LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Behandeling van iemand anders op mijn nota

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Stekker85
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2015 11:00

Behandeling van iemand anders op mijn nota

Ongelezen bericht door Stekker85 »

Recent heb ik een nota van mijn zorgverzekeraar ontvangen die hoger was dan verwacht. Nadat we de specificaties hadden bekeken bleken er behandelingen op te staan die niet van ons konden zijn.

De behandelingen waren uitgevoerd in een ziekenhuis waar wij nog nooit van ons leven zijn geweest. Nu is dit ziekenhuis in de buurt van mijn zus, dus ik heb met haar contact opgenomen.
Op de nota stond dat het een behandeling voor longziekten was, dus ik vroeg mijn zus of ze iets aan haar longen mankeert. Dit was het geval en ze was inderdaad in dat ziekenhuis behandeld.

Mijn zus heeft een andere achternaam (getrouwd), heeft ook een andere zorgverzekeraar en wij zijn dus nooit in dat ziekenhuis geweest... :?

Wat is wijsheid? Er is meer dan 200 euro van mijn eigen risico afgeschreven dus die wil ik iig terug hebben, (wat vast wel gaat lukken) maar ik vraag me af hoe zo'n ziekenhuis aan mijn gegevens komt als ik er nog nooit ben geweest.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Behandeling van iemand anders op mijn nota

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Stekker85 schreef:Wat is wijsheid? Er is meer dan 200 euro van mijn eigen risico afgeschreven dus die wil ik iig terug hebben, (wat vast wel gaat lukken) maar ik vraag me af hoe zo'n ziekenhuis aan mijn gegevens komt als ik er nog nooit ben geweest.
Heeft u al contact opgenomen met uw verzekeraar?

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Behandeling van iemand anders op mijn nota

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Stekker85 schreef:.... Wat is wijsheid? Er is meer dan 200 euro van mijn eigen risico afgeschreven dus die wil ik iig terug hebben, (wat vast wel gaat lukken) maar ik vraag me af hoe zo'n ziekenhuis aan mijn gegevens komt als ik er nog nooit ben geweest.
U ziet waar de schoen wringt en wilt dit uitzoeken. U heeft gelijk. het is belangrijk om te ontdekken hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Het is inderdaad moeilijk om dit te achterhalen, want u kunt moeilijk de rekening van de behandeling van uw zus opvragen ivm privacyredenen opvragen. U kunt misschien vragen of uw zus dit wil doen. U kunt wel alvast alle gegevens over de rekening bij uw eigen zorgverzekeraar verzamelen. Eigenlijk komt het erop neer dat het ziekenhuis van uw zus, de rekening op uw BSN heeft gedeclareerd. Dat is natuurlijk vreselijk fout. Misschien kunt u een Melding doen bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Ook kunt u bellen met het CBP om te vragen waar u deze melding kwijt kan.
PS bent u een tweeling met uw zus? Heeft u dezelfde voorletters?

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Behandeling van iemand anders op mijn nota

Ongelezen bericht door Rinustp »

Sinds de invoering van het BSN (burgerservicenummer) komen er steeds meer persoonsverwisselingen voor.
Hoelang gaat het nog duren voordat dit echte aandacht krijgt.

Deze week was er bij RTL late night weer iemand die al 20 jaar "achtervolgt" wordt omdat er een ander is met een vergelijkbare naam. Dit keer ging Teeven zich er persoonlijk mee bemoeien, zei hij.
Wanneer wordt er ingegrepen? Ik ben banger voor ID-fraude en persoonsverwisselingen dan voor IS.

Daar komt nog bij dat je tegenwoordig overal moet inloggen met je DigiD. Dat is smeken om moeilijkheden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Behandeling van iemand anders op mijn nota

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Rinustp schreef:Ik ben banger voor ID-fraude en persoonsverwisselingen dan voor IS.
Identiteitsfraude door de zus van TS?

galsteen
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 feb 2007 18:36

Re: Behandeling van iemand anders op mijn nota

Ongelezen bericht door galsteen »

Bij ons in het ziekenhuis wordt bij het maken van een ponskaartje / inschrijving gevraagd naar het ID bewijs en indien toestemming wordt gegeven, wordt er een digitale pasfoto bij in het systeem gezet.
Misschien het ziekenhuis eens vragen of de persoon op de afbeelding op u lijkt?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Behandeling van iemand anders op mijn nota

Ongelezen bericht door bprosman »

Sinds de invoering van het BSN (burgerservicenummer) komen er steeds meer persoonsverwisselingen voor.
Hoelang gaat het nog duren voordat dit echte aandacht krijgt.
Vooral ook niet toestaan een duidelijke copy te maken van een ID voor in het dossier. BSN nummers gewoon ouderwetsch over blijven schrijven met een doktershandschrift want dat is "veilig" .

Gesloten