LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over verlengde garantie whirlpool

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
CarinJK
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2016 14:17

Vraag over verlengde garantie whirlpool

Ongelezen bericht door CarinJK »

Goedemiddag, ik ben nieuw hier. Hoop niet dat ik dubbele vragen stel maar ik kon dit nergens vinden dus ik waag het erop. Mijn vraag is als volgt: in juni 2012 kocht ik een Whirlpool Nevada 1400 wasmachine. Ik heb toen verlengde garantie afgesloten voor 6 jaar. Op het garantiecertificaat staat: "6 jaar garantie op functionele onderdelen na afloop van de fabrieksgarantie van 24 maanden". Nu, augustus 2016, is er duidelijk iets mis met de machine; hij maakt een oorverdovende herrie bij het centrifugeren. Contact opgenomen met het telefoonnummer wat op het garantiecertificaat staat en een afspraak gemaakt voor reparatie. Aangezien de telefoonverbinding stoorde heb ik twee keer moeten bellen en ik kreeg twee keer andere informatie. De ene medewerker zei dat ik alleen de voorrijkosten hoef te betalen van 55 euro en de andere medewerker noemde een bedrag van 108 euro (voorrijkosten en arbeidsloon). Op de achterkant van het certificaat staat; "U betaalt uitsluitend het geldende arbeidstarief". Hier wordt verder geen bedrag genoemd. Ik weet dus nu niet goed waar ik aan toe ben en via internet kan ik nergens duidelijk de voorwaarden van de verlengde garantie van Whirlpool vinden. Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand misschien waar ik de voorwaarden van de verlengde garantie wel duidelijk kan terugvinden? Ik hou mijn hart vast voor een peperdure reparatie. Ik hoop op een antwoord.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Vraag over verlengde garantie whirlpool

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ben je al bij de verkoper geweest? Die is normaliter het aanspreekpunt en verantwoordelijk voor het geven van garantie.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vraag over verlengde garantie whirlpool

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

maak aanspraak, bij de verkoper, op het comformiteits beginsel, dit houd in dat een wasmachine een bepaalde levensduur heeft waarvan u mag verwachten dat hij deze haalt zonder kosten uwerzijds.

men wil u doen geloven dat u geen garantie meer heeft, u heeft echter wel recht op een product dat doet wat u ervan verwacht voor een bepaalde duur, dat deze machine zo snel de geest geeft lijkt hier niet op...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Vraag over verlengde garantie whirlpool

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Hawk-Eye schreef:maak aanspraak, bij de verkoper, op het comformiteits beginsel, dit houd in dat een wasmachine een bepaalde levensduur heeft waarvan u mag verwachten dat hij deze haalt zonder kosten uwerzijds.

men wil u doen geloven dat u geen garantie meer heeft, u heeft echter wel recht op een product dat doet wat u ervan verwacht voor een bepaalde duur, dat deze machine zo snel de geest geeft lijkt hier niet op...
Dat argument gaat alleen op in dialoog met de verkoper. Aangezien TS hier geen antwoord op heeft gegeven is het nog maar de vraag of hier überhaupt sprake van is.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vraag over verlengde garantie whirlpool

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

misschien heb je hier nog iets aan http://bestewasmachinekopen.nl/wasadvie ... -garantie/

is de eerste regel die ik neerzet, maak aanspraak bij de VERKOPER!!!

ter aanvulling, men wil vaak, als men repareert onder conformiteit dat u bijbetaalt omdat een product al zo en zo oud is en de levensduur word verlengd door de garantie!!

trap hier niet in, het is nog maar de vraag of de levensduur verlengd word en bovendien had de wasmachine nog helemaal niet stuk mogen gaan, althans, u had een langere levensduur mogen verwachten...

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Vraag over verlengde garantie whirlpool

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Die verlengde garantie is gewoon geldklopperij.
U krijgt alleen de onderdelen gratis.
De grootste kosten zijn arbeidsloon en voorrijkosten.
En die moet u betalen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Vraag over verlengde garantie whirlpool

Ongelezen bericht door olaf79 »

Willemzelf schreef:Die verlengde garantie is gewoon geldklopperij.
U krijgt alleen de onderdelen gratis.
De grootste kosten zijn arbeidsloon en voorrijkosten.
En die moet u betalen.
Zo wil ik het niet noemen. Het hangt af wat je betaalt voor dat cetificaat. Er zijn er ook die alles dekken dus ook arbeidsloon en voorrijdkosten. Als de verkoper failliet gaat (en dat gebeurd de laatste tijd helaas nogal vaak) heeft zo'n verlengde garantie weldegelijk nut. Overigens doet die garantie niks af aan het feit dat je toch recht hebt op een conform product als de verkoper nog bestaat.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Vraag over verlengde garantie whirlpool

