afhandelen met uw dealer.
Apparaat omruilen voor vervangend exemplaar. Omruilproduct modelnaam: KD-55XH9005 . Let op; reservering 24uur geldig. Reeds toegepaste Sony coulance € 210,00 (excl. btw). Kosten: € 508,16 (excl. BTW) / € 614,87 (incl. BTW).
Als ik het goed lees kan ik een nieuwer model kopen voor de € 614. Een model dat niet direct mijn interesse heeft. Of ik kan een bedrag accepteren van € 210 waarvoor mijn af en toe nog werkende tv voor word opgehaald. Ook een voor mij niet prettige oplossing omdat dit bedrag bij lange na geen nieuwe TV oplevert.
Is dit het maximale wat ik kan krijgen omdat ik buiten de 2 jaar fabrieksgarantie zit? Wat zijn mijn opties en raden jullie mij aan?
Alvast bedankt voor jullie meedenken!
Graag leg ik mijn casus aan jullie voor.
Afgelopen week is de Sony KD-55XE8505 die ik in januari 2018 heb aangeschaft (nieuwprijs €1200) er mee opgehouden. Vanuit de Stand-by reageert de TV niet. Alleen vanuit bijzonder vaak de stekker er in en er uit doen heeft hij af en toe nog een opleving (tot ik de TV weer uitdoe). Na contact met Sony en de voorgestelde oplossingen die niet werkten, ben ik doorverwezen naar Mijnreparatie.nl.
Daar heb ik de TV aangemeld. Op hun verzoek heb ik een informatiepagina met errorcodes doorgestuurd (alleen een error bij de 4KPQ ERR - 150101000014). Daarop heb ik alleen een enkele mail ontvangen met dit voorstel:
Omschrijving reparatie:
Apparaat omruilen voor een vervangend exemplaar. Coulance toegepast na overleg met fabrikant / leverancier.
Indien u niet akkoord bent met de prijsopgave vernemen wij graag of u een eventuele credit/restwaarde van het
product (indien van toepassing) in gang wilt laten zetten. Het oude product zal dan bij u worden afgehaald. De
credit/restwaarde zal u dan verder kunnen afhandelen met uw dealer.
Apparaat omruilen voor vervangend exemplaar. Omruilproduct modelnaam: KD-55XH9005 . Let op; reservering 24uur geldig. Reeds toegepaste Sony coulance € 210,00 (excl. btw). Kosten: € 508,16 (excl. BTW) / € 614,87 (incl. BTW).
Als ik het goed lees kan ik een nieuwer model kopen voor de € 614. Een model dat niet direct mijn interesse heeft. Of ik kan een bedrag accepteren van € 210 waarvoor mijn af en toe nog werkende tv voor word opgehaald. Ook een voor mij niet prettige oplossing omdat dit bedrag bij lange na geen nieuwe TV oplevert.
Is dit het maximale wat ik kan krijgen omdat ik buiten de 2 jaar fabrieksgarantie zit? Wat zijn mijn opties en raden jullie mij aan?
Alvast bedankt voor jullie meedenken!
Re: Sony KD-55XE8505 stopt er na krap 3,5 jaar mee. Waar heb ik recht op?
Ik denk dat je van een tv mag verwachten dat hij langer meegaat als 3.5 jaar. Als het geen storing is die jij zelf zou kunnen hebben veroorzaakt, denk ik dat de tv non-conform is.
Je hoeft dan geen genoegen te nemen met die 210 euro. De bewijslast ligt wel bij jou.
Je hebt in principe niets met Sony te maken, maar moet je richten tot de verkoper.
Je hoeft dan geen genoegen te nemen met die 210 euro. De bewijslast ligt wel bij jou.
Je hebt in principe niets met Sony te maken, maar moet je richten tot de verkoper.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11
Re: Sony KD-55XE8505 stopt er na krap 3,5 jaar mee. Waar heb ik recht op?
Onderhandel anders om een vervangende tv te krijgen die wel naar je zin is, bijna 4 jaar is een flinke stap in ontwikkeling van dit soort apparatuur, je zal er dus redelijk op vooruit gaan qua features denk ik.
Re: Sony KD-55XE8505 stopt er na krap 3,5 jaar mee. Waar heb ik recht op?
Je hebt 2 jaar garantie volgens de Europese wetgeving, die is voorbij.
Volgens de Nederlanders wetgever heb je garantie tijdens de levensduur van het apparaat. Hoe lang dat is staat niet beschreven.
Op https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... jn-rechten staat meer informatie. Neem eventueel contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl
Volgens de Nederlanders wetgever heb je garantie tijdens de levensduur van het apparaat. Hoe lang dat is staat niet beschreven.
