LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] wettelijke garantie Av/recievers
-
wettelijke garantie Av/recievers
Hallo,
We hebben bijna 3 jaar geleden een onkyo tx-SR707 av/reciever gekocht en die is deze week stuk gegaan. We hadden al een aantal maanden problemen waarbij het geluid af en toe ineens wegviel. Bij het uit en aan doen van het apparaat werd dit steeds verholpen. Ik heb vanalles geprobeerd en alle kabel gecheckt maar wat ik ook doe er is geen geluid meer.
De winkel geeft maar 1 jaar garantie maar ik weet ook dat er zoiets als wettelijke garantie is, waar het product aan een redelijke verwachtingstermijn moet voldoen. Als consument heb je recht op een deugdelijk product maar hoe lang een bepaald product mee zou moeten gaan is een beetje vaag (ik kan nergens een lijst vinden).
Mijn vraag is dan ook wat de wettelijke garantie is van AV/recievers? Ik heb voor deze reciever destijds 587 euro betaald, en ikzelf zou verwachten dat zo'n duur product wel langer dan 3 jaar mee zou moeten gaan.
Heeft iemand enig idee?
We hebben bijna 3 jaar geleden een onkyo tx-SR707 av/reciever gekocht en die is deze week stuk gegaan. We hadden al een aantal maanden problemen waarbij het geluid af en toe ineens wegviel. Bij het uit en aan doen van het apparaat werd dit steeds verholpen. Ik heb vanalles geprobeerd en alle kabel gecheckt maar wat ik ook doe er is geen geluid meer.
De winkel geeft maar 1 jaar garantie maar ik weet ook dat er zoiets als wettelijke garantie is, waar het product aan een redelijke verwachtingstermijn moet voldoen. Als consument heb je recht op een deugdelijk product maar hoe lang een bepaald product mee zou moeten gaan is een beetje vaag (ik kan nergens een lijst vinden).
Mijn vraag is dan ook wat de wettelijke garantie is van AV/recievers? Ik heb voor deze reciever destijds 587 euro betaald, en ikzelf zou verwachten dat zo'n duur product wel langer dan 3 jaar mee zou moeten gaan.
Heeft iemand enig idee?
-
Re: wettelijke garantie Av/recievers
Wettelijke garantie is eigenlijk de wat populaire naam voor (non-)conformiteit bij consumentenkoop.
Een product dient die eigenschappen te hebben die de consument mag verwachten en niet hoeft te betwijfelen. Een normale levensduur is in dit kader ook een eigenschap.
Voor een receiver, in deze prijsklasse, is een levensduur van 3 jaar niet normaal, maar veel te kort. U kunt dan ook zeggen dat het product niet conform is, mocht het nu niet meer gemaakt kunnen worden.
U dient wel aannemelijk te maken dat de receiver niet kapot is gegaan door verkeerd gebruik of behandeling. Dus als de oorzaak afgebroken knoppen, stekkertjes, PCB' zijn, is een beroep op non-conformiteit meestal niet succesvol.
Overigens betekent bovenstaande niet, dat u in 3 jaar geen enkele reparatie hoeft te gedogen. Alleen als blijkt dat een reparatie zeer duur of onmogelijk is kunt aanspraak maken op de non-conformiteit.
Het is daarom verstandig om eerst naar de winkel terug te gaan en te laten bepalen of de receiver kan worden gerepareerd, en tegen welke kosten
Een product dient die eigenschappen te hebben die de consument mag verwachten en niet hoeft te betwijfelen. Een normale levensduur is in dit kader ook een eigenschap.
Voor een receiver, in deze prijsklasse, is een levensduur van 3 jaar niet normaal, maar veel te kort. U kunt dan ook zeggen dat het product niet conform is, mocht het nu niet meer gemaakt kunnen worden.
U dient wel aannemelijk te maken dat de receiver niet kapot is gegaan door verkeerd gebruik of behandeling. Dus als de oorzaak afgebroken knoppen, stekkertjes, PCB' zijn, is een beroep op non-conformiteit meestal niet succesvol.
Overigens betekent bovenstaande niet, dat u in 3 jaar geen enkele reparatie hoeft te gedogen. Alleen als blijkt dat een reparatie zeer duur of onmogelijk is kunt aanspraak maken op de non-conformiteit.
Het is daarom verstandig om eerst naar de winkel terug te gaan en te laten bepalen of de receiver kan worden gerepareerd, en tegen welke kosten
-
Bedankt voor de snelle respons!
