LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
stereo
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 okt 2007 16:30

Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door stereo »

Als het om garantie gaat laten alle consumentenorganisaties weten dat het recht op garantie niet ophoud na het verstrijken van de fabrieksgarantie en dat de winkel verantwoordelijk is voor de uitvoering ervan. Je mag tenslotte ervan uitgaan dat bijvoorbeeld een digitale camera langer meegaat dan 1 jaar.

Digital Street in Beuningen vond echter van niet toen ik daar met mijn defecte Sony digitale camera (nieuwprijs € 440,- inclusief geheugenkaart) kwam. De camera was toen 1 jaar en 5 maanden in mijn bezit.

Men kwam na 7 weken (heel normaal volgens de winkel) met de mededeling dat de reparatiekosten € 119,50 zouden bedragen en dat als ik NIET akkoord zou gaan het toestel ongerepareerd retour zou worden gezonden en er € 45,- in rekening zou worden gebracht.

Naar aanleiding hiervan ben ik navraag gaan doen bij Sony en wat blijkt: de camera was al 2 weken eerder gerepareerd retourgestuurd naar de winkel. Bij Sony wordt er namelijk standaard gerepareerd als de kosten ervan ONDER DE € 65,- liggen.

Met een voorstel van mijn kant om 1/3 van de reparatiekosten te betalen (uitgaande van een gemiddelde levensduur van een digitale camera van 5 jaar) ging Digital Street niet accoord.

Ik meldde toen dat ik de camera wel ongerepareerd retour wilde hebben (wetende dat de reparatie al was uitgevoerd) Daar trapten ze niet in, als ik niet alsnog het volledige reparatiebedrag wilde betalen zou de camera terug naar Sony worden gestuurd om deze te laten ONT-REPAREREN.

Wat Digital Straat dus doet is:
- zich niet houden aan de wettelijke bepalingen ten aanzien van garantieuitvoering
- een vette extra marge zetten op de reparatiekosten
- liegen over de status van de reparatie

Hieronder een brief van de service manager van Digital Street waarin de standpunten van deze firma worden uiteengezet:

"De camera die door de heer Jansen bij ons is aangeschaft werd geleverd met een jaar garantie. Wij weten van te voren dat het heel vaak voorkomt dat toestellen binnen een of twee jaar defect gaan, vandaar dat wij van te voren aan de klant melden dat die een jaar garantie heeft op zijn aangeschafte camera. Als wij zouden verwachtten dat de camera langer dan een of twee jaar mee zou gaan (of volgens u zelfs vijf jaar!?), dan zouden we dit bij de verkoop aan de klant melden. De klant heeft dus geen enkel recht om er vanuit te gaan dat het toestel langer dan een of twee jaar meegaat, want dit is door ons niet bij de aankoop vermeld.

U zult uiteraard wel bekend zijn met de ‘verwachte levensduur’ van een product. Deze informatie is echter nooit op feiten of onderzoeken gebaseerd en is op geen enkele wijze juridisch onderbouwd. Als de klant van het toestel verwacht dat deze twee jaar of langer meegaat dan is dat een verkeerde opvatting van de klant zelf. Dit is nogmaals nooit aan de klant door ons vermeld, dus ja, waarom de klant verwacht dat het toestel een levensduur van vijf jaar heeft is voor ons volkomen onduidelijk. Als de klant hier vanuit ging tijdens het maken van een koopovereenkomst en hij werd door ons volledig ingelicht betreft de garantie die bij ons wordt gehandhaafd, dan had de klant simpelweg geen koopovereenkomst met ons moeten maken. In zo’n geval moet je een artikel kopen bij een winkel die dezelfde gedachten met de klant deelt betreffende de levensduur en daarmee direct de garantie van toestel.

