LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Via garantie verkregen nieuwe laptop wéér kapot binnen 24mnd
-
Via garantie verkregen nieuwe laptop wéér kapot binnen 24mnd
Hallo,
Op 09-2006 kocht ik een Asus laptop, prijs, zo'n 1150 euro met 2 jaar garantie
Na een jaar begon deze kuren te vertonen en is hij gerepareerd.
Bij een 4e keer opsturen heb ik een SWAP voorstel gekregen en gekozen voor een nieuwe laptop. Deze heb ik ontvangen op 21-2-2008.
Nu heb ik weer dezelfde klachten, maar asus kan mij geen garantie geven omdat de 24 maanden garantie op 9-2008 zijn verlopen.
Mijn huidige laptop is nu binnen 24 maanden kapot gegaan, normaal gesproken is garantie dus heel normaal. Een dergelijke product hoort langer mee te gaan.
Ik heb asus al gemaild, maar men kan me dus geen garantie geven, ik kan de laptop opsturen maar dan kan het zomaar zijn dat ik een rekening krijg voor het vervangen van een moederbord (die bij de 1e laptop tevergeefs is vervangen)
Mvg Martinus
Op 09-2006 kocht ik een Asus laptop, prijs, zo'n 1150 euro met 2 jaar garantie
Na een jaar begon deze kuren te vertonen en is hij gerepareerd.
Bij een 4e keer opsturen heb ik een SWAP voorstel gekregen en gekozen voor een nieuwe laptop. Deze heb ik ontvangen op 21-2-2008.
Nu heb ik weer dezelfde klachten, maar asus kan mij geen garantie geven omdat de 24 maanden garantie op 9-2008 zijn verlopen.
Mijn huidige laptop is nu binnen 24 maanden kapot gegaan, normaal gesproken is garantie dus heel normaal. Een dergelijke product hoort langer mee te gaan.
Ik heb asus al gemaild, maar men kan me dus geen garantie geven, ik kan de laptop opsturen maar dan kan het zomaar zijn dat ik een rekening krijg voor het vervangen van een moederbord (die bij de 1e laptop tevergeefs is vervangen)
Mvg Martinus
Re: Via garantie verkregen nieuwe laptop wéér kapot binnen 24mnd
Zoals jij het voorstelt zou je een onbeperkte garantie hebben die tot in lengte der jaren duurt. Ik denk dat je nu een bepaald gedeelte(of alles) zelf zal moeten betalen/bijdragen.De eerste verkregen garantie liep immers in 2008 af .
Asus heeft gelijk.
Als je een nieuw product krijgt, blijft de oorspronkelijke verkoopdatum de pijldatum voor de garantie.
En doordat de economische levensduur ook verstreken is, zijn de rechten ook verstreken. Even heel kort gezegd.
Dit omdat de verjaringstermijn van de verkopende partij gelijk is aan de economische levensduur.
Als je een nieuw product krijgt, blijft de oorspronkelijke verkoopdatum de pijldatum voor de garantie.
En doordat de economische levensduur ook verstreken is, zijn de rechten ook verstreken. Even heel kort gezegd.
Dit omdat de verjaringstermijn van de verkopende partij gelijk is aan de economische levensduur.
Asus heeft helemaal niet gelijk. De wet bepaalt dat als jij een vervangend product krijgt (een nieuw product), omdat het oude product niet naar behoren functioneert of om wat voor reden dan ook, dat jij op het nieuwe product gewoon weer de volle garantie krijgt.
Beste Bas,
Hoe kom je erbij? Zoals al aangegeven loopt de garantie vanaf de eerste aankoopdag, bij een omruiling blijft deze dag zoals op de eerste bon leidend.
Een omruiling verlengt niet je garantie!
Rickyman
Hoe kom je erbij? Zoals al aangegeven loopt de garantie vanaf de eerste aankoopdag, bij een omruiling blijft deze dag zoals op de eerste bon leidend.
