Zou jij het een normale gang van zaken vinden als HP een laptop, in het kader van de garantie van de detaillist niet repareert omdat de leverancier van HP, Intel de kosten niet vergoed?
Jij verdraaid de boel:
Waar het om gaat is dat op een product fabrieksgarantie zit.
Even over HP:
Om in aanmerking te komen om uit naam van HP als winkelier zijnde de garantieafwikkelingen zelf te mogen repareren, steld HP eisen. Voldoe je aan die eisen, dan mag je als winkelier zijnde uit naam van HP de garantieafwikkelingen zelf uitvoeren.
In de wit en bruingoed zijn dergelijke afspraken beter geregeld. In de grijsgoed (computers dus) is dat veel lastiger.
Waar het om gaat:
Om in aanmerking te komen voor de fabrieksgarantie, dien je gewoon die regels na te leven zoals die opgesteld zijn door de fabrikant. Simpel zat.
Dit is niet zonder reden.
Ik heb zelf ook bij een fabrikant gewerkt, namelijk Digital in Nijmegen.
En ik weet welke eisen de fabrikanten stellen om dergelijke reparaties zelf uit te mogen voeren.
En ik zal je zeggen waarom de meeste fabrikanten huiverig zijn om dergelijke reparaties door de winkeliers te laten uitvoeren:
De meeste computerzaken kunnen geen computers repareren. Ze hebben nog nooit van ESD gehoord en volgen ook diens regels ook niet op, met alle gevolgen van dien.
Dat is één van de reden waarom de fabrikanten de winkelieren niet de toestemmig geven om de garantieafwikkelingen uit te voeren.
Veel computerzaken en ook die grote winkelketens hebben helemaal niet de kennis om computers te repareren, laat staan als ze reparaties uitvoeren dat het ook goed gebeurd.
Iedere sukkel mag zich uitgeven voor computermonteur en zeker 50% van de mensen die zeggen dat ze verstand van computers af weten, kunnen er niks van.
Dat is dus de reden waarom de detaillisten in de computerbranche de garantieafwikkelingen niet zelf mogen uitvoeren.
Zou jij het een normale gang van zaken vinden als HP een laptop, in het kader van de garantie van de detaillist niet repareert omdat de leverancier van HP, Intel de kosten niet vergoed?
Een processor kun je niet repareren.
Daarbij is het zo dat als HP die processor gewoon naar Intel zou sturen, dat die gewoon vergoedt wordt, mits dat de schade niet de schuld is van de eindgebruiker.
Waar het om gaat:
De verkopende partij mag niet uit naam van de fabrikant van een product de garantieclaim afwikkelen, zonder dat hij daarvoor door de fabrikant toestemming heeft.
Doet hij dat wel, dan kan hij die kosten niet bij de fabrikant claimen.
Is de verkopende partij door de fabrikant als een erkend reparatiebedrijf benoemd, dan alleen mag die verkopende partij uit naam van de fabrikant die garantieafwikkelingen uitvoeren.
De fabrikant van het product moet dus eerst aan de verkopende partij toestemming geven.