Wij gaan er vanuit u op deze wijze naar volledigheid geïnformeerd te hebben. En we gaan er ook vanuit dat de klant zichzelf, u en uiteraard ons alle moeite zal besparen door gewoon te beseffen dat bij aankoop wij alle correcte informatie hebben gegeven betreft de garantie. Dus is het niet mogelijk om ons achteraf aansprakelijk te stellen voor de garantietermijn die de klant heeft bedacht.

Met vriendelijke groeten,

Manager Service Afdeling Digitalstreet.nl BV"

Dus iedereen die overweegt om iets bij Digital Street aan te schaffen moet er even rekening mee houden dat je met hun produkten een jaar kan doen. Daarna gaan ze altijd kapot.
Een winkel kan je het afhaalcentrum trouwens niet noemen, er is geen sprake van enige mogelijkheid tot het vergelijken van produkten.

Met vriendelijke groet

R. Jansen

alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Levensduur digitale camera zeker 5 tot 10 jaar
http://www.pa3ajj.nl/Levensduur%20digitale%20camera.pdf
De eerste de beste, HP, was meteen een behoorlijke binnenkomer: 20 jaar. Olympus heeft het over 8 tot 10 jaar, Sony en Pentax geven 5 tot 10 jaar aan, Trust 5 à 6 jaar, Canon houdt het op zo'n 10 jaar en Fuji en Konica/Minolta op 10 tot 15 jaar. Bij Nikon wilde men geen uitspraak doen over de digitale levensduur in jaren, maar was men er – evenals bij de andere merken - wel van overtuigd dat digitale camera's bij een normaal gebruik net zo lang meegaan als analoge. En dan zit je bij Nikon over het algemeen niet slecht.
http://www.consumentenautoriteit.nl/cab ... l_Garantie
U mag de kosten van reparatie of vervanging niet doorberekenen aan de consument:
  • als het gebrek aan het product niet de schuld van de consument is en de gemiddelde levensduur van het product nog niet is verstreken.

Lammeke
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jun 2008 11:01

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Lammeke »

Zoals in de kop van dit bericht al vermeld is het gewoon een klootwet die men in NL hanteerd.

In alle andere landen geldt dat men recht heeft op garantie voor een bepaalde tijd. Defecten die buiten deze periode optreden worden niet kosteloos hersteld. Het staat niet letterlijk in de Nederlandse wet, maar het komt er op neer dat verkochte producten een levenslange garantie hebben. Iets wat natuurlijk van den zotte is en alleen maar in Nederland denkbaar is.

Indien elke consument hierop zou staan, dan zou Nederland er ook heel anders uit gaan zien. Producten zouden veel duurder gaan worden, want de kosten die voortkomen uit een repartie zullen ook ergens van betaald moeten worden. Zal mijn een rotzorg zijn of deze prijzen nu verdubbelen of verdrievoudigen, we kunnen altijd nog in een van de buurlanden kopen waar men deze domme hersenspinsels niet heeft.

Ook kan dit gaan betekenen dat we om de twee jaar bedrijfsnamen zien veranderen. Veel fabrikanten geven tegenwoordig al twee jaar garantie op hun producten. We gaan de winkel verantwoordelijk stellen na deze twee jaar. Jammer dan, de winkel heeft na twee jaar zijn deur gesloten om van dit soort idioterie af te zijn. Na twee jaar wordt het bedrijf opgeheven en een nieuw bedrijf wordt gestart. Daar het bedrijf aangesproken moet worden om de reparatie te claimen, zal er weinig te halen zijn.

Er zullen nu een hoop mensen op hun achterpoten gaan staan, voor mij mogen ze. Op het moment dat men iets koopt en daarop wordt 1 of 2 jaar garantie gegeven, dan weet men bij voorbaat waar men aan toe is. Dan hoeft men niet in een duister gat rond te hangen wat door de Nederlandse wet gecreeerd is. Voor de mensen die nu op hun achterpoten staan zou ik zeggen blijf hameren indien er iets defect is. Overtuig daarbij ook uw vrienden en familiekring en we zullen zien hoe de detailhandel hierop reageert. Of berust bij het feit en accepteer de garantie zoals deze vooraf duidelijk bij een product wordt afgegeven.