Een omruiling verlengt niet je garantie!
Rickyman
Hallo Rickyman,
Als jij een nieuw product krijgt (nieuw uit doos), omdat je oude product niet meer te vervangen was, immers het zo vaak kapot ging (binnen de garantie periode), dan zit er op het nieuwe product de volle garantie.
Je kunt de rollen ook omkeren, de keren dat je het product bij de reperateur is geweest (4 keer a 6 weken? = 24 weken = 6 maand c.a.), wordt dat ook weer terug gegeven?
Als jij een nieuw product krijgt (nieuw uit doos), omdat je oude product niet meer te vervangen was, immers het zo vaak kapot ging (binnen de garantie periode), dan zit er op het nieuwe product de volle garantie.
Je kunt de rollen ook omkeren, de keren dat je het product bij de reperateur is geweest (4 keer a 6 weken? = 24 weken = 6 maand c.a.), wordt dat ook weer terug gegeven?
Verkeerd gelezen dacht dat het 1ste toestel binnen 6 maand was defect ging.bas074 schreef:Hallo Rickyman,
Ik heb niks gezegd
Daag
-
Het was in inderdad een nieuw product, nieuw in doos. Hier heb ik zelfs foto's van. Maar het enige wat ik heb is een factuur, van de aanschaf van de eerste laptop. Deze factuur dateerd van 9-2006.bas074 schreef:Hallo Rickyman,
Wat ik wel heb is een reparatie formulier waarop staat vermeld dat ik een nieuwe laptop heb gekregen (zgn. SWAP regeling) ivm voor de 4e keer problemen. Datum is 21-2-2010.
Als men bij Asus afgaat op het serienummer van mijn huidige laptop, welke ik dus middels garantie van Asus heb gekregen, dan krijg ik de reactie dat de garantie is verlopen. Het lijkt dus dat ze het serienummer van het oude product hebben vervangen voor het nieuwe. De aankoopdatum is echter gewoon blijven staan waardoor mijn garantie welke ik bij de 1e laptop kreeg dus is verlopen.
Maar de garantie op de 1e laptop is niet meer van toepassing? Je krijgt immers garantie op een product?!
Het product wat ik heb voldoet niet aan de verwachtingen welke je mag stellen. Dus heb ik reacht op een goed product of een reparatie ervan.
Alleen moet ik dit hard kunnen maken, aan kunnen tonen?!
Je zegt het goed:
Zou je 24 maanden garantie op een laptop hebben en in de 23e maand krijg je een nieuwe laptop, dan heb je nog maar 1 maand garantie en 13 maanden economische levensduur.
De garantietermijn en economische levensduur vangen niet opnieuw aan op het moment dat het product vervangen wordt.Martinus83 schreef:De aankoopdatum is echter gewoon blijven staan waardoor mijn garantie welke ik bij de 1e laptop kreeg dus is verlopen.
Zou je 24 maanden garantie op een laptop hebben en in de 23e maand krijg je een nieuwe laptop, dan heb je nog maar 1 maand garantie en 13 maanden economische levensduur.
Je geeft aan dat het product drie keer is hersteld en één keer is vervangen, en iedere keer het zelfde gebrek vertoont. Als je daarin niet de enigste ben dan is er goede kans dat de ondeugdelijkheid aan te tonen is. Dan komt je in principe kosteloos herstel of vervanging toe, maar hier lijkt me dat niet op te gaan omdat ontbinding een goedkopere optie is.
Je geeft aan dat je de laptop gekocht hebt in augustus 2006 en het is nu februari 2010. Dergelijke producten gaan normaal 3 tot 5 jaar mee. De gebruiskvergoeding zal grofweg naar ratio zijn van hoelang je het product hebt kunnen gebruiken. Zeg dat je het product twee jaar hebt kunnen gebruiken dan moet je aan de verkoper dan moet je 40 tot 67% van de aankoopsom betalen voor het gebruik, de rest krijg je dan terug.