Ik heb op internet gezien dat dit een veelvoorkomend probleem is bij dit apparaat en dat de oorzaak het HDMI bord is. Doordat de processor daarvan te warm wordt, laten de contactjes los. Er werd op dat forum ook gepost dat de reparatie 400 euro zou kosten. Ik weet natuurlijk niet zeker of ik hetzelfde probleem heb, maar de problemen die beschreven worden zijn exact de problemen die ik ook heb ( eerst 6 maanden geluidsproblemen die bij uit en aan zetten opgelost zijn, en daarna helemaal geen geluid meer).
Ook was er iemand die al 3 maanden aan het wachten was op de reparatie omdat de onderdelen uit een ander land moesten komen en erg lang op zich lieten wachten.
Aangezien dit een veelvoorkomend probleem lijkt te zijn vind ik dit meer op een fabrieksfout lijken.
Zover ik weet zijn er geen knoppen o.i.d. afgebroken, maar ik zal dat nog eens checken. Daarna een mailtje naar de webwinkel sturen waar ik hem heb gekocht en kijken wat ze zeggen over eventuele reparatie. Afhankelijk van de respons kan ik dan eventueel een beroep doen op non-conformiteit. Dit gaat waarschijnlijk wel weer een tijdje duren en tot die tijd kan ik alleen het geluid van mijn tv zelf gebruiken omdat ik geen oude reciever heb liggen.
In ieder geval bedankt voor de hulp!
Ik heb op internet gezien dat dit een veelvoorkomend probleem is bij dit apparaat en dat de oorzaak het HDMI bord is. Doordat de processor daarvan te warm wordt, laten de contactjes los. Er werd op dat forum ook gepost dat de reparatie 400 euro zou kosten. Ik weet natuurlijk niet zeker of ik hetzelfde probleem heb, maar de problemen die beschreven worden zijn exact de problemen die ik ook heb ( eerst 6 maanden geluidsproblemen die bij uit en aan zetten opgelost zijn, en daarna helemaal geen geluid meer).
Ook was er iemand die al 3 maanden aan het wachten was op de reparatie omdat de onderdelen uit een ander land moesten komen en erg lang op zich lieten wachten.
Aangezien dit een veelvoorkomend probleem lijkt te zijn vind ik dit meer op een fabrieksfout lijken.
Zover ik weet zijn er geen knoppen o.i.d. afgebroken, maar ik zal dat nog eens checken. Daarna een mailtje naar de webwinkel sturen waar ik hem heb gekocht en kijken wat ze zeggen over eventuele reparatie. Afhankelijk van de respons kan ik dan eventueel een beroep doen op non-conformiteit. Dit gaat waarschijnlijk wel weer een tijdje duren en tot die tijd kan ik alleen het geluid van mijn tv zelf gebruiken omdat ik geen oude reciever heb liggen.
In ieder geval bedankt voor de hulp!
Je kan om te beginnen even zo'n busje met perslucht halen waarmee je pc-onderdelen stofvrij kan maken, het kan ook zomaar zijn dat er wat stof in de potmeter van de volumeknop is gekomen, en zorgt voor een slecht contact.
Per januari 2010 zijn de garantie regels aangescherpt en zijn 2 jaar geworden, uw receiver valt daar net buiten. De verleende garantie is dus in uw geval 1 jaar. Non conformiteit is niet aan de orde want het defect treedt pas na 2 jaar op, de receiver is conform het verwachte geleverd. Fabrieksfout ook zo één is niet aan de orde, de losse soldeercontacten hebben te maken met de mate van belasting van de receiver. Hoger volume is meer belasting en dus ook meer hitte die afgevoerd moet worden. Al met al is dit defect te wijten aan slijtage door gebruik.
De beluchting was wel voldoende ? Stond niet in een afgesloten kast ?de losse soldeercontacten hebben te maken met de mate van belasting van de receiver. Hoger volume is meer belasting en dus ook meer hitte die afgevoerd moet worden. Al met al is dit defect te wijten aan slijtage door gebruik.
