LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wanneer recht op teuggave aankoopbedrag of nieuw toestel??

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
demon
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2005 21:55

wanneer recht op teuggave aankoopbedrag of nieuw toestel??

Ongelezen bericht door demon »

hallo allemaal,

bij deze de volgende vraag,wie kan mij helpen.

Ik ben sinds 1 jaar in het bezit van een jvc breedbeeld tv.

In dit jaar is het toestel 3 keer defect geweest en ter reparatie weggeweest,welke gewoon onder de fabrieksgarantie viel.

Echter het toestel heeft wederom een defect,ik heb de winkelier aangegeven dat ik mijn toestle niet meer willen laten repareren(men wilde een nieuwe beeldbuis plaatsen),maar dat ik of mijn geld terug wil,of een ander toestel wil uitzoeken binne hun assortiment.

Hij ging hier niet mee akkoord,en gaf aan dat hun de keuze hadden om opnieuw het toestle te laten repareren of een nieuw toestel te verstrekken.

Naar mijn mening heb ik hun genoeg kansen gegeven mij een deugdelijk toestle te leveren in middels......kan iemand mij vertellen wat mijn rechten zijn in deze??

alvast bedankt

MAXIEM

Re: wanneer recht op teuggave aankoopbedrag of nieuw toestel??

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag demon,

Je hebt gewoon het recht om de koopovereenkomst van dit ondeugdelijke produkt schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst te ontbinden en de aankoopsom terug te eisen. Je kunt immers genoegzaam bewijzen dat je destijds een ondeugdelijk produkt hebt gekocht en de verkoper heeft dan na drie reparaties niet meer het recht om zelf te kiezen voor opnieuw repareren of vervanging of de koopprijs retour. Als je je in je rechten op dit gebied wil verdiepen dan zijn hiervoor de hier volgende links te gebruiken:

http://wetten.overheid.nl/
vink aan: wetten
zoek onder: Burgerlijk Wetboek Boek 7

http://www.stichtingdeombudsman.nl/cont ... /nwwet.htm

http://www.justitie.nl/publicaties/broc ... rantie.asp
http://www.hetjl.nl/articles/consumente ... ducten.cfm

Sukses, groeten, Paula.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 31 mei 2006 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: wanneer recht op teuggave aankoopbedrag of nieuw toestel??

Ongelezen bericht door inxsnl »

Als de verkopende partij aannemelijk kan maken dat het probleem na de 4e keer is opgelost heeft u pas rechten.

Tim

demon
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2005 21:55

Re: wanneer recht op teuggave aankoopbedrag of nieuw toestel??

Ongelezen bericht door demon »

ik weet inmiddels dat ik volgens de wet recht heb op een nieuw toestel,maar het probleem is dat verkopers weten dat een consument nooit een juridische procedure zal opstarten,omdat de kosten hiervan in geen verhouding staan tot hetgeen er geeist word,

Wat hebben wij als consument dan aan deze wetten?????

MAXIEM

Re: wanneer recht op teuggave aankoopbedrag of nieuw toestel??

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag demon,

Gelijk heb je maar...... kun je niet
de juridische afdeling van de consumentenbond,
jouw rechtsbijstandverzekering, of
de ombudsman,
inschakelen. Als je niks doet, bereik je ook niks. :?: :idea:
Sukses, groeten, Paula.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: wanneer recht op teuggave aankoopbedrag of nieuw toestel??

Ongelezen bericht door NAK »

demon,

Schrijf de winkelier een aangetekende brief waarin je kort verwijst naar de reparaties.
Geef aan dat je de op hande zijnde 4e reparatie niet wilt aanvaarden en eis in je brief dat de winkelier binnen 7 tot 10 dagen na dagtekening een bevredigende oplossing moet bieden.
Voor jou is dat alleen maar een ander toestel.

Onderteken de brief en zet links onder aan
iaa: Consumentenbond of Stichting de ombudsman

In negen van de tien keren helpt dit en wordt je klacht snel en goed afgehandeld.

Gaat de winkelier er niet op in dan kun je altijd de hulp inroepen van Consumentenbond of Stichting de ombudsman.

Succes

ehltech
Berichten: 166
Lid geworden op: 15 mei 2006 21:59

Re: wanneer recht op teuggave aankoopbedrag of nieuw toestel??

Ongelezen bericht door ehltech »

de consumentenbond hahah daar lagen de meeste verkopers om,die bond hou zich liever bezig met het testen van appeltaarten,en ze helpen je alleen maar met standaard brieven. Heb je jvc al gebeld ? en alles uitgelegd dit kan soms helpen

jrn
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jun 2004 10:47

Re: wanneer recht op teuggave aankoopbedrag of nieuw toestel??

Ongelezen bericht door jrn »

Er wordt hier wel wat door elkaar gehaald....

er moet op het volgende gelet worden:

A. Is het product de afgelopen drie keer met DEZELFDE klacht ter reparatie aangeboden of was er sprake van verschillende klachten?
B. Is de klacht geconstrateerd door de leverancier

Wanneer het apparaat nu voor de vierde keer kapot is met DEZELFDE klacht, dan heb je recht van spreken. Hierbij moet er wel sprake zijn van een KLACHT. Indien de leverancier bij vorige reparatie de klacht niet heeft constateren dan heb je geen poot om op te staan

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: wanneer recht op teuggave aankoopbedrag of nieuw toestel??

Ongelezen bericht door mr T. »

Je hebt gewoon het recht om de koopovereenkomst van dit ondeugdelijke produkt schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst te ontbinden en de aankoopsom terug te eisen onder aftrek van het 'gebruiksgenot tot nu toe'.
Die aftrek van gebruiksgenot is niet aan de orde bij ontbinding. Kan wel aan de orde zijn bij het in stand houden van een koopovereenkomst. In dat geval kan de detaillist gedeeltelijk geld (deel van het aankoopbedrag) terug geven. Zou hier, gezien de problemen die je binnen een jaar met het toestel hebt gehad, de koop ontbinden. Je mag er redelijkerwijs vanuit gaan dat een dergelijk toestel langer meegaat dan een jaar (ongeacht de bepalingen van de fabrieksgarantie). In dat geval: schriftelijk of mondeling koop ontbinden, toestel naar de winkelier en het aankoopbedrag volledig terug.

MAXIEM

Re: wanneer recht op teuggave aankoopbedrag of nieuw toestel??

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag mr T,

Met dank voor de tip. Post reeds bijgesteld.

Vriendelijke groet, Paula. :idea:

Gesloten