Maar om aanspraak te maken op de wettelijke garantie, zoals hier boven beschreven, moet je wel de verkoper aanspreken, niet de producent. Als je het eerste gebrek, en mogelijk ook de latere gebreken, niet hebt gemeld aan de verkoper dan deze zich verweren door te stellen dat jij het gebrek niet binnen een bekwame termijn aan hem hebt gemeld.
Je geeft aan dat je de laptop gekocht hebt in augustus 2006 en het is nu februari 2010. Dergelijke producten gaan normaal 3 tot 5 jaar mee. De gebruiskvergoeding zal grofweg naar ratio zijn van hoelang je het product hebt kunnen gebruiken. Zeg dat je het product twee jaar hebt kunnen gebruiken dan moet je aan de verkoper dan moet je 40 tot 67% van de aankoopsom betalen voor het gebruik, de rest krijg je dan terug.
Maar om aanspraak te maken op de wettelijke garantie, zoals hier boven beschreven, moet je wel de verkoper aanspreken, niet de producent. Als je het eerste gebrek, en mogelijk ook de latere gebreken, niet hebt gemeld aan de verkoper dan deze zich verweren door te stellen dat jij het gebrek niet binnen een bekwame termijn aan hem hebt gemeld.
Dat is iets te kort door de bocht. Er zijn uitzonderingen mogelijk, waarvan het kostenplaatje van ontbinding vs herstel of vervanging er eentje van is.Martinus83 schreef:Het product wat ik heb voldoet niet aan de verwachtingen welke je mag stellen. Dus heb ik reacht op een goed product of een reparatie ervan.
Onzin, een dergelijke verjaringstermijn bestaat niet.BBCS schreef:Dit omdat de verjaringstermijn van de verkopende partij gelijk is aan de economische levensduur.
Met dit verschil dat termijn voor de omgekeerde bewijslast ex 7:18 lid 2 BW wel weer opnieuw gaat lopen omdat er bij herstel of vervanging een nieuwe aflevering plaats vind.BBCS schreef:Zou je 24 maanden garantie op een laptop hebben en in de 23e maand krijg je een nieuwe laptop, dan heb je nog maar 1 maand garantie (...).
Al zou de bewijslast opnieuw aanvangen, dan nog heeft de klant maar recht op 1 maand garantie.
Bij het vervangen van een product vangen de economische levensduur en garantieperiode niet opnieuw aan.
Bij het vervangen van een product vangen de economische levensduur en garantieperiode niet opnieuw aan.
-
Ik heb de vorige garantie kwesties allemaal via de verkoper laten lopen. Nu heb ik echter direct Asus zelf aangesproken. Ik zal contact op nemen met de verkoper 4launch.nl.
Daar kom ik dus niet veel verder mee. Ik heb al aangegeven dat deze laptop nog geen 24 mnd oud is maar daar wordt inhoudelijk (nog) niet op gereageerd.Geachte heer ***,
Het spijt me, maar ook aan hand van uw factuur kunnen wij niet zeggen dat de reparatie binnen garantie zal kunnen worden voltooid; de factuurdatum geeft 2006 aan.
Onze notebooks hebben een garantieperiode van 24 maanden (2 jaar) na aankoop. Het huidige jaar is 2010, wat 4 jaar verder is dan 2006.
Met vriendelijke groet,
Asus TSD
Helaas voor jou is het zo dat de verkoopdatum van de eerste laptop van toepassing is, en dan komt de leeftijd van de laptop op 4 jaar te liggen.Martinus83 schreef:Ik heb de vorige garantie kwesties allemaal via de verkoper laten lopen. Nu heb ik echter direct Asus zelf aangesproken. Ik zal contact op nemen met de verkoper 4launch.nl.