Toolboy

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Haha lachen zeg.
Zij mogen nimmer de camera weer demonteren tenzij u daar een opdracht voor verstrekt.
Voet bij stuk houden.
Persoonlijk zou ik niet meer dan die 45 euro betalen.
SC6 T

tuuut
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 aug 2008 15:36

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door tuuut »

@alfatrion

Wel degelijk moet er onderscheid gemaakt worden tussen de economische levensduur en de technische levensduur.

stereo
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 okt 2007 16:30

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door stereo »

Ik moet zeggen dat ik het deels eens ben met Lammeke. De huidige wetgeving op het gebied van garantie zorgt in de praktijk voor veel onduidelijkheid. Als ik mijn gelijk wil halen zal ik naar de rechter moeten stappen. Dat is natuurlijk nooit rendabel voor een dergelijk bedrag. Een andere optie is het inschakelen van de media maar helaas is in deze zaak geen consumentenprogramma of organisatie geïnteresseerd.

Dat neemt niet weg dat Digital Street bewust de wet negeert en huftergedrag vertoont door te liegen en nog eens een dikke marge op de reparatiekosten te zetten. En niemand houd ze tegen.

Dus voet bij stuk houden en weigeren te betalen klinkt leuk, maar dan heb ik dus ook geen camera. Uiteindelijk heb ik dus de reparatiekosten maar betaald....

R. Jansen

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik moet zeggen dat ik het deels eens ben met Lammeke. De huidige wetgeving op het gebied van garantie zorgt in de praktijk voor veel onduidelijkheid. Als ik mijn gelijk wil halen zal ik naar de rechter moeten stappen. Dat is natuurlijk nooit rendabel voor een dergelijk bedrag. Een andere optie is het inschakelen van de media maar helaas is in deze zaak geen consumentenprogramma of organisatie geïnteresseerd.
Wat dacht je van de problemen van de winkelier?

De fabrikanten mogen na het verstrijken van de garantieperiode gewoon alle kosten in rekening brengen, dit omdat wetsregels van de consumentenkoop niet voor hun van toepassing is.

De winkelier wordt verplicht om levenslange garantie te geven, deze kosten kan hij nergens op verhalen.

Oke, hij mag dan wel beroep doen op het regresrecht, maar dan moet hij wel daar hele dure rechtzaken voor voeren, waarbij de rechtzaakkosten veel hoger zijn dan het geclaimde bedrag.

Nog iets:

Voor die camera is dus 1 jaar garantie, terwijl de winkelier 5 tot 10 jaar lang gratis reparatie of vervanging moet geven aan de consument.

Wat gaat hier dan mis?

Als de overheid stelt dat de consument 5 tot 10 jaar recht heeft op gratis reparatie of vervanging, waarom worden de fabrikanten dan niet gedwongen om gedurende die 5 tot 10 jaar verplicht fabrieksgarantie te geven?????? Zeker omdat de consument niks met de fabrikant te maken heeft! :twisted:
Wat een onzin zeg!

Door dit soort geneuzel gaan steeds meer winkeliers die consumentenrechten aan hun laars lappen.
Alleen die grote winkelketens met hele grote omzet kunnen dergelijke regels in de toekomst alleen naleven.
Zitten we daar dan op te wachten? Dacht het niet.

Als de overheid en Europa maling hebben aan de detaillisten, hebben die detaillisten maling aan die vervelend regels die door die overheden (die maling aan de detaillisten hebben) bedacht worden.

Het is simpel:
De overheid en ook Europa moet zich onpartijdig opstellen, en dat doen ze op dit moment niet.

En dat zie je dus nu terug in het feit dat steeds meer detaillisten maling aan die regels hebben en zeker niet naleven.