Dat het GEEN fabrieksfout is, zou ik niet meteen uitsluiten. Microsoft heeft in het begin ook veel temperatuur/soldeerproblemen gehad met de XBox.
je zou bijna denken dat boef aandelen heeft in onkyo.
je mag van een high-end merk als onkyo verwachten dat hun spullen langer meegaan als (bijna)drie jaar.
dit artikel heeft dus niet de levensduur die je op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, dus is hij niet conform.
de kans bestaat wel dat je een gedeelte van de reparatie zelf moet betalen, als je beter zou worden van de reparatie.
je moet in dit geval de verkoper aansprakelijk stellen, het liefst schriftelijk en aangetekend, waarin je stelt dat de reciever niet conform is en je op grond van de non-conformiteits regel (art 7:17 burgelijk wetboek) eist dat ze de problemen oplossen.
succes
je mag van een high-end merk als onkyo verwachten dat hun spullen langer meegaan als (bijna)drie jaar.
dit artikel heeft dus niet de levensduur die je op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, dus is hij niet conform.
de kans bestaat wel dat je een gedeelte van de reparatie zelf moet betalen, als je beter zou worden van de reparatie.
je moet in dit geval de verkoper aansprakelijk stellen, het liefst schriftelijk en aangetekend, waarin je stelt dat de reciever niet conform is en je op grond van de non-conformiteits regel (art 7:17 burgelijk wetboek) eist dat ze de problemen oplossen.
succes
.dit artikel heeft dus niet de levensduur die je op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, dus is hij niet conform
Dat ben ik niet helemaal met je eens, "(Non)-conformiteit" is niet gelijk aan "Magnooitkapotnie". Er kan altijd iets kapot gaan. Eerst kijken OF het apparaat te repareren is en tegen welke kosten.
Stel, er is een onderdeel van een dubbeltje kapot na 3 jaar wat tegen redelijk tarief gerepareerd wordt is het apparaat nog steeds 'conform'.
@Kokka, verwachtingen ook van dit high end systeem mag je hebben maar zijn ze ook reëel?. Nergens in het wetboek staat geschreven dat een product binnen de verwachting van levensduur niet kapot mag gaan. Bij normaal gebruik kan het zijn maar niet bewezen dat het ding probleemloos 10 jaar mee gaat, maar een reparatie is niet uit te sluiten. Losse soldeerverbindingen zijn oorzaak nummero uno bij versterkers/receivers en kun je niet voorkomen want een groot deel van het vermogen wordt omgezet in warmte ipv. geluid. Non conformiteit, fabrieksfout zijn niet van toepassing.
De wettelijke garantie is dat de koper in beginsel recht heeft op herstel of vervanging wanneer het product niet de eigenschappen bezit die de koper mocht verwachten op grond van de overeenkomst. De koper mag in ieder geval verwachten dat het product geschikt is voor normaal gebruik en dezelfde prestaties bied en van dezelfde kwaliteit is als producten van het zelfde soort. De bewijslast ligt wel bij de koper.
Dit houd in dat je aannemelijk zult moeten maken van welke kwaliteit soortgelijke producten zijn en dat dit product niet van die kwaliteit was. Daarvoor kan het helpen dat je aannemelijk maakt dat het product correct gebruikt is, maar dat is uiteraard geen vereisten. Mocht de verkoper beweren dat het product abnormaal gebruikt is, dan draagt hij daarvan de bewijslast bij betwisting. Immers wie stelt onderbouwd.
Dit houd in dat je aannemelijk zult moeten maken van welke kwaliteit soortgelijke producten zijn en dat dit product niet van die kwaliteit was. Daarvoor kan het helpen dat je aannemelijk maakt dat het product correct gebruikt is, maar dat is uiteraard geen vereisten. Mocht de verkoper beweren dat het product abnormaal gebruikt is, dan draagt hij daarvan de bewijslast bij betwisting. Immers wie stelt onderbouwd.
Waar staat dat? Het lijkt mij namelijk onjuist. In de aanloop naar de consumentenrichtlijn heeft Nederland zich sterk gemaakt voor een flexibele wettelijke garantie en de richtlijn is op dat punt aangepast. En nu zou Nederland de vervaltermijn van twee jaar geïmplementeerd hebben? Dat is erg onaannemelijk.boef530 schreef:Per januari 2010 zijn de garantie regels aangescherpt en zijn 2 jaar geworden, uw receiver valt daar net buiten.
Dat het onderdeel maar een dubbeltje kost sluit non-conformiteit niet uit.bprosman schreef:Stel, er is een onderdeel van een dubbeltje kapot na 3 jaar wat tegen redelijk tarief gerepareerd wordt is het apparaat nog steeds 'conform'.
Als de koper aannemelijk kan maken dat het product non-conform is dan kan hij in beginsel kiezen tussen herstel of vervanging. De verkoper is verplicht om deze keuze binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast uit te voeren. De verkoper mag de kosten van het herstel of vervanging niet in rekening brengen (art. 7:21 lid 2 BW).kokka schreef:de kans bestaat wel dat je een gedeelte van de reparatie zelf moet betalen, als je beter zou worden van de reparatie.