Daar kom ik dus niet veel verder mee. Ik heb al aangegeven dat deze laptop nog geen 24 mnd oud is maar daar wordt inhoudelijk (nog) niet op gereageerd.Geachte heer ***,
Het spijt me, maar ook aan hand van uw factuur kunnen wij niet zeggen dat de reparatie binnen garantie zal kunnen worden voltooid; de factuurdatum geeft 2006 aan.
Onze notebooks hebben een garantieperiode van 24 maanden (2 jaar) na aankoop. Het huidige jaar is 2010, wat 4 jaar verder is dan 2006.
Met vriendelijke groet,
Asus TSD
Nogmaals (en hoe groot moet ik het schrijven? ):
Bij vervanging van een product vangen de garantieperiode en economische levensduur NIET opnieuw aan.
Daardoor heb je GEEN recht meer op garantie en ook niet meer op je wettelijke bescherming.
Hierdoor komen alle kosten voor jouw rekening.
Dan lijkt het nadruk in hier meer te komen liggen op hoe lang mag je van verwachten dat een Asus meegaat, en hoe aannemelijk het is dat het product ondeugdelijk is.Martinus83 schreef:Ik heb de vorige garantie kwesties allemaal via de verkoper laten lopen. Nu heb ik echter direct Asus zelf aangesproken. Ik zal contact op nemen met de verkoper 4launch.nl.
De periode van aanschaf tot nu is ongeveer 3,5 jaar. Trek daar de tijd vanaf dat je er niet over kon beschikken. Zeg dat ik dan uitkom op 3 jaar. Dan is een belangrijke vraag: had je meer mogen verwachten? (Is Asus een kwaliteitsmerk of een B-merk?) En zo ja, is het aannemelijk dat deze laptop ondeugdelijk is?
Je moet het zo zien je heb x euro's betaald om y jaar gebruikt te maken van een bepaald product. Als je y veranderd dan zou x ook moeten veranderen en visa versa, uitzonderingen natuurlijk daar gelaten. Als niet bij betaald mag je ook niet verwachten dat je langer gebruik kunt maken van een laptop.Martinus83 schreef:Daar kom ik dus niet veel verder mee. Ik heb al aangegeven dat deze laptop nog geen 24 mnd oud is maar daar wordt inhoudelijk (nog) niet op gereageerd.
-
Van een 17 inch laptop van 1156 euro van een merk waarvan gezegd wordt dat het een A merk is verwacht je niet dat hij na 3,5 jaar de geest geeft. Laat staan dat hij, in mijn geval na 23 maanden thuis gebruik de geest geeft.
Het is een bekende kwaal, zoek op google op "zwarte ziekte asus" en je komt het probleem tegen waar ik mee te kampen had met mijn vorige laptop (Asus A7T) en waar ik nu weer problemen mee heb (Asus A7K)
Afijn, ik waardeer jullie meedenken en begrijp de standpunten.
Asus geeft een Pick up & return garantie van 2 jaar, wat een goede garantie is en waar ik ook gebruik van kon maken, gelukkig!
Helaas is het zo dat de 2e laptop nu weer kapot is en de 2 jaar garantie voorbij is. De garantie wordt niet verlengd bij vervanging of reparatie van het product, Asus bevestigd dit.
Wat Asus wel zegt is dat ik de laptop kan opsturen, er worden 75 euro onderzoekskosten in rekening gebracht. Transport moet ik uiteraard ook zelf betalen.
Asus zegt:
Het is een bekende kwaal, zoek op google op "zwarte ziekte asus" en je komt het probleem tegen waar ik mee te kampen had met mijn vorige laptop (Asus A7T) en waar ik nu weer problemen mee heb (Asus A7K)
Afijn, ik waardeer jullie meedenken en begrijp de standpunten.
Asus geeft een Pick up & return garantie van 2 jaar, wat een goede garantie is en waar ik ook gebruik van kon maken, gelukkig!
Helaas is het zo dat de 2e laptop nu weer kapot is en de 2 jaar garantie voorbij is. De garantie wordt niet verlengd bij vervanging of reparatie van het product, Asus bevestigd dit.