Veel consumenten ergeren zich aan het feit dat steeds meer detaillisten maling aan de consumentenregels hebben en zich daar zeker niet aan houden. Zie hierboven de uitleg daarover hoe dat komt.

alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door alfatrion »

@tuuut: Die termen worden nooit gebruikt in juridisch stukken.

@Lammeke: In dit geval had de winkelier in heel Europa een probleem gehad met de wet. Finland en Griekenland hanteren men een wettelijke garantie die gelijk is aan de levensduur van het product net als in Nederland. In Verenigd Koninkrijk, Ijsland en Zweden hanteert men een wettelijke garantie van respectievelijk 6, 5 en 3 jaar. In de rest van Europa is het twee jaar.
Sterio schreef:Dat is natuurlijk nooit rendabel voor een dergelijk bedrag.
1) Ja mag zonder advocaat naar de karton rechten.
2) De partij die het arrest verliest moet de proceskosten betalen als je daar vooraf om vraagt.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door puma73 »

bbcs

je plaatje begint eentonig ye worden.

de winkelier is helemaal niet zielig, die lapt het consumentenrecht aan zijn laars.

je lijkt calimiro wel zij zijn groot en ik is klein

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

@ stereo:

Vraag eens aan Sony wat de economische levensduur van die camera is. Die kan je dat heel goed vertellen.

stereo
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 okt 2007 16:30

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door stereo »

De winkelier hoeft zeker niet 5 of 10 jaar lang op te draaien voor alle kosten, de consument moet naarmate de levensduur verstrijkt een steeds groter deel zelf betalen.
Wat de normale levensduur is blijft natuurlijk een moeilijk begrip, hoewel het natuurlijk volkomen duidelijk is dat een dergelijke camera veel langer dan 1 of 2 jaar meegaat. Dit was tenslotte geen instapmodelletje.
Aan wat Sony een normale levensduur vindt hoeft de winkel geen enkele boodschap te hebben. Hoe toon je dat aan bij een nieuw produkt? Het zal moeten blijken.

Naar de rechter stappen is zeker niet gratis, er bestaat weliswaar een goede kans dat de proceskosten niet betaald hoeven te worden maar het kost tijd en moeite. Als het bedrijf dan veroordeeld wordt moet je nog maar zien dat het bedrijf het vonnis uitvoert. En al die tijd zit je dan dus zonder camera. Een bedrijf als Digital Street beseft dit en hanteert daarom deze politiek.

Uiteindellijk kom het er in de praktijk op neer dat het consumentenrecht op het gebied van garantie een wassen neus is.
Bedrijven als Digital Street zijn louter dozenschuivers met de pretentie van een winkel en voeren een politiek die elke aftersales services frustreert. Zoals blijkt komen ze daar gewoon mee weg. Energiebedrijven en internetproviders doen dit ook al jaren.

Als consument heb je de keuze om NIET bij Digital Street te kopen en dat raad ik dan ook iedereen aan.


R. Jansen

alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door alfatrion »

De winkelier hoeft zeker niet 5 of 10 jaar lang op te draaien voor alle kosten, de consument moet naarmate de levensduur verstrijkt een steeds groter deel zelf betalen.
Dit is onjuist. Krachtens lid 2 van artikel 21 van boek 7 mogen er geen kosten in rekening worden gebracht voor het herstel / vervanging. Het Quelle arrest bevestigd dit nog eens. De advocaat-generaal stelde: "Elk van de contractpartijen dient namelijk het risico van niet-correcte nakoming van haar verplichtingen alleen te dragen" en benadrukte daarbij dat het onaanvaardbaar zou zijn als de consument, die wel volledig aan zijn eigen verplicht heeft gehouden, een bijdrage zou moeten betalen.

Artikel 7:21 BW
http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deepl ... article=21

Quelle - Conclussie
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 04:NL:HTML

Quelle - Advies advocaat generaal
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/g ... ance=CONCL

stereo
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 okt 2007 16:30

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door stereo »

Sorry Alfatrion,

Dat zal best zo zijn, maar het blijft allemaal theoretisch geneuzel als je moet gaan procederen om je recht te halen. Voor de gemiddelde consumentenaankoop blijf ik erbij dat dit niet rendabel is. En die winkels waar het hier om gaat weten dat ook.