Op https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... jn-rechten staat meer informatie. Neem eventueel contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Sony KD-55XE8505 stopt er na krap 3,5 jaar mee. Waar heb ik recht op?
Werkt de tv ook niet met een afstandsbediening app?
Ik zou eerst proberen achter de oorzaak te komen en dan kijken wat het kost om een derde partij de tv te laten repareren op eigen kosten.
https://play.google.com/store/apps/deta ... ony_remote
Ik zou eerst proberen achter de oorzaak te komen en dan kijken wat het kost om een derde partij de tv te laten repareren op eigen kosten.
https://play.google.com/store/apps/deta ... ony_remote
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 30 jun 2021 18:54
Re: Sony KD-55XE8505 stopt er na krap 3,5 jaar mee. Waar heb ik recht op?
De afstandbediening app heb ik nog niet geprobeerd. De fysieke knoppen op het toestel doen in ieder geval ook niets. Alleen door zeer vaak de stekker erin en eruit te doen krijg je bij poging X regelmatig nog normaal beeld.
Ik heb ook contact gehad met de verkoper (Mediamarkt). Zij geven aan dat ze voor een dergelijke tv een levensduur rekenen van 5 jaar. En dat ze bij een reparatie alleen het percentuele deel vergoeden van de tijd dat de tv nog mee zou moeten gaan (1 - 1,5 jaar). Dat zal ook niet veel opleveren ben ik bang.
Ik heb ook contact gehad met de verkoper (Mediamarkt). Zij geven aan dat ze voor een dergelijke tv een levensduur rekenen van 5 jaar. En dat ze bij een reparatie alleen het percentuele deel vergoeden van de tijd dat de tv nog mee zou moeten gaan (1 - 1,5 jaar). Dat zal ook niet veel opleveren ben ik bang.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Sony KD-55XE8505 stopt er na krap 3,5 jaar mee. Waar heb ik recht op?
Het probleem dat u omschrijft schijnt een algemeen probleem te zijn. Veel filmpjes op Youtube met uitleg. Het zou me niet verbazen als de tv gewoon gerepareerd kan worden voor een redelijk bedrag door een (externe) tv-reparateur. Het probleem lijkt te liggen in de voeding.
https://youtu.be/-2P-G9g0mNU
https://youtu.be/-2P-G9g0mNU
bupaul
vindt dit leuk
Re: Sony KD-55XE8505 stopt er na krap 3,5 jaar mee. Waar heb ik recht op?
De 'Europese' garantie van twee jaar geldt helemaal niet in Nederland. De max hier is een jaar. Zelf zou ik bij zoiets trouwens kiezen voor het geld en een nieuwe moderne tv kopen met bijbetaling.
Re: Sony KD-55XE8505 stopt er na krap 3,5 jaar mee. Waar heb ik recht op?
Ik zou de tv op eigen kosten bij een reperateur ter reparatie aanbieden.
Is de goedkoopste oplossing. Zit vast wel een tv winkel met eigen reparatie dienst in of nabij uw woonplaats.
Is de goedkoopste oplossing. Zit vast wel een tv winkel met eigen reparatie dienst in of nabij uw woonplaats.
Bob Schurkjens
vindt dit leuk
Re: Sony KD-55XE8505 stopt er na krap 3,5 jaar mee. Waar heb ik recht op?
Wellicht helpt het om de Mediamarkt te wijzen op het Quelle-arrest
(https://www.webwinkelkeur.nl/gebruiksve ... -garantie/)
en op de Uneto gebruiksduurverwachtingslijst.
(https://www.technieknederland.nl/stream ... gsmethoden)
(https://www.webwinkelkeur.nl/gebruiksve ... -garantie/)
en op de Uneto gebruiksduurverwachtingslijst.
(https://www.technieknederland.nl/stream ... gsmethoden)
Re: Sony KD-55XE8505 stopt er na krap 3,5 jaar mee. Waar heb ik recht op?
Daar heb je alleen iets aan als er sprake is van non-conformiteit. Dat is in deze casus nog geen gegeven.ro11 schreef: ↑02 jul 2021 13:52Wellicht helpt het om de Mediamarkt te wijzen op het Quelle-arrest
(https://www.webwinkelkeur.nl/gebruiksve ... -garantie/)
Die lijst wordt in de rechtspraak verworpen, omdat er onjuiste uitgangspunten en aannames in de methode verwerkt zitten.ro11 schreef: ↑02 jul 2021 13:52en op de Uneto gebruiksduurverwachtingslijst.
(https://www.technieknederland.nl/stream ... gsmethoden)
Ermee schermen kan prima werken, maar dan moet je wel weten wat je doet en wat de werkelijke waarde van de argumenten is.
Bob Schurkjens
vindt dit leuk