Wat Asus wel zegt is dat ik de laptop kan opsturen, er worden 75 euro onderzoekskosten in rekening gebracht. Transport moet ik uiteraard ook zelf betalen.
Asus zegt:
De reparatie zelf hoef ik niet te betalen, enkel de onderdelen wanneer deze dus buiten de garantie voorwaarden vallen.De beslissing of een reparatie wel of niet binnen de garantievoorwaarden valt ligt bij onze reparatieafdeling.
De onderdeelkosten zullen in rekening worden gebracht als de reparatie inderdaad niet binnen de garantievoorwaarden kan worden volbracht.
Indien de reparatieafdeling daadwerkelijk besluit dat de reparatie binnen de garantievoorwaarden kan worden voltooid, betaalt u alleen de voornoemde onderzoekskosten van € 75.
De fabrikanten hanteren een economische levensduur van 3 jaar.
Dus de garantie periode is op 09-2008 verstreken.
We zitten nu op 2-2010, en dat is een forse overschrijding van de garantieperiode.
De laptop zit niet eens meer in de economische levensduur.
Dit betekent dat de verkopende partij niet verplicht meer is om het probleem op te lossen en dat alle kosten voor je eigen rekening komen.
Dat de laptop in de garantieperiode vervangen is, is niet van belang en doet er ook niet toe.
De realiteit is anders. Een realiteit die de consumentenorganisaties niet onder ogen durven te komen.
Men houd zich vast aan het feit dat de consumentenbond van mening is dat de economische levensduur voor consumenten 5 jaar moet zijn en er wordt dan een beeld geschept waarbij de consument er vanuit mag gaan dat een laptop 5 jaar zonder problemen mee moet gaan.
De realiteit is totaal anders:
- de fabrikanten hanteren een economische levensduur van 2 tot 3 jaar. Sommige fabrikanten hanteren een economische levensduur van 2 jaar.
- Na 3 jaar zijn veel onderdelen al bijna niet meer leverbaar.
- Veel fabrikanten hanteren een garantieperiode van 1 jaar, bij sommige types geven ze 2 jaar.
Kijk eens naar de termijnen die de fabrikanten geven en oordeel dan aub zelf!
De garantieperiode ving aan op 09-2006.De reparatie zelf hoef ik niet te betalen, enkel de onderdelen wanneer deze dus buiten de garantie voorwaarden vallen.
Dus de garantie periode is op 09-2008 verstreken.
We zitten nu op 2-2010, en dat is een forse overschrijding van de garantieperiode.
De laptop zit niet eens meer in de economische levensduur.
Dit betekent dat de verkopende partij niet verplicht meer is om het probleem op te lossen en dat alle kosten voor je eigen rekening komen.
Dat de laptop in de garantieperiode vervangen is, is niet van belang en doet er ook niet toe.
Het zijn fabeltjes dat een laptop zonder problemen meer dan 3 jaar mee zou moeten gaan.Van een 17 inch laptop van 1156 euro van een merk waarvan gezegd wordt dat het een A merk is verwacht je niet dat hij na 3,5 jaar de geest geeft.
De realiteit is anders. Een realiteit die de consumentenorganisaties niet onder ogen durven te komen.
Men houd zich vast aan het feit dat de consumentenbond van mening is dat de economische levensduur voor consumenten 5 jaar moet zijn en er wordt dan een beeld geschept waarbij de consument er vanuit mag gaan dat een laptop 5 jaar zonder problemen mee moet gaan.
De realiteit is totaal anders:
- de fabrikanten hanteren een economische levensduur van 2 tot 3 jaar. Sommige fabrikanten hanteren een economische levensduur van 2 jaar.
- Na 3 jaar zijn veel onderdelen al bijna niet meer leverbaar.
- Veel fabrikanten hanteren een garantieperiode van 1 jaar, bij sommige types geven ze 2 jaar.