R. Jansen

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door gravedigger »

Stereo? Hoe lang is eigenlijk de fabrieksgarantie?

stereo
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 okt 2007 16:30

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door stereo »

Sony geeft 1 jaar garantie.

Lammeke
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jun 2008 11:01

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Lammeke »

Het is duidelijk dat we naar een uniforme regel in Europa moeten, de fabrikanten spreken vaak ook van een Europeses garantie.

Europees is dit al geregeld, namelijk 2 jaar !!

Ben ik nu van den zotte of is het normaal om te verwachten dat er een levenslange garantie op goederen gegeven moet worden ?? Goederen kunnen door gebruik (slijtage) defect gaan, mijn oordeel. Je weet dit op het moment dat je iets koopt.

Navragen bij een fabikant wat de levensduur is :D SHAKE IT !!. geen enkele fabrikant zal je bij deze vraag een antwoord geven. Op het moment dat je ze deze vraag voorlegd weten ze al verdomde goed waarom het gaat. Ze zullen je in de meeste gevallen doorverwijzen naar de winkelier.

P.s. wat DS flinkt is natuurlijk wel van de zotte. Dat je reparatiekosten moet betalen oke. Maar hierop hoeven geen vette marges gezet te worden. Maar in dit geval moet DS dit wel doen om enigzins met winst te kunnen draaien. Op de camera die ze verkocht hebben maken ze een marge van 1-2%. De verkopers daar zijn al zo slim om de camera uit te pakken, je alles te laten zien en proberen je dan vervolgens tasjes, geheugenkaarten enz aan te smeren. De winst moeten ze in dat geval op de accessoires maken. Het doel van DS is dus om zoveel mogelijk camera's te verkopen en daarnaast zoveel mogelijk accessoires te verkopen. Daarnaast komen veel van de goederen die men er verkoopt niet van de Nederlandse importeurs vandaan. Dit kan bij reparaties nog wel eens de nodige problemen opleveren als net een van hun kanalen afgesneden wordt. Harman Kardon en Denon b.v. halen ze uit Duitsland of Frankrijk. Omdat ze met de prijzen zitten te kloten ver onder de minimumprijs die beiden merken hanteren worden er testaankopen gedaan. Aan de hand van het serienummer wordt dan het hele traject blood gelegd. In eerste instantie wordt dan de levernacier in Duitsland of Frankrijk op de vingers getikt. Vaak zijn dit grotere afnemers dus die stoppen op dat moment met levering. Kanaal af gesloten, dus waar moet de garantie verhaalt worden. Bij CE Repair in Meijdrecht kunnen ze voor Harman niet terecht want met een serienummercontrole vallen ze meteen door de mand. Met Denon hetzelfde probleem. In dat geval proberen ze dan de truckendoos open te trekken zoals het laten betalen van de reparatiekosten.

Ik lees ook regelmatig de term dozenschuivers. Hiermee wordt dan vaak bedoeld de internetwinkel, wat dan vaak ook negatief bedoeld is. Een Mediamarkt is dat geen dozenschuiver ?? Ze doen tenslotte niets meer en niets minder. Ook zij schuiven dozen door nadat ze klanten met verkooptrucks iets aangesmeerd hebben. Ik heb dan liever dat ik geheel onafhankelijk kan kiezen zonder dat mij een manneke wat net de pampers uit heeft verteld wat voor mij de juiste keus is. Tegenwoordig is met internet alles heel makkelijk uit te zoeken en is het voor de consument heel makelijk een eigen keuze te maken zonder dat alle verkooppraatjes aangehoord moeten worden. En als bij een van de dozenschuivers de prijs goed is zal ik zeker niet nalaten om hier te kopen. Niet alle internetwinkels zijn zoals een DS, er zijn er ook die een goede service leveren. Een service die niet onder doet van wat bij een normale winkel ook verwacht en gegeven wordt.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

Het is duidelijk dat we naar een uniforme regel in Europa moeten, de fabrikanten spreken vaak ook van een Europeses garantie.