Ongelezen bericht door olaf79 »

snuffel1 schreef:De verkoper is eigenlijk geen partij meer want de extra garantie is bij een verzekeringspartij afgesloten. U draait zowiezo voor de arbeidskosten op en waarschijnlijk ook voor de voorrijkosten want enkel de gebruikte materialen vallen onder de verlengde garantie. Het defect zal waarschijnlijk een uitgelopen lager zijn waarbij de gehele kuip inclusief trommel vervangen moet worden. Ik vrees dat de wasmachine als niet reparabel wordt aangemerkt en u de economische restwaarde uitgekeerd gaat krijgen.
Klopt, maar naast de aanvullende garantie kan TS ook aanspraak maken op non-conformiteit bij de verkoper. Mogelijk heeft hij dan recht op kosteloze reparatie.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vraag over verlengde garantie whirlpool

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

snuffel1 schreef:De wasmachine heeft gedurende de garantieperiode conform gewerkt dus kan er geen sprake zijn van non-conformiteit. De verkoper is gedurende de garantie periode het aanspreekpunt voor de koper maar als die garantieperiode voorbij is niet meer. De koper zal na de garantieperiode de fabrikant aan moeten spreken en bewijs moeten gaan leveren dat het een fabricagefout betreft dat is voor een consument bijna niet te doen want bewijs maar eens dat de machine nooit overbeladen is geweest.

GROTE ONZIN!!!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Vraag over verlengde garantie whirlpool

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Hawk-Eye schreef:GROTE ONZIN!!!
Pot, ketel.
Maar goed: TS heeft helemaal nergens op gereageerd, dus het zal verder allemaal wel weer goed zijn.

alfatrion
Berichten: 21959
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vraag over verlengde garantie whirlpool

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:De wasmachine heeft gedurende de garantieperiode conform gewerkt dus kan er geen sprake zijn van non-conformiteit. De verkoper is gedurende de garantie periode het aanspreekpunt voor de koper maar als die garantieperiode voorbij is niet meer.
De wettelijke garantie kent alleen geen garantieperiode.
Hawk-Eye schreef:maak aanspraak, bij de verkoper, op het comformiteits beginsel, dit houd in dat een wasmachine een bepaalde levensduur heeft waarvan u mag verwachten dat hij deze haalt zonder kosten uwerzijds.
Nope, het comformiteitsbeginsel houdt in dat de koper bij aflevering een product een product moet krijgen dat beschikt over die eigenschappen die hij op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Zo mag de koper verwachten dat het product beschikt over dezelfde kwaliteit en prestaties als soort gelijke producten. Maar daaruit volgt nog niet dat de koper mag verwachten dat de wasmachine een bepaalde levensduur haalt.

De consument moet dus stellen, en bij betwisting bewijzen, dat het product bij aflevering ondeugdelijk was.

CarinJK
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2016 14:17

Re: Vraag over verlengde garantie whirlpool

Ongelezen bericht door CarinJK »

Beste allemaal, dank voor uw reacties. Echter, van niemand kreeg ik een antwoord op mijn vraag namelijk waar ik de garantievoorwaarden voor verlengde garantie van Whirlpool kon vinden of dat iemand hier ervaring mee had. Uiteraard is het niet de bedoeling dat ik me ga wenden tot de verkoper, op het certificaat staat duidelijk dat je voor de verlengde garantie contact op moet nemen met de serviceafdeling van Whirlpool en dat heb ik dan ook gedaan. Ik heb een aantal berichten gelezen met duur taalgebruik waar ik, met alle respect, gewoon helemaal niets aan heb. Verder heb ik niet eerder gereageerd omdat ik simpelweg niet wist dat ik reacties had en ik niet dagelijks op dit forum kijk. Uiteraard begrijp ik dat iedereen met de beste bedoelingen heeft gereageerd en wil hier dan ook voor bedanken. De situatie hier is als volgt; afgelopen vrijdag is er een monteur geweest. De volledige trommel is vervangen en ik moest 107,80 betalen. In dit tarief zit het voorrijd tarief van 54,90 en ook de voorbereiding, diagnose en reparatietijd. Men heeft de volledige trommel vervangen omdat de lagers kapot waren dus op zich vond ik dit echt wel keurig netjes.
Echter, toen de monteur vertrokken was en ik mijn eerste was draaide had ik een mega lekkage. Hij lijkt erop dat het water net zo snel uit de machine is gelopen als erin....Na vijf uur bleek er niemand meer bereikbaar bij de betreffende firma. Vanmorgen om 8:15 gebeld en ik zou worden teruggebeld. Om 10:30 nog niets gehoord dus weer teruggebeld en kreeg te horen dat er "misschien" iemand kon langskomen vandaag, afhankelijk van de middagplanning. Om half twee toch maar weer gebeld omdat ik niets hoorde, men kon er niets over zeggen. Ik mag om half 4 weer bellen of er iemand komt vandaag of niet. Kortom: de service van Whirlpool lijkt eigenlijk best in orde maar de firma die het uitvoert daar ben ik nu toch niet erg over te spreken. Ik ga maar weer afwachten, weet verder ook niet goed wat ik met de situatie aan moet. Wat moet je anders dan als een mak schaap afwachten. Best vervelend allemaal, wordt vervolgd en nogmaals dank voor al uw reacties.

Gesloten