Kijk eens naar de termijnen die de fabrikanten geven en oordeel dan aub zelf!
Dan vind ik het voorstel van Asus in deze zo gek nog niet.
Wel heb ik nog steeds mijn twijfels bij de garantie in deze, immers een nieuw product (normaliter) toch recht geeft op nieuwe garantie. Dit heb ik zelf ook mee gemaakt met witgoed (ik weet niet of dat wezenlijk verschilt van een computer betreft garantie met swap).
De winkel (een expert winkel) wordt gerund door een bekende. Deze vertelde mij (immers de vaatwasser na 1,5 jaar de geest gaf) dat de vaatwasser vervangen kon worden (kostenloos door een nieuwe), of gerepareerd. Hij koos zelf voor een nieuwe (service vanuit de expert winkel) en ging zelf de discussie aan met de fabrikant (siemens). Hij vertelde mij dat de garantie periode bij een nieuw product (vervangen van het oude), volledig garantie heeft.
Wel heb ik nog steeds mijn twijfels bij de garantie in deze, immers een nieuw product (normaliter) toch recht geeft op nieuwe garantie. Dit heb ik zelf ook mee gemaakt met witgoed (ik weet niet of dat wezenlijk verschilt van een computer betreft garantie met swap).
De winkel (een expert winkel) wordt gerund door een bekende. Deze vertelde mij (immers de vaatwasser na 1,5 jaar de geest gaf) dat de vaatwasser vervangen kon worden (kostenloos door een nieuwe), of gerepareerd. Hij koos zelf voor een nieuwe (service vanuit de expert winkel) en ging zelf de discussie aan met de fabrikant (siemens). Hij vertelde mij dat de garantie periode bij een nieuw product (vervangen van het oude), volledig garantie heeft.
Dat zijn argumenten die kunt gebruiken naar de verkoper toe. In je brief schrijf je dan dat hij een product ondeugdelijk product hebt geleverd omdat het kennelijk productie fouten bevat. Daarop stel je dat je dan dat jij recht hebt op ontbinding. En dat je van A-merk als Asus mocht verwachten dat deze vijf jaar meeging. Dan dat je er slechts drie jaar gebruik van kon maken en je dus verlang dat de verkoper je 40% van het aankoop bedrag terug betaald.Martinus83 schreef:Van een 17 inch laptop van 1156 euro van een merk waarvan gezegd wordt dat het een A merk is verwacht je niet dat hij na 3,5 jaar de geest geeft. Laat staan dat hij, in mijn geval na 23 maanden thuis gebruik de geest geeft.
Dat zal hij afwijzen en dan moet je naar de kantonrechter. Als je dat alleen doet kost het je niets indien je wint. Je moet dan goed zelf de dagvaarding (je moet precies aangeven hoe je ergens tot komt en alles onderbouwen voor een zo groot mogelijke kans op slagen) (de gerechtsdeurwaarder vult in wat jij niet kan) en dupliek schrijven en letten op de deadlines. Met juridische vertegenwoordiging geld dat er een maximum is wat je vergoed kan krijgen. Als je verliest moet je de proceskosten (max 240 euro) betalen plus een gedeelte van de juridische vertegenwoordiging van de tegenpartij.
Het sturen van een dagvaarding of zelfs het dreigen er mee kan de verkoper doen besluiten om toch maar op dit aanbod in te gaan, maar reken daar niet te hard op.
Dat komt er op neer dat als het gaat om een ondeugdelijk product dat je dan toch nog met kosten komt te zitten. Juist dan zou je zelf niet de transport- en onderzoekskosten hoeven te betalen.Martinus83 schreef:De beslissing of een reparatie wel of niet binnen de garantievoorwaarden valt ligt bij onze reparatieafdeling.
De onderdeelkosten zullen in rekening worden gebracht als de reparatie inderdaad niet binnen de garantievoorwaarden kan worden volbracht.