Klopt, maar een apparaat wat na een paar jaar stuk gaat is niet per definitie non-conform (wat hier nogal eens vaak gedacht wordt).Dat het onderdeel maar een dubbeltje kost sluit non-conformiteit niet uit.
Een laptop is daar een goed voorbeeld van. De accu gaat veel minder lang mee dan de laptop zelf.
Maar daarvoor (accus's) gelden vaak weer aparte clausules in de garantievoorwaarden.De accu gaat veel minder lang mee dan de laptop zelf.
De termijn van 2 jaar is geldend voor alle landen binnen de EU, fabrikanten houden zich daar netjes aan zelfs Apple is overstag. Wettelijke garantie is eigenlijk een wassen neus want de bewijslast ligt bij de consument, die moet aantonen dat het apparaat al bij de koop niet deugdelijk is geweest. In dit geval heeft het apparaat ook na de garantie periode gewoon voldaan aan de verwachting en dus deugdelijk. Alle coulance ook in dit geval ligt bij de verkoper.
-
Dat lijkt me een prima aanpak.sabrandsma schreef:Daarna een mailtje naar de webwinkel sturen waar ik hem heb gekocht en kijken wat ze zeggen over eventuele reparatie. Afhankelijk van de respons kan ik dan eventueel een beroep doen op non-conformiteit
Hou er wel rekening mee, dat het kan zijn dat kosten voor retourzenden van de receiver voor uw rekening komen
@bprosman,
het hele apparaat is ook niet non-conform, maar het onderdeeltje dat het na zo'n korte tijd, normaal gebruik, al begeeft wel. of het dan een dubbeltje kost of niet, dat doet er niet toe.
ik denk dat je behoorlijk sterk staat in dit geval.
het hele apparaat is ook niet non-conform, maar het onderdeeltje dat het na zo'n korte tijd, normaal gebruik, al begeeft wel. of het dan een dubbeltje kost of niet, dat doet er niet toe.
ik denk dat je behoorlijk sterk staat in dit geval.
Wat is je punt? En wat als je uitgaat van een laptop zonder handelsgarantie?bprosman schreef:Maar daarvoor (accus's) gelden vaak weer aparte clausules in de garantievoorwaarden.
Daar is niets van waar. Nederland heeft de richtlijn consumptiegoederen geïmplementeerd in mei 2003. Hierbij heeft Nederland er voor gekozen om de vervaltermijn van twee jaar niet in de nationale wetgeving te implementeren. Met als gevolg dat hier een flexibele termijn geld. En er zijn genoeg andere landen die ook op de een of andere manier van de richtlijn consumptiegoederen hebben afgeweken in voordeel van de consument. Zie hier:boef530 schreef:De termijn van 2 jaar is geldend voor alle landen binnen de EU (...)
http://blog.iusmentis.com/2008/11/07/he ... -gastpost/
En zoals ik heb aangegeven heeft Nederland gelobbyd tegen de consumentenrichtlijn. Deze had aanvankelijk de richtlijnen consumptiegoederen, oneerlijke bedingen, koop op afstand en colportage. In de tweede helft van 2011 is de richtlijn aangepast, zodat deze nu nog alleen de richtlijnen koop op afstand en colportage vervangt, en aangenomen. Het gevolg is dat de vervaltermijn van twee jaar optioneel blijft. Implementatie in de Nederlandse wetgeving laat nog zeker een jaar op zich wachten.
Ik blijf heel benieuwd naar jouw informatiebron.
Dat is nog te bezien. Voor de volledigheid wil ik nog wel opmerken dat het passeren van een vervaltermijn niet met zich mee brengt dat er een conform product is geleverd. slechts dat er juridische niets meer af te dwingend valt.boef530 schreef:In dit geval heeft het apparaat ook na de garantie periode gewoon voldaan aan de verwachting (...)
Deze kosten komen voor rekening van de verkoper als het product non-conform blijkt te zijn.Leo The Emperor schreef:Hou er wel rekening mee, dat het kan zijn dat kosten voor retourzenden van de receiver voor uw rekening komen
Dat kan niet. Het hele apparaat is non-conform of conform, daar zit niets tussen in.kokka schreef:het hele apparaat is ook niet non-conform, maar het onderdeeltje dat het na zo'n korte tijd, normaal gebruik, al begeeft wel. of het dan een dubbeltje kost of niet, dat doet er niet toe.