Europees is dit al geregeld, namelijk 2 jaar !!

Ben ik nu van den zotte of is het normaal om te verwachten dat er een levenslange garantie op goederen gegeven moet worden ?? Goederen kunnen door gebruik (slijtage) defect gaan, mijn oordeel. Je weet dit op het moment dat je iets koopt.


Europees is dat wel zo geregeld, maar Nederland heeft die regel niet overgenomen, dit omdat Nederland dit aan de economische levensduur (gemiddelde levensduur) gekoppeld heeft. Daarom is die 2 jaar hier in Nederland niet van toepassing.

Voor veel producten zou het een beperking in de regelgeving zijn, dit omdat veel producten een gemiddelde levensduur hebben van meer dan 2 jaar.
Er zijn echter ook producten die een kortere levensduur dan 2 jaar hebben.

Als de fabrikant bepaald heeft dat die camera een economische levensduur heeft van 1 jaar gesteld heeft, dan dien je na dat ene jaar dus alle kosten zelf te betalen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik lees ook regelmatig de term dozenschuivers. Hiermee wordt dan vaak bedoeld de internetwinkel, wat dan vaak ook negatief bedoeld is. Een Mediamarkt is dat geen dozenschuiver ?? Ze doen tenslotte niets meer en niets minder. Ook zij schuiven dozen door nadat ze klanten met verkooptrucks iets aangesmeerd hebben.
Onder dozenschuivers versta ik die winkels die een product alleen verkopen en vaak geen verstand van zaken hebben (in mijn ogen dan).
Daarnaast verlenen de dozenschuivers vaak zelf geen service en support aan de producten. Informatie aan de klanten verstrekken is vaak ook zeer belabbert. Het gaat bij die gasten puur om de hoge verkoopcijfers.

alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lammeke schreef:Ben ik nu van den zotte of is het normaal om te verwachten dat er een levenslange garantie op goederen gegeven moet worden ?? Goederen kunnen door gebruik (slijtage) defect gaan, mijn oordeel. Je weet dit op het moment dat je iets koopt.
Het Nederlandse uitgangspunt is dat je moet krijgen wat je gekocht hebt, dat wil zeggen wat je er van mocht verwachten. Een digitale camera gaat zo'n 5 tot 20 jaar mee. Als zo'n product geleverd wordt met een productie fout gaat deze misschien veel minder lang mee. Ik zie niet wat er zo onredelijk aan is om dat te kunnen reclameren.
BBCS schreef:Als de fabrikant bepaald heeft dat die camera een economische levensduur heeft van 1 jaar gesteld heeft, dan dien je na dat ene jaar dus alle kosten zelf te betalen.
Zeker niet. De consument mag van dat product dezelfde kwaliteit en prestaties verwachten als producten van het zelfde soort. Digitale camera's van het zelfde soort gaan 5 tot 20 jaar mee, dus mag de consument dat verwachten.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

BBCS schreef:
Als de fabrikant bepaald heeft dat die camera een economische levensduur heeft van 1 jaar gesteld heeft, dan dien je na dat ene jaar dus alle kosten zelf te betalen.

Zeker niet. De consument mag van dat product dezelfde kwaliteit en prestaties verwachten als producten van het zelfde soort. Digitale camera's van het zelfde soort gaan 5 tot 20 jaar mee, dus mag de consument dat verwachten.
Van een goedkope product mag niet hetzelfde verwacht worden als van een hele dure.

Wat mag je van een product verwachten?

Datgene wat de koper verwacht of wat de fabrikant aangeeft?

Het is dus het laatste.

Gesloten