Indien de reparatieafdeling daadwerkelijk besluit dat de reparatie binnen de garantievoorwaarden kan worden voltooid, betaalt u alleen de voornoemde onderzoekskosten van € 75.
-
Bedankt voor je reactie.
Wederom bericht terug van Asus. Ik betaal geen transport, de laptop wordt opgehaald door TNT. Ik betaal minimaal de 75 euro onderzoekskosten (waar waarschijnlijk het transport in is verekend)
Heb ook contact gehad met de verkoper. Althans iemand van de service voor RMA (garantie/reparatie) gevallen. Een fabrikant geeft 12 of 24 maanden garantie. De verkopende partij stelt dat een notebook 36 maanden mee moet kunnen gaan. Is er geen sprake meer van fabrieksgarantie dan komt de verkopende partij de consument tegemoet in de reparatie kosten. Echter die 36 maanden ben ik al gepasseerd dus die regeling is niet meer van toepassing.
Wederom bericht terug van Asus. Ik betaal geen transport, de laptop wordt opgehaald door TNT. Ik betaal minimaal de 75 euro onderzoekskosten (waar waarschijnlijk het transport in is verekend)
Heb ook contact gehad met de verkoper. Althans iemand van de service voor RMA (garantie/reparatie) gevallen. Een fabrikant geeft 12 of 24 maanden garantie. De verkopende partij stelt dat een notebook 36 maanden mee moet kunnen gaan. Is er geen sprake meer van fabrieksgarantie dan komt de verkopende partij de consument tegemoet in de reparatie kosten. Echter die 36 maanden ben ik al gepasseerd dus die regeling is niet meer van toepassing.
Graag gedaan.
Dat is ook maar de mening van de verkoper. Je moet bij dit soort dingen bedenken dat de verkoper een tegengesteld belang heeft. Tankstations worden ook allemaal in gerecht zodat de fout marge altijd in hun voordeel uitvalt. En dat geld ook met meningen over de gemiddelde levensduur.
Vanuit de wet is niet vast geregeld dat er een bepaalde levensduur voor een bepaalde categorie van producten geld, zoals laptops, dus zal er altijd een zeker bereik in zitten. Van een A-merk mag je immers meer verwachten dan van een B-merk.
De consumentenbond geeft als advies 3-5. Uneto geeft als advies aan verkopers drie jaar. Het uit onderzoek van het Duitse computerblad C't bleek dat computer in het algemeen gemiddeld 6 jaar meegaan.
http://www.eu-energystar.org/nl/nl_015p.shtml
Zie lid 2
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
Uit eindelijk moet jij je afvragen wat je vind, wat je wilt, en wat je daarvoor overhebt.
Dat is ook maar de mening van de verkoper. Je moet bij dit soort dingen bedenken dat de verkoper een tegengesteld belang heeft. Tankstations worden ook allemaal in gerecht zodat de fout marge altijd in hun voordeel uitvalt. En dat geld ook met meningen over de gemiddelde levensduur.
Vanuit de wet is niet vast geregeld dat er een bepaalde levensduur voor een bepaalde categorie van producten geld, zoals laptops, dus zal er altijd een zeker bereik in zitten. Van een A-merk mag je immers meer verwachten dan van een B-merk.
De consumentenbond geeft als advies 3-5. Uneto geeft als advies aan verkopers drie jaar. Het uit onderzoek van het Duitse computerblad C't bleek dat computer in het algemeen gemiddeld 6 jaar meegaan.
http://www.eu-energystar.org/nl/nl_015p.shtml
Daar is de wet heel duidelijk over. Als het product ondeugdelijk dan heb jij recht op kosteloos herstel / vervanging of ontbinding. Voor het herstel mag men geen kosten in rekening brengen.Is er geen sprake meer van fabrieksgarantie dan komt de verkopende partij de consument tegemoet in de reparatie kosten.
Zie lid 2
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
Uit eindelijk moet jij je afvragen wat je vind, wat je wilt, en wat je daarvoor overhebt.